Freelancers & Ondernemers

Vermoedelijk zal dat ook de reden geweest zijn dat ik mijn perso plaat niet kon reserveren op de vennootschap. Zelfs de overheid zal niet klaar geweest zijn voor een btw nr met een 1 :p

Ik ben niet helemaal mee met de voorafbetalingen van belastingen. Ik ben een jonge vennootschap (net begonnen aan mijn tweede boekjaar).

Ik las wat informatie via deze link. Daar staat, zoals mijn boekhouder ook aangaf, dat ik geen voorafbetaling hoefde te doen en er dus geen belastingsverhoging voor kan krijgen.

Maar wat ik niet volledig snap is dat je op tijd moet voorafbetalen om een belastingsvermindering te krijgen. Is het enkel deze boete van 9% die je kan 'wegwerken naar 0%' als je op tijd voorafbetaalt? Of kan je ook een echte belastingsvermindering krijgen?

Als tweede: er staat dus dat je, mocht je de eerste voorafbetaling pas tegen 20 december 2024 uitvoeren, je 150% van je geschatte winst na belastingen moet uitvoeren om de belastingsvermeerdering te voorkomen. Krijg je dan in de afrekening die 50% te veel betaald terug of wordt dan overgedragen naar volgend boekjaar?

Ik kan hier uiteraard ook mee bij mijn boekhouders terecht maar ik doe dat toch liever met vragen waar ik zelf (met wat hulp) niet volledig aan uitraak.

Maar wat ik niet volledig snap is dat je op tijd moet voorafbetalen om een belastingsvermindering te krijgen. Is het enkel deze boete van 9% die je kan 'wegwerken naar 0%' als je op tijd voorafbetaalt? Of kan je ook een echte belastingsvermindering krijgen?
Je kan geen "vermindering" meer krijgen.
Correcte voorafbetaling zorgt ervoor dat je geen vermeerdering (aka "boete") moet betalen.

De eerste 3 jaar voor een nieuwe vennootschap doe je dus geen profijt met voorafbetalingen, aangezien je sowieso geen boete krijgt.
Juist zien dat je niet meer dan 9 miljoen omzet of meer dan 4,5 miljoen balanstotaal hebt :cool:

Ik ben niet helemaal mee met de voorafbetalingen van belastingen. Ik ben een jonge vennootschap (net begonnen aan mijn tweede boekjaar).

Ik las wat informatie via deze link. Daar staat, zoals mijn boekhouder ook aangaf, dat ik geen voorafbetaling hoefde te doen en er dus geen belastingsverhoging voor kan krijgen.

Als tweede: er staat dus dat je, mocht je de eerste voorafbetaling pas tegen 20 december 2024 uitvoeren, je 150% van je geschatte winst na belastingen moet uitvoeren om de belastingsvermeerdering te voorkomen. Krijg je dan in de afrekening die 50% te veel betaald terug of wordt dan overgedragen naar volgend boekjaar?

Ik kan hier uiteraard ook mee bij mijn boekhouders terecht maar ik doe dat toch liever met vragen waar ik zelf (met wat hulp) niet volledig aan uitraak.
1. Er is geen globale belastingvermindering bij het voorafbetalen in de vennootschapsbelasting.
2. De belastingvermindering kan enkel dienen om de belastingverhoging wegens onvoldoende voorafbetaling te verminderen tot deze 0 bedraagt. Er kan geen bijkomende belastingvermindering gecreëerd worden door onder nul te gaan.
3. Als je teveel voorafbetaald zal dit terugbetaald worden. (Of overdracht naar volgend belastbaar tijdperk)

Waarom spreken ze dan van voorafbetalingsplanning en het belang om best zo snel mogelijk een voorafbetaling te doen?

Begin situatie:
€ 100.000,00 Belastbare grondslag
€ 20.000,00 @ 20 % ven.belasting
€ 1.800,00 Verhoging onvoldoende voorafbetaling @ 9 %

Enkele voorbeelden. :sneaky:

U hebt 10K voorafbetaald in VA 1 & VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.
Voorbeeld 1:
VA 1
12,00%​
€ 10.000,00€ 1.200,00
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ 10.000,00€ 600,00
€ 1.800,00

U hebt 20K voorafbetaald in VA 1, betekent dat uw vermindering € 2.400 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = - 600 maar u kan niet onder 0 gaan dus de belastingvermeerdering is ook hier 0,00.
Voorbeeld 2:
VA 1
12,00%​
€ 20.000,00€ 2.400,00
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ -€ -
€ 2.400,00

U hebt 30K voorafbetaald in VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.

