Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
.Gebeurt constant, quasi elk groot consultancy bureau werkt zo...Je werkt bij een consultancybedrijf A dat een tussenpartij B nodig heeft om je te plaatsen bij eindklant C? Dat heb ik nu nog nooit gehoord eigenlijk.
Ik heb persoonlijk niets gezien of getekend van enige extra documenten sinds de detachering bij C, noch bij A of B.Ik heb dit ook al meermaals gezien. Wat partij A zal doen is een afkoopvergoeding vragen aan B. Dat kan al snel oplopen tot 15-20k.. als jij op langere termijn (1jaar) via B bij C kan blijven verdient B dit wel terug door de marge die A niet meer op jou neemt. Als er voor meerdere projecten een duurzame relatie bestaat tussen A en B zullen ze dat bedrag waarschijnlijk wel herzien naar beneden.
Moh, zo bizar. Ik heb nooit zo gewerkt, en niemand in mijn ruime kring van studiegenoten. Altijd rechtstreeks bij de klant van het consultancybedrijf (werkgever).Gebeurt constant, quasi elk groot consultancy bureau werkt zo...
Jij ziet dat contract ook niet. Het is een contract tussen A en B, wat de bazen van A en B zien (of ja, diegenen die de contracten afhandelen). In dat contract zal waarschijnlijk staan dat B jouw niet rechtstreeks mag 'afsnoepen'. Om dat contract dan in stukken te scheuren vraagt A een som geld.Ik heb persoonlijk niets gezien of getekend van enige extra documenten sinds de detachering bij C, noch bij A of B.
Wij bij A hebben al een aantal consultants werken bij partij B, de relatie is nog nieuw maar bouwt wel sterker op.
Ik heb bij een kleiner consultancy bedrijf gewerkt, en er zat bijna altijd een groter bedrijf tussen. Als je natuurlijk bij dat groter bedrijf werkt (of een ander groot bedrijf) dan ga je zelden of nooit een tussenpartij hebben.Moh, zo bizar. Ik heb nooit zo gewerkt, en niemand in mijn ruime kring van studiegenoten. Altijd rechtstreeks bij de klant van het consultancybedrijf (werkgever).
Goh, het is niet abnormaal dat dat groter bedrijf minder marge neemt als er nog een bedrijf tussen zit. In zo'n geval kan je vaak zelfs nog goedkoper uitkomen dan rechtstreeks via het grote bedrijf te gaan.Als freelancer blijf ik dan meestal ook van de kleinere bedrijven weg, tenzij ze in een specifieke niche zitten. Anders heb je een grotere kans dat er een extra partij tussen zit die wat van je tarief afroomt.
Ik kan uw marges niet plaatsen eerlijk gezegd:De (rechtstreekse) marge bij de meeste kleine bedrijfjes is 10-15%. Bij de grotere hoor ik vaker marges van 25% en meer. Maar ze proberen hun consultants dan ook altijd te duur te verkopen...

Wel, mijn tussenpartij (klein bedrijf) neemt normaal 12% marge op de dagprijs bij freelancers. Bij bvb Deloitte was dat 25% bij een vorige klant.Ik kan uw marges niet plaatsen eerlijk gezegd:
Welk is het?
- Ofwel zijn het bottomline / netto marges, en dan is 10%-15% al vrij hoog (maar niet ongezien)
- Ofwel zijn het bruto marges, en dan is 10%-15% onwaarschijnlijk laag (als in, dan zijn we waarschijnlijk netto verlies aan het maken)
- Ofwel spreekt ge enkel over het "tussenbedrijf" en puur over de mark-up t.o.v. de inkoopprijs, en dan is 25% weer niet gangbaar (te hoog)
![]()
Ah, mark-up dus.Wel, mijn tussenpartij (klein bedrijf) neemt normaal 12% marge op de dagprijs bij freelancers. Bij bvb Deloitte was dat 25% bij een vorige klant.
Mijn contract met A, of de regeling tussen A en B?Er zijn genoeg eindklanten die met een lijst van preferred suppliers (PSL) werken. als jouw consultancybedrijf waar jij werkt niet op die lijst staat, zal je via een tussenbedrijf moeten gaan (die wel die op die lijst staat) om bij die klant te kunnen werken. Het gebeurt constant en overal, en vooral voor de grotere bedrijven..
Die tussenbedrijven nemen dan uiteraard ook een percentage marge op de fee die jouw consultancybedrijf voor jou vraagt. Dus tussen hetgeen jij ontvangt van jouw opdrachtgever (bedrijf A) en hetgeen eindklant (C) voor jouw diensten betaalt aan A (via B) zal er wel een serieuze marge zitten ook.
@Bacho Jouw opdrachtgever (A) zal niet zomaar toestaan dat jij zelf bij B gaat werken.. daar verliezen ze hun commercie door.. dus in jouw contract gaat sowieso een niet concurrentie-beding staan waardoor jij bv. 1 of 2 jaar na einde opdracht niet rechtstreeks of via een andere partij naar de eindklant kan gaan.
