Freelancers & Ondernemers

Je moet imo volledigheidshalve ook wel de belastingdruk op uw bezoldiging meerekenen, de niet te onderschatten impact van verworpen uitgaven (die voor een eenvoudige dieselwagen al snel oplopen tot 10-15k per jaar of ook wel) en alle andere verdoken belastingen zoals jaarlijkse vennootschapsbelasting, provinciebelasting, neerlegging jaarrekening, KBO etc. Louter spreken over het tarief op de winst + roerende voorheffing op het dividend is nogal kort door de bocht en maakt dat sommigen voor verrassingen komen te staan omdat ze in hun hoofd voorhadden dat ze qua netto-dividend veel hoger zouden uitkomen.
Inderdaad, het blijft de moeite naar mijn mening maar ik val persoonlijk soms ook omver van hoeveel kosten, taxen, bijdragen en god weet what else dat er allemaal op tafel gelegd moet worden naast de belastingen...

Ik kan mij best inbeelden dat er soms mensen zijn die zich iets of wat misrekenen als beginnende zelfstandige.

Ja maar ik vergelijk met het "vorig tijdperk" Die ene post waar iemand gedetailleerd zijn situatie omschreeg, was nog op het vorig forum en nog met het oud systeem van de auteursrechten dus in die tijd konden IT-freelancers waarschijnlijk wel onder de 30% geraken. (Pak 10% van je bruto-omzet van mijn voorbeeld betaalt in auteursrechten. Dat is dan 16.000 belast aan 7,5% in plaats van 16.000 belast aan 32%.)

Het is wat ik altijd zeg hier. IT-freelance was een gouden tijdperk met de auteursrechten en VVPR-bis wat op de duur onhoudbaar was.
Maar dat geklaag hier van sommige freelanceconsultants is nogal kinderachtig want met wat geoptimaliseer denk ik dat je rond de 33-35% zit zelfs met de wijzigingen die in de onderhandelingen staan.

Voor één of ander reden kan de helft daar niet mee omweg als je dat luidop zegt :p. Alsof het één of ander taboe is.
Ik ben er momenteel ambivalent over, ik denk dat het nog altijd de moeite is om freelancer te zijn met een vennootschap. Alleen is de echte gouden tijd voorbij, net. En die komt niet meer terug.

Hoe en waarom, we kunnen er over zagen maar het blijft wanneer alles gezegd en gedaan is een lucratieve zet he.

Kijk: mijn realiteit was dat ik een inkomen had van 3500 euro bruto en nu lig aan 700 euro per dag. Optimalisatie of niet, we gaan er vermoedelijk wel op vooruit gaan.

Maar fuck me, die kosten zijn toch soms niet mals hoor. 1000 euro is iets wat bijna een "terloopse" rekening is, soms.

Op zich is wat er nu gebeurd een goede evolutie. Langs de ene kant is de loonkost in België torenhoog, terwijl langs de andere kant de hoogste lonen massaal proberen ontsnappen aan de belastingsdruk door een vennootschap op te richten. Dat is absoluut niet correct en zelfs nefast voor het land als de zwaarste schouders niet de zwaarste lasten draaien. Ik ben voorstander om de algemene belastingdruk te laten dalen voor de werknemers, zodat dit ten goede kan komen van iedereen, in plaats van de happy few. Dit betekent uiteraard ook dat freelancers en schijnzelfstandigen (alle directors bij de Big 4 en velen andere met een managementvennootschap) een eerlijkere bijdragen zullen moeten betalen.

Ik heb hier een simpel voorbeeldje uitgewerkt uit de losse pols. (Gaan wel wat fouten insteken. Ik ben al een hele tijd uit dat milieu en de kosten van alles weet ik niet zo goed :p). Ik veronderstel hier toepassing van VVPRbis.

