Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Woke is natuurlijk een wat brede en vage term maar ik vind het nog altijd één van de grote omwentelingen in het politieke landschap de laatste 10 jaar dat ze erin geslaagd zijn om bij links op zijn minst tolerantie en vaak zelfs aanvaarding en steun voor racisme te introduceren, ze zijn er Animal farm gewijs in geslaagd om 4 poten slecht, 2 poten goed om te draaien naar naar 2 poten goed, 4 poten beter. Ze verschillen met extreem rechts vaak niet meer over hun idee over het ok zijn van racisme, het gaat tussen hen enkel nog over wie het recht heeft om racistisch te zijn.

Het toont wel aan hoe diep racisme in de mens zit en hoe makkelijk het de kop opsteekt, hoe mensen die zichzelf ongetwijfeld tot de anti-racisten rekenen maar een klein beetje aanmoediging nodig hebben om ongegeneerd mensen rechten en plichten op te plakken op basis van hun huidskleur.
 
Laatst bewerkt:
Liever een populist dan een racist. Woke is natuurlijk een wat brede en vage term maar ik vind het nog altijd één van de grote omwentelingen in het politieke landschap de laatste 10 jaar dat ze erin geslaagd zijn om bij links op zijn minst tolerantie en vaak zelfs aanvaarding en steun voor racisme te introduceren, ze zijn er Animal farm gewijs in geslaagd om 4 poten slecht, 2 poten goed om te draaien naar naar 2 poten goed, 4 poten beter. Ze verschillen met extreem rechts vaak niet meer over hun idee over het ok zijn van racisme, het gaat tussen hen enkel nog over wie het recht heeft om racistisch te zijn.

Het toont wel aan hoe diep racisme in de mens zit en hoe makkelijk het de kop opsteekt, hoe mensen die zichzelf ongetwijfeld tot de anti-racisten rekenen maar een klein beetje aanmoediging nodig hebben om ongegeneerd mensen rechten en plichten op te plakken op basis van hun huidskleur.
Nagels met koppen feitelijk.
Vanuit een hoger moralistisch point of view is het blijkbaar echt wel moeilijk om een introspectieve blik te werpen.
 
Mja, maar het klopt alleen als je een oppervlakkige betekenis van ‘woke’ aanhangt, de karikatuur die er vooral door tegenstanders van is gemaakt, van: jij bent blank, dus je hebt niets te zeggen en zwart mag nu niet meer bekritiseerd worden.

Dat klopt ook gewoon niet. In dit topic en andere heb ik dat al echt heel vaak uitgelegd.
 
Mja, maar het klopt alleen als je een oppervlakkige betekenis van ‘woke’ aanhangt, de karikatuur die er vooral door tegenstanders van is gemaakt, van: jij bent blank, dus je hebt niets te zeggen en zwart mag nu niet meer bekritiseerd worden.

Dat klopt ook gewoon niet. In dit topic en andere heb ik dat al echt heel vaak uitgelegd.
Ik heb het over bijvoorbeeld wetgeving in de VS waarbij covidsteun afhankelijk gemaakt wordt van je huidskleur. Zwarten hadden er meer last van gehad dus mochten als enige een bepaald subsidie ontvangen. Niet ergens een voorstel van enkele wacko's of extremisten aan de linkerkant maar een effectieve wet. En daar hoor je niets van vanuit de kant die het continu over racisme heeft, het is nochtans de meest flagrant racistische wetgeving waarvan ik in een modern westers land gehoord heb.

Een beweging die zichzelf uitgesproken antiracistisch noemt en daar heel vocaal in is maar in haar rangen wel mensen heeft zo'n zaken steunen of zelfs maar tolereren dat klopt gewoon niet, dan ben je niet anti racistisch.
 
Ik had onlangs nog iets zien passeren dat me ook de wenkbrauwen deed fronsen. Nu ja in hoeverre het waar is want bronnen komen uit meer rechtsere media. :unsure:

Blanke leerkrachten worden eerst ontslaan ongeacht hun statuut/ervaring
https://nypost.com/2022/08/16/white-minnesota-teachers-would-be-laid-off-first-under-new-contract/

RAF neemt geen witte mannen meer aan om aan diversity targets te geraken.
https://news.sky.com/story/raf-paus...to-meet-impossible-diversity-targets-12674409

Het eerste artikel heb ik nog niets nuancerend van terug gevonden van het tweede artikel wel.
Zulke zaken lijken me een perfect voorbeeld van beryl zijn post.
 