De 10K die u teveel betaalde aan belasting zal u terugkrijgen. Maar om de vermeerdering volledig kwijt te krijgen was het noodzakelijk dat er 30K voorafbetaald werd(150%), had u daar maar 20 K voorafbetaald zou de vermindering maar € 1.200 zijn, dat min € 1.800 zou een belastingverhoging van € 600 betekenen wegens onvoldoende voorafbetaling.

Voorbeeld 3:
VA 1
12,00%​
€ -€ -
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ 30.000,00€ 1.800,00

Excel bij nemen en zelf wat spelen, zal dan wel rap duidelijk worden.

Wel opletten met voorafbetalingsleningen aan te gaan, de goedkope intresten zijn weg. Voor mensen met veel liquide middelen die ze praktisch slapend laten staan zal het beter zijn om geen lening aan te gaan natuurlijk maar zelf de voorafbetaling te doen. Bespaard intrestkosten aan de bank. (Uiteraard voor mensen die geen [onvoldoende] liquide middelen hebben of dit kunnen investeren aan hogere rendementen dan de intrest zal dit niet van toepassing zijn. Ik zeg het maar omdat ik soms toch nog het automatisme zie doorlopen bij mensen om terug via lening bij de bank te werken terwijl dit niet meer zo intressant was als vroeger.)

Laatst bewerkt:
1. Er is geen globale belastingvermindering bij het voorafbetalen in de vennootschapsbelasting.
2. De belastingvermindering kan enkel dienen om de belastingverhoging wegens onvoldoende voorafbetaling te verminderen tot deze 0 bedraagt. Er kan geen bijkomende belastingvermindering gecreëerd worden door onder nul te gaan.
3. Als je teveel voorafbetaald zal dit terugbetaald worden. (Of overdracht naar volgend belastbaar tijdperk)

Waarom spreken ze dan van voorafbetalingsplanning en het belang om best zo snel mogelijk een voorafbetaling te doen?

Begin situatie:
€ 100.000,00 Belastbare grondslag
€ 20.000,00 @ 20 % ven.belasting
€ 1.800,00 Verhoging onvoldoende voorafbetaling @ 9 %

Enkele voorbeelden. :sneaky:

U hebt 10K voorafbetaald in VA 1 & VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.
Voorbeeld 1:
VA 1
12,00%​
€ 10.000,00€ 1.200,00
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ 10.000,00€ 600,00
€ 1.800,00

U hebt 20K voorafbetaald in VA 1, betekent dat uw vermindering € 2.400 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = - 450 maar u kan niet onder 0 gaan dus de belastingvermeerdering is ook hier 0,00.
Voorbeeld 2:
VA 1
12,00%​
€ 20.000,00€ 2.400,00
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ -€ -
€ 2.400,00

U hebt 30K voorafbetaald in VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.

De 10K die u teveel betaalde aan belasting zal u terugkrijgen. Maar om de vermeerdering volledig kwijt te krijgen was het noodzakelijk dat er 30K voorafbetaald werd(150%), had u daar maar 20 K voorafbetaald zou de vermindering maar € 1.200 zijn, dat min € 1.800 zou een belastingverhoging van € 600 betekenen wegens onvoldoende voorafbetaling.

Voorbeeld 3:
VA 1
12,00%​
€ -€ -
VA 2
10,00%​
€ -€ -
VA 3
8,00%​
€ -€ -
VA 4
6,00%​
€ 30.000,00€ 1.800,00

Excel bij nemen en zelf wat spelen, zal dan wel rap duidelijk worden.

Wel opletten met voorafbetalingsleningen aan te gaan, de goedkope intresten zijn weg. Voor mensen met veel liquide middelen die ze praktisch slapend laten staan zal het beter zijn om geen lening aan te gaan natuurlijk maar zelf de voorafbetaling te doen. Bespaard intrestkosten aan de bank. (Uiteraard voor mensen die geen [onvoldoende] liquide middelen hebben of dit kunnen investeren aan hogere rendementen dan de intrest zal dit niet van toepassing zijn. Ik zeg het maar omdat ik soms toch nog het automatisme zie doorlopen bij mensen om terug via lening bij de bank te werken terwijl dit niet meer zo intressant was als vroeger.)
Samenvatting: luister naar de boekhouder :p... Behalve als ge @Horse zijt

Ligt het aan mij of is dat hele systeem ongelooflijk idioot?
Je weet vooraf niet wat je resultaat gaat zijn, zelfs na drie kwartalen weet je dat niet, maar je moet wel minstens alles voorafbetalen of je wordt gestraft.

