Werk Freelancers & Ondernemers

Tja je kunt er algemeen een bedrag op plakken en het "feitelijk" voor uzelf maaltijdcheques noemen, maar mag dat ook "officieel" dan? Tja moeilijk te controleren voor de fiscus natuurlijk. En zolang die maandelijkse bedragen binnen de perken blijven zullen ze ook niet pakken daarvoor.

@iamhollywood maar dat gaat wel specifiek over binnenlandse dienstreizen.
Als freelancer zit je met dat algemeen forfait van 16 dagen x 17,41 EUR per dag altijd safe.
Eens je erboven gaat ga je het bij een controle moeten kunnen motiveren.
Ik pas voor mezelf ook het forfait toe.
 
Als freelancer zit je met dat algemeen forfait van 16 dagen x 17,41 EUR per dag altijd safe.
Eens je erboven gaat ga je het bij een controle moeten kunnen motiveren.
Ik pas voor mezelf ook het forfait toe.

Da's wel een schoon nettobonuske per maand. 278 euro. Met maaltijdcheques kom ik maar aan 160 per maand.
 
Als freelancer zit je met dat algemeen forfait van 16 dagen x 17,41 EUR per dag altijd safe.
Eens je erboven gaat ga je het bij een controle moeten kunnen motiveren.
Ik pas voor mezelf ook het forfait toe.
Maar die dagvergoeding mag toch ook alleen als je meerdere klanten hebt en dus niet maanden bij dezelfde klant zit.
 
Maar een vaste forfaitaire vergoeding die niet op basis van het aantal dagen bij de klant is kan dan weer wel.
 
Maar die dagvergoeding mag toch ook alleen als je meerdere klanten hebt en dus niet maanden bij dezelfde klant zit.
Inderdaad maar in de praktijk wordt voor bedrijfsleiders het aanvaard om een bedrag te plakken op het algemeen forfait voor kleine uitgaven waarvoor je geen expense note claimt.
 
Dat was niet het punt van @Xcessive- ...
Het ging hem over wat je als forfaitaire vergoeding aan bedrijfsleiders kan toekennen. Dat daar heel wat discussie rond bestaat, boekhouder x zegt a, boekhouder y zegt b. Het is gewoon algemeen onder accountants geweten dat als je het forfait voor dagvergoedingen toepast dat de fiscus dit algemeen zal aanvaarden.

Ander systeem is elke maand uw onkostennota opmaken en elk mogelijk bonneke bijhouden ;).
 
Zitten er hier die iets anders ondernemen buiten freelancen of uurtje factuurtje? Bijvoorbeeld in de productie of verkoop van artikelen?
 
Dus als je maanden aan een stuk bij 1 klant zit moet je geen kosten maken voor eten en zo?
Een maandelijkse forfaitaire onkosten vergoeding. Er is hier ook al is die discussie geweest over die dagvergoeding. Dus nu vraag ik mij wel af of de fiscus dit wel gewoon aanvaard als je meer dan 40 dagen bij dezelfde klant zit? @iamhollywood
 
Een maandelijkse forfaitaire onkosten vergoeding. Er is hier ook al is die discussie geweest over die dagvergoeding. Dus nu vraag ik mij wel af of de fiscus dit wel gewoon aanvaard als je meer dan 40 dagen bij dezelfde klant zit? @iamhollywood

Mijn boekhouder (SBB) heeft het ook wel afgeraden vorig jaar. Maar ik ben dan ook erg weinig on the road.
 
Een maandelijkse forfaitaire onkosten vergoeding. Er is hier ook al is die discussie geweest over die dagvergoeding. Dus nu vraag ik mij wel af of de fiscus dit wel gewoon aanvaard als je meer dan 40 dagen bij dezelfde klant zit? @iamhollywood
Dat is net wat ik probeer uit te leggen. Je kan niet gewoon spreken van de dagvergoeding maar wel van een algemene forfaitaire maandvergoeding, welke je om de discussie te vermijden basseert op die van de dagvergoeding.
Wil je echt safe zitten dan werk je met onkostennota en hou je elk bonnetje bij.
Maar de kans dat men gaat moeilijk doen bij een algemeen maandforfait gebasseerd op de dagvergoeding is miniem.

Waar je dan weer wel tegen de lamp kan lopen is dat je zowel een maandforfait toepast als elk parkingbonnetje/broodje etc inbrengt. Tenzij je kan aantonen dat uw werkelijke kosten de forfait te boven zijn gegaan (wat opnieuw neerkomt op een documentatie). Dat kan bijvoorbeeld voor een lunchdiner met een klant, daar is verstaanbaar dat dit vaak meer zal zijn dan de pietnullige 17,41 EUR per dag.
 
Dat is net wat ik probeer uit te leggen. Je kan niet gewoon spreken van de dagvergoeding maar wel van een algemene forfaitaire maandvergoeding, welke je om de discussie te vermijden basseert op die van de dagvergoeding.
Wil je echt safe zitten dan werk je met onkostennota en hou je elk bonnetje bij.
Maar de kans dat men gaat moeilijk doen bij een algemeen maandforfait gebasseerd op de dagvergoeding is miniem.

