Freelancers & Ondernemers

Iemand van de mensen met vennootschappen die hun geld gaan parkeren het komende jaar toevallig? Heb een jaar geleden bij Argenta een termijnrekening geopend van een jaar aan 2,8% intrest netto op naam van de vennootschap, is nu vrijgekomen en zou een groot deel weer willen parkeren voor een jaar (VVPR-BIS 12/2025).

Laatst bewerkt:
Iemand van de mensen met vennootschappen die hun geld gaan parkeren het komende jaar toevallig? Heb een jaar geleden bij Argenta een termijnrekening geopend van een jaar aan 2,8% intrest op naam van de vennootschap, is nu vrijgekomen en zou een groot deel weer willen parkeren voor een jaar (VVPR-BIS 12/2025).
Ik ga daar ook eens voor informeren. Lijkt me beter dan niets.

De paar belangrijkste:
  • VVPR bis dooft uit, met behoud van bestaande rechten. Vermoedelijk stoppen ze dan vanaf invoegetreding met het "beginnen" tellen van de 3 jarige periode, maar de jaren voor de invoegetreding tellen wel nog (dus voor de nu reeds 3+ jaren bestaande vennootschappen, die gaan nog 3 keer vvpr bis kunnen uitkeren en dan houdt het op.
  • De RV op liquidatiereserve gaat van 5% naar 10%, dus iets minder voordelig dan nu, maar wel nog steeds beter dan gewone dividenden aan 30%. De huidige wachttermijn (5 jaar) zou worden ingekort, geen verdere details, ik zou gokken op 3 jaar wegens het wegvallen van de vvpr bis.
  • Eens je liquidatiereserve hebt aangelegd moet je wel de wachtperiode respecteren, het huidige systeem waarbij je je LR vroeger uitkeert aan een RV van 20% (waardoor kostprijs gelijk is aan gewoon dividend) vervalt. Hier zie ik nu budgetair niet echt het nut van in? Buiten dan misschien om de vennootschappen 2 keer te laten nadenken hoeveel ze in liquidatiereserve gaan steken?
    Nu steek je er maar alles in wat je kan, heb je toch vroeger geld nodig dan is het aan gewoon tarief (10% + 20%).
  • Minimumloon voor verlaagde vennootschapsbelasting gaat naar 50,000€ en zal vanaf ingang mee stijgen met de index.
    Ze schrijven dat "alternatieve" verloningsvormen niet (meer) mee tellen voor dit bedrag (misschien dingen zoals de VAA op sociale zekerheid wanneer die door de vennootschap betaald wordt?)
Dat is dan nog slechter dan wat Vivaldi deed voor de ondernemers

Dat is dan nog slechter dan wat Vivaldi deed voor de ondernemers
Ja, inderdaad. De Belg kijkt ernaar en zwijgt...
Nochtans, is België het tweede land ter wereld wanneer het aankomt op % belastingsinkomsten t.o.v. het BBP en 13de wanneer het komt op belastingsinkomsten per capita. Waarbij we voor de tweede voornamelijk landen moeten voorlaten waar de inkomens ook veel hoger liggen (Zwitserland, Luxemburg, Liechtenstein, VS, Ierland). Bron

Persoonlijk vind ik toch dat we meer verzet mogen tonen tegen deze maatregelen.
Ik heb nog eens het verkiezingsprogramma van de N-VA erbij genomen, nergens wordt er een woord gerept over deze wijzigingen in de fiscaliteit.
Integendeel, men spreekt over een 'groeibevorderende bedrijfsbelasting' ik vraag mij af over welke 'groei' ze het hebben.

Verkiezingsprogramma N-VA

Ik zal toch wel wat mails sturen naar de ondernemersorganisaties, die vind ik in deze tijd toch ook veel te stil over deze hervormingen!

Ja, inderdaad. De Belg kijkt ernaar en zwijgt...
Nochtans, is België het tweede land ter wereld wanneer het aankomt op % belastingsinkomsten t.o.v. het BBP en 13de wanneer het komt op belastingsinkomsten per capita. Waarbij we voor de tweede voornamelijk landen moeten voorlaten waar de inkomens ook veel hoger liggen (Zwitserland, Luxemburg, Liechtenstein, VS, Ierland). Bron

Persoonlijk vind ik toch dat we meer verzet mogen tonen tegen deze maatregelen.
Ik heb nog eens het verkiezingsprogramma van de N-VA erbij genomen, nergens wordt er een woord gerept over deze wijzigingen in de fiscaliteit.
Integendeel, men spreekt over een 'groeibevorderende bedrijfsbelasting' ik vraag mij af over welke 'groei' ze het hebben.

