Freelancers & Ondernemers

Ik denk dat hier bedoeld wordt: het afschaffen van het tarief van 0% op de uitgekeerde liquidatiereserves bij een liquidatie (vereffening) van een vennootschap.
Ik heb altijd gedacht dat dat meestal enkel interessant is als je bijna op pensioen gaat.
Op den duur is door inflatie het geld in de liquidatiereserve zo verminderd in waarde, dat je beter de 5% nog zou betalen en na 5 jaar uitkeren.
Want beleggen van dat geld in je zaak is ook maar beperkt interessant. (max 50% van je kapitaal, uitgezonderd DBI fonds wordt je winst belast, etc)

En dan zijn er hier mensen die beweren dat we belachelijk weining belastingen betalen als ondernemers/freelancers
Dat is nu eenmaal een feit.

Dat de regering daar nu iets aan zal veranderen, is nu ook eenmaal een goede maatregel vanuit een macro-economisch standpunt. Het is niet omdat je toevallig daardoor een iets minder regime hebt, dat het een slechte maatregel is. Integendeel, een eerlijk belastingsregime is cruciaal, en als land is het heel belangrijk dat de algemene belastingsdruk naar beneden kan. En ja, dan gaan sommige groepen die procentueel veel te weinig bijdragen iets meer moeten bijdragen.

Zelfde ook met de auteursrechten. Dat systeem werd gewoon door gans de IT sector heel zwaar misbruikt, dus héél terecht dat dit afgeschaft werd (ook al waren er hier moord en brand aan het roepen). Ook ik ben dat auteursrecht intussen kwijt, maar ben wel de eerste om toe te geven dat dit niet meer dan terecht is. De belastingsdruk moet je gewoon verlagen voor iedereen, niet enkel voor de happy few IT'ers die al een stuk meer dan gemiddeld verdienen.

Voka en Unizo waren nochtans zeer positief over die nota. Mij lijkt het eerder dat met al die maatregelen toch specifiek één groep wordt geviseerd, de freelancers en de kleinere KMO's. De afgelopen jaren hebben ze bij al die grote consultancybedrijven met lede ogen moet aan zien hoe de ene na de andere consultant in loondienst freelancer werd, sommigen startten zelfs een mini consultancybedrijfje op. Voor de eindklanten maakt het niet uit naar wie de maandelijkse factuur gaat, maar de consultancybedrijven zien door al die freelancers wel een groot deel van hun omzet afgeroomd worden.

Ja lol, het zijn de snoodaardige freelancers die de groeikansen van detacheringsbedrijven beperken. Maar als je als meer dan gemiddeld betaalde werknemer bij zo'n bedrijf op de bank zit, lig je buiten...

En dan zijn er hier mensen die beweren dat we belachelijk weining belastingen betalen als ondernemers/freelancers
Dat is geen bewering hé: dat is een feit- vraag eens aan één van de experten @Apelords hoeveel effectieve belasting er betaald wordt (en wellicht zit daar nog niet alles in - elke freelancer heeft wel wat fantasietjes die uit de bus vallen genre ergens een etentje of cadeau cheque etc. - peanuts in het geheel).

Met wat geluk zijn er invaliden die meer belasting betalen op hun uitkering :ROFLMAO:

Het is zijn/jullie goed recht hé - als het kan en mogelijk is, je zou een kieken eersteklas moeten zijn om het niet te doen - als je boekhouder er niet het maximum uithaalt wat mogelijk is zou die instant een verbod moeten krijgen om zich nog boekhouder te noemen en die activiteit uit te oefenen.

Klopt, maar da's dan weer een kost voor de vennootschap.
Ja, maar desalniettemin een kost. Ik heb het lage VAA en de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting mee in rekening genomen toen ik moest kiezen tussen een benzine of mijn hybride. Met verkeersbelasting kan ik perfect leven, maar een kilometerheffing vind ik een eerlijkere manier want sinds corona werk ik 95% van mijn tijd van thuis en staat mijn wagen hier maar. Hoe ze de BIV gaan bepalen voor een EV zou ik ook wel eens willen zien, want dit zijn totaal andere parameters dan bij een wagen met benzine of diesel. Al heb ik een vermoeden dat vooral de Tesla's en andere premium EV's een nieuwe melkkoe zullen worden.

Alleman terug naar een eenmanszaak, een dikke kar kopen zonder VAA, maximaal VAPZ'en en 100% van de centen die overblijven in privebezit houden!

Dat is nu eenmaal een feit.

Dat de regering daar nu iets aan zal veranderen, is nu ook eenmaal een goede maatregel vanuit een macro-economisch standpunt. Het is niet omdat je toevallig daardoor een iets minder regime hebt, dat het een slechte maatregel is. Integendeel, een eerlijk belastingsregime is cruciaal, en als land is het heel belangrijk dat de algemene belastingsdruk naar beneden kan. En ja, dan gaan sommige groepen die procentueel veel te weinig bijdragen iets meer moeten bijdragen.

