fulltime traders / cursus

discord22

Banned
Hallo,

Ik wil me wat gaan verdiepen in aandelen kopen/verkopen, maar ben eerst op zoek naar een goede cursus. Iemand goede tips? Mogelijk lijkt me dit wel interessante job aangezien je dit van thuis kan doen(of eerder waar in de wereld) en wanneer je wil. Ik ben er me van bewust dat het speculatie blijft, en er goede en slechte periodes zijn.

Zijn er hier mensen die fulltime traden als job (dan word je geloof ik 50% belast op je winst, of omzeilen jullie dat door bedrijf in Nederland op te starten)?

Alvast bedankt!
 
Voor 100 euro kan je mijn cursus volgen waarin ik een inleiding geef over mezelf en een kortingscode geef om te subscriben op mijn blog!

Rijk worden gegarandeerd!*
 
Ik ben nog leek. (ik heb net een bolero account aangemaakt). Ik wil strategieën, statistieken leren lezen, waarop letten, etc leren.


Ja kan nooit kwaad, maar wellicht zijn er betere online cursussen met een community rond?
Bolero zou ik afraden om te traden, transactiekosten zijn te hoog. Lynx zal beter zijn dan.
 
Wat bedoel je met fulltime job? In loondienst? Of voor jezelf?
Want indien het voor jezelf is, ga je toch al een serieus kapitaal mogen hebben om van die rendementen te kunnen leven.
En dan moet je daarnaast nog eens spaargeld hebben voor het geval het goed mis gaat.
 
Een cursus zelfredzaamheid zou geen slecht begin zijn zo te lezen.
Je hoeft niet te reageren he.. jezus.

Wat bedoel je met fulltime job? In loondienst? Of voor jezelf?
Want indien het voor jezelf is, ga je toch al een serieus kapitaal mogen hebben om van die rendementen te kunnen leven.
En dan moet je daarnaast nog eens spaargeld hebben voor het geval het goed mis gaat.
Waar dat voornaamste bron van inkomen is (voor jezelf).
Ja ik heb ook geen flauw idee hoeveel % winst realistisch is per maand/jaar als daytrader. Klopt, ben voornamelijk enkel maar informatie aan het sprokkelen. Dus had gehoopt dat er hier mensen zaten die dit als job deden als zelfstandige die me al wat tips konden geven.
 
Volgens mij heb je hier echt een volledig verkeerd beeld van hoe het in elkaar zit.
Niemand gaat van 1 dag op de ander opeens gaan daytraden en al zijn hebben en houden op de beurs gooien.
De meesten (zoniet alle) zijn begonnen met een deeltje naast hun stabiele inkomen. En zo is dat dan gegroeid tot een vermogen waar ze van kunnen leven.

Om van 0 te kunnen beginnen zou je al meteen moeten bereid zijn om meer dan een paar 100k op de beurs te willen zetten.
Zie je dat zitten? Kan je dat risico aan dat dat geld keihard richting de 0 kan gaan als je pech hebt?
 
hahahaha - ergens komen vragen naar de manual naar 'free money'. Precies of 1) dat bestaat en 2) mensen zouden dat delen met een ander. :rofl::rofl::rofl:

De Warren Buffets in de wereld zijn allemaal binnen door te doen wat een ander doet en gewoon te volgen...
 
Jammer dat hier zo gereageerd wordt op iemand die uiteindelijk op gepaste wijze gewoon naar informatie vraagt...

Ik volg verder wel het algemeen sentiment hier in de thread: daytraden is gigantisch riskant en meestal niet winstgevend. Iedereen die je iets anders probeert wijs te maken, is van slechte wil of zal er op één of andere manier zelf munt uit willen slaan.

Het kan misschien helpend zijn om je eerst in te lezen over swingtraden. Een simpele google search kan je hier al veel informatie rond geven. Hierdoor zou je de kneepjes van het vak gaandeweg kunnen leren zonder ineens in de meest riskante vorm van traden te springen.
 
Kijk. Ik zal mijn ervaring delen.

Ik was net zoals jij. Denken dat het mogelijk is om snel rijk te worden of op zen minst te leven van day-tradingwinsten.
Mijn plan van aanpak was day trading met Forex. Ik begon ermee rond mijn 19/20. Ik zat op KaHo en begon met 500 hier en 500. Af en toe wat winst maar doorheen mijn studies verloor ik een dikke 5K (dus meeste van mijn studentenjobs).

