Werk Freelancers & Ondernemers

En hoe vind jij zoveel klanten? Want het zijn toch telkens (erg) kleine opdrachten die je doet?
Das correct. Al moet ik zeggen dat ik de komende weken wat grotere projecten heb.

Klanten die effectief komen is vooral via sociale media en mond aan mond.

verder krijg ik wel vrij veel aanvragen via website, de website deed het vrij goed in google al moet die dringend eens upgedate worden.


proper werk aan eerlijke prijzen verkoopt zeker?

Al zullen die eerlijke prijzen moeten bekeken worden in de toekomst haha. Moet van alle niet standaard projecten een beginnen met na-calculatie. Want offertes is vaak te veel natte vinger werk omdat het moeilijk in te schatten is hoe lang iets zal duren.
 
Wat een bullshit, hoe kan jij nu je familie binden met een contract, is compleet onafdwingbaar en van de pot gerukt.

Dat laatste stuk (klanten of prospecten afwerven) staat wel standaard in veel freelancecontracten. Ik maakte mij daar initieel ook zorgen over, maar in praktijk zit je daar wel OK en betekent dat niet dat je niet meer in IT aan de slag kan hoor. Zou dan enkel niet bij een partij beginnen waarvan je expliciet weet dat jouw specifiek Cronos-bedrijf (of inderdaad cluster zoals eniac vermeldt) offerte indient of een project lopen heeft. Zelfs niet de ganse groep, want dan is het geen concurrentie meer - zo'n clausule zal voor een rechter echt geen stand houden als jij daar BI gaat doen en één of ander Cronos bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt doet daar wat webdev...

Ik heb die clausules al elke keer eruit laten halen of laten beperken om zeker achteraf geen discussie te hebben. Ook bij Cronos nog nooit last gehad om dit aan te passen naar de specifieke klant waarvoor ik een project uitvoer.
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier enig idee wat een marktconforme dayrate is voor een freelance finance manager met 8 jaar werkervaring in consulting en industrie en master diploma? ( ergens een range volstaat)
 
Wat doet een freelance finance manager? (serieuze vraag om u te kunnen antwoorden)
 
Wat ik versta onder finance manager:
- verantwoordelijk voor de jaarafsluiting
- verantwoordelijk voor consolidatie
- verantwoordelijk voor tussentijdse rapportering
- geeft leiding aan een (team) accountant(s)
- hoofdcontactpersoon bij audit

In kleinere organisaties zal deze persoon waarschijnlijk al de CFO zijn. In grotere organisaties - waar ik dus op doel- is dit volgens mij eerder de finance / accounting manager.
 
Iemand hier enig idee wat een marktconforme dayrate is voor een freelance finance manager met 8 jaar werkervaring in consulting en industrie en master diploma? ( ergens een range volstaat)
Alles hangt af van de functie. Zoals iemand reeds zei gaat men jou contacteren voor functies gaande van veredeld boekhouder tot finance manager. Als beginnend freelancer 400-475 EUR per dag. Uw eerste opdracht is de allerbelangrijkste, je moet opboxen tegen oude rakkers met 15-20 jaar ervaring als freelancer die functies als senior controller opnemen. Als ex-auditor/consultant heb je praktisch geen concrete ervaring als controller / finance manager. Meeste headhunters (Robert Half/Dixon/Michael Page etc) gaan 7 openstaande projecten als accountant hebben en één als controller. Eens een positieve eerste opdracht ben je gelanceerd en kan je makkelijker naar 500 EUR per dag gaan, 2-3 jaar verder is 650 EUR niet onrealistisch.

Mijn eerste opdracht was 6 maand aan 435 EUR per dag (via headhunter) als accountant. Een jaar later start ik binnenkort opnieuw binnen dat bedrijf als senior controller. De CFO had zelf tegen de headhunter gezegd dat het ideale profiel iemand als mezelf is waardoor ik rechtstreeks zonder headhunter een mooie dagfee heb kunnen bekomen. Dat is meteen een sterk signaal op mijn cv-blad dat ik kan uitspelen bij een volgend project.
Mijn huidig project is als accounting manager, net omdat de headhunter tijdens mijn eerste opdracht al signalen had gekregen dat ik klaar was voor een chief accountant/accounting manager rol.

Durf een initieel lagere rate en een opdracht onder niveau aanvaarden, doe uw best, blijf uzelf en je komt er wel :).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou willen starten met maaltijdcheques (voor mij en personeel).

Monizze lijkt aangeraden te worden voor kleine bedrijven. Zijn er nog ergens kortingen te regelen, of is het fixed price overal als kleine garnaal?
Regel je dit zelf, of is dat gemakkelijker via het sociaal secretariaat? Moet ik apart in het systeem van Monizze dan het aantal gewerkte dagen aangeven, of kan dit al slim gekoppeld worden met Liantis om daar de gegevens uit te lezen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou willen starten met maaltijdcheques (voor mij en personeel).

