Werk Freelancers & Ondernemers

Even voor de duidelijkheid, ik ben tegen dit soort scheeftrekkingen en doe er zelf uit principe (dit specifiek dan) niet aan mee. Ben trouwens ook geen junior :)..

Maar m.i. kan je hier moeilijk naar de junior gaan wijzen. Het zijn de werkgevers die dit optimaliseren en natuurlijk dat ook moeten doen in een concurrerende wereld.(al zijn hier wel een paar grenzen of zouden die er beter zijn) Het zijn m.i. de personen die dit verzonnen hebben waar het is fout gegaan. Of de uitvoering handhaven/controleren.

En je kan inderdaad verder stellen waarom zoiets bestaat...

Nu in alle eerlijkheid als alles moet opbrengen en alles gelijk belast zou worden, zouden er mss een paar beroepen of diensten niet meer bestaan. Of dat beter of slechter is laat ik even in't midden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, arme junior-IT'ers een beetje minder fiscale voordelen, en meer zoals andere sectoren belast worden. Behalve dan die salariswagen met een waarde van € 1000 bovenop een pover brutoloon van € 1800...

Die auteursrechtenregeling is gewoon absurd en wordt massaal misbruikt.
Tja, dat hoort toch gewoon in dezelfde categorie als oneerlijke fiscale voordelen die andere sectoren niet hebben?

Ik schrijf voor mijn huidige job ook behoorlijk wat SQL-queries, R-scripts, wat VBA - minst favoriete deel van m'n job - en af en toe zelfs een beetje Python. Krijg gewoon brutoloon, waar ik uiteindelijk ook de voorkeur aan geef, mocht ik ooit terug werkloos worden of ziek worden is dat het meest in mijn voordeel. Heel die fiscale koterij in dit land met extralegale voordelen, deel van de Belgische ziekte...

Ik zou overigens nog verder durven gaan: waarom moeten artiesten wél een voordelig tarief van auteursrechten krijgen? Dat is ook maar een gevolg van een culturele lobby. Inkomsten zouden zoveel mogelijk gelijk belast moeten worden, ongeacht hun bron.
Maar ook hier geldt hetzelfde als bij de bedrijfswagens:
Er is geen enkele sector die wordt uitgesloten. Elke sector waar auteursrechten verkocht worden, kan zijn werknemers op deze manier vergoeden. Het is een keuze van een werkgever om dit te doen of niet.

Dus het is inderdaad ofwel volledig afschaffen, ofwel niet. Maar het laten bestaan voor artiesten en niet voor andere "creatieve beroepen" is absurd. Want waar ga je het onderscheid leggen tussen de IT-consultant met een 40 uren week, en de IT'er die 5 jaar lang geen loon heeft maar een programma schrijft dat hij daarna verkoopt (het scenario waar de regeling origineel voor is uitgewerkt).

Inkomsten gelijk belasten is een mooi droombeeld, maar dat gaat nooit gebeuren. Enerzijds omdat er sociale correcties zijn (hoe ga je de werkbonus regelen bij iemand die een huis verhuurt?).
Anderzijds omdat ge dan elke intensive om te sparen weghaalt. Je verliest nu al waarde op uw geld door de inflatie, dat ga je dan nog eens versterken door de rente op spaarboekjes/beleggingen/... 50% te belasten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Tja, uiteindelijk komen jouw argumenten er altijd op neer om dan maar de scheefgegroeide situatie waarbij de IT-consultants en schijnzelfstandigen - "freelancers" - die op dit forum oververtegenwoordigd zijn, hun fiscale snoepjes te laten houden want in andere sectoren kan het theoretisch ook - met af en toe nog een afgunst-argumentje erover gegoten - zelfs al is dat volkomen onrealistisch...
Een diëtiste die een maaltijdplan schrijft voor een patiënt? Ook maar auteursrechten geven?
Een kleuterleidster die een origineel schoolfeest samenstelt? Ah, auteursrechten dan maar, niet?
Absurditeit ten top uiteraard. Dit is gewoon een (zoveelste) regeling die misbruikt wordt door een sector die bekend staat om dergelijk misbruik, zie bijvoorbeeld ook: 'ICT-consultancybedrijven misbruiken tijdelijke werkloosheid'

