Ik heb de kans om mee te werken aan een nieuwe startup waarbij ik een MVP zou moeten ontwikkelen from scratch (software development + infrastructure). Equity willen ze voorlopig (nog) niet afgeven en er zijn nog geen investeerders/subsidies binnen gehaald of aansluiting bij een incubator. Het is ook de bedoeling om investeerders zo lang mogelijk buiten te houden (er is nog niet direct de ambitie om internationaal te gaan). Er zit alleszins wel muziek in het idee dat ze hebben: het is iets dat me interesseert en waar ik mij wel voor kan motiveren om aan te werken.
Er is een voorstel voor vergoeding van mijn tijd (wel pas betaling in Q4 2024) ofwel delen in de winst (soort van commissie) in de komende jaren. Ik vraag mij af of het in dit soort situaties okay/gangbaar is om te werken "onder marktwaarde", m.a.w. dus lagere uurtarieven dan ik gewend ben. Er is altijd het risico dat er niet genoeg geld zal zijn in de startup om die uren uiteindelijk te vergoeden, maar dat risico zou uiteindelijk wel moeten meevallen met de leads die er momenteel in de pipeline zitten.
Ik heb er alleszins weinig ervaring mee: business doen met startups in zo een heel prille fase, dus ben wel eens benieuwd naar wat second opinions hier op dit subforum.