Freelancers & Ondernemers

Ja, sommige sectoren zijn tricky. En ook voor de freelancer, want ik kan me niet inbeelden dat er dan geen NDA of non-competes in het contract terecht komen. Ik denk niet dat er veel werkgevers zijn die freelancers zomaar zouden laten rondfladderen van R/D afdelingen tussen bedrijven...

Even een situatieschets: Mijn bureau is vandaag in een bijbouw die grenst aan het huis. Deze bijbouw heeft wat opfrissing nodig (nieuwe verwarming met warmtepomp, nieuwe leidingen trekken, nieuwe ramen en betere isolatie). Kan je dit integraal met je vennootschap bekostigen? Of is dit moeilijk haalbaar? En wat met eventueel huurgeld?

Even een situatieschets: Mijn bureau is vandaag in een bijbouw die grenst aan het huis. Deze bijbouw heeft wat opfrissing nodig (nieuwe verwarming met warmtepomp, nieuwe leidingen trekken, nieuwe ramen en betere isolatie). Kan je dit integraal met je vennootschap bekostigen? Of is dit moeilijk haalbaar? En wat met eventueel huurgeld?

Kort: nee want het eigendom steekt in de privé-eigendom. Als je de waarde van je privéhuis vermeerdert op kosten van de vennootschap. => belastbaar voordeel.

Huurgeld: er bestaat iets zoals "herkwalificatie van huurinkomsten" als jij de eigenaar bent van het huis (https://www.kmocockpit.be/nl-be/pub...kwalificatie-huurinkomsten-als-beroepsinkomen) dus dat is ook vrij beperkt.

Het is eerder dat je geen strategische R&D beslissingen laat nemen door freelancers. Je wil niet dat je R&D volk partieel voor jou werkt en ook een concurrent. Je loopt tegen problemen aan met patenten te filen. Je loopt tegen IP issues aan als de freelancer op dezelfde computer voor 2 klanten werkt etc etc etc.

Het is nogal een shitstorm. Misschien dat je hier en daar nog een uitzondering wil maken, maar een systematisch R&D/nieuw product ontwikkelen met een bunch of freelancers, dat is nogal moeilijk. Who calls the shots dan ?

Ja, sommige sectoren zijn tricky. En ook voor de freelancer, want ik kan me niet inbeelden dat er dan geen NDA of non-competes in het contract terecht komen. Ik denk niet dat er veel werkgevers zijn die freelancers zomaar zouden laten rondfladderen van R/D afdelingen tussen bedrijven...
Akkoord hier. Echter, gelijkaardige problemen bestaan nu ook al: Werknemers kunnen steeds weglopen en code of IP meenemen, hiervoor moeten zij ook in hun contract de nodige clausules tekenen (Alle IP is van de firma, je mag niks meenemen, confidentialiteit over wat we doen, non-compete, etc...). Hetzelfde voor tijdelijke consultants die ook vaak brede toegang hebben en de nodige voorwaarden moeten accepteren. Ik zie dit eerder als een theoretisch probleem, zeker wanneer er veel verloop is en integrale projecten nu al worden uitgevoerd door externen en 1 interne PL wegens "we vinden geen volk". De strategische beslissingen worden ook ver boven onze hoofden genomen, veel input hebben we daar toch niet...
Misschien moet ik me ipv. freelancer dan "ingenieursbureau" noemen (met 1 personeelslid)...

Kort: nee want het eigendom steekt in de privé-eigendom. Als je de waarde van je privéhuis vermeerdert op kosten van de vennootschap. => belastbaar voordeel.

Huurgeld: er bestaat iets zoals "herkwalificatie van huurinkomsten" als jij de eigenaar bent van het huis (https://www.kmocockpit.be/nl-be/pub...kwalificatie-huurinkomsten-als-beroepsinkomen) dus dat is ook vrij beperkt.
Het grote voordeel van zo'n huurcontract is natuurlijk dat je als huurder (vennootschap) wel wat wijzigingen, verbeteringen of verfraaiingen kunt aanbrengen. Een huurvoordeel kan normaal gesproken alleen worden ingeroepen bij beëindiging van het huurcontract... (tenzij er sprake is van overdreven wijzigingen). En indien de verbeteringswerken verplicht werden door de VERHUURDER (wat hier ook niet het geval is).

