Freelancers & Ondernemers

En toch kan het perfect, ik heb een grote TV in mijn kantoor staan voor presentaties...
Natuurlijk kan het dat je een TV nodig hebt voor je werk, en dan is die gewoon 100% aftrekbaar en gaat geen enkele controleur daar over vallen.
Als die TV echter gewoon in het salon staat, of je koopt elk jaar een nieuwe en het vorige model hangt in uw salon of ... dan moet je hier de vraag niet stellen want je weet het antwoord al.
Het enige dat voor mij op voorhand onduidelijk was, was het inbrengen van een deel van de oprit. Ik zou daar zelf niet zijn opgekomen, maar de boekhouder zei dat dit wel perfect kon. Toen ik dan aangaf dat ik eigenlijk nooit klanten ontvang thuis, gaf hij aan dat hij nu toch op die plek geparkeerd stond, en dat dit ook werk was.

Voor de rest doe ik echt niet mee aan het binnenbrengen van 1000 restaurantbezoeken en het aftrekken van zoveel mogelijk privéspullen. Ik blijf dan liever onder de radar van die automatische detectie...

Voor de rest doe ik echt niet mee aan het binnenbrengen van 1000 restaurantbezoeken en het aftrekken van zoveel mogelijk privéspullen. Ik blijf dan liever onder de radar van die automatische detectie...
Vorige week gesprek gehad met boekhouder om boekjaar 2 te bespreken en hij was content over mijn omzet. Bij de restaurantkosten was het "gij zijt precies nen brave restaurantganger he". Denk dat ik dat maar 1 keer heb gedaan en dat was effectief met een maat waarvan ik mogelijks zijn website kon maken, en wat ik nu uiteindelijk aan't doen ben..

Volgend jaar is't dividend feest zeitem :cheer:

Vorige week gesprek gehad met boekhouder om boekjaar 2 te bespreken en hij was content over mijn omzet. Bij de restaurantkosten was het "gij zijt precies nen brave restaurantganger he". Denk dat ik dat maar 1 keer heb gedaan en dat was effectief met een maat waarvan ik mogelijks zijn website kon maken, en wat ik nu uiteindelijk aan't doen ben..

Volgend jaar is't dividend feest zeitem :cheer:
Proficiat!

- Mijn boekhouder vertelde mij dat het rendement gegarandeerd is, ook bij een gefaalde productie. Met welke grootorde van kosten moet ik rekening houden bij een faling?
- Procentueel, hoeveel projecten halen het gemiddeld gezien niet (ruwe inschatting)?
- Vind het nogal moeilijk om een correcte inschatting te maken van het netto jaarlijks rendement. Heb je hier toevallig een berekening of casus van?
- Mijn boekhouder zei dat ik om de twee jaar zou kunnen investeren, doordat ze om de twee jaar een tussentijds dividend uitbetalen i.p.v. een regulier.
-Fiscus geeft in ieder geval geen "garantie". Je zit met een belastingbesparing van +-5% indien aan alle voorwaarden is voldaan (o.a. attesten) en je aan 25% vennootschapsbelasting zit. Noch attesten, noch 25% tarief van vennootschapsbelasting kan boekhouder m.i. garanderen (al kan hij dat laatste wel verwachtten/inschatten).
Je kan bovendien ook max 50% van de winst vrijstellen. Je moet dus al zeker weten dat je (aanzienlijke) winsten hebt. Voor freelancers is dit mogelijks te verwachten maar ook nooit zeker (ongeval, lange periode van ziekte,...) en je resultaat ziet er helemaal anders uit.
Meestal tracht men deze "garantie" te geven d.m.v. een verzekering, maar een verzekering loopt maar zolang de premie betaald is door de tussenpartij...

"Probleem" is vooral dat je voor veel van de voorwaarden afhankelijk bent van de filmmakers/producenten/tussenpersonen. En hiervan zijn er helaas al failliet gegaan of hun eigen beloftes niet (kunnen) waarmaken met alle nodige gevolgen.

