Freelancers & Ondernemers

Ik snap dat niet echt, als ik mijn €2500 netto niet heb dan kom ik er niet. Als er spaargeld is, dan zit dat vast in vastgoed of beleggingen.

Dat had je boekhouder moeten afraden he...
Tenzij je een vennootschap vindt met een groot boekhoudkundig verlies op de balans, daar kan je wel nog mooie dingen mee doen :)

Nee, ben in dat opzicht ook wel wat teleurgesteld in boekhouder.
Heb hem dat voor de overname voorgesteld met het idee om versneld VVPR bis te kunnen uitkeren en zelfs dat blijkt nu niet te kunnen...
Volgens hem zijn er nog legio andere manieren om voordelig geld uit de vennootschap te halen, maar daarvoor moest de bezoldiging dan ook weer omhoog. (dacht dat hij sprak van proboss?)

Ik denk gewoon nu nog tot en met 4e jaar bezoldiging drukken en vanaf dan 45.000 uitbetalen.
Welke manieren dan het voordeligst zijn om bijkomend kapitaal uit te keren zullen ze mij dan nog wel uitleggen.

Nee, ben in dat opzicht ook wel wat teleurgesteld in boekhouder.
Heb hem dat voor de overname voorgesteld met het idee om versneld VVPR bis te kunnen uitkeren en zelfs dat blijkt nu niet te kunnen...
Volgens hem zijn er nog legio andere manieren om voordelig geld uit de vennootschap te halen, maar daarvoor moest de bezoldiging dan ook weer omhoog. (dacht dat hij sprak van proboss?)

Ik denk gewoon nu nog tot en met 4e jaar bezoldiging drukken en vanaf dan 45.000 uitbetalen.
Welke manieren dan het voordeligst zijn om bijkomend kapitaal uit te keren zullen ze mij dan nog wel uitleggen.
Tuurlijk niet, VVPR is niet mogelijk bij overname aandelen. 2x slecht advies zou bij mij een reden zijn om een andere accountant te zoeken.

Proboss zijn die optiewarranten, hier al paar x aan bod gekomen.
Zo winstgevend is dat allemaal niet, enorm veel verdoken kosten waardoor het bijna onmogelijk is het effectieve voordeel te berekenen.
Je accountant krijgt vermoedelijk wel een mooie commissie om deze contracten te verkopen.

Tuurlijk niet, VVPR is niet mogelijk bij overname aandelen. 2x slecht advies zou bij mij een reden zijn om een andere accountant te zoeken.

Proboss zijn die optiewarranten, hier al paar x aan bod gekomen.
Zo winstgevend is dat allemaal niet, enorm veel verdoken kosten waardoor het bijna onmogelijk is het effectieve voordeel te berekenen.
Je accountant krijgt vermoedelijk wel een mooie commissie om deze contracten te verkopen.

We zitten eind dit jaar eens samen en ga het op zijn minst dan eens deftig bespreken. Zou het gewoon beu vinden moest ik levenslang nadelen ondervinden omdat ik een BV heb overgenomen ipv een nieuwe te starten. Weet niet wat de opties juist zijn (nieuwe aandelen uitgeven om alsnog VVPR te kunnen doen, maar blijft dan procentueel, liquidatie,... ken er te weinig van.

We zitten eind dit jaar eens samen en ga het op zijn minst dan eens deftig bespreken. Zou het gewoon beu vinden moest ik levenslang nadelen ondervinden omdat ik een BV heb overgenomen ipv een nieuwe te starten. Weet niet wat de opties juist zijn (nieuwe aandelen uitgeven om alsnog VVPR te kunnen doen, maar blijft dan procentueel, liquidatie,... ken er te weinig van.
Er vanuit gaan dat VVPR ook niet blijft bestaan :) Pas nu gewoon liquidatiereserve toe, elk ander alternatief gaat je uiteindelijk toch meer kosten.

Er vanuit gaan dat VVPR ook niet blijft bestaan :) Pas nu gewoon liquidatiereserve toe, elk ander alternatief gaat je uiteindelijk toch meer kosten.
En is liquidatiereserve iets wat kan blijven bestaan of kan dat ook wegvallen zoals we nu vermoeden van VVPR?
Of waarom hebben we meer vertrouwen in het ene dan in het andere?

En is liquidatiereserve iets wat kan blijven bestaan of kan dat ook wegvallen zoals we nu vermoeden van VVPR?
Of waarom hebben we meer vertrouwen in het ene dan in het andere?

Dat zal ook wel op termijn verdwijnen.

Gezond verstand.

Ik zie ze (volgens dat gezond verstand) de liquidatiereserve ooit nog herleiden tot wat de naam zegt.
0% bij effectieve liquidatie, dus enkel de initieel betaalde 10%.

In alle andere scenario's een systeem waar het even duur wordt als dividenden uitkeren, of eventueel (héél misschien) een "klein" voordeeltje dat het "vooraf betalen" via die initiële 10% compenseert.
Uiteindelijk, wanneer je liquidatiereserves sneller dan 5 jaar uitkeert, heb je eigenlijk een 10% voorafbetaling gedaan op de roerende voorheffing, met nul voordeel, want je betaalt bij uitkering ook 20% RV...

