Werk Freelancers & Ondernemers

Nu dat remote werk meer de norm geworden is, zijn er mensen hier die verplaatsingskosten aanrekenen wanneer dat de klant ‘eist’ dat je fysiek on-site moet zijn? Of was dit voordien altijd zo geweest?
 
Nog mensen bij Securex als sociaal secretariaat?

Eerste maand van de vennootschap (hiervoor eenmanszaak), en dus eerste maand loon. Kreeg gisteren een mail van [email protected] met volgende boodschap :

"Beste klant,

Binnen enkele minuten zullen nieuwe documenten beschikbaar zijn in de rubriek

'Documenten per berekening' van uw 'Mijn Documenten'-account :

00000XXXXXXX - LOONDOCUMENTEN "

Ondertussen al 4 zo'n mails gehad, maar in de link (en via Securex website) nog geen documenten beschikbaar. Is dat normaal? :unsure:
Geen ervaring met securex, wel in IT. Denk dat da redelijk 'normaal' is :tongue: Als ge na een dag of twee nog geen documenten hebt die ge verwacht mss eens bellen. Maar zo van die automatische batch/mail systemen zijn altijd een soep.
 
Nu dat remote werk meer de norm geworden is, zijn er mensen hier die verplaatsingskosten aanrekenen wanneer dat de klant ‘eist’ dat je fysiek on-site moet zijn? Of was dit voordien altijd zo geweest?
Ik factureer mijn kilometers aan het algemeen forfait van 0,3542 € per kilometer. Als ik parking moet betalen wordt die ook integraal doorgerekend. Op beide moet je btw aanrekenen.
Dat maakt dat de btwrecuperatie van uw wagenkosten hoger kunnen gezet worden dan het algemeen forfait van 35% (moet wel uw kilometers bijhouden).
Met al dat thuiswerk wordt mijn wagen eigenlijk hoofdzakelijk voor werkverplaatsingen/vergaderingen gebruikt. Mijn vriend werkt praktisch fulltime van thuis uit, als we ons privé verplaatsen is het zo goed als altijd met zijn bedrijfswagen.
 
Ik factureer mijn kilometers aan het algemeen forfait van 0,3542 € per kilometer. Als ik parking moet betalen wordt die ook integraal doorgerekend. Op beide moet je btw aanrekenen.
Dat maakt dat de btwrecuperatie van uw wagenkosten hoger kunnen gezet worden dan het algemeen forfait van 35% (moet wel uw kilometers bijhouden).
Met al dat thuiswerk wordt mijn wagen eigenlijk hoofdzakelijk voor werkverplaatsingen/vergaderingen gebruikt. Mijn vriend werkt praktisch fulltime van thuis uit, als we ons privé verplaatsen is het zo goed als altijd met zijn bedrijfswagen.
Ik heb het meer over de tijd die je dan kwijt bent tomdat je moet rijden (in het geval van een freelance IT’r dat perfect remote kan werken), je offert immers 1a2 uur van uw dag gewoon omdat je on-site moet zijn.
Volgens mij dekt die 0.35 enkel de brandstofkosten etc... ik weet niet hoeveel wat je uur rate is...
 
Ik heb het meer over de tijd die je dan kwijt bent tomdat je moet rijden (in het geval van een freelance IT’r dat perfect remote kan werken), je offert immers 1a2 uur van uw dag gewoon omdat je on-site moet zijn.
Volgens mij dekt die 0.35 enkel de brandstofkosten etc... ik weet niet hoeveel wat je uur rate is...
Een uurrate aanrekenen is ergens erover aangezien je zelf kiest met dat bedrijf in zee te gaan. Dan moet je maar een klant in de buurt zoeken, hun eigen personeel hun werktijd loopt ook niet tijdens het woonwerk-verkeer. Tenzij je voor een consultingbedrijf werkt, dan zou he uw werktijd kunnen laten doorlopen van de ene klant naar de andere. Een kilometervergoeding en parking zal vaak al genoeg afschrikken om jou niet onnodig op te roepen. In mijn geval kost dat hun al snel 50-60€ per dag, op maandbasis 1000-1200€.
 