Verkiezingsprogramma N-VA

Ik zal toch wel wat mails sturen naar de ondernemersorganisaties, die vind ik in deze tijd toch ook veel te stil over deze hervormingen!
Sorry, maar dat is ook een beetje zever he. Als freelancer betaal je echt belachelijk weinig belastingen.

Sorry, maar dat is ook een beetje zever he. Als freelancer betaal je echt belachelijk weinig belastingen.
Meen je dat nu?
Als ik het goed heb betaal je, +/- 32% in het meest optimale geval met gebruik van de vvpr, LR.
Of 47,5% (=0,25+(0,75*0,3) bij onmiddellijke uitkering van winst, geen 45k loon.

Als dat belachelijk weinig is vraag ik me af wat je als redelijk tarief zou zien?

Meen je dat nu?
Als ik het goed heb betaal je, +/- 32% in het meest optimale geval met gebruik van de vvpr, LR.
Of 47,5% (=0,25+(0,75*0,3) bij onmiddellijke uitkering van winst, geen 45k loon.

Als dat belachelijk weinig is vraag ik me af wat je als redelijk tarief zou zien?
Met 32% zit je bij de 6 laagste landen van de EU...

Meen je dat nu?

Nieuwe account en dan zo zeveren, lijkt me een troll.

Ja, 32% is belachelijk weinig gezien de meesten hier puur dankzij de mogelijkheid tot loonoptimalisatie via een vennootschap serieus wat poen kunnen pakken.

Ja, 32% is belachelijk weinig gezien de meesten hier puur dankzij de mogelijkheid tot loonoptimalisatie via een vennootschap serieus wat poen kunnen pakken.
Je moet imo volledigheidshalve ook wel de belastingdruk op uw bezoldiging meerekenen, de niet te onderschatten impact van verworpen uitgaven (die voor een eenvoudige dieselwagen al snel oplopen tot 10-15k per jaar of ook wel) en alle andere verdoken belastingen zoals jaarlijkse vennootschapsbelasting, provinciebelasting, neerlegging jaarrekening, KBO etc. Louter spreken over het tarief op de winst + roerende voorheffing op het dividend is nogal kort door de bocht en maakt dat sommigen voor verrassingen komen te staan omdat ze in hun hoofd voorhadden dat ze qua netto-dividend veel hoger zouden uitkomen.

• Before accounting for VAT and sales tax, the average tax burden a single, average-wage earner faced in the OECD was 34.8 percent of pre-tax earnings in 2023. The average OECD tax burden on labor has dropped 1.4 percentage points over the past two decades.

Met andere woorden: net iets minder dan het OECD gemiddelde. Dat vind ik niet 'belachelijk laag', eerder zoals het zou moeten zijn. Dat de belastingen op loon belachelijk hoog zijn maakt de belastingen voor freelancers daarom niet belachelijk laag.

Je moet imo volledigheidshalve ook wel de belastingdruk op uw bezoldiging meerekenen, de niet te onderschatten impact van verworpen uitgaven (die voor een eenvoudige dieselwagen al snel oplopen tot 10-15k per jaar of ook wel) en alle andere verdoken belastingen zoals jaarlijkse vennootschapsbelasting, provinciebelasting, neerlegging jaarrekening, KBO etc. Louter spreken over het tarief op de winst + roerende voorheffing op het dividend is nogal kort door de bocht en maakt dat sommigen voor verrassingen komen te staan omdat ze in hun hoofd voorhadden dat ze qua netto-dividend veel hoger zouden uitkomen.
Daar kan ik mij ook niet over uitspreken doordat dit voor iedereen "persoonlijk" is en voor velen onder ons plantrekkerij.

Voor mij is het dus plantrekkerij en betaal ik quasi geen belastingen op mijn loon. Nadeel is natuurlijk dat ik nog 15 maanden moet wachten en de afgelopen quasi 2 jaar moest "rondkomen" met een schamel netto-inkomen van 1.900 EUR + voordelen (huur kantoor thuis inbegrepen). Ik begrijp dat niet iedereen dit zomaar kan maar het is wel degelijk mogelijk. Ik heb ook aandelen in een andere vennootschap dus zit sowieso aan 25% vennootschapsbelasting en heb dus geen enkele reden om over een dik jaar mijn loon te gaan verhogen.