Conner is bovenal een populist.
Deels akkoord. Hij spreekt zich vaak uit over thema’s die leven en verpakt die dan op een commerciële manier. Dat is populistisch, hij heeft nu eenmaal aanleg voor marketing.

Maar langs de andere kant is het ook een brug naar de minder geitenwollensokken linksere kant? Ik krijg ook een degou van al dat woke gedoe, maar voor mij is woke inderdaad hetzelfde als racisme.

Beide komen uit perfect menselijke gevoelens zoals onrecht, ongelijkheid en natuurlijk wantrouwen jegens het onbekend. Natuurlijk is het logisch dat de Jos van 79 jaar raar opkijkt als hij een gay-pride ziet voorbij komen. Dat heeft met opvoeding, cultuur en tijdsgeest te maken. Het heeft geen zin om dat proberen te veranderen.
En langs de andere kant is het ook logisch dat men zich misbegrepen en aangesproken voelt als er bijvoorbeeld in FCDK foute uitspraken worden getolereerd.

Maar beide zou de eerste reactie moeten zijn, en dan komt gezond verstand. En indien die tweede reflex ontbreekt, dan spreekt men van racisme of woke (als in, slinger doorslaan). Enfin, toch imo.
 
Ik had onlangs nog iets zien passeren dat me ook de wenkbrauwen deed fronsen. Nu ja in hoeverre het waar is want bronnen komen uit meer rechtsere media. :unsure:

Blanke leerkrachten worden eerst ontslaan ongeacht hun statuut/ervaring
https://nypost.com/2022/08/16/white-minnesota-teachers-would-be-laid-off-first-under-new-contract/

RAF neemt geen witte mannen meer aan om aan diversity targets te geraken.
https://news.sky.com/story/raf-paus...to-meet-impossible-diversity-targets-12674409

Het eerste artikel heb ik nog niets nuancerend van terug gevonden van het tweede artikel wel.
Zulke zaken lijken me een perfect voorbeeld van beryl zijn post.
Hebben ze bij de RAF dan kandidaten te over?
 

Alweer een overwinning voor de gestoorde minderheid ;-). Kunnen die geen andere hobby zoeken of zo ?
 

Alweer een overwinning voor de gestoorde minderheid ;-). Kunnen die geen andere hobby zoeken of zo ?
Of het is gewoon hopeloos verouderd. Heb je al veel Winnetou gelezen?
 
Ik denk dat dat vooral een heel grote portie "buitenland nieuws waarvan we het fijne niet weten, maar datgene uitpikken wat toevallig op dit moment in onze kraam past" is.

Of om jouw post samen te vatten: "dit past niet in mijn inhoudelijke kraam, dus in plaats van zelf de moeite te doen om het te lezen en te ontkrachten doe ik het onmiddellijk af als ongenuanceerd buitenlands (fake) news.".

Dat RAF voorbeeld is nu weeral typerend van hoe de diversiteits- en representatie slinger te ver doorslaat... Luchtmachtpiloten horen de beste van de beste te zijn en als daar toevallig meer blanke mannen bij zijn, dan is dat maar zo. Leg je daar de lat later, dan verlaag je de veiligheid van je land.
 
Of om jouw post samen te vatten: "dit past niet in mijn inhoudelijke kraam, dus in plaats van zelf de moeite te doen om het te lezen en te ontkrachten doe ik het onmiddellijk af als ongenuanceerd buitenlands (fake) news.".

Dat RAF voorbeeld is nu weeral typerend van hoe de diversiteits- en representatie slinger te ver doorslaat... Luchtmachtpiloten horen de beste van de beste te zijn en als daar toevallig meer blanke mannen bij zijn, dan is dat maar zo. Leg je daar de lat later, dan verlaag je de veiligheid van je land.

Ik doe het niet af als fake. Ik ben alleen bang dat het met zo 1 artikel over een complex onderwerp een verhaal wordt van de klok en de klepel. Ik moet namelijk maar 1 keer googelen om iets veel genuanceerder te lezen dan waartegen je nu weer tekeergaat.
 
