Werk Freelancers & Ondernemers

Zijn hier mensen met ervaring van cronos als tussenbedrijf? En vooral die iets hebben kunnen doen aan het wurgcontract dat zij standaard geven?
 
Zijn hier mensen met ervaring van cronos als tussenbedrijf? En vooral die iets hebben kunnen doen aan het wurgcontract dat zij standaard geven?
Ik heb ze een half jaar gehad als tussenbedrijf. Ze betalen stipt op tijd, dus dat is zo geen probleem. Het enige onterechte vond ik dat ze de betalingstermijn op 2 maanden hebben gebracht owv Corona.

In mijn contract stond iets als "als de klant het contract met Cronos verbreekt, wordt het contract met de dienstverlener onmiddelijk stopgezet zonder opzegtermijn". Dat heb ik laten aanpassen naar "met de normaal geldende opzegtermijn". Voor de rest zijn hun contracten toch niet zo erg?
 
Dan heb jij nog een ander contract gekregen, heb het nog niet getekend, maar er stond bij mij een concurrentiebeding in, dat je eigenlijk 12 maanden niks mag doen. Ze de eerste 30 maanden van een nieuw contract zo mogen opzeggen en niks voor die maand moeten betalen. Bij mij sta de opzegtermijn op 3 maanden, maar de klant is maar 1 maand en zoals de advocaat zei, dat ze mij 2 maand vast kunnen houden zonder een klant te geven en ook geen inkomsten
 
Dan heb jij nog een ander contract gekregen, heb het nog niet getekend, maar er stond bij mij een concurrentiebeding in, dat je eigenlijk 12 maanden niks mag doen. Ze de eerste 30 maanden van een nieuw contract zo mogen opzeggen en niks voor die maand moeten betalen. Bij mij sta de opzegtermijn op 3 maanden, maar de klant is maar 1 maand en zoals de advocaat zei, dat ze mij 2 maand vast kunnen houden zonder een klant te geven en ook geen inkomsten

Dat eerste staat in quasi elk contract en wordt ook quasi nooit uitgevoerd.
Die 30 dagen, is volgens mij niet dat ze niet hoeven betalen. Ze moeten u gewoon geen extra maand opzeg regelen.
Als het een "Time & Material" contract is, en zij hebben geen werk voor u, dan is dat volgens mij hun probleem en kan je gewoon factureren. Als het een contract is dat projectgebonden is, dan loopt het sowieso af bij het opleveren van het project. Maar dat lijkt me iets dat je gewoon kan wegonderhandelen "ik wil dezelfde opzegtermijn bij klant als bij jullie".
 
Bij mijn huidige tussenpartij stond dat er niet tussen. Maar ik heb ook zoeits van ja zet het er niet in. Ik had ook een gesprek met een jurist van cronos en die wist precies zelf niet wat er in het contract stond.

Ik had toch een slecht gevoel bij het contract zelf en ja ik heb mij daar zelf wat in de problemen dan mee gewerkt dat ik mijn huidige al had opgezegd.
 
Bij mijn huidige tussenpartij stond dat er niet tussen. Maar ik heb ook zoeits van ja zet het er niet in. Ik had ook een gesprek met een jurist van cronos en die wist precies zelf niet wat er in het contract stond.

Ik had toch een slecht gevoel bij het contract zelf en ja ik heb mij daar zelf wat in de problemen dan mee gewerkt dat ik mijn huidige al had opgezegd.
Dat niet-concurrentiebeding staat erin zodat je Cronos niet als tussenpartij kan buitenspel zetten en rechtstreeks bij de eindklant gaat werken. Ik vond ook dat de verwoording in het "standaardcontract" veel te algemeen is dus heb dat laten aanpassen dat enkel rechtstreekse klanten van het dochterbedrijf waar ik bij zit hierop van toepassing zijn.
 
Het non-concurrentiebeding heb ik zonder problemen kunnen laten aanpassen dat het enkel van toepassing is op de klant waarvoor ik effectief werk, en niet algemeen.

Ik herinner me dat ik een aantal aanpassingen heb laten doen en dat was allemaal geen probleem, dus je kan daar gerust es naar polsen.
 
Het niet-concurrentiebeding en de opzegtermijn zijn ook zaken die ik vaak laat aanpassen. Bij de eerste zeggen ze vaak dat ze dat niet gaan gebruiken, en dat het alleen dient zodat je de tussenpartij er niet tussenuit kan foefelen. Daar heb ik begrip voor, maaar ik vraag dan ook om het op zo'n manier te verwoorden dat het enkel daarvoor kan dienen. Dus inderdaad van toepassing bij die specifieke klant in plaats van één of andere generieke bewoording.

