Werk Freelancers & Ondernemers

Hoe regelen de meesten hier hun wagen?
Ik ga starten als freelancer, maar vraag mij dus af hoe ik het best kan doen.
Wat Eniac zei + gewoon even bij boekhouder navragen wat een normaal budget is. Uiteindelijk doet ge wat ge wilt, maar als die rond de 40K aanraad koopt ge best geen auto van 100K. Daarna is het gewoon naar garages gaan en wat offertes vragen. Kan al voor ge uw ondernemingsnummer hebt. Stock wagens zijn altijd extra interessant, zelfde voor jonge tweedehans (via garage ofc).

Eens ge dan weet wat ge wilt is het een kwestie van financiering krijgen (via garage of uw bank vaak, bank is vaak +/- 10% goedkoper op het einde qua interest maar best sowieso is bij beide horen). Als dat in orde is nemen zij contact op met de garage om die financiering af te handelen. Dat gaat meestal vlot zonder veel tussenkomst. Dan is het nog even verzekering zoeken (ook weer bij de bank of ergens anders, vaak vraagt de partij die de centen voorschiet een bewijs van een omnium verzekering).

Welke formule en op hoeveel jaar bespreekt ge best ook even met de boekhouder. Die kan ook redelijk snel zeggen of er een fiscaal verschil gaat zijn tussen 2 verschillende wagens (motorisaties).
 
Hoezo kan je dat sneller afschrijven?
De eerste factuur van een renting is doorgaans hoger (voorschot). Je kan dat bedrag omlaag onderhandelen, maar ik heb dat ook net hoger laten zetten omdat de auto in het jaar dat ik hem kocht nog meer aftrekbaar was. Dat wil zeggen dat alle facturen van de renting dat jaar dus ook meer aftrekbaar zijn.

Als je dan het geld hebt liggen kan je beter wat meer betalen in het jaar dat de aftrekbaarheid hoger is. Al blijft de uiteindelijke winst al bij al nog beperkt.
 
De eerste factuur van een renting is doorgaans hoger (voorschot). Je kan dat bedrag omlaag onderhandelen, maar ik heb dat ook net hoger laten zetten omdat de auto in het jaar dat ik hem kocht nog meer aftrekbaar was. Dat wil zeggen dat alle facturen van de renting dat jaar dus ook meer aftrekbaar zijn.

Als je dan het geld hebt liggen kan je beter wat meer betalen in het jaar dat de aftrekbaarheid hoger is. Al blijft de uiteindelijke winst al bij al nog beperkt.
En de loopduur kan je op dezelfde manier aanpassen he. Ik heb mijn wagen in 2018 gekocht, en ik wist dat in 2020 de regels rond aftrekbaarheid gingen aangepast worden. Bijgevolg dus ook de termijn zo kort mogelijk gehouden.
 
De eerste factuur van een renting is doorgaans hoger (voorschot). Je kan dat bedrag omlaag onderhandelen, maar ik heb dat ook net hoger laten zetten omdat de auto in het jaar dat ik hem kocht nog meer aftrekbaar was. Dat wil zeggen dat alle facturen van de renting dat jaar dus ook meer aftrekbaar zijn.

Als je dan het geld hebt liggen kan je beter wat meer betalen in het jaar dat de aftrekbaarheid hoger is. Al blijft de uiteindelijke winst al bij al nog beperkt.
Ah ok thanks, makes sense !
Zal inderdaad wat winst geven, maar niet superveel.

En de loopduur kan je op dezelfde manier aanpassen he. Ik heb mijn wagen in 2018 gekocht, en ik wist dat in 2020 de regels rond aftrekbaarheid gingen aangepast worden. Bijgevolg dus ook de termijn zo kort mogelijk gehouden.
Maar ... ik kan mijn (gekochte) wagen toch gewoon op evenveel tijd afschrijven?
Afschrijving van een goed loopt niet de facto gelijk aan de betalingen die gebeuren denk ik?
 
Ah ok thanks, makes sense !
Zal inderdaad wat winst geven, maar niet superveel.


Maar ... ik kan mijn (gekochte) wagen toch gewoon op evenveel tijd afschrijven?
Afschrijving van een goed loopt niet de facto gelijk aan de betalingen die gebeuren denk ik?
Een gekochte wagen wordt altijd afgeschreven over 5 jaar. Idem voor leasing. Dus zelfs al koop je een wagen met cash geld, dan nog wordt de kost over 5 jaar gespreid.
 
Gvd ik gebruikte altijd het gratis pakket van Yuki
Nu was er 4 maanden gratis dat je alle features kon gebruiken. Dat is vandaag beëindigd, maar nu kan je helemaal niets meer gratis gebruiken. Dus ook als je 3 facturen wilt maken, is het €20 per maand geworden ipv vroeger "gratis"
Smerige vendor lock-in praktijken:angry::angry:
 
Laatst bewerkt:
Een gekochte wagen wordt altijd afgeschreven over 5 jaar. Idem voor leasing. Dus zelfs al koop je een wagen met cash geld, dan nog wordt de kost over 5 jaar gespreid.
Niet als de gekochte wagen 2ehands is dacht ik?