Een Freelancer aan 650 euro per dag, 220 werkdagen. Omzet 143k per jaar, geen auteursrechten
Rijdt met een lease van een elektrische wagen (standaard Tesla 3)

Omzet: 143.000

:
Boekhouder​
4000​
Autolease elektrische auto​
8500​
Niet aftrekbare BTW auto (50%)​
900​
Diverse belastingen (provincie, gemeente)
250
Neerlegging​
250​
Huur kantoor​
3600​
Verzekeringen BA​
1000​
Hospitalisatieverzekering​
1000​
Elektriciteit wagen​
600​
Elektriciteit kantoor​
600​
Internet+mobiel​
960​
Restaurantkosten​
2000​
Loon + bedrijfsvoorheffing + sociale bijdragen​
43200​
-- Socialebijdragen
7600
-- BV
9264
-- nettoloon26336
kostenvergoedingen (250 per maand)
3000
IT/GSM materiaal (afschrijving)​
1500​
Laadpaal afschrijving​
1000​

Brutowinst = 70.640

Verworpen uitgaven
VU VAA auto​
-720​
Op basis van 1800 VAA​
Verworpen uitgaven resto​
-620​

Belastbare winst = 71.980

Vennootschapsbelasting = 14.396

Nettowinst te bestemmen = 57.584
We zetten alles in de VVPRBis pot 15% = 8.637,60
Nettokapitaal in drie jaar = 48.946,40

Totale ontvangen nettovoordelen BL (nettovergoedingen+nettoloon+nettokapitaal) (A) -- alles wat ik in vet heb gezet.
78282,4​
Totale belastingen+bijdragen (VenB, BV, RV 15%, diverse,...) (B) -- Alles wat ik cursief heb gezet
40147,6​
Belastbare inkomsten A + B​
118430​
Ratio B/(A+B) (Hoeveel% van je brutoinkomen verdwijnt aan de staat)33,9%
Takehome percentage66,1%

En dat is nog zonder auteursrechten en geen rekeninghoudende met de elektriciteitskost terugbetaald aan de bedrijfleider voor zijn auto (wat natuurlijk betaald wordt aan een forfait en niet het werkelijk bedrag), geen rekeninghoudende met de huur dat de bedrijfsleider krijgt van zijn vennootschap en al die kleine optimaliseringen.

Met auteursrechten verwacht ik dus wel dat je onder de 30% kon geraken.
Dat is zeer los uit de pols geschat, zeer theoretisch en daardoor niet volledig en fiscaal eveneens niet volledig correct. ik zou hier een hele lijst kunnen opsommen van wat ontbreekt maar dan mogen ze mij mijn uurtarief betalen :p.
Een elektrische wagen voor 700€ per maand excl btw en incl omnium verzekering?! Ik had er mijn oude bmw3 nog niet voor, welke een stockwagen met best wat korting was en inmiddels 5 jaar geleden.

Als ik voor mezelf spreek: rates 600-700€ per dag en ik eindig verre van met 70k belastbare winst. I wish I had. Als het den helft is mag ik al dik mijn pollekes kussen.
Ik ga zelf tijdens mijn zwangerschapsverlof eens nadenken wat ik ga doen met een kleintje erbij. Misschien is het optimaal om tijdelijk opnieuw vast in dienst te gaan moest ik iets dichtbij huis vinden dat 6k-6,5k bruto schuift. Ik laat de vennootschap open, een wagen moeten ze mij niet geven mag gerust in mijn brutoloon zitten, ik dek in mijn vennootschap de cash out van wagen wel met wat klein boekhoudjobkes hier en daar. Bouw in de vennootschap een boekhoudkundig verlies op om later af te zetten tegen belastbare winsten als ik de draad weer opneem.
Mijn partner haalt dagrates die het dubbel van de mijne zijn, bibi zal diegene zijn die steeds zal mogen thuisblijven als er iets met de kleine is (geen omzet). Een werknemer heeft een groter opvangnet (betaald verlof, ouderschapsverlof, familiaal verlof). Wij plannen gezien onze leeftijd en het feit dat we nog embryo’s klaar hebben liggen snel voor een 2e te gaan, betaald zwangerschapsverlof, nog meer nood aan ouderschapsverlof, nog lastiger om continu dagelijks het land af te rijden (meer nood aan job in de buurt). Misschien is het niet slecht om, tot de kinderen naar het lager gaan, even terug in loondienst te gaan :). Tenzij er echt een interessant project dicht bij huis zou passeren.

