Freelancers & Ondernemers

Oei ja precies dan wel 😅

Bedankt!

Wat is dan het grote verschil tussen commv en vof? Waarom voor één kiezen i.p.v. het andere?

Kan het precies niet vragen aan mijn boekhouder 😂

Ik heb het zelf even gegoogled maar ik zie geen grote verschillen tussen beide, dus geen idee waarom beide nog steeds bestaan. Iemand slimmer zal dat ongetwijfeld wel kunnen toelichten :p
Had het ergens al eens geschreven, bij een vof zijn alle (dus minstens twee) vennoten met hun volledig vermogen onbeperkt en hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en verliezen van de vennootschap.
Is er een put van een half miljoen en de zaak gaat over kop, dan moeten de vennoten ervoor zorgen dat vanuit hun privé die put gedempt wordt, of ze komen beslag leggen.

Bij een Comm. V. heb je twee soorten vennoten, de commanditaire en de gecommanditeerde vennoot (in de oude termen respectievelijk de stille en de beherende vennoot).

Die commanditaire (of stille) vennoot is nooit met zijn privé vermogen aansprakelijk, enkel ten bedrage van zijn inbreng. Bij hem kunnen ze dus nooit iets komen halen moest de zaak over kop gaan, enkel zijn inbreng is hij dan kwijt.

De gecommanditeerde vennoot zal dus alle schulden op hem krijgen.

Maakt het makkelijker om geldschieters (of gewoon de nodige mede vennoot) te vinden die je dan ook aandelen kan geven, zonder dat ze enige verantwoordelijkheid dragen. Je kan ze dividenden uitkeren, net zoals vennoten in andere venootschapsvormen.

Enige wat de stille vennoot niet mag doen is zich op ook maar enige wijze bemoeien met, of deelnemen in het bestuur van de vennootschap.
Doet hij dat wel dan wordt hij mee gecommanditeerde vennoot en draagt hij wel mee verantwoordelijkheid (met privé vermogen).

Heb het volgende gevonden

Maar ben niet zeker wat hiermee bedoelt wordt? Als mijn vrouw de andere vennoot wordt (en ze geen echt werk uitvoert) moet ik sowieso voor een commv gaan?

Opletten bij een Comm. V., wanneer je getrouwd bent met gemeenschap van goederen, dan kan je echtgenote nooit stille vennoot zijn.

Zou niet logisch zijn, niet aansprakelijk zijn als stille vennoot voor eventuele schulden, maar toch verantwoordelijk zijn via het feit dat je gehuwd bent in gemeenschap van goederen en je echtgenoot als beherende vennoot volledig aansprakelijk is! Waardoor het automatisch een VOF wordt :-)

En iets om niet te vergeten, je moet niet altijd iets "fout" doen, of schade toebrengen, om dure verantwoordelijkheden op te lopen die een aanzet naar faling kunnen zijn.

Een klant die over kop gaat, en je facturen naar jouw vennootschap niet kan betalen, kan ertoe lijden dat ook jouw vennootschap niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen.

Verkoop je enkel diensten (zoals vele freelancers hier) is dat een zeer klein risico, je verliest dan enkel "loon" bij wijze van spreken, maar als je zaak moet grondstoffen aankopen, grote vaste kosten heeft zoals kantoor, werkplaats, magazijn etc, dan kan het al snel veiliger zijn om voor een BV te gaan.

Oké super interessant. Bedankt voor de info!
Moest ik nu een VOF oprichten, kan ik eventueel mijn echtgenote een bedrijfswagen geven? Ik weet het antwoord waarschijnlijk al maar vragen kan geen kwaad 😅

Ik wil een fiets kopen op de zaak, maar kan hem niet of slechts beperkt inbrengen volgens de boekhouder. Door hem zakelijk te kopen wordt er echter geen btw aangerekend. Ik weet niet goed wat hierin gebruikelijk is? Pak nu fiets van 2000 euro, 400 btw er af =1600 betalen. Pak nu dat ik hem alsnog 10% kan inbrengen, moet ik dan alsnog 90% van de btw hier betalen?