Ik stopte er dan mee voor een jaar. We zijn ondertussen zomer 2012. Dit was het eerste jaar waarin ik begon met werken. Ik was 21/22 op dat moment. Na iets meer dan een jaar -we zijn zomer 2013- van sparen (ik woonde nog thuis) stak ik nog eens 30K in een nieuw account bij Lynx. Dit ging redelijk en dikte het aan tot 45/50K in een paar maand tijd.
Helaas, net zoals met de kleinere bedragen ging het weer bergafwaarts de twee, drie jaar daarop. Mijn 45K daalde weer naar 30K en dan verder omlaag richting 12K. Ik weet nog erg goed waarom. Ik gokte op een Bremain in 2016 door te shorten op goud. het draaide anders uit. Ik ging van 30K naar 12K in een paar uur.
Hierna, bleef ik natuurlijk proberen, want ik had 1 voorbeeld van iemand die er effectief winst mee maakte en er van kon leven. Het was dus mogelijk. Ik bleef mijn verliezen opstapelen. Doorheen dit hele verhaal stak ik ook 10K in drie verschillende PAMM's. Alles weg na 6 maand.

De 12K daalde traag maar gestaag verder tot 7K. verassend genoeg kon ik die 7K terug laten groeien naar 35K in 6 maand tijd. Net nadat ik er 2K vanaf haalde, ging het nog maar eens de andere kant op en ging het van kwaad naar erger waardoor ik in een ijltempo van 30K naar 5K daalde.
We zijn ondertussen 2018. Hier voegde ik voor een laatste keer 5K aan toe en liet het beheren door iemand die ik doorheen dit hele verhaal leerde kennen. Hij deed het vrij goed voor een lange tijd. Het groeide terug naar 24K. Maar... en je zal het wel al zien aankomen, nogmaals daalde het. Op dit moment kan je het ook wat volgen op mijn blog.

Dit is in het kort hoe mijn geld omhoog en omlaag ging, maar op het einde van de rit alsnog helemaal verdampte. Er is veel meer gebeurt doorheen de jaren. Ik zat op veschillende fora: Forexfactory, smartforextrading, donna fx, etc. ik hield er soms slapeloze nachten aan over, ik ging emotioneel van het diepste dal naar de hoogste toppen. Ik was er dag en nacht mee bezig, zelfs op mijn dagjob. Ik leerde vele mensen kennen, 99% stopte ermee of haalde er nooit winst uit. De 2 mensen die er van konden leven hadden puur geluk en geven dat zelf ook toe. Ondertussen "beheren" ze PAMM's en verdienen ze geld met het geld van andere, maar zonder veel success.

Samengevat: ja er zijn een paar gevallen van personen die met geluk iets kunnen maken van day trading, maar zelfs zei hebben meerdere inkomstenstromen die waarschijnlijk meer opbrengen dan day trading.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat als je tijd wil investeren, dat je een big picture view moet nemen op de beurs. En dat houdt ook in: meer dan alleen traden. Ik ben nu zelf al 12 jaar met de beurs bezig, een lange tijd vanuit academisch onderzoek, maar nu ontwikkel ik fondsen in een professionele context, en ik kan u zeggen: ik zie weinig heil in daytraden. Zeker als je rekening houdt met de tijd en de kosten. Er is weinig tot geen bewijs dat daytraden superieure risico-adjusted returns oplevert, dus zie ik niet in waarom je niet gewoon met trackers een buy-and-hold portefeuille zou bouwen.

Wat heel veel beginners vergeten of nooit te horen krijgen, zijn enkele cruciale basislessen:
- de beurs gedraagt zich niet volgens technische patronen, die patronen tonen zich pas achteraf.
- een goed aandeel is compleet ongecorreleerd met een aandeel van een goed bedrijf, een goed aandeel is een ondergewaardeerd aandeel.
- ondergewaardeerde aandelen vinden impliceert dat jouw kennis beter is dan die van miljoenen anderen met een gezamelijk vermogen (en dus marktimpact) dat veelvouden van het jouwe bedraagt. Hoe komt het dat jij zoveel slimmer bent?

Dat is mijn persoonlijke mening, op basis van alles wat ik weet vanuit zowel de academische als professionele context.

Ik heb voor mijn kinderen een kleine portefeuille van trackers. Rendement op die portefeuille ligt op jaarbasis rond 8%, met een TER (totale kost die in de NAV verrekend zit) van slechts 0.30%. Iedereen die consistent voor meer wil gaan, daartegen zeg ik: good luck, man. Can't argue with the results, maar die worden pas aan de eindmeet geteld.

