Freelancers & Ondernemers

Ik ben al 5 jaar tegen hem aan het zagen, om te schakelen naar BV. En altijd ontkende hij alles en was het nog niet echt de moeite volgens hem.
Zelfs vorig jaar was het volgens hem niet nodig, maar toen heb IK de beslissing gemaakt en moest hij wel. Vooral omdat ik toen al jaren voelde dat ik aan het werken was voor weinig geld. Er klopte iets niet naar mijn gevoel.

Dat was ook zijn uitleg, dat er dan extra kosten gingen zijn... Ik had ook kosten in de eenmanszaak die er eigenlijk niet waren (hij verzon advocaatkosten - forfaitair - terwijl ik nooit een advocaat heb ingeschakeld)

Ik heb het nu op papier, dit was mijn belastbare winst:
2018: 47k
2019: 52k
2020: 51k
2021: 56k
2022: 60k

Je kan je afvragen hoeveel geld ik al verloren ben dankzij deze man. Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk. Ik heb / had gewoon een boekhouder die anti-BV is. Ik weet nog altijd niet waarom. De beslissing is wel gemaakt nu, we gaan naar iemand anders. Ik krijg stress van al deze zaken :)
Je maakt mijn punt sterker, je bent tegen je eigen boekhouder 5 jaar aan het "zagen" om iets te doen, hij ketst dit elke keer af en na 5j weet je wel degelijk dat dat een veel betere actie was geweest en je eigenlijk 5 jaar achterop hinkelt...

Dan ben je toch gewoon weg? Je hebt met je boekhouder een vertrouwensband, deze is dan toch gewoon niet bestaande?

Verander van boekhouder, gaat aanzienlijk nuttiger zijn dan bij die boekhouder te blijven en ondertussen jezelf afvragen of je hem aansprakelijk kan stellen.

@Horse mij kan je niet in gebreke stellen want ik zeg het je ook al 2 jaar dat je moest overschakelen :)
Ik heb een eenmanszaak en betaal €650 per jaar waardoor ik verzekerd ben tot 2 miljoen euro schade. Dit als antwoord op het verhaaltje hier van die gast die zijn vinger verloor op het werk (500k schadevergoeding)

Ik vraag mij echt af wanneer de mensen eindelijk eens gaan inzien dat je met een eenmanszaak ook gelukkig kan zijn. Ik heb boekhoudkundig gezien €1800 netto maar als ik al mijn kosten waar ik privé van geniet er bij tel, kom ik op €4800 netto.

Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak en geen haar op mijn hoofd dat denkt aan omschakelen naar BV. Er komen heel wat extra kosten ook bij, die ik nu niet heb. Ik kan 10k meer overhouden maar wat ben ik er mee als het me ook 10k meer kost?

Ps: 1 controle gehad na 10 jaar en fiscus wenste me proficiat

Ps2: ik ken ook een paar eenmansvenootschappen (schilder en loodgieter) waarvan ik mij oprecht afvraag waarom ze een BV hebben (als ik hun cijfers bekijk)
Ben ik ook wel benieuwd naar...

Daarnaast kost een vennootschap nooit meer dan 10k dan een éénmanszaak.. reken maximum 3k-4k afhankelijk van hoe groot uw boekhouding precies is.
Cijfermatig zal je verschieten hoe snel een vennootschap fiscaal voordeliger is (met de tarieven van vandaag).
Dus die loodgieter en schilder zullen wel hun redenen hebben :)

Ik zou zo graag Apelords als boekhouder hebben :shy:
Jaarlijks eens samenzitten (pro forma want ik vertrouw hem 100%) even praten over zijn taycan bij een lekkere tas koffie.
Ooh het leven zou zo mooi zijn

Dan ben je toch gewoon weg?
Inderdaad, ik ben weg. Dat van die ingebreke stelling gaan we uiteraard niet doen. Als een loodgieter slecht werk levert, doen de mensen dat ook niet.

Even over de hele historiek: als ik iets zeg tegen mijn boekhouder, en die zegt dat ik verkeerd ben, dan ga je er toch van uit dat uw boekhouder gelijk heeft neen? Waarom zou ik (onwetende Horse) het in godsnaam beter weten dan hem? Die heeft honderden klanten die niet op dit forum zitten. Ze gaan niet allemaal op onderzoek zoals ik. Het is maar sinds jullie tegen mij begonnen dat ik beginnen nadenken ben over mijn boekhouder. Nogmaals, die kan overtuigend overkomen dus wie ben ik om die man tegen te spreken?