Het is zowat mogelijk om alles zakelijk aan te kopen over de grens, die gasten trekken de btw er af en je moet er maar je plan mee trekken.

Ik wil een fiets kopen op de zaak, maar kan hem niet of slechts beperkt inbrengen volgens de boekhouder. Door hem zakelijk te kopen wordt er echter geen btw aangerekend. Ik weet niet goed wat hierin gebruikelijk is? Pak nu fiets van 2000 euro, 400 btw er af =1600 betalen. Pak nu dat ik hem alsnog 10% kan inbrengen, moet ik dan alsnog 90% van de btw hier betalen?

Het is zowat mogelijk om alles zakelijk aan te kopen over de grens, die gasten trekken de btw er af en je moet er maar je plan mee trekken.
Inderdaad, wanneer je intracommunautair aankoopt betaal je geen btw tijdens de aankoop.
Je moet dit echter wel opnemen in je boekhouding.
Dit komt dan automatisch mee in je btw aangifte, waar je dan eerst 21% btw betaalt, om die dan gelijk terug te recupereren zodat dat eigenlijk een nuloperatie is op dat ogenblik.

Uiteraard werkt dit alleen enkel wanneer die aankoop 100% mag ingebracht worden.

Mag die aankoop bijvoorbeeld maar 10% ingebracht worden, dan ga je bij je kwartaalaangifte ook 90% van die btw moeten betalen.
FYI, percentage dat je mag inbrengen voor vennootschapsbelasting kan anders zijn dan wat je voor btw kan inbrengen!

En intracommunautaire aankopen niet ingeven (dus btw niet betalen en niet aangeven bij kwartaalaangifte) kan je zuur opbreken.
Daar zijn op Europees niveau controles op, heel eenvoudig, iemand die intracommunautair iets verkoopt (dus geen btw ontvangt en dus ook niet doorstort) moet die verkoop, incl. btw nummer van de koper in een aparte aangifte aangeven.

Vroeg of laat kan de Belgische btw zien hoeveel je intracommunautair hebt aangekocht, wanneer ze die info krijgen van de andere Europese landen, dan moeten ze die aankopen (het totaalbedrag ervan toch) ook in jouw btw aangiftes terugvinden!

Klopt het niet, hop, controle!

Iedere freelancers (alleen dus) kan dus niet kiezen voor VOF of CommV
Tenzij dat je een stille vennoot dus kan vinden.
Voor 10€ inleg één aandeeltje, geen verantwoordelijkheid (Comm.V.)

BV kan je wel op je eentje doen, maar is wat duurder naar oprichting/administratie toe, en vooral in "the long run" blijft het duurder wegens boekhoudkundige verplichtingen (dubbele boekhouding, jaarbalans, ...).

Met eigenlijk als aller enige voordeel de beperkte aansprakelijkheid (na drie jaar).

Moest ik nu een VOF oprichten, kan ik eventueel mijn echtgenote een bedrijfswagen geven? Ik weet het antwoord waarschijnlijk al maar vragen kan geen kwaad 😅
Je zaak mag enkel kosten maken dewelke nodig zijn om de vennootschap winstgevend te maken/houden.
Ik vrees dat "de echtgenote blij maken" niet als dusdanig geïnterpreteerd gaat worden ☺️

Een happy wife kan wel de zaak bevorderen, daar kan geen enkele man over discussiëren denk ik?

Maar allé, een controleur zal wel getraind zijn om over alles te discussiëren zeker :p

Je zaak mag enkel kosten maken dewelke nodig zijn om de vennootschap winstgevend te maken/houden.
Ik vrees dat "de echtgenote blij maken" niet als dusdanig geïnterpreteerd gaat worden ☺️
Dacht ik spijtig genoeg al, eens afchecken kon geen kwaad zeker 😂

Een happy wife kan wel de zaak bevorderen, daar kan geen enkele man over discussiëren denk ik?