Zelfde ook met de auteursrechten. Dat systeem werd gewoon door gans de IT sector heel zwaar misbruikt, dus héél terecht dat dit afgeschaft werd (ook al waren er hier moord en brand aan het roepen). Ook ik ben dat auteursrecht intussen kwijt, maar ben wel de eerste om toe te geven dat dit niet meer dan terecht is. De belastingsdruk moet je gewoon verlagen voor iedereen, niet enkel voor de happy few IT'ers die al een stuk meer dan gemiddeld verdienen.
Ik geloof daar niet in. Ik geloof niet dat het aanwenden van nieuwe belastingsinkomsten zal leiden tot een structurele oplossing voor de begrotingstekorten en de daaruit vloeiende staatsschuld. Gezien de demografische samenstelling van België staat het vast dat de overheidsuitgaven de komende jaren enkel maar zullen stijgen. Zowel door stijgende uitgaven voor pensioenen als door een grotere factuur voor gezondheidszorg. Mijn inziens vergt dit een fundamentele aanpassing van het kostenmodel van de overheid met besparingen en aanpassingen aan het sociale zekerheidsstelsel als gevolg.

Ik zie deze maatregelen daarom als een slag in het water. Op korte termijn zijn er nieuwe inkomsten, op lange termijn blijf je met hetzelfde probleem. Een probleem dat zeker NIET aan de inkomstenzijde ligt.

Zie dit artikel van De Morgen, op vandaag is er voor elke gepensioneerde 3,7 mensen aan het werk. Tegen 2070, zullen er dat nog slechts 2,6 zijn...

Mijn ergernis ligt dus vooral bij de beeldvorming, waarbij deze hervormingen voorgesteld worden als DE oplossing voor de precaire overheidsfinanciën, maar dat zijn ze dus niet.

Nja, we zijn er nog niet, net zoals de blauwdruk van Van Peteghem er niet doorkwam. Maar eenmaal alles finaal is, gaan ik en mijn vrouw onze rekening toch eens maken, want als niet Nederlandstalige in HR en pedagogisch wetenschappen is het enorm moeilijk om loon naar werk te krijgen en als het freelancen weer wat minder wordt, zal ik toch stillaan andere oorden gaan opzoeken. Het zou kut zijn voor al het werk dat we al in onze renovatie hebben gestoken, maar jah, we bereiken toch stillaan een punt waar de belastingen echt te veel worden i.v.m. het thuisland van mijn vrouw. En daar is Azure DevOps ook nog altijd gegeerd.

Nja, we zijn er nog niet, net zoals de blauwdruk van Van Peteghem er niet doorkwam. Maar eenmaal alles finaal is, gaan ik en mijn vrouw onze rekening toch eens maken, want als niet Nederlandstalige in HR en pedagogisch wetenschappen is het enorm moeilijk om loon naar werk te krijgen en als het freelancen weer wat minder wordt, zal ik toch stillaan andere oorden gaan opzoeken. Het zou kut zijn voor al het werk dat we al in onze renovatie hebben gestoken, maar jah, we bereiken toch stillaan een punt waar de belastingen echt te veel worden i.v.m. het thuisland van mijn vrouw. En daar is Azure DevOps ook nog altijd gegeerd.
Welke landen zouden dan op jullie shortlist staan?

Ik probeer niet te veel in detail te gaan maar de Amerika's waarbij een Zuid-Amerikaans land dat van mijn vrouw is, en waarbij de VS hetgeen is waar mijn zus en nog familie van mijn vrouw woont. Canada via high skill work visa. Of dichter bij huis, NL.

Zuid-Amerika is niet superveilig maar je kan veel doen met goed. Mijn profiel intern levert ons al bijna €5K/maand en mijn vrouw zou €3K/m zijn. Maar zoals gezegd, het is minder stabiel en het wordt sterk beïnvloed door de VS. M.a.w. alles kost er geld.

En bij de verkiezingen binnen 5 jaar “we moeten ondernemen weer interessant maken in België” 🤡

Ik ben het nu nog maar net, maar er wordt zwaar overdreven over freelancers en de zogezegd managementvennootschappen.
Er wordt precies gedaan alsof freelancers het begrotingstekort veroorzaken. De maatregelen die hierboven beschreven staan, in combinatie met de EV tax die er zal komen, zijn volledig buiten proportie.

Pak uw kosten aan ipv maar weer eens alles met belastingen op te lossen.

Hier nog maar eens een bewijs, ditmaal een rapport gepubliceerd door het IMF op basis van cijfers van Eurostat.

1) het IMF rapporteert dat er op Frankrijk na geen enkel andere land in verhouding tot het BBP meer inkomsten haalt uit belastingen
2) het IMF geeft aan dat er geen ruimte is voor het heffen van bijkomende belastingen, de maatregelen dienen te gebeuren aan de uitgavezijde
3) er is veel ruimte voor besparingen uit efficientie maatregelen, voor een kost 30 procent lager dan deze van België halen andere landen hetzelfde niveau van gezondheidszorg.

