Freelancers & Ondernemers

Vermoedelijk recent dan, want in 14 jaar tijd is dit het eerste wat ik daarvan hoor.
Ik heb mijn vennootschap nu 12 jaar en heb ook controle gehad van de wijkagent toen ik die oprichtte. Aan de achternaam zal het niet liggen want ik heb zo'n heel typische Vlaamse achternaam zoals "Van de xxxxx". Mijn vriendin is ook zelfstandige en heeft die controle nooit gehad, ondanks zij ook een typische Vlaamse achternaam heeft en afkomstig is uit hetzelfde dorp.

ik denk dat het voor vennootschappen steekproefgewijs is en bij verhuis verplicht.

Allé de kogel is hier zo goed als door de kerk.

Ik ga mijn thuis garage moeten verlaten en een loods huren jammergenoeg, kan hier niet meer verder groeien.

Maar heb het er echt moeilijk mee.
1. De kost van de loods + kosten aan inrichting
2. Kosten van mijn huis die ik veel minder zal kunnen inbrengen
3. Het comfort van thuis werken die zal weg vallen

Langs de andere kant kijk ik er wel naar uit om iets moois te maken waar ik met trots klanten kan ontvangen ipv mijn shithole hier die ik niet meer deftig opgeruimd krijg.

Zal een loods zijn van +/- 180m², waar ik een verdiep in ga laten steken van +/- 50m² voor bureel en machines.

Enige nadeel is ook hoe verwarm je zoiets in de winter... Heb 18 a 20 graden nodig om goed te kunnen plakken...
Kan wel voorzien dat de wrap bays afgesloten kotjes zijn die ik individueel kan verwarmen, maar mijn machines hebben ook kamertemperatuur nodig eigenlijk om goed te functioneren...

Wil dat verdiep niet volledig afsluiten anders is de helft van mijn loods gewoon muur...

Ik heb de kans om mee te werken aan een nieuwe startup waarbij ik een MVP zou moeten ontwikkelen from scratch (software development + infrastructure). Equity willen ze voorlopig (nog) niet afgeven en er zijn nog geen investeerders/subsidies binnen gehaald of aansluiting bij een incubator. Het is ook de bedoeling om investeerders zo lang mogelijk buiten te houden (er is nog niet direct de ambitie om internationaal te gaan). Er zit alleszins wel muziek in het idee dat ze hebben: het is iets dat me interesseert en waar ik mij wel voor kan motiveren om aan te werken.

Er is een voorstel voor vergoeding van mijn tijd (wel pas betaling in Q4 2024) ofwel delen in de winst (soort van commissie) in de komende jaren. Ik vraag mij af of het in dit soort situaties okay/gangbaar is om te werken "onder marktwaarde", m.a.w. dus lagere uurtarieven dan ik gewend ben. Er is altijd het risico dat er niet genoeg geld zal zijn in de startup om die uren uiteindelijk te vergoeden, maar dat risico zou uiteindelijk wel moeten meevallen met de leads die er momenteel in de pipeline zitten.

Ik heb er alleszins weinig ervaring mee: business doen met startups in zo een heel prille fase, dus ben wel eens benieuwd naar wat second opinions hier op dit subforum. :)

Ik heb de kans om mee te werken aan een nieuwe startup waarbij ik een MVP zou moeten ontwikkelen from scratch (software development + infrastructure). Equity willen ze voorlopig (nog) niet afgeven en er zijn nog geen investeerders/subsidies binnen gehaald of aansluiting bij een incubator. Het is ook de bedoeling om investeerders zo lang mogelijk buiten te houden (er is nog niet direct de ambitie om internationaal te gaan). Er zit alleszins wel muziek in het idee dat ze hebben: het is iets dat me interesseert en waar ik mij wel voor kan motiveren om aan te werken.

Er is een voorstel voor vergoeding van mijn tijd (wel pas betaling in Q4 2024) ofwel delen in de winst (soort van commissie) in de komende jaren. Ik vraag mij af of het in dit soort situaties okay/gangbaar is om te werken "onder marktwaarde", m.a.w. dus lagere uurtarieven dan ik gewend ben. Er is altijd het risico dat er niet genoeg geld zal zijn in de startup om die uren uiteindelijk te vergoeden, maar dat risico zou uiteindelijk wel moeten meevallen met de leads die er momenteel in de pipeline zitten.