Qua opzegtermijn laat ik het gelijk zetten voor beide partijen. Wat ik niet aanvaard is dat zij bijvoorbeeld een termijn van 1 maand hebben, en ik een termijn van 3 maanden. Iedereen gelijk voor de wet, en excuses als "wij nemen dat rechtstreeks over van de klant" moet ik niet hebben. Normaal lukt het om die termijnen gelijk te krijgen, en moest dat ooit niet lukken vraag ik wel €100/dag extra als vergoeding voor die discrepantie.

Als je twijfelt aan een passage in het contract, vraag waarvoor dat dient. Geven ze een andere uitleg dan er letterlijk staat kan je vragen om dat aan te passen naar wat ze je als uitleg gegeven hebben. Als ze afkomen dat het standaardcontracten zijn die ze aan iedereen geven negeer je dat vriendelijk, en vraag je om het toch aan te passen. Ik heb al wat weerstand tegengekomen, maar eigenlijk passen ze het altijd wel aan uiteindelijk. Zolang het redelijk blijft uiteraard.
 
Hier ook via cronos gewerkt en niet-concurrentiebeding kan je inderdaad laten aanpassen. Voor dezelfde klant wouden ze wel niet schrappen.
 
Idem hier, werk ook via Cronos en heb onder andere dat niet-concurrentiebeding laten aanpassen enkel en alleen voor de klanten waarvoor ik rechtstreeks heb gewerkt. Voor de rest nog enkele regels laten aanpassen.
 
heeft iemand zichzelf al maaltijdcheques gegeven?

Ik heb namelijk vaak honger.
 
heeft iemand zichzelf al maaltijdcheques gegeven?

Ik heb namelijk vaak honger.
Dat onderwerp is hier al is besproken geweest denk ik? Of was het nog op 9lives. Ik ken er die maaltijdcheques hebben. Op de site van monizze kan je berekenen wat de kost is en daar valt het goed mee: https://www.monizze.be/nl/bereken-mijn-offerte-maaltijdcheques/. Ik doe het zelf niet op aanraden van de boekhouder omdat hij van mening is dat dit al mee in mijn maandelijkse onkostenvergoeding zit.
 
Dat onderwerp is hier al is besproken geweest denk ik? Of was het nog op 9lives. Ik ken er die maaltijdcheques hebben. Op de site van monizze kan je berekenen wat de kost is en daar valt het goed mee: https://www.monizze.be/nl/bereken-mijn-offerte-maaltijdcheques/. Ik doe het zelf niet op aanraden van de boekhouder omdat hij van mening is dat dit al mee in mijn maandelijkse onkostenvergoeding zit.

Ik lees wel vaak dat je werknemer moet worden van je vennootschap, maar ben je dat al niet als je bedrijfsleider bent?
 
Dat onderwerp is hier al is besproken geweest denk ik? Of was het nog op 9lives. Ik ken er die maaltijdcheques hebben. Op de site van monizze kan je berekenen wat de kost is en daar valt het goed mee: https://www.monizze.be/nl/bereken-mijn-offerte-maaltijdcheques/. Ik doe het zelf niet op aanraden van de boekhouder omdat hij van mening is dat dit al mee in mijn maandelijkse onkostenvergoeding zit.
Dit;
+maaltijdcheques zijn ook niet volledig fiscaal aftrekbaar en je hebt er administratiekosten op
 
Laatst bewerkt:
Dat onderwerp is hier al is besproken geweest denk ik? Of was het nog op 9lives. Ik ken er die maaltijdcheques hebben. Op de site van monizze kan je berekenen wat de kost is en daar valt het goed mee: https://www.monizze.be/nl/bereken-mijn-offerte-maaltijdcheques/. Ik doe het zelf niet op aanraden van de boekhouder omdat hij van mening is dat dit al mee in mijn maandelijkse onkostenvergoeding zit.
Tja je kunt er algemeen een bedrag op plakken en het "feitelijk" voor uzelf maaltijdcheques noemen, maar mag dat ook "officieel" dan? Tja moeilijk te controleren voor de fiscus natuurlijk. En zolang die maandelijkse bedragen binnen de perken blijven zullen ze ook niet pakken daarvoor.

@iamhollywood maar dat gaat wel specifiek over binnenlandse dienstreizen.
 
Terug
Bovenaan