Uiteraard moet je geen verbouwingen van 100.000 euro uit te voeren en dan na 5 jaar stoppen zonder enige vorm van tegenvergoeding.

Het grote voordeel van zo'n huurcontract is natuurlijk dat je als huurder (vennootschap) wel wat wijzigingen, verbeteringen of verfraaiingen kunt aanbrengen. Een huurvoordeel kan normaal gesproken alleen worden ingeroepen bij beëindiging van het huurcontract... (tenzij er sprake is van overdreven wijzigingen). En indien de verbeteringswerken verplicht werden door de VERHUURDER (wat hier ook niet het geval is).

Uiteraard moet je geen verbouwingen van 100.000 euro uit te voeren en dan na 5 jaar stoppen zonder enige vorm van tegenvergoeding.

Huurvoordelen zijn toch ook tijdens het huurcontract. Niet enkel op het einde van het huurcontract? Het is niet analoog aan het vruchtgebruik waar dat wel op het einde van het vruchtgebruik is.

Als je verfraaiingswerken uitvoert die "onroerend" van aard zijn ("installatie van verwarming met warmtepomp" :p), verhoogt dat onmiddelijk de waarde van het privé-eigendom. Niet pas op het einde van het huurcontract. De "vruchten" zitten nog altijd bij de eigenaar in tegenstelling tot vruchtgebruik die de vruchten pas weer heeft na het einde van het vruchtgebruik.

"Verfraaiingen", ja een keertje schilderen ok. Iets wat nog normaal is voor een huurder.
Maar geen nieuwe verwarming met warmtepomp installeren :p. Dat gaat er helemaal los over :p.

Een voorbeeldje:

Standpunt Administratie

Volgens de fiscus vormen de werken die de vennootschap ten laste genomen heeft een huurvoordeel voor het echtpaar. Hij voegt het bedrag ervan toe aan de huurinkomsten, gespreid over de huurtermijn van 20 jaar. Daarmee gaat het koppel eerst akkoord, maar daarna zeggen ze dat er van een huurvoordeel geen sprake is omdat het huurcontract de vennootschap niet verplicht om de werken uit te voeren.

Standpunt rechter

De rechter geeft de fiscus gelijk. Het gebouw was bij het sluiten van het huurcontract nog maar een winddichte ruwbouw, en was dus ongeschikt voor het gebruik waarvoor het volgens het huurcontract bestemd was. Nochtans stond in dat contract ook dat de lokalen in goede huurstaat verkeerden. Hoewel de vennootschap inderdaad niet letterlijk verplicht was om de werken uit te voeren, blijkt uit de chronologie van de gebeurtenissen dat het wel degelijk de bedoeling was dat ze dat zou doen. Ze had niet de vrijheid om de werken niet uit te voeren.

En ik vind de controleur nog vriendelijk hier :p. Gezien het niet letterlijk in het huurcontract stond en daarnaast nog gewone huur werd gevraagd, denk ik dat dat "huurvoordeel" in één keer belast mocht worden. :p

Laatst bewerkt:
Huurvoordelen zijn toch ook tijdens het huurcontract. Niet enkel op het einde van het huurcontract? Het is niet analoog aan het vruchtgebruik waar dat wel op het einde van het vruchtgebruik is.

Als je verfraaiingswerken uitvoert die "onroerend" van aard zijn ("installatie van verwarming met warmtepomp" :p), verhoogt dat onmiddelijk de waarde van het privé-eigendom. Niet pas op het einde van het huurcontract. De "vruchten" zitten nog altijd bij de eigenaar in tegenstelling tot vruchtgebruik die de vruchten pas weer heeft na het einde van het vruchtgebruik.

"Verfraaiingen", ja een keertje schilderen ok. Iets wat nog normaal is voor een huurder.
Maar geen nieuwe verwarming met warmtepomp installeren :p. Dat gaat er helemaal los over :p.

Een voorbeeldje:

Standpunt Administratie

Volgens de fiscus vormen de werken die de vennootschap ten laste genomen heeft een huurvoordeel voor het echtpaar. Hij voegt het bedrag ervan toe aan de huurinkomsten, gespreid over de huurtermijn van 20 jaar. Daarmee gaat het koppel eerst akkoord, maar daarna zeggen ze dat er van een huurvoordeel geen sprake is omdat het huurcontract de vennootschap niet verplicht om de werken uit te voeren.

