Freelancers & Ondernemers

Eerlijk gezegd wist ik ook bijna niets van zelfstandig zijn. Ik heb wel Xerius website doorgelezen en voornamelijk tips en advies hier in deze thread onthouden. Normaal gezien ga uw boekhouder toch alles regelen voor fiscaliteit etc en moet je nergens van aantrekken?

Mijn beste bron van info is mijn boekhouder/fiscalist geweest, eerlijk gezegd. Ik heb veel vragen gesteld bij opstart, ik heb van alles willen weten hoe het in elkaar zat. Ik heb er ook voor gezorgd dat ik steeds mijn kwartaaloverzichten goed bekeek en snapte wat waarvoor stond, waarom bepaalde zaken geboekt werden op een bepaalde manier, etc. Ook de jaarrekening altijd goed uitspitten.

Op deze manier toch een redelijk begrip opgebouwd.

edit: en inderdaad, deze thread uiteraard :)

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor jullie antwoorden! En mijn boekhouder doet ook zijn uiterste best om alles uit te leggen maar dan nog merk ik dat het voor mij soms een overload aan informatie is. Plus ik wil die mens ook niet constant bestoken met telefoontjes/mailtjes. Mij op mijn gemak kunnen 'inlezen' zou al veel helpen, denk ik.

Edit: Even aan het rondsnollen geweest op de website van Xerius. Daar staan bepaalde zaken al wel zeer dummy-proof uitgelegd. Bedankt voor die tip!

Laatst bewerkt:
Gericht op de Belgische zelfstandige vind ik niet veel, maar wel voor Nederlandse ZZP'er, bvb

De grote principes zijn hetzelfde, natuurlijk andere fiscale regels, maar daar kan je boekhouder je dan weer bij helpen.

Deze misschien nog wel vanuit Belgische optiek.
Overheid:

Sociale Secretariaten:

https://www.boekhouder.be/media/Starten als zelfstandige virtuele startersgids.pdf
https://www.maldegem.be/startersgids-voor-ondernemers

Ik zit momenteel wat vast. Ik heb een zeer mooie dagrate maar eigenlijk begint het project wat saai te worden. Eigenlijk zou ik graag eens iets meer hands on doen maar dan ga ik snel 20 à 25 % aan dagrate verliezen tegenover de functie die ik nu doe.

Ik zit momenteel wat vast. Ik heb een zeer mooie dagrate maar eigenlijk begint het project wat saai te worden. Eigenlijk zou ik graag eens iets meer hands on doen maar dan ga ik snel 20 à 25 % aan dagrate verliezen tegenover de functie die ik nu doe.
Dat lijkt me inderdaad lastig. Nu, voor mij is werkplezier wel de eerste factor, maar besef ook wel dat zo'n hands-on job ook terug gaat vervelen waarschijnlijk. Anderzijds, als je nu niet de indexatie gehad hebt kom je bij een nieuwe klant misschien wel aan dezelfde rate als je nu hebt, maar dan voor een meer hands-on job.

mmm goeie tip, ga me dan ook eens youtube premium aanschaffen.
De helft van de video's dat ik kijk zijn eigenlijk toch ook werkgerelateerd of toch binnen het vakgebied.

Maar de reclame op de iphone stoort me ook wel, lig je in bed rustig ASMR te luisteren (nohomo) en is er opeens reclame
Ik heb zo'n nieuwe Chromecast met Google TV gekocht (aangezien ik ook heel wat werkgerelateerde video's kijk). Kan je SmartTubeNext op installeren, heb je gratis Youtube Premium en met de Google TV nog heel wat meer leuks :p.

Vraagje over VOF of BV (ik ben er nog niet aan uit)
- moet je effectief met 2 zijn voor een VOF of kan ik die toch alleen opstarten?
- VOF is gelijkaardig aan BV, maar volledig aansprakelijk, maar kan je dat niet oplossen door verzekering BA?
- als het met een BV slecht gaat (opeens torenhoge schulden door bijvoorbeeld een verloren proces waardoor je miljoenen moet betalen, is het dan zo simpel om de BV dan stop te zetten om privé niet in problemen te komen?
- kost dit ieder jaar zoveel minder aan kosten of is dat enkel bij de opstartkosten omdat je geen notaris enzo moet betalen?
- waarom kiezen mensen toch voor een BV ipv een VOF?

- moet je effectief met 2 zijn voor een VOF of kan ik die toch alleen opstarten?
- VOF is gelijkaardig aan BV, maar volledig aansprakelijk, maar kan je dat niet oplossen door verzekering BA?
- als het met een BV slecht gaat (opeens torenhoge schulden door bijvoorbeeld een verloren proces waardoor je miljoenen moet betalen, is het dan zo simpel om de BV dan stop te zetten om privé niet in problemen te komen?
- kost dit ieder jaar zoveel minder aan kosten of is dat enkel bij de opstartkosten omdat je geen notaris enzo moet betalen?
-moet met 2
-ja maar ook daar zit je met limiet en de kans dat de verzekering niet tussenkomt.
-ja, er zijn theoretisch wat beperkingen maar die zijn heel makkelijk te vermijden en worden in de praktijk amper toegepast
- je moet geen jaarlijks jaarrekening opmaken en je hebt ook nooit statutenwijziging nodig waarbij je iedere keer de notaris moet betalen.
- aansprakelijkheid is de grootste reden denk ik maar ook bekendheid, voor heel wat mensen met een bv zou een vof inderdaad beter zijn. Je zou ook voor een buitenlandse vennootschapsvorm kunnen gaan. Een Engelse Limited kent dezelfde aansprakelijkheidsbeperking, kost zo goed als niets om op te richten en is in een half uur online opgericht. Die vennootschapsvorm is interessanter dan een bv op alle vlak behalve dat het soms wat raar overkomt bij klanten banken, maar voor freelancers is dat vaak geen factor.