Ik heb er alleszins weinig ervaring mee: business doen met startups in zo een heel prille fase, dus ben wel eens benieuwd naar wat second opinions hier op dit subforum. :)
Zonder equity zou ik er niet aan beginnen, zeker niet als je onder een markt conforme tarief gaat werken.

Dat eindigd meestal in een zure nasmaak omdat je
  1. Ze je niet of niet tijdig (kunnen?) betalen
  2. Het heeft succes heeft en je kan geen graantje meepikken terwijl je gaat zien dat je er veel meer tijd/energie/frustratie gaat insteken
  3. Of je gaat een sunken cost fallacy tegemoed omdat je er zoveel tijd hebt ingestoken en het zou maar eens bijna een succes kunnen worden dus je blijft er voor gaan en zo gaan er jaren voorbij dat je onder mark tarief hebt gewerkt
Natuurlijk als je dit als uitdaging ziet waar je veel interesse hebt en waar je wat uit kan leren moet dit je niet tegenhouden, maar weet dat de kans zeer klein is dat het iets word. Zelfs een top idee/product heeft nog veel kans om niet van de grond te geraken om financieel een success te zijn.

Het is wat makkelijk om zo lang mogelijk investeerders buiten te houden maar dan wel te vragen dat jij investeert zonder er iets voor terug te krijgen. Wat ze zoeken lijkt me eerder gratis financiering. Als het er weinig risico is dat er geen geld is dan zullen ze wel makkelijk een lening kunnen vastkrijgen waarmee ze je vergoeding kunnen betalen. Het is niet omdat ze nu nog geen equity willen afgeven dat ze niet al contractueel kunnen vastleggen wanneer dan wel, ze kunnen de equity laten vesten over een toekomstige periode en een cliff instellen zodat die periode pas in de toekomst start.

Onder de marktprijs werken en zelfs niet betaald worden in het begin is normaal in zo'n situaties maar dan krijg je wel equity. Delen in de winst zou ik ook niet happig op zijn, het kan even duren vooraleer een startup winstgevend wordt en zelfs als ze snel succesvol worden is winstgevendheid vaak eerder een keuze: blijf je alles investeren of word je winstgevend. Of bedoelen ze een commissie op de omzet?

Laatst bewerkt:
Het is wat makkelijk om zo lang mogelijk investeerders buiten te houden maar dan wel te vragen dat jij investeert zonder er iets voor terug te krijgen. Wat ze zoeken lijkt me eerder gratis financiering. Als het er weinig risico is dat er geen geld is dan zullen ze wel makkelijk een lening kunnen vastkrijgen waarmee ze je vergoeding kunnen betalen. Het is niet omdat ze nu nog geen equity willen afgeven dat ze niet al contractueel kunnen vastleggen wanneer dan wel, ze kunnen de equity laten vesten over een toekomstige periode en een cliff instellen zodat die periode pas in de toekomst start.

Onder de marktprijs werken en zelfs niet betaald worden in het begin is normaal in zo'n situaties maar dan krijg je wel equity. Delen in de winst zou ik ook niet happig op zijn, het kan even duren vooraleer een startup winstgevend wordt, zelfs als ze succesvol is en bij succesvolle startups is dat vaal ook eerder een keuze: blijf je alles investeren of word je winstgevend. Of bedoelen ze een commissie op de omzet?
Helemaal dit. Ofwel betalen ze je marktcomform, ofwel geef je een stukje tarief op in ruil voor equity - al dan niet vested inderdaad.
Al de rest zijn gewoon mooie praatjes met heel veel onzekerheid, en daar zou ik persoonlijk voor passen...

Het is niet omdat ze nu nog geen equity willen afgeven dat ze niet al contractueel kunnen vastleggen wanneer dan wel, ze kunnen de equity laten vesten over een toekomstige periode en een cliff instellen zodat die periode pas in de toekomst start.
Zeker dit. Goede en duidelijke afspraken vanaf het begin op papier. Anders komen er toch ook nog discussies van.