Standpunt rechter

De rechter geeft de fiscus gelijk. Het gebouw was bij het sluiten van het huurcontract nog maar een winddichte ruwbouw, en was dus ongeschikt voor het gebruik waarvoor het volgens het huurcontract bestemd was. Nochtans stond in dat contract ook dat de lokalen in goede huurstaat verkeerden. Hoewel de vennootschap inderdaad niet letterlijk verplicht was om de werken uit te voeren, blijkt uit de chronologie van de gebeurtenissen dat het wel degelijk de bedoeling was dat ze dat zou doen. Ze had niet de vrijheid om de werken niet uit te voeren.

En ik vind de controleur nog vriendelijk hier :p. Gezien het niet letterlijk in het huurcontract stond en daarnaast nog gewone huur werd gevraagd, denk ik dat dat "huurvoordeel" in één keer belast mocht worden. :p
Ik kan niet lezen achter de paywal maar van ruwbouw naar afgewerkte woning gaan dat hoort onder mijn antwoord 'overdreven verbouwingen van 100.000 EUR'.

Hierbij wat minder extreme voorbeelden/leesvoer:

Investeringen van de huurder zijn niet noodzakelijk huurvoordelen

Onder belastbare inkomsten van onroerende goederen verstaat artikel 7 WIB 1992 in een aantal gevallen de huurprijs en de huurvoordelen. Hoe ver strekt dat begrip van de huurvoordelen zich uit ?

Twee natuurlijke personen verhuren een gedeelte van een onroerend goed aan een BVBA, waarvan één van die personen de zaakvoerder is. In de huurovereenkomst worden als kosten ten laste van de huurder opgesomd : elektriciteit, water, verwarming en alle onderhouds- en herstellingswerken. De huurder voert in het gehuurde pand een aantal investeringen uit ten belope van meer dan 1 miljoen BEF (elektriciteit, laminaat, vloer, vloerbekleding, stijlmuren, plafond, deuren, kasten en sanitair). De fiscus beschouwt die investeringen als huurvoordelen en neemt hun waarde op in de op grond van artikel 7 WIB 1992 belastbare inkomsten. Het hof van beroep te Gent is het daar niet mee eens.

Er is geen betwisting dat deze investeringen niet vallen onder de onderhouds- en herstellingswerken die contractueel ten laste vallen van de huurder. Maar de verhuring aan de BVBA is gebeurd met een welbepaalde bestemming, nl. met het oog op de uitoefening van een kinesistenpraktijk. Er moet worden aangenomen dat het de BVBA toegelaten was werken uit te voeren aan het gehuurde pand om het meer bruikbaar te maken voor de uitoefening van het kinesistenberoep overeenkomstig zijn bestemming, mits de vorm van het gehuurde goed niet grondig te wijzigen. Zo de verdieping een open, niet afgewerkte ruimte was met betonnen vloer, blootliggende dakconstructie en geen uitrusting op het vlak van elektriciteit of sanitair, blijkt hieruit de noodzaak om werken uit te voeren voor de uitoefening van de kinesistenpraktijk. De huurder heeft die werken uitgevoerd voor eigen nut.

Er kan verder niet worden voorbijgegaan aan het feit dat de verhuurders en de BVBA afzonderlijke personen zijn. Het bestaan van de vennootschap kan niet zomaar genegeerd worden.

Uit niets kan worden afgeleid dat de BVBA de verplichting had uit hoofde van de huurovereenkomst om de werken uit te voeren. Van een huurvoordeel is dan ook geen sprake.

Verbouwingswerken door de huurder zijn niet noodzakelijk huurvoordelen

Overeenkomstig artikel 7, § 1, 2°, c WIB 1992 is de verhuurder van een beroepsmatig gebruikt onroerend goed belastbaar op het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen. Onder een huurvoordeel moet worden verstaan, de lasten van alle aard die door en ten voordele van de verhuurder aan de huurder worden opgelegd.

Een natuurlijk persoon verhuurt een onroerend goed aan een vennootschap, die verbouwingswerken uitvoert met het oog op een herschikking en verbetering van de binneninrichting. De fiscus vindt dat deze werken in de mate dat ze door de huurder zijn bekostigd, als een belastbaar huurvoordeel moeten worden beschouwd. Het hof van beroep te Gent oordeelt hierover meer genuanceerd.