Laatst bewerkt:
Voor één of ander reden kan de helft daar niet mee omweg als je dat luidop zegt :p. Alsof het één of ander taboe is.
Het is altijd semi taboe geweest om te zeggen dat IT freelancers het makkelijk hebben :tongue:
Wat ze ook doen, we gaan nog steeds niet kunnen klagen. Of ja, klagen kan altijd maar of dat terecht is valt te betwijfelen.

Het valt toch ook niet uit te leggen dat de schalen in de personenbelasting wel indexeren, maar die 100K-grens bij vennootschappen al jaren vast blijft? Komt de facto neer op een belastingverhoging

Het valt toch ook niet uit te leggen dat de schalen in de personenbelasting wel indexeren, maar die 100K-grens bij vennootschappen al jaren vast blijft? Komt de facto neer op een belastingverhoging

De minimumbezoldiging van 45k voor de 100k grens werd ook niet geindexeerd.
Moest je het ene indexeren, zou het mij logisch lijken dat het ander ook geindexeerd moet worden gezien die twee zaken aan elkaar vasthangen.

De minimumbezoldiging van 45k voor de 100k grens werd ook niet geindexeerd.
Moest je het ene indexeren, zou het mij logisch lijken dat het ander ook geindexeerd moet worden gezien die twee zaken aan elkaar vasthangen.
Is dat eigenlijk effectief zo? Want heb hier ooit wel eens gelezen dat die 45k geïndexeerd moet worden.

Ik heb vandaag in detail die nota gelezen en de impact op zelfstandigen en KMO's. Ik snap totaal niet dat NVA dat durft voorstellen, tenzij Conner op dat moment een 9mm tegen De Wever zijn hoofd hielt. We mogen verdorie blij zijn dat Bouchez er is.

1. Afschaffing Liquidatiebonus: De liquidatiebonus, een fiscaal voordelige manier voor zelfstandigen en KMO's om hun bedrijf te liquideren, wordt afgeschaft. Dit wordt vergeleken met het "afpakken" van het pensioen van kleine zelfstandigen, omdat deze maatregel de fiscale druk op deze groep verhoogt.

2. Uitdoving VVPRbis-regeling: De VVPRbis-regeling, die lagere roerende voorheffing (RV) op bepaalde dividenden toelaat, wordt uitgefaseerd. Hierdoor worden alle dividenduitkeringen onderworpen aan een RV van 25%.

3. Verhoging roerende voorheffing op liquidatiereserves: De mogelijkheid om dividenden uit de liquidatiereserve uit te keren aan 20% verdwijnt. De RV op deze dividenden stijgt van 5% naar 10%, hoewel kleine ondernemingen nog steeds dividenden kunnen uitkeren aan een lager tarief.

4. Inperking DBI-regime: Het DBI-regime (definitief belaste inkomsten) wordt beperkt, wat invloed kan hebben op de belastingen van interne meerwaarden en aandelenverkoop.

5. Belasting op interne meerwaarden en aandelenverkoop: Interne meerwaarden en de verkoop van aandelen (zogenaamde "share deals") worden belast, bijvoorbeeld wanneer een KMO-bedrijfsleider zijn aandelen verkoopt. Dit wordt belast tegen 33%, wat wordt aangeduid als belasting wegens "abnormaal beheer".

6. Verhoogd minimumloon voor bedrijfsleiders: Het minimumloon voor bedrijfsleiders wordt verhoogd van 45.000 euro naar 50.000 euro, met inbegrip van indexatie.

7. Herwaardering voordelen van alle aard: Voordelen van alle aard, zoals gratis woning, verwarming en elektriciteit, worden voortaan tegen marktwaarde gewaardeerd.

8. Beperking fiscale voordelen voor aandelenoptieplannen en warranten: Er komt een beperking op fiscale voordelen die worden toegekend aan aandelenoptieplannen en warranten.

9. Inperking kader kosten eigen aan de werkgever: Er worden beperkingen opgelegd op de fiscale aftrekbaarheid van kosten die eigen zijn aan de werkgever.