Gelijk belasten is helemaal geen droombeeld: voor dat voorbeeld dat je geeft van de werkbonus versus een verhuurder zou je gewoon perfect kunnen werken met een maximum-korf aan fiscale voordelen die je mag "opvullen" met zaken allerhande, tot die vol is, en daarna dezelfde belastingen als iedereen. Zo kan je arme stakkers met enkel en alleen een pover loon toch nog een werkbonus aanbieden, of kan die verhuurder van één enkele woning toch nog een lagere belasting op huurinkomsten krijgen, maar kan men niet eindeloos fiscale voordelen cumuleren.
Zo zou diezelfde junior IT-consultant met zijn dure salariswagen ook mogen fluiten achter zijn werkbonus volgens eenzelfde systeem. Dat is eigenlijk nog één van de misdadige elementen die extra komen kijken bij dit verhaal.
 
Kijk dan gewoon naar waarvoor de auteursrechtenregeling bedoeld werd: een hoog jaarinkomen minder belasten wanneer daar een creatieve periode met weinig inkomsten aan voorafging. Je verdient in 2021 150.000 euro, maar in 2020 en 2019 telkens slechts 10.000 euro? Zorg ervoor dat je bij de berekeningen van je belastingen over die 150.000 euro een compensatie krijgt omdat de voorgaande jaren mager waren.
Dat is dus gelijkaardig aan het huwelijksquotiënt, waarbij een deel van het inkomen van 2 echtgenoten wordt samengeteld, maar dan voor meerdere inkomstenjaren ipv voor meerdere partners. Tax-on-web past dit dan - net zoals bij het huwelijksquotiënt - automatisch toe zodat niemand erop achteruitgaat. De belastingdienst kan simuleren welk effect op de belastinginkomsten deze maatregel heeft. Ze kunnen dus het percentage van het jaarinkomen dat je mag verrekenen met voorgaande jaren beperken zodat de maatregel budgetneutraal is, rekening houdende met het wegvallen van een heel deel administratie.

Hup, efficiëntere overheid, geen gedoe meer met rulings, minder werk voor comp & ben afdelingen, en een eerlijker belastingsysteem. Next.
 
Ik ben zoveel mogelijk voor alles gelijk te belasten, maar het is nu eenmaal een systeem dat met haken en ogen aan elkaar hangt, en je kan niet 1 iets aanpassen zonder de rest uit balans te brengen helaas. Er zijn zoveel uitzonderingsregimes in zoveel sectoren, soms terecht, soms onterecht, soms uit een terechte reden uit het verleden die ondertussen achterhaald is etc.

Verpleegkundigen hebben rimpeldagen, waardoor ze fin de carrière 4/5 werken tegen 5/5 pré omdat ze zoveel verlof hebben. Nobel, maar dit telt volgens mij ook voor vele administratieve krachten die niet meer fysieke arbeid leveren.
Frituristen, kappers etc worden forfaitair belast ipv op hun werkelijke inkomen/winst
Aannemers kunnen in het zwart werken
(Tand)artsen, kinesisten etc werken leveren diensten aan 0% BTW.
Schijnzelfstandigheid is verboden, maar elke advocaat moet verplicht 'zelfstandige' zijn, terwijl iedereen weet dat het niet zo is in de praktijk

De exacte voorbeelden doen er 1:1 niet toe, gewoon om te illustreren dat er bijna meer uitzonderingen op de regel(s) zijn dan standaardsituaties.
 
Is een IP vergoeding niet simpelweg voor werknemers die... een IP stipulatie in hun contract hebben? Maw werknemers die iets creëren en de IP daarvan overdragen aan hun werkgever / diens klanten? De vergoeding is dan ook voor het overdragen van die gemaakte IP, niet het werk an sich.

Want in dat geval... logisch dat een groot deel ITers, zeker devs, dat krijgen, neen? Het is niet voor niks dat er IP rechten zijn op software, en dat IP een (zwaar) contract-discussie punt is bij p objecten, en dat IP overdragen iets oplevert?

Disclaimer: Het kan mij aan mijn reet roesten of ze het afschaffen of niet. Ik ben ook eerder voorstander om het grotendeels gelijk te trekken (en het dus evengoed af te schaffen voor kunstenaars). Maar volgens de definitie lijkt het mij perfect normaal dat veel ITers dit kunnen gebruiken.
 