Dat is toch vandaag het geval, of wat bedoel je precies?
Ik bedoel dat het uitkeren van liquidatiereserve zonder dat je de vennootschap liquideert geen voordeel meer zal opleveren.
Dus geen "verminderde" 5% RV, maar gewoon 20%. Dus gewoon heel die 5 jaar/5% RV regel weg.

Maar wel de 0% RV behouden bij effectieve stopzetting vennootschap.

Op die manier wordt liquidatiereserve enkel interessant wanneer je van zin bent in de komende paar jaar ermee te stoppen, beetje goedkoop "pensioensparen" de laatste paar jaar!

Uiteindelijk betaal je sowieso 30% belastingen. Als je 20% of minder betaalt zal het niet via de legale weg zijn :p met uw loon alleen al ben je ‘veel’ kwijt

Vreselijk toch al dat gedoe met die belastingen en er weinig voor terug krijgen... Naar het schijnt is UK het betere en eerlijkere land op vlak van belastingen waar men effectief en transparanter ziet wat er met het geld gebeurd.

Ik ben het hier in feite spuugzat dat men op allerhande manieren legaal belastingen moet gaan ontwijken en daarvoor dure accountants moet gaan betalen om door de niet-transparante fiscale wetgeving te kunnen navigeren en trachten te overleven. De Belgische staat zou zich diep moeten schamen voor het feit dat zelf allerhande 'wettelijke' flutconstructies opzetten om hardwerkende mensen uit te melken. Men zou de staat echt van kop tot teen moeten hervormen en die obscure belastingen vervangen door duidelijkere gesimplificeerde belastingen.
Belastingen? Absoluut akkoord mee, maar waarom moet dat zo ingewikkeld zijn?

Zo'n hoge belastingen op loon en nog niet in staat deftig te functioneren als overheid. Waarom dingen moeilijk maken als ze veel simpeler kunnen.

Enige mogelijkheid om 't legaal te doen is zoals multinationals doen, een managementvennootschap of eenmanszaak in een belastingparadijs oprichten, en dan van daar uit factureren naar je Belgische vennootschap om zo je winst in de Belgische vennootschap te verminderen, zonder enig loon uit te keren in België (of het minimum om van de sociale zekerheid gebruik te kunnen maken), en je anders domiciliëren in dat belastingparadijs. Basta.

En ja dit is legaal, ik promoot hier niks illegaals. Maar niet iedereen kan zo'n constructie opzetten omdat iedere situatie anders is.
Iemand die op afstand kan werken als zelfstandige kan dit perfect doen en zo de wereld rondreizen...

Vreselijk toch al dat gedoe met die belastingen en er weinig voor terug krijgen... Naar het schijnt is UK het betere en eerlijkere land op vlak van belastingen waar men effectief en transparanter ziet wat er met het geld gebeurd.

Ik ben het hier in feite spuugzat dat men op allerhande manieren legaal belastingen moet gaan ontwijken en daarvoor dure accountants moet gaan betalen om door de niet-transparante fiscale wetgeving te kunnen navigeren en trachten te overleven. De Belgische staat zou zich diep moeten schamen voor het feit dat zelf allerhande 'wettelijke' flutconstructies opzetten om hardwerkende mensen uit te melken. Men zou de staat echt van kop tot teen moeten hervormen en die obscure belastingen vervangen door duidelijkere gesimplificeerde belastingen.

Zo'n hoge belastingen op loon en nog niet in staat deftig te functioneren als overheid. Waarom dingen moeilijk maken als ze veel simpeler kunnen.

Enige mogelijkheid om 't legaal te doen is zoals multinationals doen, een managementvennootschap of eenmanszaak in een belastingparadijs oprichten, en dan van daar uit factureren naar je Belgische vennootschap om zo je winst in de Belgische vennootschap te verminderen, zonder enig loon uit te keren in België (of het minimum om van de sociale zekerheid gebruik te kunnen maken), en je anders domiciliëren in dat belastingparadijs. Basta.

En ja dit is legaal, ik promoot hier niks illegaals. Maar niet iedereen kan zo'n constructie opzetten omdat iedere situatie anders is.
Iemand die op afstand kan werken als zelfstandige kan dit perfect doen en zo de wereld rondreizen...
Goh,ze mogen het hebben in de UK, hun beter belastingstelsel!
Heb er familie wonen, ene zwaar last van galstenen, operatie gepland in een maand of 9 (en hij crepeert al een maand of 4), intussen plan trekken met Fentanyl...hopen dat hem de nodige ondersteuning krijgt om van de verslaving vanaf te geraken.
NHS is er zo rot als iets!

Heb ook galstenen gehad hier, na de tweede aanval operatie gepland en uitgevoerd binnen de 10 dagen!

Verandert inderdaad niet het feit dat ons belastingsysteem slechter draait dan een vierkant wiel!