-Uit mijn persoonlijke ervaring (zowel oude als nieuwe regeling), van de +- 20 tax shelters is de helft hier zonder kleerscheuren (lees 0% tot maximale rendement) uitgekomen. Andere helft heeft hier finaal verlies op gedraaid, o.a. door niet correct of tijdig afgeleverde attesten (of geen 100% vrijstelling, onvoltooid werk,...), jaren met boekhoudkundig verlies na contract (beperkte overdracht mogelijk), faillissement productiehuis/tax shelter company,...

-Jaarlijkse rendementen zie je zelden omdat niemand deze kan garanderen. Enkel een "potentieel" rendement zullen ze berekenen met het "maximale" voordeel. Het "financieel" rendement is namelijk max voor 18 maanden, daar waar zekerheid over het "fiscale rendement" tot 4 jaar kan duren (als je dit al krijgt dus).

-Eenvoudig, dividenden verlagen de winst. Je kan max 50% van de winst gebruiken voor Tax-shelter vrijstelling. Soort dividend maakt volgens mij geen verschil (al zou ik dit even moeten nakijken)

Uit principe ben ik nooit een grote fan geweest. 100 minder belastingen betalen is fijn, dat de overheid nog 5 bijpast (als belastingvoordeel) ook, maar om deze 100 dan aan "audiovisueel werk" te spenderen wringt bij mij. Talloze sectoren kunnen dit beter gebruiken (zorg, groene economie,...) en finaal kost dit de overheid 105 aan belastinginkomsten. Hoeveel hiervan via investeringen/kosten/lonen/... terug in de staatskas komt weet ik niet maar ik vermoed toch minder dan de 105 die het ze kost. Het begrotingstekort zal er wel bij varen.
Tel daarbij het (soms aanzienlijke) risico dat je rendement niet gehaald word (attesten, falingen tussenpersoon/productiehuis, boekhoudkundig slechtere jaren,...) en ik ontraad het meestal. Alleen bij grote(re) winsten, zekerheid en in combinatie met onvoldoende voorafbetaling (verhoging die je niet meer kan voorkomen) zijn de rendementen m.i. het risico waard.

Akkoord met dat je de kantjes er niet moet aflopen, maar niet iedere zelfstandige is een ITer met een dagtarief van €700+ en op het einde van het boekjaar 100k winst.
Klopt, maar hetzelfde principe blijft gelden natuurlijk. Meeste mensen weten heel duidelijk of iets nodig is voor hun werk of niet. Als het antwoord niet volmondig "ja" is, ben je de kantjes er van aan het aflopen.
En op zich heb ik daar nog geen probleem mee, maar dan moet je gewoon met de gevolgen leven dat het bij een controle verworpen zal worden...

Akkoord met dat je de kantjes er niet moet aflopen, maar niet iedere zelfstandige is een ITer met een dagtarief van €700+ en op het einde van het boekjaar 100k winst.
Je mag er zeker van zijn dat er hier heel wat zelfstandigen zijn die maar juist rondkomen. En die soms 60u werken daarvoor.

Dit gezegd zijnde zou ik nog altijd zelfstandige blijven als ik maar €2000 netto zou overhouden (terwijl alle kosten betaald zijn).
Misschien ook omdat mijn vriendin genoeg verdiend en omdat ik niet zelfstandige ben geworden voor het geld.

Ik doe het gewoon enorm graag en haat het om voor een baas te werken.
Ik zie mezelf ook niet meer samenwerken met collega's.

En op zich heb ik daar nog geen probleem mee, maar dan moet je gewoon met de gevolgen leven dat het bij een controle verworpen zal worden...
Vandaar dat je het moet doen met prutsen die u niet al te veel pijn doen als je het alsnog moet betalen (+boete?) :biglaugh:

Ik probeer het ook te vermijden en dat is me toch nu toe goed gelukt.
  • Ja ik gebruik Youtube Premium omdat ik geabonneerd ben op bepaalde tech kanalen waar ik uit leer (Devops Toolkit is een aanrader btw).
  • Die extra tv staat in mijn bureau, maar we zijn nu aan het verbouwen dus voorlopig is dat even de woonkamer.
  • Die speakers zijn nodig zodat ik eerder vermelde video's duidelijk kan horen en ze staan in mijn bureau
  • Parking tickets zijn een abbo via 4411 en Interparking.
  • Dat 1 restaurant bezoek per jaar gebruik ik om te netwerken; toeval wil gewoon dat een goede maat ook in de IT zit en ik via hem wat exta of ander werk aan het zoeken ben.
  • Mijn grootste schuldig plezier is af en toe middageten bij de klant betalen met de bedrijfskaart
Ik denk dat dat het zo een beetje is.