De loutere toestemming van de eigenaar om bepaalde werken aan het onroerend goed uit te voeren, vormt geen belastbaar huurvoordeel wanneer deze toestemming op zich geen verplichting inhoudt en geen enkele verhoging van de huurprijs is voorzien in het geval de huurder de werken niet uitvoert. Toch moet erop gewezen worden dat deze werken normaal ten laste komen van de eigenaar en niet van de huurder. In casu heeft dit voor gevolg dat dit een voordeel is voor de verhuurder, aangezien hij deze kosten niet zelf moet dragen.

Niettemin rijst de vraag naar het lot van deze uitgevoerde werken op het einde van de huur. Of, anders uitgedrukt, op welk ogenblik is dergelijk voordeel belastbaar ? Uit de voorgelegde huurovereenkomst blijkt dat alle door de huurder uitgevoerde werken van rechtswege en zonder enige vergoeding van welke aard ook ten goede van de verhuurder komen; bij de beëindiging van de huurovereenkomst zal de verhuurder de keuze hebben, hetzij de uitgevoerde werken te behouden, hetzij te eisen dat het onroerend goed in zijn oorspronkelijke staat hersteld wordt. Gelet op deze clausule gebeurt de overdracht van de uitgevoerde werken slechts op het einde van de huurovereenkomst, meer bepaald op het ogenblik dat de huurder het onroerend goed moet teruggeven. Het is pas bij de beëindiging dat kan worden nagegaan of er al dan niet sprake is van een huurvoordeel.

Investeringen uitgevoerd door huurder

Wie een in België gelegen onroerend goed verhuurt aan een andere persoon dan een particuliere huurder die het goed in het geheel niet voor zijn beroepsdoeleinden gebruikt, is in de regel belastbaar op het totale bedrag van de huurprijs en de "huurvoordelen" (art. 7 § 1, 2°, c W.I.B. 1992).

Een vennootschap baat een apotheek uit in een gebouw dat zij van haar zaakvoerder huurt. Aan het gebouw voert de vennootschap verbeterings- en verbouwingswerken uit "die dienstig zijn voor de exploitatie van de apotheek". De afschrijvingen van deze werken door de vennootschap merkt de Administratie in hoofde van de verhuurder aan als belastbare huurvoordelen. Volgens de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt is dat ten onrechte.

Van een belastbaar huurvoordeel is er enkel sprake als de huurder "contractueel de verplichting heeft om bepaalde lasten uit te voeren die normaal ten laste vallen van de eigenaar", en mits "de eigenaar er de uitvoering kan van eisen".

Het enkele feit dat de verhuurder zijn toestemming heeft gegeven voor de uitvoering van de werken door de huurder/vennootschap is bijgevolg onvoldoende, als blijkt dat "deze toestemming op zich geen verplichting inhoudt" om de werken uit te voeren en er in "geen enkele verhoging van de huurprijs is voorzien in het geval de huurder de werken niet uitvoert"

5.2. Op welk ogenblik is een huurvoordeel belastbaar?

Algemeen wordt aangenomen dat zolang een huurovereenkomst van kracht is, de verhuurder geen enkel recht kan laten gelden op de werken die de huurder heeft uitgevoerd. De overdracht van de uitgevoerde werken gebeurt immers slechts op het einde van de huurovereenkomst, meer bepaald op het ogenblik dat de huurder het onroerend goed terug dient te geven.

Doorgaans heeft de huurder nog de mogelijkheid om vóór de beëindiging van de huurovereenkomst bijkomende werken uit te voeren en daarbij de oorspronkelijk gedane verbouwingen af te breken[6]. Zolang een huurovereenkomst loopt, blijft de huurder eigenaar van de werken. De natrekking speelt slechts bij de beëindiging van de huur.

De administratie aanvaardt die principes. Ook in gevallen waarin het huurcontract geen bepaling bevat die het juiste tijdstip regelt waarop de bouwwerken als gevolg van natrekking eigendom worden van de verhuurder, moet volgens de administratie worden aangenomen dat de natrekking zich slechts op het einde van het huurcontract realiseert.

Daarom kan slechts bij de beëindiging van een huurovereenkomst definitief worden uitgemaakt of de verhuurder als gevolg van de uitgevoerde werken enig huurvoordeel heeft genoten.

