- Mijn boekhouder vertelde mij dat het rendement gegarandeerd is, ook bij een gefaalde productie. Met welke grootorde van kosten moet ik rekening houden bij een faling?
- Procentueel, hoeveel projecten halen het gemiddeld gezien niet (ruwe inschatting)?
- Vind het nogal moeilijk om een correcte inschatting te maken van het netto jaarlijks rendement. Heb je hier toevallig een berekening of casus van?
- Mijn boekhouder zei dat ik om de twee jaar zou kunnen investeren, doordat ze om de twee jaar een tussentijds dividend uitbetalen i.p.v. een regulier.
-Fiscus geeft in ieder geval geen "garantie". Je zit met een belastingbesparing van +-5% indien aan alle voorwaarden is voldaan (o.a. attesten) en je aan 25% vennootschapsbelasting zit. Noch attesten, noch 25% tarief van vennootschapsbelasting kan boekhouder m.i. garanderen (al kan hij dat laatste wel verwachtten/inschatten).
Je kan bovendien ook max 50% van de winst vrijstellen. Je moet dus al zeker weten dat je (aanzienlijke) winsten hebt. Voor freelancers is dit mogelijks te verwachten maar ook nooit zeker (ongeval, lange periode van ziekte,...) en je resultaat ziet er helemaal anders uit.
Meestal tracht men deze "garantie" te geven d.m.v. een verzekering, maar een verzekering loopt maar zolang de premie betaald is door de tussenpartij...
"Probleem" is vooral dat je voor veel van de voorwaarden afhankelijk bent van de filmmakers/producenten/tussenpersonen. En hiervan zijn er helaas al
failliet gegaan of hun eigen beloftes niet (kunnen) waarmaken met alle nodige gevolgen.
-Uit mijn persoonlijke ervaring (zowel oude als nieuwe regeling), van de +- 20 tax shelters is de helft hier zonder kleerscheuren (lees 0% tot maximale rendement) uitgekomen. Andere helft heeft hier finaal verlies op gedraaid, o.a. door niet correct of tijdig afgeleverde attesten (of geen 100% vrijstelling, onvoltooid werk,...), jaren met boekhoudkundig verlies na contract (beperkte overdracht mogelijk), faillissement productiehuis/tax shelter company,...
-Jaarlijkse rendementen zie je zelden omdat niemand deze kan garanderen. Enkel een "potentieel" rendement zullen ze berekenen met het "maximale" voordeel. Het "financieel" rendement is namelijk max voor 18 maanden, daar waar zekerheid over het "fiscale rendement" tot 4 jaar kan duren (als je dit al krijgt dus).
-Eenvoudig, dividenden verlagen de winst. Je kan max 50% van de winst gebruiken voor Tax-shelter vrijstelling. Soort dividend maakt volgens mij geen verschil (al zou ik dit even moeten nakijken)
Uit principe ben ik nooit een grote fan geweest. 100 minder belastingen betalen is fijn, dat de overheid nog 5 bijpast (als belastingvoordeel) ook, maar om deze 100 dan aan "audiovisueel werk" te spenderen wringt bij mij. Talloze sectoren kunnen dit beter gebruiken (zorg, groene economie,...) en finaal kost dit de overheid 105 aan belastinginkomsten. Hoeveel hiervan via investeringen/kosten/lonen/... terug in de staatskas komt weet ik niet maar ik vermoed toch minder dan de 105 die het ze kost. Het begrotingstekort zal er wel bij varen.
Tel daarbij het (soms aanzienlijke) risico dat je rendement niet gehaald word (attesten, falingen tussenpersoon/productiehuis, boekhoudkundig slechtere jaren,...) en ik ontraad het meestal. Alleen bij grote(re) winsten, zekerheid en in combinatie met onvoldoende voorafbetaling (verhoging die je niet meer kan voorkomen) zijn de rendementen m.i. het risico waard.