Freelancers & Ondernemers

Als je het specifiek krijgt als compensatie voor je werk is het belastbaar als beroepsinkomen net zoals loon, wat wel riskant is omdat je belastingen zal moeten betalen op aandelen die je niet zeker ooit zal kunnen verkopen (ik veronderstel dat de aandelen niet liquide zullen zijn aangezien het over een startup gaat). Aandelenopties laten toekennen lijkt me hier een fiscaal betere route. Je wordt dan, afhankelijk van voorwaarden, belast aan 9% of 18% van de waarde van de onderliggende aandelen. (dus als de aandelen 100 waard zijn, krijg je een VAA van 9 of 18 voor je opties waarop je belast wordt) en da's een definitieve taxatie, als je die opties later uitoefent moet je geen belasting meer betalen wat de effectieve waardering van de aandelen op dat moment ook is.

Zeker bij een startup die met een tekort aan cash zit kan de waardering van die aandelen erg laag kan zijn, wat ervoor zorgt dat ook de belastingen erg laag is. Nadeel is dat je die waardering niet zelf mag bepalen maar moet laten aftoetsen door een auditor waar wel een kost aan verbonden is, dus je moet het niet doen voor een paar duizend euro aan niet betaalde facturen.

Ik vermoed eerder dat het om een inbreng in natura gaat (van zijn schuldvordering op de vennootschap). Zo begrijp ik het althans.

Ach ja, als je van Peteghem laat doen zitten we na de verkiezingen allemaal weer met een éénmanszaak om dat ze éénmans-managementvennootschappen willen aanpakken. :laugh: Misschien hoopt ie daarop?

Vennootschap blijft beter dan eenmanszaak zelfs met al zijn hervormingen voor de grote meerderheid.

Ik vraag mij toch altijd af waarom mensen daarover zo overdrijven.

Dat is gewoon een voorbeeld van een boekhouder die waarschijnlijk al in de 50 is. Altijd op zijn eigen manier gedaan heeft en nooit zich aangepast aan de situatie.
Aangeraden door een maat van Horste op cafe verzekerdt

Ik vermoed eerder dat het om een inbreng in natura gaat (van zijn schuldvordering op de vennootschap). Zo begrijp ik het althans.

Mogelijk, maar da's een fiscaal niet ideale manier van werken, bij een startup loop je bij zo'n inbreng zo goed als dezelfde risico's dan als bij opties terwijl je fiscaal 5 tot 10 maal zoveel belast wordt.

Laatst bewerkt:
Ik ben al 5 jaar tegen hem aan het zagen, om te schakelen naar BV. En altijd ontkende hij alles en was het nog niet echt de moeite volgens hem.
Zelfs vorig jaar was het volgens hem niet nodig, maar toen heb IK de beslissing gemaakt en moest hij wel. Vooral omdat ik toen al jaren voelde dat ik aan het werken was voor weinig geld. Er klopte iets niet naar mijn gevoel.

Dat was ook zijn uitleg, dat er dan extra kosten gingen zijn... Ik had ook kosten in de eenmanszaak die er eigenlijk niet waren (hij verzon advocaatkosten - forfaitair - terwijl ik nooit een advocaat heb ingeschakeld)

Ik heb het nu op papier, dit was mijn belastbare winst:
2018: 47k
2019: 52k
2020: 51k
2021: 56k
2022: 60k

Je kan je afvragen hoeveel geld ik al verloren ben dankzij deze man. Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk. Ik heb / had gewoon een boekhouder die anti-BV is. Ik weet nog altijd niet waarom. De beslissing is wel gemaakt nu, we gaan naar iemand anders. Ik krijg stress van al deze zaken :)

Mijn boekhouder zei ook altijd dat het keerpunt voor vennootschap op ongeveer 50k winst lag en zo ben ik dus ook overgestapt vanaf ik aan dat punt zat.

Voor jou was dat dan eigenlijk al vanaf het 2018 :D

Sinds ik mijn vennootschap heb kan ik via mijn BTW nr op geen enkele webshop buiten belgie meer registreren.
Iemand een idee hoe dat komt?