Zijn antwoord bv in deze zaak:

100 WINST
20% VB
----
80
10% LR
----
72
Dividend na 5 jaar 5% op 72 = 3,75
---
68.25
Belastingdruk 31,75% totaal

En zo gaat het dus altijd... Ik mag toch verwachten dat een boekhouder het altijd beter weet dan zijn klanten?
Dus ja, als die zegt dat ik verkeerd ben in mijn conclusies, dan geloof ik die. Maar dankzij dit forum weet ik nu beter.

Waarvoor dank.

Laatst bewerkt:
Ik ben al 5 jaar tegen hem aan het zagen, om te schakelen naar BV. En altijd ontkende hij alles en was het nog niet echt de moeite volgens hem.
Zelfs vorig jaar was het volgens hem niet nodig, maar toen heb IK de beslissing gemaakt en moest hij wel. Vooral omdat ik toen al jaren voelde dat ik aan het werken was voor weinig geld. Er klopte iets niet naar mijn gevoel.

Dat was ook zijn uitleg, dat er dan extra kosten gingen zijn... Ik had ook kosten in de eenmanszaak die er eigenlijk niet waren (hij verzon advocaatkosten - forfaitair - terwijl ik nooit een advocaat heb ingeschakeld)

Ik heb het nu op papier, dit was mijn belastbare winst:
2018: 47k
2019: 52k
2020: 51k
2021: 56k
2022: 60k

Je kan je afvragen hoeveel geld ik al verloren ben dankzij deze man. Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk. Ik heb / had gewoon een boekhouder die anti-BV is. Ik weet nog altijd niet waarom. De beslissing is wel gemaakt nu, we gaan naar iemand anders. Ik krijg stress van al deze zaken :)
Als je wil, ik heb hier een simulatie van eenmanszaak tov bv in excel die redelijk gedetailleerd zit. Je kan zelf ook met de cijfertjes spelen.

Het zal u kort door de bocht 10 tot 15k per jaar gekost hebben :). Afhankelijk van uw omzet natuurlijk :)

Inderdaad, ik ben weg. Dat van die ingebreke stelling gaan we uiteraard niet doen. Als een loodgieter slecht werk levert, doen de mensen dat ook niet.

Even over de hele historiek: als ik iets zeg tegen mijn boekhouder, en die zegt dat ik verkeerd ben, dan ga je er toch van uit dat uw boekhouder gelijk heeft neen? Waarom zou ik (onwetende Horse) het in godsnaam beter weten dan hem? Die heeft honderden klanten die niet op dit forum zitten. Ze gaan niet allemaal op onderzoek zoals ik. Het is maar sinds jullie tegen mij begonnen dat ik beginnen nadenken ben over mijn boekhouder. Nogmaals, die kan overtuigend overkomen dus wie ben ik om die man tegen te spreken?

100 WINST
20% VB
----
80
10% LR
----
72
---
68.25
Bijna juist.
100 - 20 = 80 / 1.1 = 72.72 - 5% = 69.09

Oh jawel hoor. Als ik bewijs heb en duidelijk ben in mijn klacht doe ik dat. Case in point, ik heb de factuur van mijn algemene aannemer betwiste.

Ik hoop dat dit een grap is, als je loodgieter slecht werk levert dan moet hij dit oplossen...

Verstand komt met de jaren zeggen ze in de volksmond zeker?

Goed ja ik snap wel dat de klanten op een bepaald vlak een soort van blindelings vertrouwen in hun boekhouder hebben maar in uw geval is er hier toch al meermaals aangegeven dat uw situatie fiscaal niet echt het optimale zou geweest zijn.(Zonder de details te kennen natuurlijk.) Hoe dan ook zou dat voor mij persoonlijk toch reden genoeg zijn om een 'second opinion' te vragen bij een andere (capabele) boekhouder met de exacte cijfers en dan mijn conclusies te trekken...

100 WINST
20% VB
----
80
10% LR
----
72
---
68.25

En zo gaat het dus altijd... Ik mag toch verwachten dat een boekhouder het altijd beter weet dan zijn klanten?
Dus ja, als die zegt dat ik verkeerd ben in mijn conclusies, dan geloof ik die. Maar dankzij dit forum weet ik nu beter.

Waarvoor dank.
Als eenmanszaak had je 39% belastingsdruk en die boekhouder heeft je hier uitgelegd dat je met BV maar 31,75% belastingsdruk zou hebben. Dan vraag jij toch: "hoezo, daar zit toch nog een dikke 7% verschil"?