En ja, dan is 35% op de lump sum in mijn ogen belachelijk weinig. Misschien vergelijk ik inderdaad nog iets te veel met mensen in loondienst, ik denk ook wel aan het feit dat we in België gewoon (onder andere) een zeer uitgebreid en royaal sociaal vangnet hebben, als we alle belastingen zomaar gaan wegknippen gaat er serieus ook in "dienstverlening" moeten geknipt worden. Dat is dan weer een andere discussie...

Daar kan ik mij ook niet over uitspreken doordat dit voor iedereen "persoonlijk" is en voor velen onder ons plantrekkerij.

Voor mij is het dus plantrekkerij en betaal ik quasi geen belastingen op mijn loon. Nadeel is natuurlijk dat ik nog 15 maanden moet wachten en de afgelopen quasi 2 jaar moest "rondkomen" met een schamel netto-inkomen van 1.900 EUR + voordelen (huur kantoor thuis inbegrepen). Ik begrijp dat niet iedereen dit zomaar kan maar het is wel degelijk mogelijk. Ik heb ook aandelen in een andere vennootschap dus zit sowieso aan 25% vennootschapsbelasting en heb dus geen enkele reden om over een dik jaar mijn loon te gaan verhogen.

En ja, dan is 35% op de lump sum in mijn ogen belachelijk weinig. Misschien vergelijk ik inderdaad nog iets te veel met mensen in loondienst, ik denk ook wel aan het feit dat we in België gewoon (onder andere) een zeer uitgebreid en royaal sociaal vangnet hebben, als we alle belastingen zomaar gaan wegknippen gaat er serieus ook in "dienstverlening" moeten geknipt worden. Dat is dan weer een andere discussie...
Maar daar heb je als gezonde werkende toch niets aan? Ik betaal nu al een uitgebreide hospitalisatieverzekering en een plan voor tandzorg vanuit mijn vennootschap, voor mijn pensioen ben ik ook zelf aan het opbouwen, idem voor gewaarborgd inkomen.

Maar daar heb je als gezonde werkende toch niets aan? Ik betaal nu al een uitgebreide hospitalisatieverzekering en een plan voor tandzorg vanuit mijn vennootschap, voor mijn pensioen ben ik ook zelf aan het opbouwen, idem voor gewaarborgd inkomen.
Ik zeg toch niet dat jij daar iets aan hebt? Maar jij bekijkt het vanuit jouw standpunt "wat heb ik daaraan"... Als je het hebt over de belastingen in België moet je het ook vanuit perspectief België bekijken en niet "wat heb ik daaraan".....

Maar dan moet je ook huur aan bedrijfsleider, nettovergoedingen aan je eigen,... bijsteken.

Ik denk dat er iemand al eens hier (een It-Freelancer) een vrij volledig plaatje had gemaakt met wat hij aan totale belastingen en bijdragen moest betalen voor hetgeen hij netto onttrok en dat hij rond de 30% zat (inclusief sociale bijdragen).

Ik had begrepen dat we eindelijk doppen gingen beperken in de tijd waardoor magisch al ons geld tekort opgelost ging zijn en de wereld weer vol regenbogen en goudpotten zou staan. Blijkbaar is dat niet genoeg om ons budget in evenwicht te krijgen.

Was het maar zo simpel :p.

Je mag de heel de overheid gratis doen werken (alle ambtenaren, alle gevangenissen, alle politieagenten...) m.u.v. onderwijs en je zou nog altijd een budgettair tekort hebben. Daarmee dat enkel overheidsbesparingen nooit gaan werken om het tekort op te lossen. Er gaat ooit serieus geknipt moeten worden in uitkeringen, subsidies, gezondheidsuitgaven,...

Werkloosheidsuitkeringen is 5 à 6% van de totale sociale beschermingsuitgaven (dus exclusief gezondheidszorg) dus eigenlijk nog heel beperkt qua sociale uitgaven. Eigenlijk peanuts vergeleken met de andere uitgaven :p.
Ziekteuitkeringen is 20% van de totale sociale beschermingsuitgaven, de helft van sociale beschermingsuitgaven zijn pensioenen,...

De beperking in tijd van werkloosheidsuitkeringen is qua budget eigenlijk peanuts als je dat vergelijkt met het groter plaatje.

Als de interesten ooit gaan stijgen in de toekomst (dus de rentelasten op overheidsschuld), dan gaan we nogal iets zien.