Ik krijg de melding "Het BTW nummer is ongeldig voor dit land"

En nu deed ik een check op VIES voor bv NL en daar komt op
Ongeldig btw-nummer voor grensoverschrijdende transacties binnen de EU

Ik had al gemaild naar Liantis, maar die kunnen hier niets mee doen, wat moet ik hier mee doen?

Sinds ik mijn vennootschap heb kan ik via mijn BTW nr op geen enkele webshop buiten belgie meer registreren.

Ik had al gemaild naar Liantis, maar die kunnen hier niets mee doen, wat moet ik hier mee doen?
Toevallig een ondernemingsnummer dat begint met een 1?

Zonder zwans, ik denk dat vele webshops gewoon hebben ingesteld dat je nummer moet beginnen met een 0 of met BE0 of dat het systeem anders flipt...

Als dat het probleem zou zijn vrees ik dat je enkel die webshop kan contacteren in de hoop dat ze dit kunnen aanpassen?

Toevallig een ondernemingsnummer dat begint met een 1?

Zonder zwans, ik denk dat vele webshops gewoon hebben ingesteld dat je nummer moet beginnen met een 0 of met BE0 of dat het systeem anders flipt...

Als dat het probleem zou zijn vrees ik dat je enkel die webshop kan contacteren in de hoop dat ze dit kunnen aanpassen?

Dat was ook mijn eerste gedacht, dat shops niet klaar waren voor een nr die begint met 1.

Maar de VIES website zegt dat mijn btw nr niet geldig is voor transacties buiten belgie :p

Dat was ook mijn eerste gedacht, dat shops niet klaar waren voor een nr die begint met 1.

Maar de VIES website zegt dat mijn btw nr niet geldig is voor transacties buiten belgie :p
Ik had eigenlijk net dezelfde melding op VIES toen ik dat vorige week eens probeerde. Ook een ondernemingsnummer dat begint met 1…

Ik had eigenlijk net dezelfde melding op VIES toen ik dat vorige week eens probeerde. Ook een ondernemingsnummer dat begint met 1…

Vriendelijk mailtje naar onderstaand adres, vaak al binnen 2 uur(Binnen normale kantooruren :fingerguns:) een antwoord en gefixt op VIES. :) Zelfs met ondernemingsnummer 1... zijn gewoon valideerbaar op de VIES website, indien niet mailen naar onderstaand adres.

[email protected]

Vul je het correct in? Dus met BE en dan enkel cijfertjes, geen punten.
Als ik BE weglaat of met punten ingeed krijg ik dezelfde opmerking, bij anders invullen geeft het wel gewoon groen licht.

Vul je het correct in? Dus met BE en dan enkel cijfertjes, geen punten.
Als ik BE weglaat of met punten ingeed krijg ik dezelfde opmerking, bij anders invullen geeft het wel gewoon groen licht.
Het is net zonder BE dat je het moet invullen.
Maar zelfs zet je de BE ervoor dan zegt het systeem dat het de nummer heeft gecorrigeerd door de BE weg te laten!

Mijn boekhouder zegt dat ik niet als lidstaat NL mag ingeven omdat je dan eigenlijk een NL btw nr wil verifieren en dat dat niet telt als zien als je in NL kan kopen met je BTW nr.

Heel erg vreemd dan dat ik met mijn BTW nr op geen enkele NL webshop kan registreren

Mijn boekhouder zegt dat ik niet als lidstaat NL mag ingeven omdat je dan eigenlijk een NL btw nr wil verifieren en dat dat niet telt als zien als je in NL kan kopen met je BTW nr.

Heel erg vreemd dan dat ik met mijn BTW nr op geen enkele NL webshop kan registreren
Heb je voorbeeld van welke NL webshop het niet lukt? Zowel VIES als intervat bevestigen dat je nummer correct is hoor.

Ik zou gewoon een account aanmaken en daarna een email sturen naar de klantendienst dat ze het BTW-nummer handmatig moeten toevoegen aan de account. Dan blijft het ook in de toekomst werken.

Ah ja, je moet VIES zien vanuit het standpunt van de verkoper hé, dus je moet als lidstaat het land ingeven van zijn klant (jij dus), in uw geval dus BE!
Maar per Apelords zou er inderdaad een probleem zijn bij een aantal webshops met de BTW nummers die met 1 beginnen...

Terug
Bovenaan