Freelancers & Ondernemers

Hoe? Ik heb ook een Smappee zonder digitale teller en ik vind niets over capaciteitstarief in het dashboard. Ik vind enkel hoe ik de stroom kan beperken tot bv. 6A.

Ik wil ook mijn verbruik doorstarten naar mijn privé maar ik zie nergens of ik mijn elektriciteitstarieg kan toevoegen aan het dashboard. Als het al mogelijk is?
Heb ik hier al even beantwoord: https://www.beyondgaming.be/threads/het-laadpaal-topic-thuis-je-ev-opladen.11638/post-890354 en

Je tarieven kan je gewoon ingeven via een schema in de app toch? instellingen - jouw tarieven - stel tarieven in.

Dat is inderdaad iets wat we niet goed weten. Vandaag is het zo dat op het werk er vaak geen laadpaal beschikbaar is. Bij mijn huidige klant zijn er bijvoorbeeld nog geen laadpalen. Bij mijn vriend (big four) mag je dagelijks al jouw pollekes kussen dat je een vrije laatste parkeerplaats vindt, een plaats met laadpaal is hopeloos. Dusja we staan niet te springen om ‘s nachts even de wagens te wisselen aan de laadpaal :p.
Al horen we van anderen dat je vaak maar 1-2 keer per week moet laden. Wij kunnen hier nog niet echt uit ervaring spreken. Maar als ik nu naar de dag van vandaag kijk rij ik 80km enkel naar de klant, geen laadpaal beschikbaar, vaak files.. ik weet niet :/.

Tbh denk ik dat je 99% van de tijd toekomt met een enkel laadpunt. En die 1% kan je allicht oplossen door de avond ervoor of de ochtend zelf langs een fastcharger te rijden (of eenmalig gebruik te maken van een openbaar laadpunt in je buurt over de nacht heen oid).
Wij doen het met 2 full EV's ook met 1 punt. 1 laadpasje wordt via mijn vennootschap verrekend en mijn vrouw gebruikt de normale laadpas van haar werkgever.

Laatst bewerkt:
Wij zijn ook aan het kijken voor een oplaadpaal.
Ik heb net een iX3 besteld. Vriend mag nu bij zijn werkgever eveneens een nieuwe wagen bestellen (elektrisch of hybride).
Zijn er nog niet goed uit, ofwel nemen we een smart duocharger volledig op mijn vennootschap (Luminus heeft 1 interessant model in hun pakketten) of we nemen 1 laadpaal die zijn werkgever voorziet waarbij mijn oplaadbeurten lopen via split billing op basis van laadpasje.
Zijn werkgever voorziet enkel een laadpaal bij de bestelling van een 100% elektrische wagen. We twijfelden oorspronkelijk gezien de nog beperkte range van een full elektrische wagen, met een hybride hebben we toch nog de optie om bij gelegenheden op brandstof te rijden. Echter heeft de nieuwe Polestar 2 een rijbereik van 600 km wat de volledige overstap misschien toch mogelijk maakt.

1 opmerking over die Polestar 2 facelift: die 600 km is WLTP range, wat hem vergelijkbaar maakt met al bestaande wagens zoals de Model 3 long range, i4 edrive40,... dus overschat die 600 km in de praktijk niet, dat is pakweg een derde meer dan je iX3.

Ik ben ondertussen een dik half jaar actief als freelance Technisch Aankoper en had in het begin met mijn boekhouder afgesproken om enkel met een forfaitaire onkostenvergoeding te werken, geen huur en energie- & internetkosten. Ik ben op zich heel tevreden van mijn boekhouder, maar hij lijkt het mij toch wel heel voorzichtig te willen spelen. Ik heb nu al een paar keer geprobeerd om ook huur te gaan doorrekenen volgens % KI zoals het wettelijk is vastgelegd en mijn forfaitaire onkostenvergoeding op te trekken van 125 naar 200 euro. Ik lees hier al een tijdje mee, en dit lijkt me toch redelijk gebruikelijk. Zag zelfs 250 euro passeren ... . Lijkt me in mijn geval zeker te verantwoorden, aangezien ik regelmatig in het buitenland zit ook. Een percentage van internet & energiekosten doorrekenen lijkt me de moeite niet waard, wij zitten nog niet aan 200 EUR/maand voor het ganse gezin.

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent? Graag advies omtrent welke kosten jullie allemaal doorrekenen aan de vennootschap.