Laatst bewerkt:
Ik zeg toch niet dat jij daar iets aan hebt? Maar jij bekijkt het vanuit jouw standpunt "wat heb ik daaraan"... Als je het hebt over de belastingen in België moet je het ook vanuit perspectief België bekijken en niet "wat heb ik daaraan".....
Ja belastingen, maar het ging louter over het sociaal vangnet. Als zelfstandige heb je daar sowieso al bijna niets aan.

Maar dan moet je ook huur aan bedrijfsleider, nettovergoedingen aan je eigen,... bijsteken.

Ik denk dat er iemand al eens hier (een It-Freelancer) een vrij volledig plaatje had gemaakt met wat hij aan totale belastingen en bijdragen moest betalen voor hetgeen hij netto onttrok en dat hij rond de 30% zat (inclusief sociale bijdragen).
En in hoeverre kent een IT-freelancer iets van het totaalplaatje? Zaten daar nog auteursrechten in?
Je moet het individueel door een accountant laten uitwerken wil je verrassingen vermijden.

Die nettovergoedingen en huur zijn imo vergelijkbaar met werknemers die eveneens recht hebben op thuiswerkvergoeding/onkostenvergoeding en/of maaltijdcheques ;). Het is niet dat een freelancer meer onkostenvergoeding kan genieten, daar staan eveneens limieten op en worden vaker gecontroleerd dan dat een werkgever eens een doorlichting van hun onkostensysteem krijgt.

Ja belastingen, maar het ging louter over het sociaal vangnet. Als zelfstandige heb je daar sowieso al bijna niets aan.
Ik moet echt quasi letterlijk mijn vorige post herhalen, waarom moet je als zelfstandige iets hebben aan een uitgave van de overheid??

Of ga je er van uit dat elke inning van de overheid ook enkel en alleen gebruikt wordt voor datgene waarover de inning gaat?

En in hoeverre kent een IT-freelancer iets van het totaalplaatje? Zaten daar nog auteursrechten in?
Je moet het individueel door een accountant laten uitwerken wil je verrassingen vermijden.

Die nettovergoedingen en huur zijn imo vergelijkbaar met werknemers die eveneens recht hebben op thuiswerkvergoeding/onkostenvergoeding en/of maaltijdcheques ;). Het is niet dat een freelancer meer onkostenvergoeding kan genieten, daar staan eveneens limieten op en worden vaker gecontroleerd dan dat een werkgever eens een doorlichting van hun onkostensysteem krijgt.

Ik heb hier een simpel voorbeeldje uitgewerkt uit de losse pols. (Gaan wel wat fouten insteken. Ik ben al een hele tijd uit dat milieu en de kosten van alles weet ik niet zo goed :p). Ik veronderstel hier toepassing van VVPRbis.

Een Freelancer aan 650 euro per dag, 220 werkdagen. Omzet 143k per jaar, geen auteursrechten
Rijdt met een lease van een elektrische wagen (standaard Tesla 3)

Omzet: 143.000

:
Boekhouder​
4000​
Autolease elektrische auto​
8500​
Niet aftrekbare BTW auto (50%)​
900​
Diverse belastingen (provincie, gemeente)
250
Neerlegging​
250​
Huur kantoor​
3600​
Verzekeringen BA​
1000​
Hospitalisatieverzekering​
1000​
Elektriciteit wagen​
600​
Elektriciteit kantoor​
600​
Internet+mobiel​
960​
Restaurantkosten​
2000​
Loon + bedrijfsvoorheffing + sociale bijdragen​
43200​
-- Socialebijdragen
7600
-- BV
9264
-- nettoloon26336
kostenvergoedingen (250 per maand)
3000
IT/GSM materiaal (afschrijving)​
1500​
Laadpaal afschrijving​
1000​

Brutowinst = 70.640

Verworpen uitgaven
VU VAA auto​
-720​
Op basis van 1800 VAA​
Verworpen uitgaven resto​
-620​

Belastbare winst = 71.980

Vennootschapsbelasting = 14.396

Nettowinst te bestemmen = 57.584
We zetten alles in de VVPRBis pot 15% = 8.637,60
Nettokapitaal in drie jaar = 48.946,40

Totale ontvangen nettovoordelen BL (nettovergoedingen+nettoloon+nettokapitaal) (A) -- alles wat ik in vet heb gezet.
78282,4​
Totale belastingen+bijdragen (VenB, BV, RV 15%, diverse,...) (B) -- Alles wat ik cursief heb gezet
40147,6​
Belastbare inkomsten A + B​
118430​
Ratio B/(A+B) (Hoeveel% van je brutoinkomen verdwijnt aan de staat)33,9%
Takehome percentage66,1%

En dat is nog zonder auteursrechten en geen rekeninghoudende met de elektriciteitskost terugbetaald aan de bedrijfleider voor zijn auto (wat natuurlijk betaald wordt aan een forfait en niet het werkelijk bedrag), geen rekeninghoudende met de huur dat de bedrijfsleider krijgt van zijn vennootschap en al die kleine optimaliseringen.