Allé de kogel is hier zo goed als door de kerk.

Ik ga mijn thuis garage moeten verlaten en een loods huren jammergenoeg, kan hier niet meer verder groeien.

Maar heb het er echt moeilijk mee.
1. De kost van de loods + kosten aan inrichting
2. Kosten van mijn huis die ik veel minder zal kunnen inbrengen
3. Het comfort van thuis werken die zal weg vallen

Langs de andere kant kijk ik er wel naar uit om iets moois te maken waar ik met trots klanten kan ontvangen ipv mijn shithole hier die ik niet meer deftig opgeruimd krijg.

Zal een loods zijn van +/- 180m², waar ik een verdiep in ga laten steken van +/- 50m² voor bureel en machines.

Enige nadeel is ook hoe verwarm je zoiets in de winter... Heb 18 a 20 graden nodig om goed te kunnen plakken...
Kan wel voorzien dat de wrap bays afgesloten kotjes zijn die ik individueel kan verwarmen, maar mijn machines hebben ook kamertemperatuur nodig eigenlijk om goed te functioneren...

Wil dat verdiep niet volledig afsluiten anders is de helft van mijn loods gewoon muur...
't Is dat, upscalen, of ter plaatse blijven 'spartelen'. Als je het financieel kan, waarom niet.
Ik koos onlangs om niet te upscalen maar ook niet ter plaatse te blijven spartelen, maar om samen met onderaannemers te werken en die hun werk dan maar te controleren. Zo heb ik alles onder controle, geen vaste kosten aan personeel meer, en hoef ik geen groter kantoor met loods meer te hebben / huren.

Had vooral gewoon geen zin meer in al die zever met personeel die telkens maar weer terugkomt en de ingesteldheid - vibe tussen freelancers zelf is vele malen leuker en respectvoller, al kunnen er natuurlijk ook rotte appels tussen zitten...

Het verwarmen van een loods op zich, als dat beperkt blijft tot die 50m² moet dat doenbaar zijn, met een thermostaat en weekplanner kan je perfect (voor)verwarmen wanneer het nodig is.

M'n vorige leverancier die m'n Tesla had gedaan deed het in putje winter inderdaad onder een tentje zonder de gehele loods te verwarmen, z'n machines zaten in een aparte ruimte die ook apart on-demand verwarmt werd.

Een vraag voor de boekhouders hier want de onze is crap en antwoordt pas na een week of meer.
Mijn vriendin heeft een nieuwe wagen gekocht en wil haar oude verkopen.
De wagen zit in een BV en nu is onze vraag hoeveel % BTW er gerekend moet worden op de verkoopfactuur.
Je leest 21%, 10,5% en 0%, wat is het correcte percentage?

BTW tarief van 10,5% bestaat niet en 0% mag niet tenzij je de wagen zelf exporteert buiten de EU, binnen de EU kan je een intra-communautaire levering doen en dan ook de BTW verleggen.

Maar 9 kansen op 10 dus ALTIJD 21% tenzij je in de auto sector bent dan kan je de marge regeling gebruiken.

Een vraag voor de boekhouders hier want de onze is crap en antwoordt pas na een week of meer.
Mijn vriendin heeft een nieuwe wagen gekocht en wil haar oude verkopen.
De wagen zit in een BV en nu is onze vraag hoeveel % BTW er gerekend moet worden op de verkoopfactuur.
Je leest 21%, 10,5% en 0%, wat is het correcte percentage?
21% bij verkoop aan particulier. 10,5% nog nooit gehoord. Enkel verkoop aan 0% als ze zelf niet BTW-plichtig zou zijn, maar dat lijkt me niet het geval. Of bij export, zoals Kinxton aangeeft.

21% bij verkoop aan particulier. 10,5% nog nooit gehoord. Enkel verkoop aan 0% als ze zelf niet BTW-plichtig zou zijn, maar dat lijkt me niet het geval. Of bij export, zoals Kinxton aangeeft.
Als je aan een handelaar verkoopt is het toch tussen twee venootschappen?
En die 10,5% is hier al aangehaald door @eniac en @Apelords, maar ik weet niet in welke context het precies was.

