Freelancers & Ondernemers

Dat is het net, dat klopt niet. Als ik morgen terug als werknemer start, betaalt mijn werkgever mij niet mijn dagrate uit, maar een bepaald loon (ruwgeschat 1/3e van de inkomsten).

Het "brutobudget" is eigenlijk wat er betaald wordt voor mijn werk zonder enige belasting. Dat bedrag is (in beide gevallen) de dagrate * aantal gefactureerde dagen. Als werknemer gaat daar een bepaald bedrag van naar loon, de rest was winst voor het bedrijf.
ALs zelfstandige gaat ook een bepaald bedrag naar loon en de rest is winst voor de vennootschap. Er zit een verschil omdat je als zelfstandige zelf kiest hoe hoog dat loon is, maar mensen die rekenen dat zelfstandigen ervoor zorgen dat er minder inkomsten voor de fiscus zijn door zelfstandigen, zitten er gewoon naast. Die winst ging nooit belast worden als loon, ook niet als ze werknemer waren.
Met als verschil dat er bij de eenmansvennootschap meer winst overblijft dan bij de werkgeversvennootschap. Dus is er onderaan de streep minder belastingen betaald dan wanneer je werknemer zou zijn.

Met als verschil dat er bij de eenmansvennootschap meer winst overblijft dan bij de werkgeversvennootschap. Dus is er onderaan de streep minder belastingen betaald dan wanneer je werknemer zou zijn.
Net niet he, als er meer winst over blijft, wordt er meer belastingen betaald (aangezien er dus minder kosten worden afgetrokken).

Niet als kosten = verloning @ belastingstarief dat hoger ligt dan belastingen op vennootschap.
Maar ik betaal mijn loon ook he... De rest van mijn winst gaat naar de werkgever, die trekt daar dan nog een hoop kosten vanaf (gebouw etc). En de rest blijft als winst binnen de vennootschap van de werkgever. Het kan zijn dat daar nog 2% van de dagrate naar de loonkost van iemand van HR gaat ofzo, maar ik zou wel eens graag het verschil willen zien tussen de totale belastingen die betaald worden als een klant een consultancybureau inhuurt met enkel werknemers vs een klant die enkel freelancers inhuurt. Ik denk dat het verschil zéér klein zal zijn.

Maar ik betaal mijn loon ook he... De rest van mijn winst gaat naar de werkgever, die trekt daar dan nog een hoop kosten vanaf (gebouw etc). En de rest blijft als winst binnen de vennootschap van de werkgever. Het kan zijn dat daar nog 2% van de dagrate naar de loonkost van iemand van HR gaat ofzo, maar ik zou wel eens graag het verschil willen zien tussen de totale belastingen die betaald worden als een klant een consultancybureau inhuurt met enkel werknemers vs een klant die enkel freelancers inhuurt. Ik denk dat het verschil zéér klein zal zijn.
Jij betaalt als zelfstandige jezelf evenveel loon als wanneer je in loondienst zou blijven? Indien ja, dan klopt je stelling. Maar ik betwijfel dat ten zeerste.

Jij betaalt als zelfstandige jezelf evenveel loon als wanneer je in loondienst zou blijven? Indien ja, dan klopt je stelling. Maar ik betwijfel dat ten zeerste.
Zelfs dan zijn de sociale bijdragen nog altijd hoger in loondienst dan als bedrijfsleider. Dus zou nog steeds niet kloppen.

Mijn brutoloon ligt als zelfstandige hoger dan wanneer ik nog in loondienst was. Onlangs mijn laatste loonfiche als werknemer vastgehad: 3100€ bruto, natuurlijk opgesmukt ten voordele van de werkgever met een slordige 400€ onbelastbare nettovergoedingen.
Ik keer mezelf vandaag 3500€ bruto per maand uit.

Ik werkte in loondienst voor dat loon 10-14u per dag.
Vandaag als zelfstandige zijn overuren uiterst uitzonderlijk, max 1-2 dagen per maand tijdens de closing.

Dat was voor mij de drijfveer om zelfstandige te worden. Ik bepaal zelf mijn projecten zonder dubbel boekingen ten voordele van de portemonnee van de vennoten, elke minuut die ik meer werk vloeit naar mijn eigen vennootschap. Niet meer ganse dagen onbetaalde uren verslijten in de wagen/op de luchthaven. De sector waar ik in loondienst in werkte is compleet verziekt. Ze hebben het zichzelf aangedaan dat ze vandaag geen personeel meer vinden en freelancers royaal moeten betalen om het werk rond te krijgen.
Hebben ze uit hun fouten geleerd? Als je tegen een junior consultant vandaag nog steeds zegt ‘de policy laat elke werknemer 15 min koffiepauze per dag toe, we moedigen dit aan want het is tijdens de informele gesprekken tussen collega’s dat er nieuwe businessopportuniteiten ontstaan maar niet aan juniors omdat jij als junior nog niet genoeg opbrengt en belangen die inzichten nog niet hebt’, dan is er net niets veranderd ondanks de 1001 best workplace-labels :sick:.