Maar allé, een controleur zal wel getraind zijn om over alles te discussiëren zeker :p
Ja inderdaad, was ik ook aan het denken. Een controleur daar over van gedachten veranderen zal moeilijk gaan zeker :p

Hoe iemand het doet die ik ken, voor zover ik weet: vrouw is werknemer voor een beperkt regime (x aantal uur per week) als administratieve kracht, krijgt wagen + loon uitbetaald dat voldoende is om VAA te dekken.

Die doet het al jaren zo en nog geen issues gehad.
Zou ik het zo doen? Nee :)

Je kan ook gewoon zelf twee bedrijfwagens te nemen. Het is niet verboden om een bedrijfswagen te laten gebruiken door iemand anders, zeker als dat iemand van het gezin is is dat normaal. De kans bestaat dat ze de aftrekbaarheid gaan verwerpen maar als je zorgt dat het duidelijk (bvb via contract) dat die auto een vergoeding is voor je werk ben je in principe veilig.

Of je kan haar de auto geven als vergoeding voor het af en toe helpen zoals hierboven staat.

Je kan ook en auto geven maar hem wel laten belasten als abnormaal goedgunstig voordeel. Daardoor ben je de aftrek wel kwijt in de vennootschapsbelasting maar da's nog steeds beter dan hem privé moeten betalen. Als je vrouw niet voor de vennootschap werkt kunnen ze haar geen VAA aanrekenen. (Ze kunnen wel proberen het in jou aangifte te schuiven, dus het moet dan duidelijk zijn dat het niet voor jouw werk is dat jij er nooit gebruik van maakt)

Laatst bewerkt:
Kan je daar dan ook privé aankopen met doen en hoe moet je dat dan verwerken?
Dat gaat, maar dan moet je dat bedrag van uw privérekening doorstorten naar de vennootschap (en uw boekhouder op de hoogte brengen). Aangezien Amazon vaak gratis levering boven 20€ is, gebruik ik dat eigenlijk enkel bij de prime-days/deals.

Je kan ook gewoon zelf twee bedrijfwagens te nemen. Het is niet verboden om een bedrijfswagen te laten gebruiken door iemand anders, zeker als dat iemand van het gezin is is dat normaal. De kans bestaat dat ze de aftrekbaarheid gaan verwerpen maar als je zorgt dat het duidelijk (bvb via contract) dat die auto een vergoeding is voor je werk ben je in principe veilig.

Of je kan haar de auto geven als vergoeding voor het af en toe helpen zoals hierboven staat.

Je kan ook en auto geven maar hem wel laten belasten als abnormaal goedgunstig voordeel. Daardoor ben je de aftrek wel kwijt in de vennootschapsbelasting maar da's nog steeds beter dan hem privé moeten betalen. Als je vrouw niet voor de vennootschap werkt kunnen ze haar geen VAA aanrekenen. (Ze kunnen wel proberen het in jou aangifte te schuiven, dus het moet dan duidelijk zijn dat het niet voor jouw werk is dat jij er nooit gebruik van maakt)

Zou je het ook aanraden? Zijn constructies als deze geen red flag voor controles?

Ik dacht bvb dat 2 bedrijfswagens in een vennootschap die er vooral is om te freelancen (dus 1 persoon) zeer twijfelachtig was.
Ook die laatste lijkt wel de limieten op te zoeken?

Het
Zou je het ook aanraden? Zijn constructies als deze geen red flag voor controles?

Ik dacht bvb dat 2 bedrijfswagens in een vennootschap die er vooral is om te freelancen (dus 1 persoon) zeer twijfelachtig was.
Ook die laatste lijkt wel de limieten op te zoeken?
Het is inderdaad wel agressief. Je maakt in dat laatste geval gebruik van de bezoldigingstheorie. Da's het idee dat de kost van een voordeel van alle aard aftrekbaar is omdat het deel uitmaakt van de bezoldiging en dat het er dan niet meer toe doet waarvoor, in dit geval de auto, dan gebruikt wordt. De fiscus is geen fan van die theorie en vecht het regelmatig aan maar krijgt meestal ongelijk als het tot een rechtszaak komt. Maar het feit dat het soms tot rechtszaken komt wil welzeggen dat ze er vaak moeilijk over doen.