En die 10,5% is hier al aangehaald door @eniac en @Apelords, maar ik weet niet in welke context het precies was.
Dat was in volgende context: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/page-373#post-1083786

Tussen vennootschappen reken je toch ook gewoon BTW aan? Als ik mijn verkoopfactuur opstuur zit daar toch ook BTW op? Het enige verschil is dat de koper als vennootschap de BTW zal recupereren, maar aan het tarief verandert er niets.

Mijn wagen zat in mijn vennootschap, werd aangekocht door vennootschap en was dus een BTW wagen. Volgens mij is dat het enige criterium dat nodig is om de wagen met 10.5% BTW te mogen verkopen aan particulier.
Of, correcter: aan 21% op de halve verkoopprijs en 0% op de andere helft.

Bij verkoop aan vennootschap telt dit dus niet.

Dit onder vermelding verminderde maatstaf van heffing (exacte vermelding, zie: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/post-1083575 )

Hoe je dan je factuur kan opmaken:

Mijn wagen zat in mijn vennootschap, werd aangekocht door vennootschap en was dus een BTW wagen. Volgens mij is dat het enige criterium dat nodig is om de wagen met 10.5% BTW te mogen verkopen aan particulier.
Of, correcter: aan 21% op de halve verkoopprijs en 0% op de andere helft.

Bij verkoop aan vennootschap telt dit dus niet.

Dit onder vermelding verminderde maatstaf van heffing (exacte vermelding, zie: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/post-1083575 )

Hoe je dan je factuur kan opmaken:
De wagen zou eventueel aan een handelaar verkocht worden, dus dan is de 10,5% BTW van tel?
Aan een particulier verkopen is altijd aan 21%?

Of ben ik volledig verkeerd?

De wagen zou eventueel aan een handelaar verkocht worden, dus dan is de 10,5% BTW van tel?
Aan een particulier verkopen is altijd aan 21%?

Of ben ik volledig verkeerd?

Aan handelaar: 21% op volledige verkoopprijs.
Aan particulier, en enkel indien de wagen een BTW wagen is: 21% op halve verkoopprijs, 0% op de andere helft.

edit: wat maakt dat je dus zeker moet opletten wanneer je bod van handelaar vergelijkt met bod van particulieren. Stel je beoogde vkp van de wagen is 20K exclusief BTW, dan zijn de mogelijkheden:
- handelaar biedt 20K exclusief
- handelaar biedt 24200 inclusief
- particulier biedt 22100 inclusief

24200 van een particulier onderhandelen is dan toch weer mooi meegenomen tov verkoop aan handelaar als je die zover krijgt :)

Laatst bewerkt:
Om de vraag nog wat specifieker te maken ivm auto's :p

Mijn wagen werd aangekocht door de vennootschap, mijn vennootschap kan geen BTW recupereren (verzekeringsmakelaar) en heb deze overgekocht van een andere vennootschap die ook geen BTW kan recupereren (ook verzekeringsmakelaar). Op de aankoopfactuur staat geen BTW vermeld, klopt dit dan niet? Kan ik de wagen op termijn ook verkopen aan eender wie zonder een BTW-bedrag te vermelden? Ik heb dus geen omzet waar BTW op zit (artikel 44 paragraaf §3 4° BTW-wetboek en circulaire "handelingen van verzekering en herverzekering" 2017/C/36)...

Laatst bewerkt:
Hey , dit forum volg ik sinds enkele jaren en ben zelf sinds 2 jaar freelancer met een BV. Ik heb een opportuniteit om vastgoed te kopen om deze nadien te verhuren. Welk advies geven jullie ?
1. Pand kopen op de vennootschap lijkt niet interessant; meerwaarde belasting bij verkoop en vennootschapbelvennootschapsbelasting op huurinkomsten
2. Vruchtgebruik Constructie tussen prive en vennootschap ? Wat zijn aanvaardbare verhoudingen ? Wat zijn de valkuilen ?
3. Pand kopen met prive gelden ( voorschot op IPT) ?

Alvast bedankt voor de reacties !

Terug
Bovenaan