Hof van beroep Gent, 25 november 2008

Een echtpaar verhuurt een handelspand aan hun bvba, die het helemaal herinricht voor beroepsgebruik (winkel en opslagruimte). Op het einde van het huurcontract brengt de bvba het pand volledig terug in de oorspronkelijke staat. Het deel van de verbouwingen dat de bvba ten laste neemt, wordt belast als een belastbaar voordeel van alle aard. Op basis van de huurovereenkomst was de huurder niet verplicht om na de beëindiging van de huurovereenkomst het onroerend goed terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. De vennootschap was enkel verplicht het onroerend goed «in dezelfde staat van onderhoud en herstelling» terug te geven.

Dat is iets anders dan het afbreken van de eerder uitgevoerde verbouwingswerken en de herstelling in de oorspronkelijke staat (d.w.z. het opnieuw inrichten van een woongelegenheid). Aangezien de verhuurders van het onroerend goed op het moment van de beëindiging van de huurovereenkomst zaakvoerders waren van de vennootschap die de werken uitvoerde, heeft de administratie het voordeel als een bedrijfsleidersbezoldiging belast. De band met de beroepswerkzaamheid is duidelijk aanwezig (art. 31, 2° lid, 2 WIB 92). De zaakvoerders hebben de winkel en studio’s met een meerwaarde verkocht, zodat de investeringen zijn gebeurd in zijn voordeel. Kosten die eigen zijn aan de bedrijfsleider maar ten laste genomen zijn door de vennootschap, maken een bedrijfsleidersbezoldiging uit.

Het voordeel mag niet geraamd worden aan de hand van de afschrijvingen maar aan de hand van de meerwaarde die het pand krijgt ingevolge de verbouwingswerken. De voordelen zijn belastbaar in het inkomstenjaar waarin ze zijn betaald of toegekend (art. 204, 3°, b KB/WIB 92). Dat is op het ogenblik dat de vennootschap de facturen voor de verbouwingen betaalt (= gedeeltelijke bevestiging van Rb. Brugge 23 oktober 2007).

Vraagje.
Privé verhuisd en vorige woning verkocht dus adres van de BV moet ook aangepast worden, nu kreeg ik vandaag een mail van [email protected] die dit voor mij willen doen voor +/- 100 euro.
Legit of beter zelf doen en zoja waar?

Vraagje.
Privé verhuisd en vorige woning verkocht dus adres van de BV moet ook aangepast worden, nu kreeg ik vandaag een mail van [email protected] die dit voor mij willen doen voor +/- 100 euro.
Legit weet ik niet, bekijk de markt eens zou ik zeggen. Binnen Vlaanderen en Brussel moet je niet naar de notaris en je statuten vertalen, mocht het dus naar Wallonië zijn, wel.

Hey iedereen, ik begin volgende week als jonge freelancer (27j, 3j werkervaring in loondienst) bij een groot ingenieurs studiebureau. Morgen wordt het contract opgemaakt zodat ik kan tekenen.

Nu vraag ik me af wat de belangrijkste punten zijn in het contract dat ik kan controleren. Waar moet ik zeker zowat op letten?

Ik zou denken het afgesproken uurtarief, duurtijd van de opdracht (ook al is de kans groot dat deze wordt verlengd in december), werkinhoud misschien, verwachtingen, ter beschikking gestelde materiaal (laptop met benodigde softwarepaketten waarschijnlijk),.. ??

Alvast bedankt!

Vraagje.
Enkel adreswijziging bedoel je dan of ook een omvorming WVV?

Die zijn legit hoor, is via Acerta maar volgens mij moet je daar zelf u verslag van het bestuursorgaan opladen (zo was het vroeger toch.
Daarnaast heb je ook nog publicatiekosten Belgisch Staatsblad +- 150 euro..

101 kost kbo
150 kost staatsblad
Rest zijn administratiekosten van zo'n dienst of boekhouder (dat gaat van 100 tot 500 eur)

Laatst bewerkt:
Hey iedereen, ik begin volgende week als jonge freelancer (27j, 3j werkervaring in loondienst) bij een groot ingenieurs studiebureau. Morgen wordt het contract opgemaakt zodat ik kan tekenen.',

Nu vraag ik me af wat de belangrijkste punten zijn in het contract dat ik kan controleren. Waar moet ik zeker zowat op letten?