Of het is gewoon hopeloos verouderd. Heb je al veel Winnetou gelezen?
Ja, uiteraard zijn de oorspronkelijke boeken van May "verouderd". Ze zijn zowat 130 jaar oud. Ik vind het moeilijk om hier uitspraken over te doen. De oorspronkelijke boeken heb ik verslonden, de nieuwe - waarover het hier gaat - niet.

Van die werken kan je misschien wel verwachten dat ze het romantische beeld van May counteren met de historische realiteit. Maar beetje moeilijk om daarover te oordelen zonder te weten wat er precies in staat ...
 
Ik doe het niet af als fake. Ik ben alleen bang dat het met zo 1 artikel over een complex onderwerp een verhaal wordt van de klok en de klepel. Ik moet namelijk maar 1 keer googelen om iets veel genuanceerder te lezen dan waartegen je nu weer tekeergaat.

Confronteer je angst dan zou ik zeggen, want op dit moment lees ik vooral feiten die je onmogelijk kan betwisten:
  • Effectieve taal die stelt dat blanke leerkrachten in Minnesota eerst ontslagen zullen worden bij een overschot aan leerkrachten,
    en men niet gaat kijken naar neutrale factoren zoals senioriteit (dat vind ik overigens ook al dubieus) of persoonlijke merites (i.e. hoe goed is iemand in zijn of haar job), maar naar huidskleur. Want het is belangrijk voor kinderen dat ze zich "representend" voelen door hun leerkracht... met die logica zou je aan domme kinderen dan ook een domme leerkracht geven?
    Wil je het van een linksere bron?

  • De Royal Air Force die de aanwerving van blanke mannen stopt om absurde diversiteitsquota's te halen...
    Lees je liever een linksere Britse krant? https://www.theguardian.com/uk-news...ts-diversity-targets-says-head-of-recruitment
Ik vraag me af hoe je dat in hemelsnaam wilt nuanceren. Als het maar één Google zoektocht verwijderd is, be my guest. Maar het is je reinste intellectuele oneerlijkheid om te doen alsof dat zo is, maar zonder het te doen, iemand z'n post af te wimpelen.

Voor iemand die alvast niet meegaat in de waanideeën van de woke-beweging is dit overduidelijk wat dit zijn: voorbeelden onversneden racisme, en zoals gebruikelijk is racisme wél oké, als de slachtoffers blanken zijn, des te meer als het mannen zijn.
 
Ja, uiteraard zijn de oorspronkelijke boeken van May "verouderd". Ze zijn zowat 130 jaar oud. Ik vind het moeilijk om hier uitspraken over te doen. De oorspronkelijke boeken heb ik verslonden, de nieuwe - waarover het hier gaat - niet.

Van die werken kan je misschien wel verwachten dat ze het romantische beeld van May counteren met de historische realiteit. Maar beetje moeilijk om daarover te oordelen zonder te weten wat er precies in staat ...
Gij onversneden racist! :unsure: :D
Kheb de boeken niet gelezen. Maar goh 130 jaar oude literatuur gaan verbranden omdat je ze aftoetst met de huidige tijsdgeest.... Ik ga het nooit snappen denk ik. Wat nu ok is zal dan binnen 100 jaar ook weer afgetoetst moeten worden aan de dan geldende normen. Das gewoon een bizarre gedachtegang.

edit ah gaat blijkbaar over nieuw materiaal.
Must stop reading titles...
 
Of het is gewoon hopeloos verouderd. Heb je al veel Winnetou gelezen?
Allemaal, de Dood van Winnetou is letterlijk het eerste boek waarbij ik heb moeten huilen.

Nu Karl May was natuurlijk een grote fantast maar zijn Winnetou is het meest positieve stereotype van een Indiaan dat er is. Slimmer en edeler dan alle blanken. En van die blanken zijn de Saksen dan weer de beste.