Gvd ik gebruikte altijd het gratis pakket van Yuki
Nu was er 4 maanden gratis dat je alle features kon gebruiken. Dat is vandaag beëindigd, maar nu kan je helemaal niets meer gratis gebruiken. Dus ook als je 3 facturen wilt maken, is het €20 per maand geworden ipv vroeger "gratis"
Smerige vendor lock-in praktijken:angry::angry:
Meen je dat? Ik kon yuki niet meer gebruiken tenzij ik inging op hun 4 maand gratis, maar dacht te hebben gezien dat je daarna nog gratis kon gebruiken? (Ik maak geen facturen met yuki)
 
Je kan het nog gratis gebruiken om documenten aan te leveren. Alle andere functionaliteit zit in het minimumpakket van €20. Dus het kan dat het voor jou nog altijd volstaat. Maar ze hebben er dus al de rest uitgesloopt, terwijl er 4 maand geleden meer in zat.
 
Niet als de gekochte wagen 2ehands is dacht ik?
Dan kan het korter idd, afschrijvingstermijnen liggen slechts zelden wettelijk vast, die termijnen (bvb 5 jaar voor een auto) zijn richtlijnen die de fiscus zelf heeft opgesteld. Als je goede redenen hebt om daarvan af te wijken, zoals bvb een tweedehands kopen, mag dat. (De fiscus mag dat trouwens ook, als zij goede redenen hebben waarom een afschrijving eigenlijk langer zou moeten duren in jouw specifiek geval moeten ze die richtlijnen niet toepassen, al denk ik dat dat slechts heel zelden gebeurt)
 
Gvd ik gebruikte altijd het gratis pakket van Yuki
Nu was er 4 maanden gratis dat je alle features kon gebruiken. Dat is vandaag beëindigd, maar nu kan je helemaal niets meer gratis gebruiken. Dus ook als je 3 facturen wilt maken, is het €20 per maand geworden ipv vroeger "gratis"
Smerige vendor lock-in praktijken:angry::angry:
Dat zal ingevolge de Visma overname zijn, die willen meer geld zien!
 
Persoonlijk zou ik niet twijfelen. Ik heb 4 jaar getwijfeld eer ik de overstap heb gewaagd en achteraf gezien had ik het al vroeger moeten doen. Ik had 9 jaar ervaring toen ik de overstap maakte alsook meerdere jaren daarvan als team lead. Geen mobile dev maar wel fullstack. Gestart aan 650 EUR/dag 2 jaar terug, een tarief dat de meesten met +- 10 jaar ervaring en kennis van hun vak wel halen in onze industrie.

Om eerste klant te vinden heb ik gewoon contact opgenomen met zo'n headhunter/recruteringsbureau, zij hebben dan klant voorgesteld die voldeed aan mijn verwachtingen, 1x op gesprek geweest, tarief doorgegeven en paar dagen erna bevestiging gehad dat het in orde was. Voor mijn huidige klant net hetzelfde verhaal, paar telefoontjes met recruiter, 1 gesprekje met klant en twee weken erna kon ik al beginnen... Mijn tarief is ook nooit probleem geweest bij onderhandelingen.
Op die manier zou ik direct starten, 650/dag. Alleen in mijn sector niet haalbaar, ik zou zelf niet weten waar ik freelance jobs moet vinden in verwarmingstechniek...
 
Heeft iemand deze tool eens gebruikt om de day rate/nettoloon te berekenen? Komt het er dicht bij?
Het is een heel versimpelde weergave he. Auteursrechten is bvb al een groot verschil. Ook moet je zelf ingeven hoeveel kosten je gaat doen, dat kan je bijna niet inschatten he. En net dat stuk zorgt voor uw netto-"bonus" uit uw winst.
 
Nu het hier over facturatie software gaat, ik gebruik al een 2-tal jaar comanage en zeer tevereden van. Top support ook die mannen.

Als je een kijkje neemt, graag via mijn referal dan toch :)
 
Je kan het nog gratis gebruiken om documenten aan te leveren. Alle andere functionaliteit zit in het minimumpakket van €20. Dus het kan dat het voor jou nog altijd volstaat. Maar ze hebben er dus al de rest uitgesloopt, terwijl er 4 maand geleden meer in zat.
20€ per maand is toch de grote kost niet voor een overzichtelijk pakket? Heb via boekhoudkantoor nu ook enkele maanden gratis, maar ik zie er geen graten in om daar dan binnenkort voor te betalen. Gebruiksvriendelijke app, duidelijk overzicht op elk moment van de financiële situatie etc..
 
Iemand een idee of je nog extra korting kan krijgen bij Dell naast de "korting" die ze al aanbieden voor professionelen?

 
https://www.tijd.be/politiek-econom...-in-het-vizier-van-van-peteghem/10312793.html


Uit het artikel:

"In de tekst van het fraudeplan staat dat beroepsinkomsten die geen werkelijke creatie zijn van artistieke werken en rechten niet meer in aanmerking zouden komen. Concreet wordt verwezen naar de softwareontwikkeling. Maar in de regering valt te horen dat het niet de bedoeling is hele sectoren uit te sluiten. De intentie is vooral te vermijden dat auteursrechten worden aangewend om loonpakketten te optimaliseren."


Benieuwd wat ze hiermee precies gaan doen.
 
Ik als zelfstandige IT-er heb het nog niet op mijn loon pakket zitten maar was het wel van plan om aan te vragen. Mijn vorige werkgever had dit wel en was idd een leuke verhoging.

Was wel te verwachten dat ze het snel gingen terug draaien, want oweee dat mensen die al ongeloofelijk veel belasting betalen een paar 100 euro meer krijgen.
 
Terug
Bovenaan