Vermakelijke discussie moet ik zeggen.
We geraken er zelf al moeilijk uit en iedereen heeft wel ergens een punt..

Afschaffen of niet, t zal niet evident zijn en ze zouden beter alles is uitmesten.
Al lijkt mij dat nu echt een Herculestaak/draak.
 
  • Leuk
Waarderingen: knsL
Aangezien thuiswerk iets meer de norm zal worden als freelancer en ik daar zelf ook meer voor zal ijveren bij de klanten, ben ik aan het denken gegaan om, wegens plaatsgebrek thuis, een kantoor in de tuin te bouwen.

Ik zou dit met de vennootschap willen doen. Zijn er hier die daar ervaring mee hebben? Of tips kunnen geven?
 
Collega en ik hebben ontslag gegeven, WG in zak en as. Ik ga normaal gaan les geven in technische school(heb al toegezegd), collega gaat zelfstandig aan de slag. WG komt nu af met werken op zelfstandige basis voor hem aan 45/u. Interessant of niet? Materiaal en gereedschap wordt door hem voorzien.
 
Collega en ik hebben ontslag gegeven, WG in zak en as. Ik ga normaal gaan les geven in technische school(heb al toegezegd), collega gaat zelfstandig aan de slag. WG komt nu af met werken op zelfstandige basis voor hem aan 45/u. Interessant of niet? Materiaal en gereedschap wordt door hem voorzien.
Dat is een correct uurloon voor uw activiteit en relevante ervaring.
Er zijn er werken voor 35/u en terwijl nog hun eigen camionette moeten afbetalen.

Je zou eventueel kunnen deeltijds lesgeven en deeltijds zelfstandige in bijberoep?
 
Aangezien thuiswerk iets meer de norm zal worden als freelancer en ik daar zelf ook meer voor zal ijveren bij de klanten, ben ik aan het denken gegaan om, wegens plaatsgebrek thuis, een kantoor in de tuin te bouwen.

Ik zou dit met de vennootschap willen doen. Zijn er hier die daar ervaring mee hebben? Of tips kunnen geven?
Je kan die bureau inbrengen als kost voor het percentage dat je hem voor je job gebruikt. Dus als die bureau enkel dient om je job uit te voeren, is hij 100% aftrekbaar.
Misschien is zoiets een optie:
https://www.containerconcepts.be/container-office
?
 
Je kan die bureau inbrengen als kost voor het percentage dat je hem voor je job gebruikt. Dus als die bureau enkel dient om je job uit te voeren, is hij 100% aftrekbaar.
Misschien is zoiets een optie:
https://www.containerconcepts.be/container-office
?
Je zal die inderdaad 100% in kost kunnen brengen. Maar je zal wel de praktisch belastingvrije huur van een bureauruimte in uw huis verliezen. Je kan eventueel wat voor de grond claimen maar huur van grond zal eerder 50 EUR per maand zijn.

Daarnaast vraag ik mij ook af in hoeverre je s'morgens niet in een vochtige omgeving zal terecht komen. En is het makkelijk warm te houden in de wintermaanden?

Ik heb een nieuwbouwwoning gespot met praktijkruimte die ideaal zou zijn voor mijn kantoor (eventueel ook met oog op uitbreiding). Ik stond in december op punt een bod te doen maar toch niet gedaan. Ze staat nog altijd te koop (intussen zelf in prijs gezakt naar het bod dat ik voor ogen had). Vrijdag heb ik een algemeen update gesprek met de bank (jaarlijkse uitnodiging als zelfstandige), ga ik het eens op tafel leggen.
 
Je zal die inderdaad 100% in kost kunnen brengen. Maar je zal wel de praktisch belastingvrije huur van een bureauruimte in uw huis verliezen. Je kan eventueel wat voor de grond claimen maar huur van grond zal eerder 50 EUR per maand zijn.

Daarnaast vraag ik mij ook af in hoeverre je s'morgens niet in een vochtige omgeving zal terecht komen. En is het makkelijk warm te houden in de wintermaanden?

Ik heb een nieuwbouwwoning gespot met praktijkruimte die ideaal zou zijn voor mijn kantoor (eventueel ook met oog op uitbreiding). Ik stond in december op punt een bod te doen maar toch niet gedaan. Ze staat nog altijd te koop (intussen zelf in prijs gezakt naar het bod dat ik voor ogen had). Vrijdag heb ik een algemeen update gesprek met de bank (jaarlijkse uitnodiging als zelfstandige), ga ik het eens op tafel leggen.
Voor die huur moet je het ook niet gaan doen hoor, in weinig gevallen is dat effectief voordeliger als je laten taxeren aan 32%.
 