Dat is geen bewering hé: dat is een feit- vraag eens aan één van de experten @Apelords hoeveel effectieve belasting er betaald wordt (en wellicht zit daar nog niet alles in - elke freelancer heeft wel wat fantasietjes die uit de bus vallen genre ergens een etentje of cadeau cheque etc. - peanuts in het geheel).

Met wat geluk zijn er invaliden die meer belasting betalen op hun uitkering :ROFLMAO:

Het is zijn/jullie goed recht hé - als het kan en mogelijk is, je zou een kieken eersteklas moeten zijn om het niet te doen - als je boekhouder er niet het maximum uithaalt wat mogelijk is zou die instant een verbod moeten krijgen om zich nog boekhouder te noemen en die activiteit uit te oefenen.

Ik heb nog niet alles in detail gelezen maar op eerste zicht valt dat allemaal mee. Ik ben volledig akkoord dat freelancers te weinig belastingen betalen. Zelfs ik betaal ook te weinig belastingen :)

1. Afschaffing Liquidatiebonus: De liquidatiebonus, een fiscaal voordelige manier voor zelfstandigen en KMO's om hun bedrijf te liquideren, wordt afgeschaft. Dit wordt vergeleken met het "afpakken" van het pensioen van kleine zelfstandigen, omdat deze maatregel de fiscale druk op deze groep verhoogt.

Die laatste 5% taxatie is mooi maar meeste freelancers maken hier geen toepassing van.
Gepensioneerde die moeten wachten op hun liquidatiereserve kost eigenlijk even veel aan debet intresten of inflatie...
Kost wel wat geld bij enorme meerwaarde verkoop aandelen/vastgoed om nadien te vereffenen. Denk dat weinig freelancers hier last van gaan hebben.

2. Uitdoving VVPRbis-regeling: De VVPRbis-regeling, die lagere roerende voorheffing (RV) op bepaalde dividenden toelaat, wordt uitgefaseerd. Hierdoor worden alle dividenduitkeringen onderworpen aan een RV van 25%.

Men spreekt al zolang van afschaffing, zolang liquidatiereserve blijft versta ik het probleem niet

3. Verhoging roerende voorheffing op liquidatiereserves: De mogelijkheid om dividenden uit de liquidatiereserve uit te keren aan 20% verdwijnt. De RV op deze dividenden stijgt van 5% naar 10%, hoewel kleine ondernemingen nog steeds dividenden kunnen uitkeren aan een lager tarief.

3,40% belastingverhoging bij gewone tarief, 3,63% belastingverhoging bij verlaagde tarief. Niet het einde van het freelancen?

4. Inperking DBI-regime: Het DBI-regime (definitief belaste inkomsten) wordt beperkt, wat invloed kan hebben op de belastingen van interne meerwaarden en aandelenverkoop.

Niet van toepassing voor freelancers?

5. Belasting op interne meerwaarden en aandelenverkoop: Interne meerwaarden en de verkoop van aandelen (zogenaamde "share deals") worden belast, bijvoorbeeld wanneer een KMO-bedrijfsleider zijn aandelen verkoopt. Dit wordt belast tegen 33%, wat wordt aangeduid als belasting wegens "abnormaal beheer".

Niet van toepassing voor freelancers?

6. Verhoogd minimumloon voor bedrijfsleiders: Het minimumloon voor bedrijfsleiders wordt verhoogd van 45.000 euro naar 50.000 euro, met inbegrip van indexatie.

Iedereen zich aan 25% laten taxeren :)

7. Herwaardering voordelen van alle aard: Voordelen van alle aard, zoals gratis woning, verwarming en elektriciteit, worden voortaan tegen marktwaarde gewaardeerd.

Terecht en laatste jaren ook al wat aangepast
8. Beperking fiscale voordelen voor aandelenoptieplannen en warranten: Er komt een beperking op fiscale voordelen die worden toegekend aan aandelenoptieplannen en warranten.

Terecht
9. Inperking kader kosten eigen aan de werkgever: Er worden beperkingen opgelegd op de fiscale aftrekbaarheid van kosten die eigen zijn aan de werkgever.

Terecht

10. Zwaardere belasting op tankkaarten: Tankkaarten worden zwaarder belast.

Ken details niet

11. Belasting op meerwaarde op aandelen: Er komt een belasting van 10% op de meerwaarde van aandelen.

Ken details niet

Een werknemer 4000k netto laten verdienen kost de werkgever makkelijk 120k op jaarbasis (zonder al te veel andere voordelen).
Met een omzet van 120k haal je als freelancer vrij eenvoudig 5.500 - 6.000 netto.

Vandaar dat iedereen die rond dat bedrag zit, massaal schijnzelfstandig, bestuurder of freelancer wordt. Het is dus niet meer dan logisch dus dat men hier iets aan wil doen.

Terug
Bovenaan