Ik ben ondertussen een dik half jaar actief als freelance Technisch Aankoper en had in het begin met mijn boekhouder afgesproken om enkel met een forfaitaire onkostenvergoeding te werken, geen huur en energie- & internetkosten. Ik ben op zich heel tevreden van mijn boekhouder, maar hij lijkt het mij toch wel heel voorzichtig te willen spelen. Ik heb nu al een paar keer geprobeerd om ook huur te gaan doorrekenen volgens % KI zoals het wettelijk is vastgelegd en mijn forfaitaire onkostenvergoeding op te trekken van 125 naar 200 euro. Ik lees hier al een tijdje mee, en dit lijkt me toch redelijk gebruikelijk. Zag zelfs 250 euro passeren ... . Lijkt me in mijn geval zeker te verantwoorden, aangezien ik regelmatig in het buitenland zit ook. Een percentage van internet & energiekosten doorrekenen lijkt me de moeite niet waard, wij zitten nog niet aan 200 EUR/maand voor het ganse gezin.

Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent? Graag advies omtrent welke kosten jullie allemaal doorrekenen aan de vennootschap.
Bij mij was hij ook eerder voorzichtig, al ben ik wel begonnen met 250€ netto onkostenvergoeding.
Een jaar later heb ik daar nu ook huur bij gedaan (100€), weliswaar zo correct mogelijk obv KI en werkelijke grootte van kantoor-ruimte.
Soms denk ik wel dat ik té braaf ben, maar tegelijk is het soms beter van iets voorzichtiger te zijn dan te opzichtig.

Lijkt me in mijn geval zeker te verantwoorden, aangezien ik regelmatig in het buitenland zit ook. Een percentage van internet & energiekosten doorrekenen lijkt me de moeite niet waard, wij zitten nog niet aan 200 EUR/maand voor het ganse gezin.

Vergeet niet dat je buitenland vergoedingen naast uw forfaitaire ook kunt uitbetalen: https://www.securex.be/nl/lex4you/werkgever/nieuws/forfaitaire-vergoedingen-buitenlandse-dienstreizen-nieuwe-bedragen!#:~:text=Wat zijn de na te,en dit ongeacht het land. Voor Nederland komt dit bijvoorbeeld op 93 EUR/dag als je meer dan 10u (onder)weg bent.

IT Consultant:
- Forfait vergoeding 250 EUR
- Huur bureau % volgens KI berekening + energie/water/gas volgens hetzelfde percentage % op rekening courant laten zetten.
- Buitenland vergoeding
- Internet via de zaak (deel wordt afgeboekt voor prive)

Laatst bewerkt:
Die bedragen liggen allemaal wel een stuk hoger precies.

Ik ga nu iedere maand lunchen hier aan 12,70 EUR/keer. Redelijk omslachtig ook, maar die bonnetjes kan ik er dan wel uitgooien :) .

Bedankt voor de tip SMTM! Gewoon op het eind van de maand uitkeren met het loon dan? Telt wel mooi op, zit hier telkens voor 2 weken in Scandinavië :p

Vergeet niet dat je buitenland vergoedingen naast uw forfaitaire ook kunt uitbetalen: https://www.securex.be/nl/lex4you/werkgever/nieuws/forfaitaire-vergoedingen-buitenlandse-dienstreizen-nieuwe-bedragen!#:~:text=Wat zijn de na te,en dit ongeacht het land. Voor Nederland komt dit bijvoorbeeld op 93 EUR/dag als je meer dan 10u (onder)weg bent.

Opgelet want volgens mij niet correct.
De vergoedingen voor korte buitenlandse dienstreizen gelden vanaf een verplaatsing die 10 uur of langer duurt. Dat betekent niet dat je vanaf die 10 uur ook de volledige dagvergoeding kan toekennen. De dag van heenreis en die van terugreis mag je 50% van de vergoeding toekennen.

Maw een hele dag in Nederland (en dan minstens 10 uur): 46.5 euro.

Ga je bvb voor 3 dagen naar Duitsland kan je 186 euro toekennen. 46.5 voor de dag van afreis, 46.5 voor de dag van terugreis, 93 voor de dag daartussen.

De vergoedingen voor korte buitenlandse dienstreizen gelden vanaf een verplaatsing die 10 uur of langer duurt. Dat betekent niet dat je vanaf die 10 uur ook de volledige dagvergoeding kan toekennen. De dag van heenreis en die van terugreis mag je 50% van de vergoeding toekennen.

Maw een hele dag in Nederland (en dan minstens 10 uur): 46.5 euro.

Ga je bvb voor 3 dagen naar Duitsland kan je 186 euro toekennen. 46.5 voor de dag van afreis, 46.5 voor de dag van terugreis, 93 voor de dag daartussen.
Zo heeft het sociaal secretariaat / boekhouder het ook bevestigd. Ik heb nu een excel gemaakt met elke reisdag aan 1/2e dagvergoeding om het makkelijk bij te houden. En dan voor de MC´s moet je kosten eigen WG er ook wel aftrekken of ze gewoon niet uitkeren voor die dagen natuurlijk ...