Waar je dan weer wel tegen de lamp kan lopen is dat je zowel een maandforfait toepast als elk parkingbonnetje/broodje etc inbrengt. Tenzij je kan aantonen dat uw werkelijke kosten de forfait te boven zijn gegaan (wat opnieuw neerkomt op een documentatie). Dat kan bijvoorbeeld voor een lunchdiner met een klant, daar is verstaanbaar dat dit vaak meer zal zijn dan de pietnullige 17,41 EUR per dag.
Dit, een controleur zal niet snel mogelijk doen over een maandelijkse forfaitaire onkostenvergoeding tussen de 50 en 300 EUR.
Daar zijn al 10-tallen rulings over geweest.
 
Kleine update, men heeft nu aan paar aanpassingen gedaan, maar onder andere het concurrentiebeding eens zo erg gemaakt. En ja ik heb echt zoiets van nee ik wil het niet meer alle men vertrouwen is eigenlijk niet meer goed bij cronos. Maar ja ik heb wel mijn opzeg gegeven bij een partij waar ik wel content van was het was puur voor de klant en zijn manier van werken (moeilijk altijd bij het verlengen), had ik iets anders gezocht. Hier al iemand dit meegemaakt en daar eventueel tips van hoe dit aan te pakken om op te lossen?
 
Kleine update, men heeft nu aan paar aanpassingen gedaan, maar onder andere het concurrentiebeding eens zo erg gemaakt. En ja ik heb echt zoiets van nee ik wil het niet meer alle men vertrouwen is eigenlijk niet meer goed bij cronos. Maar ja ik heb wel mijn opzeg gegeven bij een partij waar ik wel content van was het was puur voor de klant en zijn manier van werken (moeilijk altijd bij het verlengen), had ik iets anders gezocht. Hier al iemand dit meegemaakt en daar eventueel tips van hoe dit aan te pakken om op te lossen?
Wat zegt het concurrentiebeding nu dan?
 
Wat zegt het concurrentiebeding nu dan?
Dat je tijdens je op de opdracht zit geen concurrerende activiteiten mag doen die cronos en alle aanverwante bedrijven, dus ja in IT moogt ge niks doen. Met daar bovenop dat er zelf in staat dat familie dit niet mag doen of via familie dit mag doen. Dan is er een deel dat je niet mag af werven of beginnnen 1 jaar na het einde van het contract bij cronos of aanverwante maar ook alle klanten of prospecten, maar ja dan zit je weer bij half belgie want cronos is zo groot
 
Dat je tijdens je op de opdracht zit geen concurrerende activiteiten mag doen die cronos en alle aanverwante bedrijven, dus ja in IT moogt ge niks doen. Met daar bovenop dat er zelf in staat dat familie dit niet mag doen of via familie dit mag doen. Dan is er een deel dat je niet mag af werven of beginnnen 1 jaar na het einde van het contract bij cronos of aanverwante maar ook alle klanten of prospecten, maar ja dan zit je weer bij half belgie want cronos is zo groot
Opmerking maken en laten aanpassen.

Onze contracten gelden wel niet tov de hele Cronos groep, enkel binnen onze cluster. Maar er staat wel een concurrentiebeding in, dat is vrij standaard.
 
Dat je tijdens je op de opdracht zit geen concurrerende activiteiten mag doen die cronos en alle aanverwante bedrijven, dus ja in IT moogt ge niks doen. Met daar bovenop dat er zelf in staat dat familie dit niet mag doen of via familie dit mag doen. Dan is er een deel dat je niet mag af werven of beginnnen 1 jaar na het einde van het contract bij cronos of aanverwante maar ook alle klanten of prospecten, maar ja dan zit je weer bij half belgie want cronos is zo groot
Wat een bullshit, hoe kan jij nu je familie binden met een contract, is compleet onafdwingbaar en van de pot gerukt.

Dat laatste stuk (klanten of prospecten afwerven) staat wel standaard in veel freelancecontracten. Ik maakte mij daar initieel ook zorgen over, maar in praktijk zit je daar wel OK en betekent dat niet dat je niet meer in IT aan de slag kan hoor. Zou dan enkel niet bij een partij beginnen waarvan je expliciet weet dat jouw specifiek Cronos-bedrijf (of inderdaad cluster zoals eniac vermeldt) offerte indient of een project lopen heeft. Zelfs niet de ganse groep, want dan is het geen concurrentie meer - zo'n clausule zal voor een rechter echt geen stand houden als jij daar BI gaat doen en één of ander Cronos bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt doet daar wat webdev...
 
Vandaag mijn laatste dag gedaan bij Telenet :)
Contract loopt nog tot einde deze maand.

Zit momenteel dagelijks volboekt tot midden juni bijna, dus kan al zeker niet klagen :D
 
Terug
Bovenaan