Freelancers & Ondernemers

Geen rocket science maar als 1 ding niet goed zit mag je opnieuw beginnen. Als leek kan je al snel iets verkeerd doen.

Om volledig te zijn:
- publicatieformulieren in drievoud;
- betalingsbewijs met vermelding van het ondernemingsnummer van de betreffende vennootschap;
- kopie id van de bestuurder(s);
- een gefrankeerde enveloppe toevoegen;
- best vergezeld van een begeleidend schrijven.

De grote frustratie hier op kantoor. Daarom gaan wij ook via sociaal secretariaat als het kan ;).

Extra kopij/gefrankeerde enveloppe is uiteraard enkel nodig als je afgestempeld exemplaar wilt. Kopij ID is inderdaad een goede toevoeging, al hangt dat enorm af van de griffie in kwestie.

Maar ik geef je wel gelijk, er kan snel iets mislopen als je niet zorgvuldig bent.

Waanzin dat dit anno 2023 nog niet digitaal kan verlopen, maar daar zal niet meteen verandering in komen.

Geen rocket science maar als 1 ding niet goed zit mag je opnieuw beginnen. Als leek kan je al snel iets verkeerd doen.
Ik heb hier onlangs nog de oprichtingspapieren van m'n opa & vader hun vennootschappen die niet meer bestaan teruggevonden tussen de mijne, en ook die van de mijne toen m'n vader die opgericht had, toch best wel een pakske papieren toen in de jaren 70 en 80, ongelooflijk. Deze van mijn vennootschap die in 2003 opgericht was ook een pakske zever van de griffie en EY accountant die hen in briefwisseling nog correcties moet laten aanbrengen ook omdat ze een fout hadden gemaakt.

Als je gaat publiceren in Staatsblad zie dan zeker niet dat je niet nog iets aan uw statuten of dergelijks moest wijzigen binnenkort want anders toch dubbele kost

Waanzin dat dit anno 2023 nog niet digitaal kan verlopen, maar daar zal niet meteen verandering in komen.
Ze zijn daar toch mee bezig via just-on-web?
Normaal volgend jaar digitaal mogelijk dacht ik.

Trouwens hier moet je tegenwoordig zelf extra bewijsstukken meesturen dat je effectief gaat wonen op je nieuwe adres d.m.v. huurcontract of aankoopakte. Er zijn blijkbaar veel valse adreswijzigingen voor louche bedrijfjes.

Trouwens hier moet je tegenwoordig zelf extra bewijsstukken meesturen dat je effectief gaat wonen op je nieuwe adres d.m.v. huurcontract of aankoopakte. Er zijn blijkbaar veel valse adreswijzigingen voor louche bedrijfjes.

Dat zou inderdaad de volgende fase zijn voor just-on-web, maar geen idee wanneer dat live gaat.

Ik heb bij de oprichting van mijn vennootschap zelf de wijkagent aan de deur gehad om het adres van de vennootschap na te gaan.
Nooit eerder bij klanten gehoord. Of moet weer zijn omdat ik een Arabische naam heb :crazy:.

Och ze krijgen na 9 maand hun myminfinproblemen met de nieuwe ondernemingsnummers die met een cijfer 1 starten nog niet opgelost. Ik zie een omslachtig proces als publicaties nog niet snel digitaal verlopen.

Ik heb bij de oprichting van mijn vennootschap zelf de wijkagent aan de deur gehad om het adres van de vennootschap na te gaan.
Nooit eerder bij klanten gehoord. Of moet weer zijn omdat ik een Arabische naam heb :crazy:.
Hebben we hier ook eens gehad bij oprichting van een nieuwe holding, allemaal Vlaamse namen zelfs!

Bij mijn eigen vennootschap ook controle gehad thuis van dienst opsporingen.
Over de boekhouding van mijn partner begon hij te discussieren waarom er 0,00 EUR dag niet ingevuld werd bij de dagontvangstenboek...

Och ze krijgen na 9 maand hun myminfinproblemen met de nieuwe ondernemingsnummers die met een cijfer 1 starten nog niet opgelost. Ik zie een omslachtig proces als publicaties nog niet snel digitaal verlopen.
Klopt, nu kan ik geen UBO-register aanmaken!

Er zijn van die "sterfhuis-adressen" voor bedrijven waar ze naartoe verhuizen vlak voordat ze failliet gaan.

Je ziet dat ook bij sommige vennootschappen dat er om de 6 maand van vennoot gewisseld wordt of er is plots een dakloze die 100 euro heeft gekregen die plots vennoot is van een vennootschap. Vroeger waren dat vaak nog vluchtelingen die niet eens een verblijfsdocument hadden. :p

Dusja, ik ben wel content dat er een keer iets aan gedaan wordt.

Hier onlangs een VZW volledig online opgericht. Wat een klucht was me dat, ik geloof niet dat iemand dat ooit eerder heeft gedaan, laat staan zonder IT achtergrond. E-id reader, slechte software, nauwelijks instructies, vaag vakjargon, banken die dan net iets net anders ingevuld moeten hebben of ze sluiten onmiddelijk je bank rekening, etc etc. Uiteindelijk denk ik 3 of 4 keer moeten indienen (en dus betalen), en ja ik heb echt mijn uiterste best gedaan of alles te lezen, op te zoeken en te dubbel checken.

Hoe gaan jullie om met een 2e project dat een klant jouw boot in duwt?
Heb getekend voor een dagtarief met het idee om 1 project te doen, er is nu al een 2e bijgekomen waar ze de boot financieel wat afhielden à la 'eerst zien wat dat geeft, kunnen op het einde van het jaar altijd een bonus geven'.

Wou het hier toch even laten weten: Tarief met 12% verhoogd voor zolang het 2e project loopt.
Is een mooie bonus om mij gemotiveerd te houden, anderzijds voor de werkgever een marginale kost om een zot te hebben die een 2e FTE uitspaart. Win win wat mij betreft, nadien zien we wel :smile:

Hier is de wijkagent ook recent geweest voor hetzelfde, de vennootschap was toen een 2-tal maanden actief (en op hetzelfde adres als mijzelf, de enige bestuurder).
Heb absoluut geen Arabische achternaam, lijkt me misschien eerder afhankelijk van de gemeente, of iets dat ze recent zijn beginnen doen?

Terug
Bovenaan