Het goede aan deze - eerder efficiënte - blik op de markten is natuurlijk dat je met daytraden ook weinig mis kan doen, gezien prijzen in US en EU markten redelijk efficiënt en dus volgens fundamentals geprijsd zijn. Wat je dan vooral verwacht te verliezen zijn tradingkosten maar die lopen natuurlijk snel op.

Waar ik wel heil in zie, is dat je een goede persoonlijke portefeuille zou opbouwen, bijv. op basis van trackers, die bestaat uit allerlei ETF'en die je op maat kiest voor jezelf, en eventueel op basis van macro-economische inzichten herstructureert op maand of kwartaalbasis.
 
Laatst bewerkt:
In België daytraden is zowiezo al geen goed idee omwille van de (zeer) hoge transactiekosten (beurstaksen 0.35% per transactie en kosten bij brokers zijn ook relatief hoog). Vier keer in & uitstappen op een dag en ge zijt minstens 3% van uw geïnvesteerd vermogen kwijt en dat is dan nog los van het risico die ge neemt.

CFD's zou ik zelfs niet proberen, 90% is daar binnen de 90 dagen zijn geld kwijt. Bij forex is de volatiliteit de voorbije 10 jaar zeer sterk gezakt en als daytrader hebt ge net volatiliteit nodig om geld te kunnen verdienen. Twintig jaar geleden kon je met forex mss nog geld verdienen, nu kunt ge daar structureel geen geld mee verdienen (op lange termijn) of ge zou één van de lucky few moeten zijn.

Nu, soms moet ge het eens proberen om te weten wat werkt en niet werkt. Op die manier leer je meer over de markten en op basis van die kennis & ervaring bouw je verder maar ik zou in ieder geval geen grote hoop koesteren da ge veel gaat verdienen. Structureel is het verlieslatend. Zijn er die er geld mee verdienen? Vermoedelijk wel maar de odds zijn in ieder geval tegen u.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat als je tijd wil investeren, dat je een big picture view moet nemen op de beurs. En dat houdt ook in: meer dan alleen traden. Ik ben nu zelf al 12 jaar met de beurs bezig, een lange tijd vanuit academisch onderzoek, maar nu ontwikkel ik fondsen in een professionele context, en ik kan u zeggen: ik zie weinig heil in daytraden. Zeker als je rekening houdt met de tijd en de kosten. Er is weinig tot geen bewijs dat daytraden superieure risico-adjusted returns oplevert, dus zie ik niet in waarom je niet gewoon met trackers een buy-and-hold portefeuille zou bouwen.

Wat heel veel beginners vergeten of nooit te horen krijgen, zijn enkele cruciale basislessen:
- de beurs gedraagt zich niet volgens technische patronen, die patronen tonen zich pas achteraf.
- een goed aandeel is compleet ongecorreleerd met een aandeel van een goed bedrijf, een goed aandeel is een ondergewaardeerd aandeel.
- ondergewaardeerde aandelen vinden impliceert dat jouw kennis beter is dan die van miljoenen anderen met een gezamelijk vermogen (en dus marktimpact) dat veelvouden van het jouwe bedraagt. Hoe komt het dat jij zoveel slimmer bent?

Dat is mijn persoonlijke mening, op basis van alles wat ik weet vanuit zowel de academische als professionele context.

Ik heb voor mijn kinderen een kleine portefeuille van trackers. Rendement op die portefeuille ligt op jaarbasis rond 8%, met een TER (totale kost die in de NAV verrekend zit) van slechts 0.30%. Iedereen die consistent voor meer wil gaan, daartegen zeg ik: good luck, man. Can't argue with the results, maar die worden pas aan de eindmeet geteld.

Het goede aan deze - eerder efficiënte - blik op de markten is natuurlijk dat je met daytraden ook weinig mis kan doen, gezien prijzen in US en EU markten redelijk efficiënt en dus volgens fundamentals geprijsd zijn. Wat je dan vooral verwacht te verliezen zijn tradingkosten maar die lopen natuurlijk snel op.

Waar ik wel heil in zie, is dat je een goede persoonlijke portefeuille zou opbouwen, bijv. op basis van trackers, die bestaat uit allerlei ETF'en die je op maat kiest voor jezelf, en eventueel op basis van macro-economische inzichten herstructureert op maand of kwartaalbasis.
Merci allemaal, ja daytraden ga ik dan laten voor wat het is. Trackers aan 8% rendement is wel interessant. Ik heb zon 200K spaargeld en 8% is alvast meer dan wat de huur van een appartement me zou opbrengen.
Ga me daar alvast eens in verdiepen, enige goede links/tips?

thanks
 
Terug
Bovenaan