Die huur- en utilities zet ik dan maar even on-hold, ook iets moeilijker te verantwoorden als ik veel in Scandinavië ben natuurlijk. Maar als ik terug permanent in BE ben, ga ik toch terug pushen.

Zonde, ne keer checken bij mijn boekhouder binnenkort

Op de site van Partena lees ik dit nochtans:
Voor de dagen van vertrek en terugkeer mag slechts de helft van de forfaitaire vergoeding als kost eigen aan de werkgever in aanmerking worden genomen.

Het volledige bedrag mag ook toegekend worden voor dienstreizen met vertrek en terugkeer binnen hetzelfde etmaal met een afwezigheid van minstens 10 uren. Of dit het geval is moet gekeken worden naar de afwezigheid van de werknemer of bedrijfsleider van zijn vaste plaats van tewerkstelling (standplaats) tot het uur van terugkeer aldaar.

Zonde, ne keer checken bij mijn boekhouder binnenkort

Op de site van Partena lees ik dit nochtans:
Ola. Moet ik zelf ook nog eens checken dan. Doorgaans zit ik met minstens 1 overnachting.

Zou wel onlogisch zijn dat je voor 2 dagen evenveel kan toekennen als voor 1 dag van 10 uur.

Edit: yep, ik heb het 2.5 jaar geleden ook 1 keer gedaan en volledige dagvergoeding toegekend.

Excuses, mea culpa!

Better safe then sorry, werk sinds eind vorig jaar vaak in het buitenland dus was al een mooie bonus waar ik nu op rekende ^^

Heb de vraag er eerder gesteld maar daar zit je niet met mensen die iets kennen van de vereiste om apart te kunnen billen als zelfstandige ;).

Etrel Inch Pro.
Toch zowel wat de heilige graal van laadpalen op dit moment, vind ik.
Heb er zelf twee hangen, met billing.

Wel zowat een van de duurste systemen op de markt.
Maar goed, mijn Nexxtender home lag na 1 jaar en 3 maand al op't stort. Da's ook duur, op een andere manier dan.

Wat gebeurt er bij lange ziekte met BV? Je komt na 4 weken op de ziekenkas. En wat met de BV? Kan die rustig verder blijven lopen als die bijvoorbeeld inkomsten heeft zonder arbeid, waarmee het zijn kleine kosten kan betalen? Die moet immers de werknemer niet meer betalen…

Ik mag dat toch vragen ns_man? Wat gebeurt er als ik 6 maanden in het ziekenhuis lig wegens auto ongeval?
Of moeten we hier gewoon niet over nadenken en hopen dat het nooit gebeurt?

de BV kan blijven verder bestaan als er genoeg financiën zijn veronderstel ik, als er genoeg gespaard is dus

Ik vermoed dat er iets verwijderd is? Met de vennootschap veranderd er niets dus alle kosten blijven lopen zolang je die kan betalen.

Je kan daar verzekeringen voor afsluiten tegen inkomen of omzetverlies indien gewenst.

Ik mag dat toch vragen ns_man? Wat gebeurt er als ik 6 maanden in het ziekenhuis lig wegens auto ongeval?

Natuurlijk mag je dat vragen, maar wat ik niet goed begrijp is dat je normaliter (gezien je overstap van eenmanszaak naar BV) een periode van vrij veel communicatie met je boekhouder achter de rug zou moeten hebben, of er midden in zou moeten zitten, en je vragen als deze nog niet aan hem gesteld hebt. Dit zijn toch vrij fundamentele zaken die je helder wil hebben vooraleer je de beslissing maakt om over te stappen?

de BV kan blijven verder bestaan als er genoeg financiën zijn veronderstel ik, als er genoeg gespaard is dus

Uiteraard (maar zie opmerking hierboven).

Maar, anyway:

Dat is een afzonderlijke rechtspersoon, daar gebeurt dus op zich niets mee wanneer jij (bestuurder) ziek wordt.

Voor een rechtspersoon is het equivalente van ziekte = financiële problemen met worst case dood = faillissement tot volg.

Natuurlijk is het inderdaad wel zo dat de ziekte van de bestuurder tot gevolg heeft/kan hebben dat de vennootschap geen inkomsten meer verwerft zodat jij als bestuurder/aandeelhouder ook zelf geen centen meer krijgt. Valt op te lossen door een verzekering gewaarborgd inkomen/omzetverlies door jezelf (als natuurlijke persoon) of de vennootschap (met jou als begunstigde). Online valt hier normaal wel wat info over te vinden.

Als ik ooit 6 maanden ziek ben (nog nooit gebeurd de laatste 40 jaar dus worst case scenario) maar er zit genoeg in de BV zodat deze verder zijn facturen kan blijven betalen, kan ik dus als privé persoon verder op de zogenaamde ziekenkas. Ok duidelijk. Thanks :)

Terug
Bovenaan