Voor die huur moet je het ook niet gaan doen hoor, in weinig gevallen is dat effectief voordeliger als je laten taxeren aan 32%.
Niet als motivatie een andere woning nemen, maar als je vandaag uzelf maandelijks 200-250 EUR huur betaalt voor een kantoor in huis moet je er wel mee rekening houden bij de investeringsbeslissing van een container in de tuin. Ik weet ook niet of de fiscus dan nog gaat akkoord zijn dat je uw internetverbinding in huis op de zaak neemt (als ze echt moeilijk willen doen).
Voor mij is die 250 EUR huur per maand 1/3e van de afbetaling van mijn woonkrediet, privé voel je die budgettaire ruimte wel.
 
Niet als motivatie een andere woning nemen, maar als je vandaag uzelf maandelijks 200-250 EUR huur betaalt voor een kantoor in huis moet je er wel mee rekening houden bij de investeringsbeslissing van een container in de tuin. Ik weet ook niet of de fiscus dan nog gaat akkoord zijn dat je uw internetverbinding in huis op de zaak neemt (als ze echt moeilijk willen doen).
Voor mij is die 250 EUR huur per maand 1/3e van de afbetaling van mijn woonkrediet, privé voel je die budgettaire ruimte wel.

die huur moet je toch aangeven en wordt toch belast in de personenbelasting, nee?
 
Niet als motivatie een andere woning nemen, maar als je vandaag uzelf maandelijks 200-250 EUR huur betaalt voor een kantoor in huis moet je er wel mee rekening houden bij de investeringsbeslissing van een container in de tuin. Ik weet ook niet of de fiscus dan nog gaat akkoord zijn dat je uw internetverbinding in huis op de zaak neemt (als ze echt moeilijk willen doen).
Voor mij is die 250 EUR huur per maand 1/3e van de afbetaling van mijn woonkrediet, privé voel je die budgettaire ruimte wel.

250 euro / maand? Mijn boekhouder rekent 100 euro / maand huur. Hoe heb jij die 250 euro bepaald? Ik heb momenteel gewoon een bureau (lees: tafel) in de keuken geplaatst en daar werk ik aan.

Die container zou ik niet doen, maar zou eerder kijken om een soort 'poolhouse' met bergruimte te laten bouwen. Ziet er leuker uit in de tuin en kan je ook mooier afwerken denk ik.
 
250 euro / maand? Mijn boekhouder rekent 100 euro / maand huur. Hoe heb jij die 250 euro bepaald? Ik heb momenteel gewoon een bureau (lees: tafel) in de keuken geplaatst en daar werk ik aan.

Die container zou ik niet doen, maar zou eerder kijken om een soort 'poolhouse' met bergruimte te laten bouwen. Ziet er leuker uit in de tuin en kan je ook mooier afwerken denk ik.
Je bent contractueel in principe vrij om je huur te bepalen.
Maar zoals hierboven gezegd, je moet het aangeven in de personenbelasting waardoor het in vele gevallen zelfs minder voordeliger is als je gewoon te laten taxeren vennootschapsbelasting en liquidatiereserves.
 
Dat is een correct uurloon voor uw activiteit en relevante ervaring.
Er zijn er werken voor 35/u en terwijl nog hun eigen camionette moeten afbetalen.

Je zou eventueel kunnen deeltijds lesgeven en deeltijds zelfstandige in bijberoep?
Bedoeling was om in de schoolvakanties als zelfstandige in bijberoep mee te gaan, zou dan een fiscaal interessante camionette met 5 zitplaatsen kopen...
 
Bedoeling was om in de schoolvakanties als zelfstandige in bijberoep mee te gaan, zou dan een fiscaal interessante camionette met 5 zitplaatsen kopen...
Een lichte vracht bedoel je dan?
In een eenmanszaak moet je die kosten ook beperken volgens het beroepsmatige gebruik.

Een vennootschap is misschien net te duur als het enkel voor schoolvakanties zou zijn, alhoewel... er zijn echt wel veel schoolvakanties toch? ;)
 
Terug
Bovenaan