Geen ervaring met securex, wel in IT. Denk dat da redelijk 'normaal' is :tongue: Als ge na een dag of twee nog geen documenten hebt die ge verwacht mss eens bellen. Maar zo van die automatische batch/mail systemen zijn altijd een soep.
Thx, had toch even gevalideerd met boekhouder. Hij ziet de documenten wel, ik niet. Ergens een probleem bij Securex dus.
Ondertussen desondanks mijn eerste loon uitbetaald aan mezelf, speciaal wel. :unsure:
 
Nu dat remote werk meer de norm geworden is, zijn er mensen hier die verplaatsingskosten aanrekenen wanneer dat de klant ‘eist’ dat je fysiek on-site moet zijn? Of was dit voordien altijd zo geweest?
Ik reken helemaal nooit iets aan, dat zie ik als "all-in". Buitenland worden de verblijfskosten doorgerekend, geen extra tijd.
 
Hi, ik volg deze thread toch al een hele tijd maar heb nog nooit echt zelf gepost. Ik heb zelf altijd het idee gehad om Freelance te gaan als mobile dev. Zelf heb ik ongeveer 8 jaar ervaring momenteel waaronder een aantal als tech lead en ik heb het gevoel dat ik de stap toch dit jaar nog ga wagen...

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie (Als mobile dev) de stap uiteindelijk gewaagd hebben en hoe dat ze het zelf ervaren hebben... Ik ben niet echt bang om zonder opdrachten te vallen al heb ik wel nog erg grote vraagtekens over wat ik mag verwachten van mijn inkomen (bv wat is een realistische day rate) eens dat ik de stap gewaagd heb.
 
Persoonlijk zou ik niet twijfelen. Ik heb 4 jaar getwijfeld eer ik de overstap heb gewaagd en achteraf gezien had ik het al vroeger moeten doen. Ik had 9 jaar ervaring toen ik de overstap maakte alsook meerdere jaren daarvan als team lead. Geen mobile dev maar wel fullstack. Gestart aan 650 EUR/dag 2 jaar terug, een tarief dat de meesten met +- 10 jaar ervaring en kennis van hun vak wel halen in onze industrie.

Om eerste klant te vinden heb ik gewoon contact opgenomen met zo'n headhunter/recruteringsbureau, zij hebben dan klant voorgesteld die voldeed aan mijn verwachtingen, 1x op gesprek geweest, tarief doorgegeven en paar dagen erna bevestiging gehad dat het in orde was. Voor mijn huidige klant net hetzelfde verhaal, paar telefoontjes met recruiter, 1 gesprekje met klant en twee weken erna kon ik al beginnen... Mijn tarief is ook nooit probleem geweest bij onderhandelingen.
 
En een day rate van 650, daar ga je sowieso zwaar mee vooruit ten opzichte van eender welk (normaal) loon als ontwikkelaar dat je als bediende/werknemer krijgt.
 
Nog mensen bij Securex als sociaal secretariaat?

Eerste maand van de vennootschap (hiervoor eenmanszaak), en dus eerste maand loon. Kreeg gisteren een mail van [email protected] met volgende boodschap :

"Beste klant,

Binnen enkele minuten zullen nieuwe documenten beschikbaar zijn in de rubriek

'Documenten per berekening' van uw 'Mijn Documenten'-account :

00000XXXXXXX - LOONDOCUMENTEN "

Ondertussen al 4 zo'n mails gehad, maar in de link (en via Securex website) nog geen documenten beschikbaar. Is dat normaal? :unsure:
Securex is gewoon brak, zit daar ook bij. Vaak is het pas de werkdag erop beschikbaar. Heb zelfs moeten mailen dat ze mijn loonberekening rond de eerste van de maand kunnen regelen want anders doen ze hun goesting (rond de 15de).
 
