Vermoedelijk zal dat ook de reden geweest zijn dat ik mijn perso plaat niet kon reserveren op de vennootschap. Zelfs de overheid zal niet klaar geweest zijn voor een btw nr met een 1 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Dat is juist het probleem, die heeft hier een grote naam in de buurt en werkt met 10 man personeelAangeraden door een maat van Horste op cafe verzekerdt

Dat waren ze zeker niet ... mandaten aanvragen, ubo register, etc... man man dat was nogal een miserie in het begin...Vermoedelijk zal dat ook de reden geweest zijn dat ik mijn perso plaat niet kon reserveren op de vennootschap. Zelfs de overheid zal niet klaar geweest zijn voor een btw nr met een 1![]()
Je kan geen "vermindering" meer krijgen.Maar wat ik niet volledig snap is dat je op tijd moet voorafbetalen om een belastingsvermindering te krijgen. Is het enkel deze boete van 9% die je kan 'wegwerken naar 0%' als je op tijd voorafbetaalt? Of kan je ook een echte belastingsvermindering krijgen?

1. Er is geen globale belastingvermindering bij het voorafbetalen in de vennootschapsbelasting.Ik ben niet helemaal mee met de voorafbetalingen van belastingen. Ik ben een jonge vennootschap (net begonnen aan mijn tweede boekjaar).
Ik las wat informatie via deze link. Daar staat, zoals mijn boekhouder ook aangaf, dat ik geen voorafbetaling hoefde te doen en er dus geen belastingsverhoging voor kan krijgen.
Maar wat ik niet volledig snap is dat je op tijd moet voorafbetalen om een belastingsvermindering te krijgen. Is het enkel deze boete van 9% die je kan 'wegwerken naar 0%' als je op tijd voorafbetaalt? Of kan je ook een echte belastingsvermindering krijgen?
Als tweede: er staat dus dat je, mocht je de eerste voorafbetaling pas tegen 20 december 2024 uitvoeren, je 150% van je geschatte winst na belastingen moet uitvoeren om de belastingsvermeerdering te voorkomen. Krijg je dan in de afrekening die 50% te veel betaald terug of wordt dan overgedragen naar volgend boekjaar?
Ik kan hier uiteraard ook mee bij mijn boekhouders terecht maar ik doe dat toch liever met vragen waar ik zelf (met wat hulp) niet volledig aan uitraak.