Je mag er zeker van zijn dat er hier heel wat zelfstandigen zijn die maar juist rondkomen. En die soms 60u werken daarvoor.

Hier val ik onder 🤣 Kom wel ruim toe, maar niet als je het per uur gaat bekijken.

Doe wekelijks minimum 70-80u denk ik. Gelukkig voelt de helft van die uren niet als werken. Jammergenoeg zijn heel vele van die uren ook niet factureerbaar.

En dat dan toch bijna 300 dagen per jaar.

Maar alle, ben trots wat ik uit de grond gestampt heb. Gewoon organisch gegroeid van hobby naar tot over mijn oren in het werk door enkel maar kwaliteit te leveren aan eerlijke prijzen. Maar ik ga mezelf jammergenoeg niet rijk werken.

Dan zijn die kleinigheidjes op de rand van fiscaliteit mooi meegenomen. Al doe ik dat eigenlijk ook amper uit angst voor controle

Hier val ik onder 🤣 Kom wel ruim toe, maar niet als je het per uur gaat bekijken.

Doe wekelijks minimum 70-80u denk ik. Gelukkig voelt de helft van die uren niet als werken. Jammergenoeg zijn heel vele van die uren ook niet factureerbaar.

Maar alle, ben trots wat ik uit de grond gestampt heb. Gewoon organisch gegroeid van hobby naar tot over mijn oren in het werk door enkel maar kwaliteit te leveren aan eerlijke prijzen. Maar ik ga mezelf jammergenoeg niet rijk werken.
Uzelf rijk werken begint bij personeel aannemen en zelf de uitvoerende jobs niet meer te hoeven doen.
Het probleem is vaak dat het uitvoerend gedeelte net het leuke gedeelte is en de reden waarom je zelfstandige bent geworden.
Ken zo een tuinaanemer, dakwerker,... ze willen groeien maar ze willen de essentie blijven doen => dan is het natuurlijk moeilijk.

Uzelf rijk werken begint bij personeel aannemen en zelf de uitvoerende jobs niet meer te hoeven doen.
Het probleem is vaak dat het uitvoerend gedeelte net het leuke gedeelte is en de reden waarom je zelfstandige bent geworden.
Ken zo een tuinaanemer, dakwerker,... ze willen groeien maar ze willen de essentie blijven doen => dan is het natuurlijk moeilijk.

Klopt
Ik heb een interimmer voor bepaalde taken en dat zijn dan dagen waar ik eens goed kan cashen.
En met goed cashen bedoel ik eens verdienen wat de gemiddelde IT’er hier elke dag verdient 🤣

Maar voor veel taken kan ik de kwaliteit niet uit handen geven. Dat houdt me tegen. Als ik naar de wrapfirma’s met personeel kijk dan zie ik genoeg 😵

• Ja ik gebruik Youtube Premium omdat ik geabonneerd ben op bepaalde tech kanalen waar ik uit leer (Devops Toolkit is een aanrader btw).
Is toch perfect uit te leggen dan toch? Hetzelfde met Spotify voor de podcasts

Dan zijn die kleinigheidjes op de rand van fiscaliteit mooi meegenomen. Al doe ik dat eigenlijk ook amper uit angst voor controle

Schrijf u anders in voor Andermans Zaken 👀

Ik volg u, maar je kan steeds goed personeel goed opleiden.
Kruipt natuurlijk ook weer tijd in, maar als ze blijven win je er op de langere termijn mee.

Je moet niet persé onderaan de ladder aanvullen hè. Een goeie business partner die het commerciële/administratieve doet terwijl jij kan blijven doen wat je graag doet is in zo een scenario's vaak een win/win.

Je moet niet persé onderaan de ladder aanvullen hè. Een goeie business partner die het commerciële/administratieve doet terwijl jij kan blijven doen wat je graag doet is in zo een scenario's vaak een win/win.
Klopt maar dan moet je de koek al gauw in 2 verdelen (of grotere delen afstaan).

Terug
Bovenaan