Ik zou denken het afgesproken uurtarief, duurtijd van de opdracht (ook al is de kans groot dat deze wordt verlengd in december), werkinhoud misschien, verwachtingen, ter beschikking gestelde materiaal (laptop met benodigde softwarepaketten waarschijnlijk),.. ??

Alvast bedankt!
Opzegtermijnen (langs beide kanten), betalingstermijnen van uw factuur, periodieke facturatie (tweewekelijks, maandelijks,...), is er een redelijk 'niet-concurrentie beding, termijnen van dat beding, is er sprake van verplaatsingskosten, uur/dagtarief uiteraard, welke regeling is er bij betwisting van uw factuur, nalatigheidsintresten eventueel opnemen...

Enkel adreswijziging bedoel je dan of ook een omvorming WVV?

Die zijn legit hoor, is via Acerta maar volgens mij moet je daar zelf u verslag van het bestuursorgaan opladen (zo was het vroeger toch.
Daarnaast heb je ook nog publicatiekosten Belgisch Staatsblad +- 150 euro..

101 kost kbo
150 kost staatsblad
Rest zijn administratiekosten van zo'n dienst of boekhouder (dat gaat van 100 tot 500 eur)
Enkel adreswijziging.
Dus gewoon via hen, zij regelen de rest en ik betaal de 2 facturen

Hey iedereen, ik begin volgende week als jonge freelancer (27j, 3j werkervaring in loondienst) bij een groot ingenieurs studiebureau. Morgen wordt het contract opgemaakt zodat ik kan tekenen.

Alvast bedankt!

Opzegtermijnen (langs beide kanten), betalingstermijnen van uw factuur, periodieke facturatie (tweewekelijks, maandelijks,...), is er een redelijk 'niet-concurrentie beding, termijnen van dat beding, is er sprake van verplaatsingskosten, uur/dagtarief uiteraard, welke regeling is er bij betwisting van uw factuur, nalatigheidsintresten eventueel opnemen...
+ indexatie van uw rate.

Enkel adreswijziging.
Dus gewoon via hen, zij regelen de rest en ik betaal de 2 facturen
let op, je moet wel zelf de minutes van het bestuursorgaan maken. Acerta maakt die niet voor jou. Je moet ze tekenen met pen en die orginele naar acerta per post versturen samen met een volmacht.
Dat is niet moeilijk maar je moet de template hebben :p. En daar rekenen de boekhouders net op door :p.

Is een dubbele kost bij acerta: 101€ voor de vestiging op kbo en nog eens in de 300€ voor de publicatie en zetelverplaatsing zelf.
Laat intussentijd zeker uw post forwarden! Ook kostelijk grapke voor vennootschappen. Er is 3 maand achterstand in de publicaties dus het gaat even duren eer uw adres aangepast is!

Met die nuance dat je niet alles wat je vraagt zomaar zal krijgen :D je kan indexatie van uw rate vragen bv maar daarom gaan ze daarmee niet zomaar direct akkoord, ik denk dat als je direct 'lastig' gaat doen bij hun in een lijst terecht komt van lastige freelancers, dus dat kan in de toekomst nadelig zijn

als starter zou ik gewoon iets meer down-to-earth zijn eerlijk gezegd :)

let op, je moet wel zelf de minutes van het bestuursorgaan maken. Acerta maakt die niet voor jou. Je moet ze tekenen met pen en die orginele naar acerta per post versturen samen met een volmacht.
Dat is niet moeilijk maar je moet de template hebben :p. En daar rekenen de boekhouders net op door :p.

Is een dubbele kost bij acerta: 101€ voor de vestiging op kbo en nog eens in de 300€ voor de publicatie en zetelverplaatsing zelf.
Laat intussentijd zeker uw post forwarden! Ook kostelijk grapke voor vennootschappen. Er is 3 maand achterstand in de publicaties dus het gaat even duren eer uw adres aangepast is!
Toevallig geen lieve boekhouder die deze template in de BG groep wilt gooien? 😃

Edit: deeltje post is niet zo belangrijk, alles gaat via mail, enkel de reclam niet.

Toevallig geen lieve boekhouder die deze template in de BG groep wilt gooien? 😃

Edit: deeltje post is niet zo belangrijk, alles gaat via mail, enkel de reclam niet.

Geen boekhouder, maar ik zal mijn goed hart eens laten zien.