Dat hij heel wat stereotypes gebruikt, oa voor zwarte slaven klopt ook wel, maar ook die hebben evengoed een heldenrol soms. Ik vermoed dat hij voor zijn tijd eigenlijk redelijk vooruitstrevend was op dat punt. En imo is het dus absoluut geen goed idee om die jeugdreeks niet meer te brengen. Het is ook afaik gericht op kinderen die al iets ouder zijn ( vanaf een jaar of 10-11 dacht ik eigenlijk) dus ik zou hier liefst hebben dat ook toekomstige generaties kunnen wegdromen in een USA of Ottomaanse rijk dat niet meer bestaat met zijn avonturenverhalen.

Als ze nieuwe boeken willen schrijven met huidige normen dan fair enough hoewel de breuk met de originele dan wel hard zal opvallen.
 
Voor iemand die alvast niet meegaat in de waanideeën van de woke-beweging
Nee, je slikt gewoon alle hysterie van de anti-wokebeweging en interpreteert elk nieuwsbericht zodanig negatief dat elke keer je de krant openslaat al je ergste nachtmerries lijken uit te komen. En waar we nu al een paar keer over gebotst hebben: waarbij je je ook geen kloten aantrekt van geschiedenis of context.

Je stelt dat de lat lager gelegd wordt bij de RAF, maar daar zijn geen aanwijzingen voor. Er is sprake van een wervingsstop tot ze voldoende diverse kandidaten hebben die mee willen strijden om de jobs, zodat die niet per definitie naar een blank persoon gaan. Dat wil niet zeggen dat wanneer een blanke sollicitant beter scoort, er toch voor iemand uit een minderheidsgroep zal worden gekozen. Als je alles bewust heel negatief leest, en de meest negatieve aannames doet, dan heb je gelijk en is er sprake van racisme. Gezien de gebrekkige aanwijzingen, is het eerder hysterie en politiek gespin.

Het stuk van die Amerikaanse leerkrachten kan je niet los zien van de specifieke Amerikaanse (onderwijs)context. Neen, in een gelijke, rechtvaardige wereld heeft dat soort bepalingen geen enkele plaats. Maar de realiteit in de VS is wat ze is en je kop in het zand steken en doen alsof de problemen (als je ze al erkent) vanzelf zullen overgaan is geen optie. Ik verdedig dit soort bepalingen niet, maar gezien de context dit gewoon afbranden als puur racisme ... dat pakt toch echt niet hoor.
Allemaal, de Dood van Winnetou is letterlijk het eerste boek waarbij ik heb moeten huilen.

Nu Karl May was natuurlijk een grote fantast maar zijn Winnetou is het meest positieve stereotype van een Indiaan dat er is. Slimmer en edeler dan alle blanken. En van die blanken zijn de Saksen dan weer de beste.

Dat hij heel wat stereotypes gebruikt, oa voor zwarte slaven klopt ook wel, maar ook die hebben evengoed een heldenrol soms. Ik vermoed dat hij voor zijn tijd eigenlijk redelijk vooruitstrevend was op dat punt. En imo is het dus absoluut geen goed idee om die jeugdreeks niet meer te brengen. Het is ook afaik gericht op kinderen die al iets ouder zijn ( vanaf een jaar of 10-11 dacht ik eigenlijk) dus ik zou hier liefst hebben dat ook toekomstige generaties kunnen wegdromen in een USA of Ottomaanse rijk dat niet meer bestaat met zijn avonturenverhalen.

Als ze nieuwe boeken willen schrijven met huidige normen dan fair enough hoewel de breuk met de originele dan wel hard zal opvallen.
De man doorbrak effectief voor een stuk het rassendenken van die tijd, maar nu nieuwe boeken schrijven met krak dezelfde stereotypen als die van May 130 jaar geleden ... ja, snap ik wel dat dat kan wringen. Maar het moet toch mogelijk zijn om May's stijl en nalatenschap te doen matchen met de huidige normen en waarden lijkt me.
 
Het lijkt me toch overdreven om alle literatuur die niet matcht met een bepaalde set van waarden en normen te cancellen. Dat is niet eens proberen om in dialoog te gaan of te verwachten dat mensen en vooral jongeren de kans krijgen om stereotypes in context te plaatsen. Het cancellen vind ik een vorm van betuttelende luiheid. Het is héél verleidelijk om mee te gaan in de rechtse traantjes en hysterie over cancel culture en woke en dit zien als deel van een groot "woke" complot, maar ik kan dit zelf moeilijk goedkeuren.
 
Terug
Bovenaan