Je kan niet een BV zomaar stopzetten wanneer je de schulden niet kan betalen, dan moet je een failissement aanvragen.
En let op, de eerste drie jaar kan je alsnog financieel verantwoordelijk gesteld worden wanneer het failissement er gekomen is door bijvoorbeeld het (zwaar) afwijken van je financieel plan (de zogenaamde oprichtersaansprakelijkheid).
Dus, nee, simpelweg je BV eventjes stopzetten en het houdt op is niet echt correct.

Je hebt ook nog een Comm. V.
Daar moet je ook nog met twee zijn, jezelf en een "stille" vennoot.
Hier heb je het voordeel dat de stille vennoot geen aansprakelijkheid heeft, dus die zijn risico in het bedrijf is net zoals bij een BV beperkt tot zijn inbreng. Wel opletten, de stille vennoot mag in geen enkel opzicht betrokken zijn in het runnen van de vennootschap!, anders krijgt deze wel aansprakelijkheid!
Kan iets makkelijker zijn om zo een vennoot te vinden, risico is (veel) lager dan bij een VOF.

Voor de rest dezelfde voordelen, geen jaarverslag, geen dubbele boekhouding verplicht (tot 500,000€ jaarlijks omzet), ...

In een vzw, dus van een sportclub of zo. Beperkte omzet (minder dan 15 / 25k per jaar).

Zijn er limieten op het geld dat je in kas, dus als reserve, mag hebben ? Men dacht bij ons dat er een limiet was, maar men vond dat niet terug... en geen boekhouder in de club :p.

Had een paar maand geleden ook wat vragen gesteld aan mijn boekhouder i.m.v. Een VOF en kreeg het volgende als antwoord:
'Dit is afgeschaft dmv het nieuwe vennootschapsrecht (05/2019)'

Je kunt wel nog een CommV doen

Had een paar maand geleden ook wat vragen gesteld aan mijn boekhouder i.m.v. Een VOF en kreeg het volgende als antwoord:
'Dit is afgeschaft dmv het nieuwe vennootschapsrecht (05/2019)'

Je kunt wel nog een CommV doen
Als je boekhouder denkt dat een VOF niet meer bestaat, is het misschien tijd om een nieuwe te zoeken ;)

VOF en het nieuwe vennootschapsrecht​

Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van kracht. In tegenstelling tot enkele andere vennootschapsvormen, bleef de VOF wel bestaan in het nieuwe kader. De VOF is voortaan een vorm van maatschap maar dan wel mét rechtspersoonlijkheid.

De basisprincipes van de VOF blijven dezelfde als in het ‘oude’ vennootschapsrecht. Je moet nog steeds met minstens twee vennoten zijn, valt één van beide vennoten weg, dan wordt de vennootschap onder firma automatisch ontbonden. Daar tegenover staat een vereenvoudiging en flexibilisering op het vlak van communicatie en bestuursregels.

Als je boekhouder denkt dat een VOF niet meer bestaat, is het misschien tijd om een nieuwe te zoeken ;)
Oei ja precies dan wel 😅

VOF en het nieuwe vennootschapsrecht​

Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van kracht. In tegenstelling tot enkele andere vennootschapsvormen, bleef de VOF wel bestaan in het nieuwe kader. De VOF is voortaan een vorm van maatschap maar dan wel mét rechtspersoonlijkheid.

De basisprincipes van de VOF blijven dezelfde als in het ‘oude’ vennootschapsrecht. Je moet nog steeds met minstens twee vennoten zijn, valt één van beide vennoten weg, dan wordt de vennootschap onder firma automatisch ontbonden. Daar tegenover staat een vereenvoudiging en flexibilisering op het vlak van communicatie en bestuursregels.
Bedankt!

Wat is dan het grote verschil tussen commv en vof? Waarom voor één kiezen i.p.v. het andere?

Kan het precies niet vragen aan mijn boekhouder 😂

Ik heb het zelf even gegoogled maar ik zie geen grote verschillen tussen beide, dus geen idee waarom beide nog steeds bestaan. Iemand slimmer zal dat ongetwijfeld wel kunnen toelichten :p

Hoe zit het eigenlijk met mijn kantoorruimte die ik aan mijn vennootschap verhuur? Mag dat ook geïndexeerd worden? Zijn de coëfficiënten daarvoor al ergens gepubliceerd?

Ik heb het zelf even gegoogled maar ik zie geen grote verschillen tussen beide, dus geen idee waarom beide nog steeds bestaan. Iemand slimmer zal dat ongetwijfeld wel kunnen toelichten :p
Heb het volgende gevonden
Een commanditaire vennootschap is net zoals een VOF een maatschap, maar dan wel mét rechtspersoonlijkheid. In tegenstelling tot bij een VOF heeft een CommV ook stille vennoten, die zich niet bezighouden met het beheer, maar enkel de rol van geldschieter spelen
Maar ben niet zeker wat hiermee bedoelt wordt? Als mijn vrouw de andere vennoot wordt (en ze geen echt werk uitvoert) moet ik sowieso voor een commv gaan?

Terug
Bovenaan