[naam Vennootschap]
[adres]
[RPR en ondernemingsnummer]

(hierna: de “Vennootschap”)

Notulen van het bestuursorgaan

[datum]​

Aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders:

xx

Samenstelling van de vergadering – Verklaring van de voorzitter

De vergadering wordt geopend onder het voorzitterschap van xxx om ___ u.

De voorzitter verklaart dat de vergadering geldig is samengesteld en kan beraadslagen en beslissen over de punten op de agenda.

Deze verklaringen worden met eenparigheid van stemmen goedgekeurd door alle aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Aangezien alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan het bestuursorgaan overgaan tot beraadslaging over de punten vermeld op de agenda van de vergadering.

Agenda

De voorzitter leest vervolgens de agenda van de vergadering voor:

Verplaatsing van de zetel;

Volmacht.

Beraadslaging en beslissing

Het bestuursorgaan neemt met eenparigheid van stemmen de volgende beslissingen:

• Het bestuursorgaan beslist om de zetel van de Vennootschap met ingang van xxx te verplaatsen naar het volgend adres:

• x

• Het bestuursorgaan verleent volmacht aan xxx, elk individueel handelend en met macht van indeplaatsstelling, om al het nodige te doen voor het vervullen van alle formaliteiten m.b.t. de publicatie in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van de besluiten en/of kennisnemingen aangenomen en/of gedaan op de huidige raad van bestuur alsook om iedere wijziging van de inschrijving van de Vennootschap in het rechtspersonenregister te verrichten en om alle vereiste of nuttige administratieve formaliteiten in dit verband te stellen t.a.v. de Kruispuntbank van Ondernemingen, een ondernemingsloket of de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbank en, in het algemeen, in verband met voorgaande alle handelingen te stellen en alle documenten te ondertekenen ter uitvoering van die beslissing.

Vermits er niets meer op de agenda staat wordt de vergadering opgeheven om ___ uur.

Deze notulen werd ondertekend op xxx.

xxx

xxx

Trouwens ook geen rocket science om zelf de wijzigingen aan te geven bij het Belgisch Staatsblad.

Publicatieformulieren downloaden en invullen (in docu 1 oude adres, in docu 2 nieuwe adres). In docu 1 moet je op blz. 2 relevante deel beslissing kopiëren. Bv:
Uittreksel uit de notulen van het bestuursorgaan van x/x/2023:

Het bestuursorgaan neemt met eenparigheid van stemmen de volgende beslissingen:

• Het bestuursorgaan beslist om de zetel van de Vennootschap met ingang van xxx te verplaatsen naar het volgend adres:

[naam bestuurder]

bestuurder
Op diezelfde blz. 2 moet je achteraan je naam schrijven + handtekening zetten. De rest wijst zichzelf uit.

Vervolgens 196,75 euro storten op BE 48 6792 0055 0227 van het Belgisch Staatsblad met als mededeling je ondernemingsnummer.

Dan maak je alles over aan de griffie (per post of je kan langsgaan):
Beide publicatieformulieren in (origineel) tweevoud
(kopij) Notulen
Betalingsbewijs

Laatst bewerkt:
Trouwens ook geen rocket science om zelf de wijzigingen aan te geven bij het Belgisch Staatsblad.

Publicatieformulieren downloaden en invullen (in docu 1 oude adres, in docu 2 nieuwe adres). In docu 1 moet je op blz. 2 relevante deel beslissing kopiëren. Bv:

Op diezelfde blz. 2 moet je achteraan je naam schrijven + handtekening zetten. De rest wijst zichzelf uit.

Vervolgens 196,75 euro storten op BE 48 6792 0055 0227 van het Belgisch Staatsblad met als mededeling je ondernemingsnummer.

Dan maak je alles over aan de griffie (per post of je kan langsgaan):
Beide publicatieformulieren in (origineel) tweevoud
(kopij) Notulen
Betalingsbewijs
Geen rocket science maar als 1 ding niet goed zit mag je opnieuw beginnen. Als leek kan je al snel iets verkeerd doen.

Om volledig te zijn:
- publicatieformulieren in drievoud;
- betalingsbewijs met vermelding van het ondernemingsnummer van de betreffende vennootschap;
- kopie id van de bestuurder(s);
- een gefrankeerde enveloppe toevoegen;
- best vergezeld van een begeleidend schrijven.

De grote frustratie hier op kantoor. Daarom gaan wij ook via sociaal secretariaat als het kan ;).

Terug
Bovenaan