Maar het dagdagelijks leven van de modale mens/zelfstandige is niet slecht, zeker niet vegeleken met de modale mens in de UK!

Laatst bewerkt:
Maar het dagdagelijks leven van de modale mens/zelfstandige is niet slecht, zeker niet vegeleken met de modale mens in de UK!
Alé, 1-1 dan ;-)

Sinds 1 januari 2022 werd de mogelijkheid voor een forfaitaire waardering ingeperkt: sindsdien geldt deze enkel als de betrokken woning door de vennootschap kosteloos ter beschikking gesteld wordt. De forfaitaire waardering kan dus niet meer toegepast worden indien de bedrijfsleider zelf eigenaar of huurder is van de woning.
Men mag dus al sindsdien geen elektriciteit meer laten betalen door de vennootschap als de vennootschap zelf geen eigenaar is van de woning. Gezien m'n accountant van dat boekjaar duidelijk slecht (geen) advies gaf, pas nu met m'n nieuwe accountant dit mogen rechtzetten. Zucht... Dus ook geen VAA meer, maar de elektriciteitsfacturen wel op privé. Zeer jammer...

Gelukkig kan ik met m'n Wallbox laadpaal m'n vennootschap laten factureren door Wallbox en dat maandelijks, -5% kost weliswaar, privé terug krijgen. Want heb geen zin om het zelf te gaan berekenen en een excel bij te houden van het verbruik.
Heb nu het CREG tarief van oktober erop gezet aan € 0,3511 incl. 6% BTW / kWh.

Maar gezien die 5% kost die afgetrokken wordt van het totaal die terugbetaald wordt zou ik er dus ook meteen 5% bijtellen, dus 0,368655 / kWh.
Mag dit? Klopt het dat het incl. 6% BTW moet zijn?

Wat ook kan is per laadsessie een vaste kost instellen, misschien is dit beter? De batterij van beide voertuigen is 75 kWh, dus 75 * 0,3511 = 26,3325, waarvan 5% = 1,316625, zou dit dan afronden naar 1,50 € per sessie. Dus facturatie naar de firma = 26,33 + 1,5 = 27,83 €
Weet nu wel niet of er ergens BTW zal gerekend worden door Wall Box Chargers SLU...

In de meeste gevallen is het de bedoeling van een overheid of regering om bedrijven te laten herinvesteren, groeien, banen creëren, investeerders aantrekken, stabiele groei, enzovoort. Het doel is niet om bedrijven / zaakvoerders zo optimaal mogelijk winst te laten uitkeren, noch om per se alles van bedrijven kapot te belasten. Het is "onbelast" / "gratis" om geld in je zaak te herinvesteren, andere verticals te openen, mensen in dienst te nemen, andere bedrijven te starten, enzovoort. Dat kost je gewoon niets aan belastingen! Top, toch? En het scenario dat ze willen dat je doet als bedrijfsleider (iets stabiel opbouwen en dividend uitkeren) is relatief laag belast op de langere termijn en zeer duidelijk en straightforward.

Maar nee, we zitten met 1001 eenmansvennootschappen en we willen allemaal gewoon cash geld op onze rekening, en liefst zo goedkoop en snel mogelijk. En dus wordt overal ieder regeltje volledig scheefgetrokken en net niet op het randje van misbruik van gemaakt. Daar moet gewoon een ander statuut voor komen imo. En daar mag de belasting lager voor liggen dan voor lonen vanwege het risico / semi ondernemerschap, maar hoger dan voor gewone bedrijven, gezien de kleinere meerwaarde voor onze economie. Vraag me wel niet hoe je in godsnaam aan zoiets begint :biglaugh:

(ik heb zelf ook een "managementvennootschap" en optimaliseer ook to the max, dus zeker no judgement daar)

Eigenlijk is dat wegvallen van verplichte kennis (basis)bedrijfsbeheer toch echt geen goed idee geweest.
Ik ben al een half uur een kameraad (pas gestart als zelfstandige) aan het proberen uitleggen dat als ik, als particulier, materiaal voor hem koop bij een groothandel* dat dat btw Inc is want ik ben particulier en ik niet weet of en hoe hij dat kan inbrengen.
Als ik dan zeg dat ik wel wil horen of hij zelf terecht kan bij die groothandel maar dat dat wss wel andere prijzen gaan zijn dan ik krijg omdat ik een account heb dankzij mijn werkgever (met bepaalde marges) snapt hij het helemaal niet meer want "de prijs is toch de prijs" ...

Ik heb hem gezegd het eens met zijn boekhouder te bespreken.

* Cebeo dus, verkoopt niet (meer) aan particulieren maar mijn werkgever heeft geregeld dat hun personeel daar wel terecht kan. Maar dat is dus gewoon particuliere aankoop met btw en factuur op persoonlijke naam. En een kleine korting maar waarschijnlijk ook minder dan werkgever zelf krijgt, en sowieso minder dan andere/grotere klanten hebben.
En ik weet ook niet of zomaar iedereen met een btwnr daar terecht kan of dat zij hun klanten "filteren".

Terug
Bovenaan