Het is daarom zeker wel handig als je op één of andere manier kan verantwoorden dat je voor je beroep 2 wagens nodig hebt, dan hoef je die bezoldigingstheorie niet te gebruiken;

Na m'n vorige naïeve "hallo ik wil freelancen help mij aub" post ook eens dit volledig topic doorgelezen en superveel uit geleerd. Super merci aan de vaste waarden hier om zoveel informatie te geven. Intussen ook al veel verder in het proces om effectief freelance data architect (+ engineer of analyst) te worden, dus de informatie is zeker nuttig!.

2 boekhouders aangesproken, één ervan nog te kiezen maar over beide heb ik wel een goed gevoel. Mijn buikgevoel zegt dat het niet meer de moeite is om auteursrechten uit te keren, dus dat zal ik ook maar zo laten, en hopelijk blijven ze van vvpr bis af.

Hiermee rekening houdend, hoe kan ik na boekjaar 1 geld uitkeren? Lukt dat via liquidatiereserves (was pas na jaar 5, right?) of is er nog een alternatief? Of kan dat pas vanaf na boekjaar 3 met vvpr bis?

Project: via recruiters al een paar gesprekken gehad, de ene al interessanter dan de andere. Ik hoop binnen hier en een paar weken een opdracht aan 650 of 700 / dag te landen en al de rest van het proces in gang te steken. Zelf 10 jaar ervaring in BI & data dus dit lijkt me een goed tarief om mee te beginnen.

Qua auto heb ik een nieuwe XC40 full electric op het oog. Renting via de garage komt op iets tussen 650-800 afhankelijk van het % restwaarde en zonder voorschot. Bij de bank moet ik nog eens horen als ze een interessanter tarief kunnen geven. Bij de garage krijg in een aanloopformule als ik bvb in mei start als freelancer, maar mijn auto pas geleverd wordt in september. Kostprijs 800-900/m.

Intussen ook aanvraag gedaan bij Smappee voor een laadpaal, maar nog geen antwoord gekregen (heb hier sowieso ook nog tijd voor). Mensen ervaring met laadpalen? Kun je daar mee mis doen? Ik heb zonnepanelen met digitale meter.

Bijkomende vraag hier als iemand weet hoe het zit met het capaciteitstarief? Als je je auto oplaadt "voor je vennootschap" en je daardoor een hogere piek hebt, en dus extra moet betalen, hoe wordt dit berekend of verrekend? Zelf nog niet opgezocht, maar hier alvast eens vragen.

Waar ik allemaal nog voor moet kijken of die nog niet 100% duidelijk zijn voor mij
- CommV of BV, nog steeds niet uit wat ik wil
- Verzekeringen (Vivium een goede keuze of toch ergens anders informeren?)
- Bank (momenteel alles bij ING)
- Sociaal Secretariaat (eens horen wat de boekhouder hier aanraadt)
- Laptop & GSM aankopen
- nieuwe internet & telefonie abonnementen (+ hoe op de zaak zetten) + bestaande abonnementen overzetten (prime, YT premium, etc.)
- hoe % elektriciteit, gas en water op de zaak
- Mij verdiepen in een IPT en wat een backservice is

Heel spannend allemaal :biglaugh: Komt uiteindelijk wel wat bij kijken

Waar ik allemaal nog voor moet kijken of die nog niet 100% duidelijk zijn voor mij
- CommV of BV, nog steeds niet uit wat ik wil
- Verzekeringen (Vivium een goede keuze of toch ergens anders informeren?)
- Bank (momenteel alles bij ING)
- Sociaal Secretariaat (eens horen wat de boekhouder hier aanraadt)
- Laptop & GSM aankopen
- nieuwe internet & telefonie abonnementen (+ hoe op de zaak zetten) + bestaande abonnementen overzetten (prime, YT premium, etc.)
- hoe % elektriciteit, gas en water op de zaak
- Mij verdiepen in een IPT en wat een backservice is
ING buitenjassen tenzij je op een mooie moment zonder enig bericht eens een paar weken helemaal niet meer aan de centen van de firma kan...

Zie mijn ervaring:
Zie andere ondernemer zijn ervaring:

Terug
Bovenaan