Met auteursrechten verwacht ik dus wel dat je onder de 30% kon geraken.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier een simpel voorbeeldje uitgewerkt uit de losse pols. (Gaan wel wat fouten insteken. Ik ben al een hele tijd uit dat milieu en de kosten van alles weet ik niet zo goed :p). Ik veronderstel hier toepassing van VVPRbis.

Een Freelancer aan 650 euro per dag, 220 werkdagen. Omzet 143k per jaar, geen auteursrechten
Rijdt met een lease van een elektrische wagen (standaard Tesla 3)

Omzet: 143.000

:
Boekhouder​
4000​
Autolease elektrische auto​
8500​
Niet aftrekbare BTW auto (50%)​
900​
Diverse belastingen (provincie, gemeente)
250
Neerlegging​
250​
Huur kantoor​
3600​
Verzekeringen BA​
1000​
Hospitalisatieverzekering​
1000​
Elektriciteit wagen​
600​
Elektriciteit kantoor​
600​
Internet+mobiel​
960​
Restaurantkosten​
2000​
Loon + bedrijfsvoorheffing + sociale bijdragen​
43200​
-- Socialebijdragen
7600
-- BV
9264
-- nettoloon26336
kostenvergoedingen (250 per maand)
3000
IT/GSM materiaal (afschrijving)​
1500​
Laadpaal afschrijving​
1000​

Brutowinst = 70.640

Verworpen uitgaven
VU VAA auto​
-720​
Op basis van 1800 VAA​
Verworpen uitgaven resto​
-620​

Belastbare winst = 71.980

Vennootschapsbelasting = 14.396

Nettowinst te bestemmen = 57.584
We zetten alles in de VVPRBis pot 15% = 8.637,60
Nettokapitaal in drie jaar = 48.946,40

Totale ontvangen nettovoordelen BL (nettovergoedingen+nettoloon+nettokapitaal) (A) -- alles wat ik in vet heb gezet.
78282,4​
Totale belastingen+bijdragen (VenB, BV, RV 15%, diverse,...) (B) -- Alles wat ik cursief heb gezet
40147,6​
Belastbare inkomsten A + B​
118430​
Ratio B/(A+B) (Hoeveel% van je brutoinkomen verdwijnt aan de staat)33,9%
Takehome percentage66,1%

En dat is nog zonder auteursrechten en geen rekeninghoudende met de elektriciteitskost terugbetaald aan de bedrijfleider voor zijn auto (wat natuurlijk betaald wordt aan een forfait en niet het werkelijk bedrag), geen rekeninghoudende met de huur dat de bedrijfsleider krijgt van zijn vennootschap en al die kleine optimaliseringen.

Met auteursrechten verwacht ik dus wel dat je onder de 30% kon geraken.
Auteursrechten zijn nu wel al afgeschaft. Of je moet in een specifieke situatie zijn dat je ze nog kan gebruiken.
(Toch? Of heb ik iets gemist?)

Auteursrechten zijn nu wel al afgeschaft. Of je moet in een specifieke situatie zijn dat je ze nog kan gebruiken.
(Toch? Of heb ik iets gemist?)

Ja maar ik vergelijk met het "vorig tijdperk" Die ene post waar iemand gedetailleerd zijn situatie omschreeg, was nog op het vorig forum en nog met het oud systeem van de auteursrechten dus in die tijd konden IT-freelancers waarschijnlijk wel onder de 30% geraken. (Pak 10% van je bruto-omzet van mijn voorbeeld betaalt in auteursrechten. Dat is dan 16.000 belast aan 7,5% in plaats van 16.000 belast aan 32%.)

Het is wat ik altijd zeg hier. IT-freelance was een gouden tijdperk met de auteursrechten en VVPR-bis wat op de duur onhoudbaar was.
Maar dat geklaag hier van sommige freelanceconsultants is nogal kinderachtig want met wat geoptimaliseer denk ik dat je rond de 33-35% zit zelfs met de wijzigingen die in de onderhandelingen staan.

Voor één of ander reden kan de helft daar niet mee omweg als je dat luidop zegt :p. Alsof het één of ander taboe is.

Terug
Bovenaan