En omdat de rekeningen moeten betaald worden 😅

Ken er ook die hun gewoon een dik loon uitbetalen. Als je elke maand €2k moet leggen voor je lening bijvoorbeeld en 2 koters hebt rondlopen moet je toch wat voorzien. (Ik weet dat er andere manieren zijn)

Mijn brutoloon is gestegen toen ik zelfstandige werd...
Mijn brutoloon ligt als zelfstandige hoger dan wanneer ik nog in loondienst was. Onlangs mijn laatste loonfiche als werknemer vastgehad: 3100€ bruto, natuurlijk opgesmukt ten voordele van de werkgever met een slordige 400€ onbelastbare nettovergoedingen.
Ik keer mezelf vandaag 3500€ bruto per maand uit.

Bij beide is dit gewoon een foute voorstelling. Als ik mijn loon van 15 jaar geleden neem, dan ligt dat ook lager dan mijn loon nu. Hell het brutoloon waaraan ik gestart ben is maal 3 gegaan. Dit ten gevolge van indexatie, opslag en eventueel krappere arbeidsmarkt. Dat ligt niet aan het feit of ik al dan niet zelfstandige ben geworden.

Je moet dan ook correct vergelijken en dat is het Brutoloon van uw profiel in werknemerstatuut.

Bij beide is dit gewoon een foute voorstelling. Als ik mijn loon van 15 jaar geleden neem, dan ligt dat ook lager dan mijn loon nu. Hell het brutoloon waaraan ik gestart ben is maal 3 gegaan. Dit ten gevolge van indexatie, opslag en eventueel krappere arbeidsmarkt. Dat ligt niet aan het feit of ik al dan niet zelfstandige ben geworden.

Je moet dan ook correct vergelijken en dat is het Brutoloon van uw profiel in werknemerstatuut.
Ja, mijn brutoloon de dag voor ik zelfstandige werd, was 3600€. De dag erna was 3750€.

Mijn brutoloon ligt lager. Fuck it.

Ja, ik ben om veel redenen zelfstandige geworden en zelfs als het financieel niet meer voordeliger uitkomt zal ik zelfstandige blijven, maar ik ga er wel uithalen wat erin zit (zonder de kantjes eraf te lopen).

Omdat je een minimumbezolding van 45k€ nodig had voor verlaagde vennootschapsbelasting (ook al is die technisch gezien in de eerste 4 jaar niet nodig).
Je VAA telt ook al mee voor die 45k en ik dacht nog een paar andere zaken. En idd zoals je zegt is dat de eerste 4j niet nodig.

Ik ben net mijn 4e jaar bezig als zelfstandige :). Ik had op moment van de overschakkeling 10 jaar beroepservaring, een masterdiploma en erkende beroepstitel. Die sector volgt PC 336 (niet de algemene 200 van de bedienden) en hebben de 10% indexatie in 2023 niet genoten. Vandaag zou het misschien na veel gezaag en geklaag 3.500€ bruto zijn, ze zijn extreem karig met loonsverhogingen.

Ik ben net mijn 4e jaar bezig als zelfstandige :). Ik had op moment van de overschakkeling 10 jaar beroepservaring, een masterdiploma en erkende beroepstitel. Die sector volgt PC 336 (niet de algemene 200 van de bedienden) en hebben de 10% indexatie in 2023 niet genoten. Vandaag zou het misschien na veel gezaag en geklaag 3.500€ bruto zijn, ze zijn extreem karig met loonsverhogingen.
Dat is een les die ik veel te laat geleerd heb als werknemer: opslag krijg je niet, je zorgt daar zelf voor.

En de enige gegarandeerde manier op opslag te krijgen, is veranderen van werk. Uw huidige werkgever gaat u zelden opslag geven, en als het al zo is: met veel tegenzin en veel lawaai in uw performance reviews.

De enige uitzondering die ik hier ken, is Toyota. Die geven opslag no matter what omdat ze rekenen dat het goedkoper is dat je blijft dan dat je weg gaat.

En de enige gegarandeerde manier op opslag te krijgen, is veranderen van werk. Uw huidige werkgever gaat u zelden opslag geven, en als het al zo is: met veel tegenzin en veel lawaai in uw performance reviews.

Maar allez gij spreekt veel in cynische oneliners :)

We geven quasi iedereen elk jaar opslag, en afhankelijk van wie waar staat in zijn carriere en groei kan dat zeer stevig zijn. En dat is met volle goesting. We willen dan ook langdurig samenwerken en mensen tevreden houden.

Dat is een les die ik veel te laat geleerd heb als werknemer: opslag krijg je niet, je zorgt daar zelf voor.

De enige uitzondering die ik hier ken, is Toyota. Die geven opslag no matter what omdat ze rekenen dat het goedkoper is dat je blijft dan dat je weg gaat.
En dan mag je gaan uitleggen waarom je zo vaak van werkgever bent veranderd :p..

Maar allez gij spreekt veel in cynische oneliners :)

We geven quasi iedereen elk jaar opslag, en afhankelijk van wie waar staat in zijn carriere en groei kan dat zeer stevig zijn. En dat is met volle goesting. We willen dan ook langdurig samenwerken en mensen tevreden houden.
Een kleinere speler in volle groei doet dat ja. Bij die big four ligt voor het 2e jaar op rij het scenario van zeer beperkte bonussen en praktisch geen loonsverhoging op tafel. Ze mikken bewust op herstructureringen met spontane afvloeiingen.

Terug
Bovenaan