Securex is gewoon brak, zit daar ook bij. Vaak is het pas de werkdag erop beschikbaar. Heb zelfs moeten mailen dat ze mijn loonberekening rond de eerste van de maand kunnen regelen want anders doen ze hun goesting (rond de 15de).

Waarvoor heb je die zo stipt nodig dan? Mijn enige interacties met Securex de voorbije 2.5 jaar waren, vrij letterlijk, wachten tot hun mail aankomt voor het betalen van de sociale bijdragen, en die dan betalen. :)
 
Waarvoor heb je die zo stipt nodig dan? Mijn enige interacties met Securex de voorbije 2.5 jaar waren, vrij letterlijk, wachten tot hun mail aankomt voor het betalen van de sociale bijdragen, en die dan betalen. :)
Zonder de loonberekening wordt je loon niet gestort. Je zou met een voorschot kunnen werken maar dat is omslachtig + manueel werk. Bovendien zijn de meeste privéfacturen gedomicilieerd op het begin van de maand.
 
Hoe regelen de meesten hier hun wagen?
Ik ga starten als freelancer, maar vraag mij dus af hoe ik het best kan doen.
Financiële renting genomen. Ik zie geen meerwaarde in operationele lease. Voordeel van renting is dat je naar minimaal 16% restwaarde afbetaalt, dus wat lagere aflossingen voor een startende vennootschap.

Volgende wordt waarschijnlijk een banklening.
 
Financiële renting genomen. Ik zie geen meerwaarde in operationele lease. Voordeel van renting is dat je naar minimaal 16% restwaarde afbetaalt, dus wat lagere aflossingen voor een startende vennootschap.

Volgende wordt waarschijnlijk een banklening.
Waarom dan niet direct een banklening gedaan voor de eerste? Dat heb ik overig gedaan.
Ik wil overigs niet zeggen dat dat de goede optie is, maar vraag me af waarom je dat (blijkbaar) de beste optie vindt, maar dan niet deed.
 
Waarom dan niet direct een banklening gedaan voor de eerste? Dat heb ik overig gedaan.
Ik wil overigs niet zeggen dat dat de goede optie is, maar vraag me af waarom je dat (blijkbaar) de beste optie vindt, maar dan niet deed.
Ik heb voor de eerste een renting genomen omdat ik hem zo sneller kon afschrijven (met vooruitzicht van dalende aftrekbaarheid etc).
 
Waarom dan niet direct een banklening gedaan voor de eerste? Dat heb ik overig gedaan.
Ik wil overigs niet zeggen dat dat de goede optie is, maar vraag me af waarom je dat (blijkbaar) de beste optie vindt, maar dan niet deed.

Niet heel erg over nagedacht toen. Ik kreeg een zeer goede rentevoet, het was direct bij D'Ieteren dus weinig rompslomp en doordat je naar 16% afbetaalt initieel en ik geen voorschot moest leggen was het voor startende vennootschap die nog geen betalingen van klanten had wel handig zo.

Volgende keer banklening omdat die wagen dan wel direct van de vennootschap is zonder tussenpartij, en financieel maakt het dan ook niet meer uit.
 
Niet heel erg over nagedacht toen. Ik kreeg een zeer goede rentevoet, het was direct bij D'Ieteren dus weinig rompslomp en doordat je naar 16% afbetaalt initieel en ik geen voorschot moest leggen was het voor startende vennootschap die nog geen betalingen van klanten had wel handig zo.

Volgende keer banklening omdat die wagen dan wel direct van de vennootschap is zonder tussenpartij, en financieel maakt het dan ook niet meer uit.
Ok thanks, ik had/heb inderdaad dezelfde gedachtegang, en daarom direct een lening genomen. Dan moest ik wel wat meer privé-geld aan mijn vennootschap lenen initieel, maar dat hebt ge heel snel terug.

Ik heb voor de eerste een renting genomen omdat ik hem zo sneller kon afschrijven (met vooruitzicht van dalende aftrekbaarheid etc).
Hoezo kan je dat sneller afschrijven?
 
Terug
Bovenaan