Hoe krijg je dat logisch uitgelegd?

Je weet vooraf niet wat je resultaat gaat zijn, zelfs na drie kwartalen weet je dat niet, maar je moet wel minstens alles voorafbetalen of je wordt gestraft.

Zo krijgen ze extra geld binnen van de overstortingen waar ze dan zelf mee aan de slag kunnen.
En van degene die te weinig storten rekenen ze op de boetes.
Win win voor de overheid.

Gokken en iets hoger inschatten I guess

Mijn boekhouder zei letterlijk "we hebben goed gegokt dus ge krijgt 1500 euro terug"..

Voor nen IT'er is da natuurlijk wel makkelijker in te schatten dan iemand die meerdere klanten heeft

Mijn boekhouder zei letterlijk "we hebben goed gegokt dus ge krijgt 1500 euro terug"..

Voor nen IT'er is da natuurlijk wel makkelijker in te schatten dan iemand die meerdere klanten heeft
Ja, als IT-er reken je gewoon dagrate * aantal werkdagen. Maar vanaf je producten verkoopt of verschillende klanten hebt aan verschillende tarieven, wordt dat plots wel veel moeilijker

Ja, als IT-er reken je gewoon dagrate * aantal werkdagen. Maar vanaf je producten verkoopt of verschillende klanten hebt aan verschillende tarieven, wordt dat plots wel veel moeilijker
Klopt, tussentijdse analyse wordt dan belangrijker
.
Je bent dan beter met een eerste grote voorafbetaling, zie berekeningen @Primauteit-Art24lid3WIB92 , als je 1.000 moet betalen kan je met een eerste voorafbetaling van 750 eigenlijk de volledige verhoging 'kwijtschelden.
Ofwel 500 als eerste voorafbetaling, 500 als laatste voorafbetaling (na de tussentijdse analyse), dan kom je ook op 0.

Teveel betalen kan je ook laten overdragen naar het volgende boekjaar, dan heb je daar meteen een nieuwe eerste voorafbetaling.

Nu in praktijk heb je nog steeds gevallen waarbij het onmogelijk was om toch een juiste voorafbetaling in te schatten, bv. uitzonderlijke winsten in een laatste periode/bepaalde verkoopfacturen nog niet opgesteld/... Het kan wat vanalles zijn.

Die huidige vermeerderingspercentages zijn nu wel echt ENORM hoog, misrekenen kan veel geld kosten.
Bij de eenmanszaken (in hoofdberoep) was vooraf betalen vroeger niet zo belangrijk, ook daar zijn die percentages hetzelfde nu.

Ergens is dit wel een platte belastingverhoging :)

Samenvatting: luister naar de boekhouder :p... Behalve als ge @Horse zijt
Inderdaad. Maar de bank wou mij een lening voor voorafbetaling aansmeren als ik een extra krediet wou openen.
Uitleg bank

Dat leek mij niet te kloppen dat ik er extra voordeel uit kan halen aangezien ik nog een startende vennootschap ben.
Enige wat klopt volgens mij is dat mijn cashflow beter zou zijn als ik voorafbetalingen wil doen.

Tenzij ik nu helemaal de mist in ga :crazy:

Je haalt er idd geen voordeel uit. Ik deed het om het eerste jaar de cash-flow wat te beheren. In mijn eerste jaar zat ik er bijna pal op en kreeg 100 euro terug. Ik moest dus geen brk geld doorstorten.

Oke, geen voordeel, dus dan kan ik het ook gewoon op het einde van het jaar betalen (omdat ik schat dat er genoeg liquide middelen zullen zijn).

Eerste 3 jaar is dit niet nodig (staat ook in die link)

Als blijkt dat je als onderneming teveel betaald hebt door een late onvoorziene kost in je boekjaar, kan je de teveel aan voorafbetaling al weer teruglaten betalen. Je hoeft het aanslagbiljet niet af te wachten.

Toch geweldig efficiënt, zeker een alleenstaand geval!

Ik vraag mij dan altijd af of dat een politiek aanvaardbare belastingsverhoging is, een debielenfilter (ontrader tot vennootschappelijking), een jobmotor, of combo is.

Echt oprecht wie verzint zoiets eigenlijk en waarom?

Hier gewoonlijk 60-70% in Q1.

Terug
Bovenaan