Freelancers & Ondernemers

Is dat de eerste keer dat je iets online in NL koopt met uw vennootschap?
Zolang ze uw BTW-nummer vermelden, is dat geen issue.
Moet ik checken, maar denk het wel. Ik heb in die 2 jaar sinds oprichting eigenlijk bitter weinig gekocht buiten laptop, auto, gsm en wat relatiegeschenken 🤷‍♂️

Ik zou een fiets in NL willen kopen op de vennootschap. Zit 350 euro korting op t.o.v. BE. Ik vermoed dat dit geen problemen geeft? Ook niet met BTW, aangezien die toch niet aftrekbaar is …

Heb ook in NL een fiets gekocht op de zaak, was geen probleem. Mijn fiets is voor 50% op de zaak genomen, dus 50% van de BTW mee in kosten genomen. Zie hieronder de boeking.

600000 Aankopen van grondstoffen12GO - 2023-06-073.635,54 €0,00 €+82
+86
Afsluiting
451055 BTW - verschuldigd intracommunautaire - vak 5521% EU - N/A 50% (autokosten)0,00 €763,46 €-55
600000 Aankopen van grondstoffen21% EU - N/A 50% (autokosten)381,73 €0,00 €+82
+86
Afsluiting
411000 Terug te vorderen btw21% EU - N/A 50% (autokosten)381,73 €0,00 €+59
Bij welke winkel? Ik ben ook aan het kijken voor een elektrische fiets en wil ook wel in NL kijken maar ik zie de bomen door het bos niet.

Bij welke winkel? Ik ben ook aan het kijken voor een elektrische fiets en wil ook wel in NL kijken maar ik zie de bomen door het bos niet.
12 Go Biking, leveren bovendien (gratis en gemonteerd) aan huis. Enige nadeel is dat je voor garantie wel wat minder ideaal zit. Ik heb daar vooral gekocht omdat ik een specifieke fiets op zeer korte termijn wou hebben. Voor een elektrische fiets zou ik eigenlijk eerder naar de grotere spelers kijken in België (Bike Republic, Van Eyck,...), de beperkte besparing weegt wat mij betreft niet op tegen na-verkoopdiensten.

Heb ook in NL een fiets gekocht op de zaak, was geen probleem. Mijn fiets is voor 50% op de zaak genomen, dus 50% van de BTW mee in kosten genomen. Zie hieronder de boeking.

+86
Afsluiting
451055 BTW - verschuldigd intracommunautaire - vak 5521% EU - N/A 50% (autokosten)0,00 €763,46 €-55
+86
Afsluiting
Op grondstoffen voor deels privé-eigen gebruik? Daar zal achterna een diverse boeking opgevolgd zijn dan toch, haha.

+86
Afsluiting
+86
Afsluiting

Dat lijkt mij hier manifest verkeerd. Rekening 60 gebruiken voor de aankoop van een af te schrijven bedrijfsmiddel (=fiets)

Is nadien inderdaad wel gecorrigeerd geweest, met oa. afschrijvingen die er mede aan hingen. Ging me enkel over die intracomm. BTW

Ik ben benieuwd naar de ingesteldheid van de mensen hier bij de keuze van een nieuwe opdracht. Stel je hebt de keuze tussen meerdere opdrachten. 1. Voor een overheidsinstelling, lager tarief, maar wel 12 maanden. Met de komende verkiezingen hou je dan rekening met evt. besparingen ? 2. Hoger tarief bij een grote verzekeraar, stretch in termen van skills. Maar opdracht is slechts een half jaar met optie verlenging.

Ik ben benieuwd naar de ingesteldheid van de mensen hier bij de keuze van een nieuwe opdracht. Stel je hebt de keuze tussen meerdere opdrachten. 1. Voor een overheidsinstelling, lager tarief, maar wel 12 maanden. Met de komende verkiezingen hou je dan rekening met evt. besparingen ? 2. Hoger tarief bij een grote verzekeraar, stretch in termen van skills. Maar opdracht is slechts een half jaar met optie verlenging.
easy: hoger tarief + stretch. Tenzij je denkt moeilijkheden te hebben om iets nieuw te vinden. Als je goed werk levert is de kans groot dat ze meestal verlengen.

Sowieso optie 2.
Tot nu toe nog nooit niet verlengd geweest.

Inderdaad, als ze spreken dat verlenging erin zit is dat vaak al gebudgetteerd.

Plus hogere rate geeft meer onderhandelingsmarge bij volgend project.
plus eventueel automatische indexering
plus een "stretch in termen van skills" = nieuwe dingen om te leren
plus 100x liever een privébedrijf dan een overheidsinstelling (maar dat is persoonlijk)

Toch altijd aangeven dat uw day rate x-aantal € hoger is dan het effectief is?
Een tarief hangt toch af van de aard van de opdracht, locatie, verwachtingen (in office/remote) dus dat lijkt me niet veel uit te maken inderdaad. Meestal hoger blijven gaan tot je teveel weerstand blijft krijgen (van meerdere opties :P)

Hoger tarief en stretch.
Los van het gegeven dat mijn tarief niets is om over te onderhandelen, voor overheidsinstanties zou ik per hoge uitzondering maar voor willen werken.

Hangt er ook van af welke overheid he. Er zijn een aantal departementen van de Vlaamse Overheid waar ik gerust (opnieuw :) ) zou willen werken.
Klant waar ik nu deeltijds zit is federale overheid en zeker ook OK.

Kan je eigenlijk bij een andere bank gaan voor een investeringskrediet of is dat eerder not done als je daar geen klant bent?
Ben het wat beu hoe traag alles verloopt bij mijn contactpersoon van Belfius.

Of als hier rijke BG'ers zijn die in de markt zijn voor een win-win lening voor 40-50k, dat sla ik zeker niet af :-)

Kan je eigenlijk bij een andere bank gaan voor een investeringskrediet of is dat eerder not done als je daar geen klant bent?
Ben het wat beu hoe traag alles verloopt bij mijn contactpersoon van Belfius.
Kan je zeker, ik raad steeds Bank van Breda aan.
Of als hier rijke BG'ers zijn die in de markt zijn voor een win-win lening voor 40-50k, dat sla ik zeker niet af :)
4% was dat zeker?

Terug
Bovenaan