En over de loodgieter: uiteraard klaag je/stel je in gebreke als je loodgieter een werk komt uitvoeren en het is niet correct uitgevoerd. Als ik iets laat herstellen, en het werkt nog niet en de factuur komt, dan betaal ik dit niet hoor (tenzij anders afgesproken).

EDIT: als ik met zo'n type vragen zit dan vraag ik aan de boekhouder om het in cijfers eens uit te leggen. Dan wordt meteen veel duidelijk. En gelukkig heeft mijn boekhouder bijna altijd gelijk. Ik laat mij leiden door hem maar bekijk het wel kritisch (deels uit interesse).

Als eenmanszaak had je 39% belastingsdruk en die boekhouder heeft je hier uitgelegd dat je met BV maar 31,75% belastingsdruk zou hebben. Dan vraag jij toch: "hoezo, daar zit toch nog een dikke 7% verschil"?

+ dat die boekhouder casual het volgende ook vergeet te vermelden:

de impact van sociale bijdragen ,
gemeentebelastingen vergeet (want dat steekt niet in je gemiddelde aanslagvoet getoond op je aanslagbiljet),
het gebrek aan nettovergoedingen,
het gebrek aan onroerende verhuur aan eigen vennootschap vergeet,

Dat lijkt mij een boekhouder die enkel éénmanszaken doet en daarom niet wilt dat hij overschakelt naar een vennootschap want dat doet de boekhouder niet :p.

Iemand ervaring met de volgende situatie:

Ik werk mee aan een start up als freelancer. Ik heb al een aantal facturen uitgeschreven en ben ook deels aandeelhouder.
Momenteel staat er niet veel cash meer op de bankrekening. Ik zou dus eventueel met openstaand werk willen laten uitbetalen in nieuwe aandelen bij een volgende kapitaalsverhoging.

Hoe zit dit echter voor de belastingen? Worden die aandelen bezien als belastbaar inkomen voor mij als privé persoon?
Ik ga dezelfde vraag aan mijn boekhouder stellen, maar heb graag een tweede mening.

Iemand ervaring met de volgende situatie:

Ik werk mee aan een start up als freelancer. Ik heb al een aantal facturen uitgeschreven en ben ook deels aandeelhouder.
Momenteel staat er niet veel cash meer op de bankrekening. Ik zou dus eventueel met openstaand werk willen laten uitbetalen in nieuwe aandelen bij een volgende kapitaalsverhoging.

Hoe zit dit echter voor de belastingen? Worden die aandelen bezien als belastbaar inkomen voor mij als privé persoon?
Ik ga dezelfde vraag aan mijn boekhouder stellen, maar heb graag een tweede mening.
Als je het specifiek krijgt als compensatie voor je werk is het belastbaar als beroepsinkomen net zoals loon, wat wel riskant is omdat je belastingen zal moeten betalen op aandelen die je niet zeker ooit zal kunnen verkopen (ik veronderstel dat de aandelen niet liquide zullen zijn aangezien het over een startup gaat). Aandelenopties laten toekennen lijkt me hier een fiscaal betere route. Je wordt dan, afhankelijk van voorwaarden, belast aan 9% of 18% van de waarde van de onderliggende aandelen. (dus als de aandelen 100 waard zijn, krijg je een VAA van 9 of 18 voor je opties waarop je belast wordt) en da's een definitieve taxatie, als je die opties later uitoefent moet je geen belasting meer betalen wat de effectieve waardering van de aandelen op dat moment ook is.

Zeker bij een startup die met een tekort aan cash zit kan de waardering van die aandelen erg laag kan zijn, wat ervoor zorgt dat ook de belastingen erg laag is. Nadeel is dat je die waardering niet zelf mag bepalen maar moet laten aftoetsen door een auditor waar wel een kost aan verbonden is, dus je moet het niet doen voor een paar duizend euro aan niet betaalde facturen.

+ dat die boekhouder casual het volgende ook vergeet te vermelden:

de impact van sociale bijdragen ,
gemeentebelastingen vergeet (want dat steekt niet in je gemiddelde aanslagvoet getoond op je aanslagbiljet),
het gebrek aan nettovergoedingen,
het gebrek aan onroerende verhuur aan eigen vennootschap vergeet,

Dat lijkt mij een boekhouder die enkel éénmanszaken doet en daarom niet wilt dat hij overschakelt naar een vennootschap want dat doet de boekhouder niet :p.

Ach ja, als je van Peteghem laat doen zitten we na de verkiezingen allemaal weer met een éénmanszaak om dat ze éénmans-managementvennootschappen willen aanpakken. :lol: Misschien hoopt ie daarop?

Terug
Bovenaan