| Voorbeeld 1: | |||
| VA 1 | 12,00% | € 10.000,00 | € 1.200,00 |
| VA 2 | 10,00% | € - | € - |
| VA 3 | 8,00% | € - | € - |
| VA 4 | 6,00% | € 10.000,00 | € 600,00 |
| € 1.800,00 |
| Voorbeeld 2: | |||
| VA 1 | 12,00% | € 20.000,00 | € 2.400,00 |
| VA 4 | 6,00% | € - | € - |
| € 2.400,00 |
| Voorbeeld 3: | |||
| VA 1 | 12,00% | € - | € - |
| VA 4 | 6,00% | € 30.000,00 | € 1.800,00 |
Samenvatting: luister naar de boekhouder1. Er is geen globale belastingvermindering bij het voorafbetalen in de vennootschapsbelasting.
2. De belastingvermindering kan enkel dienen om de belastingverhoging wegens onvoldoende voorafbetaling te verminderen tot deze 0 bedraagt. Er kan geen bijkomende belastingvermindering gecreëerd worden door onder nul te gaan.
3. Als je teveel voorafbetaald zal dit terugbetaald worden. (Of overdracht naar volgend belastbaar tijdperk)
Waarom spreken ze dan van voorafbetalingsplanning en het belang om best zo snel mogelijk een voorafbetaling te doen?
Begin situatie:
€ 100.000,00 Belastbare grondslag
€ 20.000,00 @ 20 % ven.belasting
€ 1.800,00 Verhoging onvoldoende voorafbetaling @ 9 %
Enkele voorbeelden.
U hebt 10K voorafbetaald in VA 1 & VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.
Voorbeeld 1: VA 1 12,00%€ 10.000,00 € 1.200,00 VA 2 10,00%€ - € - VA 3 8,00%€ - € - VA 4 6,00%€ 10.000,00 € 600,00 € 1.800,00
U hebt 20K voorafbetaald in VA 1, betekent dat uw vermindering € 2.400 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = - 450 maar u kan niet onder 0 gaan dus de belastingvermeerdering is ook hier 0,00.
Voorbeeld 2: VA 1 12,00%€ 20.000,00 € 2.400,00 VA 2 10,00%€ - € - VA 3 8,00%€ - € - VA 4 6,00%€ - € - € 2.400,00
U hebt 30K voorafbetaald in VA 4, betekent dat uw vermindering € 1.800 is, dat min de vermeerdering van € 1.800 = 0,00 vermeerdering.
De 10K die u teveel betaalde aan belasting zal u terugkrijgen. Maar om de vermeerdering volledig kwijt te krijgen was het noodzakelijk dat er 30K voorafbetaald werd(150%), had u daar maar 20 K voorafbetaald zou de vermindering maar € 1.200 zijn, dat min € 1.800 zou een belastingverhoging van € 600 betekenen wegens onvoldoende voorafbetaling.
Voorbeeld 3: VA 1 12,00%€ - € - VA 2 10,00%€ - € - VA 3 8,00%€ - € - VA 4 6,00%€ 30.000,00 € 1.800,00
Excel bij nemen en zelf wat spelen, zal dan wel rap duidelijk worden.
Wel opletten met voorafbetalingsleningen aan te gaan, de goedkope intresten zijn weg. Voor mensen met veel liquide middelen die ze praktisch slapend laten staan zal het beter zijn om geen lening aan te gaan natuurlijk maar zelf de voorafbetaling te doen. Bespaard intrestkosten aan de bank. (Uiteraard voor mensen die geen [onvoldoende] liquide middelen hebben of dit kunnen investeren aan hogere rendementen dan de intrest zal dit niet van toepassing zijn. Ik zeg het maar omdat ik soms toch nog het automatisme zie doorlopen bij mensen om terug via lening bij de bank te werken terwijl dit niet meer zo intressant was als vroeger.)
... Behalve als ge @Horse zijtLigt het aan mij of is dat hele systeem ongelooflijk idioot?
Je weet vooraf niet wat je resultaat gaat zijn, zelfs na drie kwartalen weet je dat niet, maar je moet wel minstens alles voorafbetalen of je wordt gestraft.
Hoe krijg je dat logisch uitgelegd?
Nee hoor, helemaal niet verdoken...Dat is nu toch gewoon een verdoken extra belasting..
Gokken en iets hoger inschatten I guessLigt het aan mij of is dat hele systeem ongelooflijk idioot?
Je weet vooraf niet wat je resultaat gaat zijn, zelfs na drie kwartalen weet je dat niet, maar je moet wel minstens alles voorafbetalen of je wordt gestraft.
Ja, als IT-er reken je gewoon dagrate * aantal werkdagen. Maar vanaf je producten verkoopt of verschillende klanten hebt aan verschillende tarieven, wordt dat plots wel veel moeilijkerGokken en iets hoger inschatten I guess
Mijn boekhouder zei letterlijk "we hebben goed gegokt dus ge krijgt 1500 euro terug"..
Voor nen IT'er is da natuurlijk wel makkelijker in te schatten dan iemand die meerdere klanten heeft
Gokken en iets hoger inschatten I guess
Mijn boekhouder zei letterlijk "we hebben goed gegokt dus ge krijgt 1500 euro terug"..
Voor nen IT'er is da natuurlijk wel makkelijker in te schatten dan iemand die meerdere klanten heeft
Klopt, tussentijdse analyse wordt dan belangrijkerJa, als IT-er reken je gewoon dagrate * aantal werkdagen. Maar vanaf je producten verkoopt of verschillende klanten hebt aan verschillende tarieven, wordt dat plots wel veel moeilijker

Inderdaad. Maar de bank wou mij een lening voor voorafbetaling aansmeren als ik een extra krediet wou openen.Samenvatting: luister naar de boekhouder... Behalve als ge @Horse zijt

Eerste 3 jaar is dit niet nodig (staat ook in die link)Ik ben niet helemaal mee met de voorafbetalingen van belastingen. Ik ben een jonge vennootschap (net begonnen aan mijn tweede boekjaar).
Ik las wat informatie via deze link. Daar staat, zoals mijn boekhouder ook aangaf, dat ik geen voorafbetaling hoefde te doen en er dus geen belastingsverhoging voor kan krijgen.
Ligt het aan mij of is dat hele systeem ongelooflijk idioot?