Mijn huidige tussenpartij is een consultancybureau ongeveer ter grootte van een typisch Cronos-bedrijfje (maar het is dus geen Cronos).Ah, mark-up dus.
Maar we zijn appelen met peren aan het vergelijken imo. Allez het ligt iets dichter bij elkaar dus laten we bananen met platanen zeggen...
Uw huidige tussenpartij zal de typische detacheerder zijn? e.g. Experis, Expertum, Masento, ..
Of at best een IT consultancy bedrijf dat tegelijk veel detachering doet, en ook veel met subcos werkt, genre Delaware, Cegeka, Ordina, Cronos, Real Dolmen,...
Toch licht andere context vs een Deloitte of Accenture ofzo die 1. als streefdoel hebben om maximum intern te doen en daardoor subcos net niet verbieden, 2. bijna exclusief projecten draaien (aka hogere marges), en 3. de facto al een hogere marge nastreven.
Dat de Deloittes van deze wereld 25% mark-up nemen klopt... maar 95% gaat die persoon op in een groter project, ofwel is dat een "favor" voor de klant omdat ze die man echt moeten hebben.
Deloitte hun doel is momenteel om 25% van hun omzet met freelancers te realiseren omdat ze merken dat de marges toch aanzienlijk hoger liggen dan met internen. Mijn vriend ziet als intern project verantwoordelijke bij Deloitte toch behoorlijk hogere marges dan 25%. En dan nog is het momenteel scharrelen om freelancers, ze zoeken ze zelf al in het buitenland. Markt kan de vraag niet volgen.Ah, mark-up dus.
Maar we zijn appelen met peren aan het vergelijken imo. Allez het ligt iets dichter bij elkaar dus laten we bananen met platanen zeggen...
Uw huidige tussenpartij zal de typische detacheerder zijn? e.g. Experis, Expertum, Masento, ..
Of at best een IT consultancy bedrijf dat tegelijk veel detachering doet, en ook veel met subcos werkt, genre Delaware, Cegeka, Ordina, Cronos, Real Dolmen,...
Toch licht andere context vs een Deloitte of Accenture ofzo die 1. als streefdoel hebben om maximum intern te doen en daardoor subcos net niet verbieden, 2. bijna exclusief projecten draaien (aka hogere marges), en 3. de facto al een hogere marge nastreven.
Dat de Deloittes van deze wereld 25% mark-up nemen klopt... maar 95% gaat die persoon op in een groter project, ofwel is dat een "favor" voor de klant omdat ze die man echt moeten hebben.
lees ik dat dan juist dat de freelancers gewoon beter zijn dan de internen?Deloitte hun doel is momenteel om 25% van hun omzet met freelancers te realiseren omdat ze merken dat de marges toch aanzienlijk hoger liggen dan met internen. Mijn vriend ziet als intern project verantwoordelijke bij Deloitte toch behoorlijk hogere marges dan 25%. En dan nog is het momenteel scharrelen om freelancers, ze zoeken ze zelf al in het buitenland. Markt kan de vraag niet volgen.
Nee, goedkoperlees ik dat dan juist dat de freelancers gewoon beter zijn dan de internen?

Daar sta ik echt van te kijken. Ik wil u en uw vriend niet in twijfel trekken, maar dat staat haaks op al mijn ervaring in vergelijkbare bedrijven, en op mijn idee van "slimme business practices". Maar bon, het zal dan wel zo zijn.Deloitte hun doel is momenteel om 25% van hun omzet met freelancers te realiseren omdat ze merken dat de marges toch aanzienlijk hoger liggen dan met internen. Mijn vriend ziet als intern project verantwoordelijke bij Deloitte toch behoorlijk hogere marges dan 25%. En dan nog is het momenteel scharrelen om freelancers, ze zoeken ze zelf al in het buitenland. Markt kan de vraag niet volgen.
1. Inderdaad over consultingDaar sta ik echt van te kijken. Ik wil u en uw vriend niet in twijfel trekken, maar dat staat haaks op al mijn ervaring in vergelijkbare bedrijven, en op mijn idee van "slimme business practices". Maar bon, het zal dan wel zo zijn.
Wel 3 vragen:
- Spreken we over consulting? Ik wel in elk geval.
- Spreken we over subcos vs Deloitte BE medewerkers? Of Deloitte andere landen?
- Wat voor type subcos zijn dat dan?
Als ik even los door de bocht mag gokken: Bij Deloitte zijn de equity partners van BE aan het vechten met die van andere landen. Hierdoor worden er veel te hoge rates aangerekend voor interne medewerkers aan andere Deloitte landen.
Wanneer al die equity partners eindelijk bepaald hebben wie de langste piemel heeft, en dat ze veel meer rendement draaien door gewoon "elkaar te helpen", zal dat doel wel snel terug verdwijnen.