ns_man
Well-known member
Als je het specifiek krijgt als compensatie voor je werk is het belastbaar als beroepsinkomen net zoals loon, wat wel riskant is omdat je belastingen zal moeten betalen op aandelen die je niet zeker ooit zal kunnen verkopen (ik veronderstel dat de aandelen niet liquide zullen zijn aangezien het over een startup gaat). Aandelenopties laten toekennen lijkt me hier een fiscaal betere route. Je wordt dan, afhankelijk van voorwaarden, belast aan 9% of 18% van de waarde van de onderliggende aandelen. (dus als de aandelen 100 waard zijn, krijg je een VAA van 9 of 18 voor je opties waarop je belast wordt) en da's een definitieve taxatie, als je die opties later uitoefent moet je geen belasting meer betalen wat de effectieve waardering van de aandelen op dat moment ook is.
Zeker bij een startup die met een tekort aan cash zit kan de waardering van die aandelen erg laag kan zijn, wat ervoor zorgt dat ook de belastingen erg laag is. Nadeel is dat je die waardering niet zelf mag bepalen maar moet laten aftoetsen door een auditor waar wel een kost aan verbonden is, dus je moet het niet doen voor een paar duizend euro aan niet betaalde facturen.
Ik vermoed eerder dat het om een inbreng in natura gaat (van zijn schuldvordering op de vennootschap). Zo begrijp ik het althans.
Misschien hoopt ie daarop?

) een antwoord en gefixt op VIES.