Monizze lijkt aangeraden te worden voor kleine bedrijven. Zijn er nog ergens kortingen te regelen, of is het fixed price overal als kleine garnaal?
Regel je dit zelf, of is dat gemakkelijker via het sociaal secretariaat? Moet ik apart in het systeem van Monizze dan het aantal gewerkte dagen aangeven, of kan dit al slim gekoppeld worden met Liantis om daar de gegevens uit te lezen?
Ik regel het zelf, kost me quasi geen moeite. Ik bekijk halfjaarlijks hoeveel dagen ik heb gewerkt en bestel evenveel maaltijdcheques.
Ik doe het op die manier om
  1. kosten te besparen: je betaalt een flat fee per bestelling, ik betaal die dus 2x per jaar ipv 12x.
  2. administratie te beperken: 2x per jaar tellen en inbrengen ipv 12x
Is toch enkel voor mezelf, ik weet dat het komt, met personeel ligt dat waarschijnlijk iets moeilijker.
 
Ik regel het zelf, kost me quasi geen moeite. Ik bekijk halfjaarlijks hoeveel dagen ik heb gewerkt en bestel evenveel maaltijdcheques.
Ik doe het op die manier om
  1. kosten te besparen: je betaalt een flat fee per bestelling, ik betaal die dus 2x per jaar ipv 12x.
  2. administratie te beperken: 2x per jaar tellen en inbrengen ipv 12x
Is toch enkel voor mezelf, ik weet dat het komt, met personeel ligt dat waarschijnlijk iets moeilijker.
Waarom zou je kijken hoeveel dagen je gewerkt hebt als je zelf de zaakvoerder bent? Het gemakkelijkste is gewoon 11 maanden maaltijdcheques uitkeren ongeacht of je al dan niet fulltime werkzaam was.
 
Dat lukt enkel als ge een profiel hebt dat ze echt hard nodig hebben. Anders krijgt ge gewoon een vriendelijke "Het is te nemen of te laten" terug.
Ge zijt freelancer. Een bedrijf contacteert u enkel als ze niemand intern hebben om een positie in te vullen. Als er andere freelancers zijn die het contract wel zo willen tekenen zijn er 2 opties. Ofwel loopt de markt leeg en ben je op termijn de enige consultant die nog op nieuwe projecten mag werken. Ofwel dwingt Cronos die clausule niet af.

Je kan trouwens ook in plaats van "ik wil die clausule er uit" zeggen "Die clausule wilt zeggen dat ik nooit een andere klant kan pakken gedurende dat jaar. Ik wil dat er een schadevergoeding van een half jaar omzet staat tegenover het uitvoeren van die clausule". Dat is ook wat ze bij werknemers moeten doen, en meestal beseffen ze dan wel dat het makkelijker is om die clausule er gewoon uit te halen.
 
Waarom zou je kijken hoeveel dagen je gewerkt hebt als je zelf de zaakvoerder bent? Het gemakkelijkste is gewoon 11 maanden maaltijdcheques uitkeren ongeacht of je al dan niet fulltime werkzaam was.
Ik zie nu in mijn overzicht dat ik er steeds 18 per maand bestel ongeacht hoeveel ik effectief gewerkt heb, zo heeft boekhouder het mij ooit gezegd.

Was mij dus vooral te doen om de periodiciteit eigenlijk, maar terecht punt!
 
Ge zijt freelancer. Een bedrijf contacteert u enkel als ze niemand intern hebben om een positie in te vullen. Als er andere freelancers zijn die het contract wel zo willen tekenen zijn er 2 opties. Ofwel loopt de markt leeg en ben je op termijn de enige consultant die nog op nieuwe projecten mag werken. Ofwel dwingt Cronos die clausule niet af.

Je kan trouwens ook in plaats van "ik wil die clausule er uit" zeggen "Die clausule wilt zeggen dat ik nooit een andere klant kan pakken gedurende dat jaar. Ik wil dat er een schadevergoeding van een half jaar omzet staat tegenover het uitvoeren van die clausule". Dat is ook wat ze bij werknemers moeten doen, en meestal beseffen ze dan wel dat het makkelijker is om die clausule er gewoon uit te halen.
Ja na veel vijfen en zessen is het toch gelukt. Laten we wel zeggen dat de juridische dienst moeilijk bleef doen, maar door de unit manager toch maar gebogen is. Met dan de tekst onder de laatste keer "ik hoop dat het nu in orde is". Maar het is in orde nu en het is enkel voor de klant waar ik zelf zit dus dan kan ik nadien nog doen wat ik wil
 
Zetten jullie eigenlijk digitale televisie voor thuis gewoon ook op de zaak?
Ik heb een abbo van 75€ excl btw voor internet en tv, op de factuur die in de boeken gaat staat gewoon op "telenet diensten" zonder 2de pagina met details. Geen idee of dit bij grondige controle naar boven kan komen, dat zien we dan wel weer.
 
Nog mensen bij Securex als sociaal secretariaat?

Eerste maand van de vennootschap (hiervoor eenmanszaak), en dus eerste maand loon. Kreeg gisteren een mail van [email protected] met volgende boodschap :

"Beste klant,

Binnen enkele minuten zullen nieuwe documenten beschikbaar zijn in de rubriek

'Documenten per berekening' van uw 'Mijn Documenten'-account :

00000XXXXXXX - LOONDOCUMENTEN "

Ondertussen al 4 zo'n mails gehad, maar in de link (en via Securex website) nog geen documenten beschikbaar. Is dat normaal? :unsure:
 
Terug
Bovenaan