10. Zwaardere belasting op tankkaarten: Tankkaarten worden zwaarder belast.

11. Belasting op meerwaarde op aandelen: Er komt een belasting van 10% op de meerwaarde van aandelen.

Dat is toch niet concreet? Het is waarschijnlijk zo, maar er stond nog niets concreets in over wat de zaken zouden zijn die ze er uit willen halen.

Van wat ik leess (en wat naar mijn weten ook al stak in Van Peteghems blauwdruk indertijd waar duidelijk deze onderhandelingen op voortgezet zijn.), zou men willen dat het minimumezoldiging voor bedrijfsleider niet meer de VAA's zou meetellen voor het bereiken van het bedrag van de minimumbezoldiging (Zie de Wever-nota - "Fiscale Hervorming" - Punt 31 "Het zal niet meer mogelijk zijn om dit loon in een alternatieve verloningsvorm uit te keren". Alternatieve verlovingsvorm = voordeel alle aard.)

Dus ik ben vrij zeker van dat dit punt wel belandt in een uiteindelijk regeerakkoord. Dat is al de tweede keer dat iedereen impliciet akkoord meegaat.

1. Afschaffing Liquidatiebonus: De liquidatiebonus, een fiscaal voordelige manier voor zelfstandigen en KMO's om hun bedrijf te liquideren, wordt afgeschaft. Dit wordt vergeleken met het "afpakken" van het pensioen van kleine zelfstandigen, omdat deze maatregel de fiscale druk op deze groep verhoogt.

2. Uitdoving VVPRbis-regeling: De VVPRbis-regeling, die lagere roerende voorheffing (RV) op bepaalde dividenden toelaat, wordt uitgefaseerd. Hierdoor worden alle dividenduitkeringen onderworpen aan een RV van 25%.

3. Verhoging roerende voorheffing op liquidatiereserves: De mogelijkheid om dividenden uit de liquidatiereserve uit te keren aan 20% verdwijnt. De RV op deze dividenden stijgt van 5% naar 10%, hoewel kleine ondernemingen nog steeds dividenden kunnen uitkeren aan een lager tarief.

4. Inperking DBI-regime: Het DBI-regime (definitief belaste inkomsten) wordt beperkt, wat invloed kan hebben op de belastingen van interne meerwaarden en aandelenverkoop.

5. Belasting op interne meerwaarden en aandelenverkoop: Interne meerwaarden en de verkoop van aandelen (zogenaamde "share deals") worden belast, bijvoorbeeld wanneer een KMO-bedrijfsleider zijn aandelen verkoopt. Dit wordt belast tegen 33%, wat wordt aangeduid als belasting wegens "abnormaal beheer".

6. Verhoogd minimumloon voor bedrijfsleiders: Het minimumloon voor bedrijfsleiders wordt verhoogd van 45.000 euro naar 50.000 euro, met inbegrip van indexatie.

7. Herwaardering voordelen van alle aard: Voordelen van alle aard, zoals gratis woning, verwarming en elektriciteit, worden voortaan tegen marktwaarde gewaardeerd.

8. Beperking fiscale voordelen voor aandelenoptieplannen en warranten: Er komt een beperking op fiscale voordelen die worden toegekend aan aandelenoptieplannen en warranten.

9. Inperking kader kosten eigen aan de werkgever: Er worden beperkingen opgelegd op de fiscale aftrekbaarheid van kosten die eigen zijn aan de werkgever.

11. Belasting op meerwaarde op aandelen: Er komt een belasting van 10% op de meerwaarde van aandelen.
En dan zijn er hier mensen die beweren dat we belachelijk weining belastingen betalen als ondernemers/freelancers

De term liquidatiebonus wordt hier verkeerd gebruikt. Een liquidatiebonus is de uitkering van de reserves aan de aandeelhouders bij liquidatie. Dit kan onderworpen zijn aan verschillende tarieven in de RV.
Ik denk dat hier bedoeld wordt: het afschaffen van het tarief van 0% op de uitgekeerde liquidatiereserves bij een liquidatie (vereffening) van een vennootschap.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan