Werk Freelancers & Ondernemers

Collega en ik hebben ontslag gegeven, WG in zak en as. Ik ga normaal gaan les geven in technische school(heb al toegezegd), collega gaat zelfstandig aan de slag. WG komt nu af met werken op zelfstandige basis voor hem aan 45/u. Interessant of niet? Materiaal en gereedschap wordt door hem voorzien.
Als dit een uurloon is waar je volle dagen mee kan werken, vind ik dat wel erg schoon. Rij je dan van opdracht van opdracht dat je ook betaald wordt?
Als het voor losse opdrachten van een uur is ; minder.
Hoe maakt hij dan nog winst? Dan moet hij 60 ex BTW vragen, en de marge op het materiaal?
 
die huur moet je toch aangeven en wordt toch belast in de personenbelasting, nee?
250 euro / maand? Mijn boekhouder rekent 100 euro / maand huur. Hoe heb jij die 250 euro bepaald? Ik heb momenteel gewoon een bureau (lees: tafel) in de keuken geplaatst en daar werk ik aan.

Die container zou ik niet doen, maar zou eerder kijken om een soort 'poolhouse' met bergruimte te laten bouwen. Ziet er leuker uit in de tuin en kan je ook mooier afwerken denk ik.
Daar zit een specifieke formule met uw KI achter om uw limiet te bepalen waarop je niet meer belast wordt. In mijn geval is mijn percentage ingenomen ruimte voldoende groot genoeg om 250€ per maand belastingvrij te betalen. Als zelfstandig accountant heb ik een afzonderlijk ingerichte bureauruimte, inkomhal, toilet en eigenlijk voor een stuk de leefruimte omdat alle klantenbesprekingen aan de eettafel in de living plaatsvinden. Zelf mijn zolder is al voor stuk ingenomen met oudere klasseurs aan bij te houden documenten van klanten:p.

Op termijn is dat wel ne lastigen (zeker als ik extra werknemer wil in dienst nemen) dus denk ik ook na over andere woonst/tuincontainer.

Trouwens kan je in geval van een woonlening uw stuk belastbare huur ook altijd neutraliseren met de betaalde interesten die buiten uw korf van de woonbonus vallen. Maar dat moet je maar eens met uw boekhouder opnemen :).
 
Daar zit een specifieke formule met uw KI achter om uw limiet te bepalen waarop je niet meer belast wordt. In mijn geval is mijn percentage ingenomen ruimte voldoende groot genoeg om 250€ per maand belastingvrij te betalen. Als zelfstandig accountant heb ik een afzonderlijk ingerichte bureauruimte, inkomhal, toilet en eigenlijk voor een stuk de leefruimte omdat alle klantenbesprekingen aan de eettafel in de living plaatsvinden. Zelf mijn zolder is al voor stuk ingenomen met oudere klasseurs aan bij te houden documenten van klanten:p.

Op termijn is dat wel ne lastigen (zeker als ik extra werknemer wil in dienst nemen) dus denk ik ook na over andere woonst/tuincontainer.

Trouwens kan je in geval van een woonlening uw stuk belastbare huur ook altijd neutraliseren met de betaalde interesten die buiten uw korf van de woonbonus vallen. Maar dat moet je maar eens met uw boekhouder opnemen :).
Ik zou toch graag eens willen weten hoe dit "belastingvrij" is hoor.
Intresten neutraliseren is ook volgens het beroepsmatige % van uw woning, daarmee ga je ook niet alles op 0 krijgen.
Daarnaast betaal je ook nog eens sociale bijdragen op het gedeelte dat 'teveel huur' is... Tenzij je woning een kadastraal inkomen van 2000+ heeft?
 
Als dit een uurloon is waar je volle dagen mee kan werken, vind ik dat wel erg schoon. Rij je dan van opdracht van opdracht dat je ook betaald wordt?
Als het voor losse opdrachten van een uur is ; minder.
Hoe maakt hij dan nog winst? Dan moet hij 60 ex BTW vragen, en de marge op het materiaal?
Dat is 360€ per dag. Zo fantastisch is dat nu toch ook niet? Iets van een 8000€ omzet per maand, daar gaat zo'n 5000€ van naar loonkosten, en dan waarschijnlijk nog een 700-ish€ naar de camionette en pak nog een 500€ aan kosten.
Dat is 1800€ winst en dus 1224€ netto. (bovenop een 2400€ loon dan).
 
Ik zou toch graag eens willen weten hoe dit "belastingvrij" is hoor.
Intresten neutraliseren is ook volgens het beroepsmatige % van uw woning, daarmee ga je ook niet alles op 0 krijgen.
Daarnaast betaal je ook nog eens sociale bijdragen op het gedeelte dat 'teveel huur' is... Tenzij je woning een kadastraal inkomen van 2000+ heeft?
Dat is inderdaad met limieten spelen. En parking wagen/nutsvoorzieningen verwerken en documenteren. KI is ind ook aan de iets hogere kant.
 
Dat is 360€ per dag. Zo fantastisch is dat nu toch ook niet? Iets van een 8000€ omzet per maand, daar gaat zo'n 5000€ van naar loonkosten, en dan waarschijnlijk nog een 700-ish€ naar de camionette en pak nog een 500€ aan kosten.
Dat is 1800€ winst en dus 1224€ netto. (bovenop een 2400€ loon dan).
2400 + 1224 + een wagen vind ik een schoon loon.
 
2400 + 1224 + een wagen vind ik een schoon loon.
Dat is niet slecht als je daarnaast ook nog leerkracht bent (en dus daar een hoog pensioen uit haalt). Maar als je énkel aan loodgieter bent, schiet er niet veel meer over om uw laag pensioen te compenseren he...

Bekijk het anders, je zegt "hoeveel moet hij dan vragen om winst te maken, 60€?". Stel dat hij 60€ vraagt, dan verdient hij dus een 500€ netto extra elke zomer zonder dat hij er iéts voor moet doen.

Overigens wel opvallend hoe leerkracht zeggen dat ze tijdens de vakantie ook moeten werken, maar dan wel een 2e job kunnen gaan doen :p Maar dat is een andere discussie.
 
Bekijk het anders, je zegt "hoeveel moet hij dan vragen om winst te maken, 60€?". Stel dat hij 60€ vraagt, dan verdient hij dus een 500€ netto extra elke zomer zonder dat hij er iéts voor moet doen.
Offertes maken, klanten bezoeken, marketing, materialen bestellen, projecten opvolgen, planningen maken, facturen opvolgen, garantiegevallen regelen, zorgen dat er genoeg werk is maar niet teveel etc. Dat noem ik niet niets doen; allesbehalve zelfs.
vs @Chauffagist die gewoon moet opstaan en zijn werk doen.
 
Zelfstandigen hebben hetzelfde pensioen als werknemers, dus er valt niets te compenseren.
Dat is goed nieuws natuurlijk, maar je blijft zitten met het feit dat je een relatief laag brutoloon uitkeert over heel uw carrière natuurlijk. Terwijl een werknemer groeit en hierdoor wel nog steeds een hoger pensioen zal hebben.
Laat staan moest hij stoppen als leerkracht, want die hebben nog een veel hoger pensioen natuurlijk.
 
Offertes maken, klanten bezoeken, marketing, materialen bestellen, projecten opvolgen, planningen maken, facturen opvolgen, garantiegevallen regelen, zorgen dat er genoeg werk is maar niet teveel etc. Dat noem ik niet niets doen; allesbehalve zelfs.
vs @Chauffagist die gewoon moet opstaan en zijn werk doen.
Maar dat eerste moet hij allemaal ook doen zonder @Chauffagist he... Het feit dat @Chauffagist komt helpen zorgt voor hem enkel voor extra netto-inkomsten en minder werk dat hij zelf moet doen.
 
Ik schrijf voor mijn huidige job ook behoorlijk wat SQL-queries, R-scripts, wat VBA - minst favoriete deel van m'n job - en af en toe zelfs een beetje Python. Krijg gewoon brutoloon, waar ik uiteindelijk ook de voorkeur aan geef, mocht ik ooit terug werkloos worden of ziek worden is dat het meest in mijn voordeel. Heel die fiscale koterij in dit land met extralegale voordelen, deel van de Belgische ziekte...
Voor werknemers die auteursrechten krijgen tellen die auteursrechten voor de berekening van pensioen, ziekte en werkloosheid mee net zoals brutoloon. Er is voor een werknemer geen enkel voordeel aan brutoloon ipv auteursrechten.
 
Dat is niet slecht als je daarnaast ook nog leerkracht bent (en dus daar een hoog pensioen uit haalt). Maar als je énkel aan loodgieter bent, schiet er niet veel meer over om uw laag pensioen te compenseren he...

Bekijk het anders, je zegt "hoeveel moet hij dan vragen om winst te maken, 60€?". Stel dat hij 60€ vraagt, dan verdient hij dus een 500€ netto extra elke zomer zonder dat hij er iéts voor moet doen.

Overigens wel opvallend hoe leerkracht zeggen dat ze tijdens de vakantie ook moeten werken, maar dan wel een 2e job kunnen gaan doen :p Maar dat is een andere discussie.

Hoe kan hij doorwerken tijdens de vakantie als hij nauwelijks begonnen is? Hij zal vanaf halfweg augustus wel mogen beginnen met cursussen voor te bereiden. Leerkrachten hebben overigens ook enkel en alleen maar dat hoge pensioen, geen bom cash die ze uitgekeerd krijgen bij hun pensioen en die ze kunnen nalaten aan hun erfgenamen, 1/10 dat je je pensioen niet haalt en je kinderen hebben dan geen voordeel meer aan dat hoge pensioen hoor.

Plus jullie gaan er van uit dat hij ook voltijds als loodgieter kan gaan werken naast een job als leerkracht? Dat zal toch eerder een dag in het weekend zijn, afhankelijk van hoe zwaar of hoe licht (als technisch leerkracht kan je geluk hebben met kleine klassen en véél uren die verhoudingsgewijs weinig werk kosten) je uurrooster is gaat dat ook ten koste van je vrije tijd.
 
Voor werknemers die auteursrechten krijgen tellen die auteursrechten voor de berekening van pensioen, ziekte en werkloosheid mee net zoals brutoloon. Er is voor een werknemer geen enkel voordeel aan brutoloon ipv auteursrechten.
Serieus? Wil dat dan zeggen dat ze voor werknemers daar ook sociale bijdrage op moeten betalen?
Want voor zover ik weet is dat voor bedrijfsleiders niet zo?
 
Serieus? Wil dat dan zeggen dat ze voor werknemers daar ook sociale bijdrage op moeten betalen?
Want voor zover ik weet is dat voor bedrijfsleiders niet zo?
Idd, werknemers betalen er normale sociale bijdragen op (en werkgevers werkgeversbijdragen), bij zelfstandigen zoals bedrijfsleiders is dat niet onderworpen aan sociale bijdragen.
 
Idd, werknemers betalen er normale sociale bijdragen op (en werkgevers werkgeversbijdragen), bij zelfstandigen zoals bedrijfsleiders is dat niet onderworpen aan sociale bijdragen.
Ik zie trouwens dit in het artikel op Datanews:
Bij het kabinet van Minister Van Peteghem krijgen we te horen dat 'beslist is om de situatie grondig in kaart te brengen' en dat 'het toepassingsgebied duidelijker gedefinieerd zal worden'. Pas nadien kunnen er conclusies aan gekoppeld worden. Of er ook gevolgen gaan zijn voor IT-ontwikkelaars die nu van de regeling kunnen genieten, is dus nog onduidelijk. Mogelijk komen vooral de freelance ICT-ontwikkelaars en -consultants in het vizier die niet altijd de weg van een ruling gekozen hebben. Of zorgt een striktere definitie er voor dat meer werknemers dan nu alsnog uit de boot vallen en op termijn niet meer van de regeling gebruik kunnen maken.

Lijkt me dat ze zoiets nooit gaan kunnen doorvoeren? Hoe kan je gaan uitleggen dat een werknemer wel IP maakt maar een freelancer in dezelfde functie niet? Ze kunnen dan eventueel er ook sociale bijdrage op gaan vragen of iets dergelijks, dat wel. Maar ze vergeten blijkbaar dat die regeling gaat tussen vennootschap en werknemer/bedrijfsleider, en niét tussen klant en vennootschap.

Daarnaast lijken ze bij DataNews ook niet te beseffen wat een ruling is. Er mogen geen andere regels toegepast worden voor mensen met een ruling als voor mensen zonder ruling die in dezelfde situatie zitten. Die ruling is gewoon een aftoetsing tov de fiscale wetgeving, maar het is geen aanvraag voor een speciale behandeling of iets dergelijks.
 
Ik zie trouwens dit in het artikel op Datanews:


Lijkt me dat ze zoiets nooit gaan kunnen doorvoeren? Hoe kan je gaan uitleggen dat een werknemer wel IP maakt maar een freelancer in dezelfde functie niet? Ze kunnen dan eventueel er ook sociale bijdrage op gaan vragen of iets dergelijks, dat wel. Maar ze vergeten blijkbaar dat die regeling gaat tussen vennootschap en werknemer/bedrijfsleider, en niét tussen klant en vennootschap.

Daarnaast lijken ze bij DataNews ook niet te beseffen wat een ruling is. Er mogen geen andere regels toegepast worden voor mensen met een ruling als voor mensen zonder ruling die in dezelfde situatie zitten. Die ruling is gewoon een aftoetsing tov de fiscale wetgeving, maar het is geen aanvraag voor een speciale behandeling of iets dergelijks.
Er zijn natuurlijk nog wel regelingen die openstaan voor werknemers en niet voor bedrijfsleiders/zelfstandigen, bvb het mobiliteitsbudget, daar kan je als bedrijfsleider geen gebruik van maken. Ze zouden dat in principe ook zo kunnen maken voor auteursrechten, dat dat enkel mogelijk is in een werkgever/werknemers relatie (met uitsluiting van het gemengd statuut van bedrijfsleider)

Dat van die ruling is idd wat raar. Ze gaan als overheid nooit beslissen dat iets mag als je een ruling hebt, maar dat exact dezelfde situatie belastbaar is als je geen ruling hebt, in de praktijk ontstaan zo'n situaties wel spontaan maar een expliciete beslissing maken om zo'n toestand te creëren zou een volledige ommezwaaai zijn van de principes van wat een ruling precies is. En bovendien ook wel botsen tegen wat grondwettelijke rechten zoals het gelijkheidsbeginsel.
 
Er zijn natuurlijk nog wel regelingen die openstaan voor werknemers en niet voor bedrijfsleiders/zelfstandigen, bvb het mobiliteitsbudget, daar kan je als bedrijfsleider geen gebruik van maken. Ze zouden dat in principe ook zo kunnen maken voor auteursrechten, dat dat enkel mogelijk is in een werkgever/werknemers relatie (met uitsluiting van het gemengd statuut van bedrijfsleider)

Dat van die ruling is idd wat raar. Ze gaan als overheid nooit beslissen dat iets mag als je een ruling hebt, maar dat exact dezelfde situatie belastbaar is als je geen ruling hebt, in de praktijk ontstaan zo'n situaties wel spontaan maar een expliciete beslissing maken om zo'n toestand te creëren zou een volledige ommezwaaai zijn van de principes van wat een ruling precies is. En bovendien ook wel botsen tegen wat grondwettelijke rechten zoals het gelijkheidsbeginsel.
Maar, als ze dat doen (zonder weer specifiek de IT-sector te viseren), dan valt het ook volledig weg voor quasi elke kunstenaar? Dan maken ze de situatie eigenlijk enkel slechter :p
 
ja idd, dan zouden ze dat aspect al moeten beperken tot IT en dan wordt het wel wat juridisch geknutsel maar daar zijn ze niet altijd vies van.
 
ja idd, dan zouden ze dat aspect al moeten beperken tot IT en dan wordt het wel wat juridisch geknutsel maar daar zijn ze niet altijd vies van.
Dus korte samenvatting van het artikel:
De minister heeft gezegd dat hij iets gaat bekijken, en we hebben er dan een hoop bij verzonnen dat juridisch niet echt haalbaar is. :D
 
Terug
Bovenaan