Fraude door zelfstandigen

Als je heel weinig onkosten hebt en die 'echt niks kan vinden', is er ook weinig dat gecontroleerd moet worden, waardoor zo'n dossier op zich simpel zou moeten zijn. De verhalen van rampcontroles zijn vooral geinspireerd door mensen die wél iets te verbergen hebben, maar het dan maar op de controleur steken.
Sorry maar dit is echt utter crap. Pure onwetendheid dit en duidelijk nul relevante ervaring.

“Ze zullen wel iets te verbergen hebben”
Sure man, sure…

waarom zou het? Alle verhalen die ik lees over rampcontroles, daar blijkt altijd wel iets dubieus aan te zijn (dat de gecontroleerde gewoon niet dubieus vindt).
Omdat ik zelf al getuige ben geweest van dergelijke controles waar nul komma nul te verbergen was.

Het probleem bij fiscale controle is dat the sky the limit is in de strijd tegen fiscale fraude. Het is bij zaken waar ze geen zekerheid hebben van misbruik vaak “schuldig tot onschuld bewezen” wat een dramatische benadering is van de realiteit. Het hoort altijd onschuldig tot schuld bewezen is. Dat is de reden dat het zo is in de rechtspraak, om mensen niet onterecht aan het kruis te nagelen.

Net dat is het punt dat Nijntje volgens mij wil maken. Ze focussen op gemorrel in de marge (die ook bestraft moet worden) met de restaurantbonnetjes etc. Terwijl dat de waan van de dag is, terwijl veel grotere fiscale constructies voor veel meer verlies als maatschappij zorgen.

Maar in België kiezen ze er liever voor om te focussen op de kleine garnaaltjes en als ze een grote garnaal hebben, zoals bvb Amadeus dan sluiten ze een dealtje.
Maar...is dat ook effectief zo? Allez, restaurantbonnetjes zijn toch de waan van de dag niet, dat is ouder als ik ben vermoed ik. Het is toch puur pragmatisch dat als je aan fraudebestrijding wil doen je zowel "gerommel in de marge" moet aanpakken, waar je met een minimum aan moeite waarschijnlijk al heel wat fraude kan aanpakken, en grote dossiers waar het een pak manuren kost om zaken aan te tonen. En die laatste categorie, als men begint met buitenlandse, en zeker niet-EU rekeningen en constructies, kan ik me inbeelden dat op een bepaald moment de staat eieren voor zijn geld kiest en er een deal wordt gesloten.

Als je cijfers hebt, graag hoor, maar dit klinkt voor mij toch als "ze pakken de kleintjes aan", zo die typische Belgische reflex waar iedereen zichzelf klein en onbetekenend inschat als het uitkomt.
Als ze heel ver gaan in het controleren van de BTW-bonnetjes voor restaurants af te keuren/strenger maken, vraag ik me ook af of ze op lange termijn niet meer verlies gaan maken met minder horeca-zaken.
Als er nu een sector is die uitpuilt van het zwartwerk is het de horeca wel natuurlijk, ik heb voor die sector 0.0 compassie. Als men enkel maar kan overleven door eigen fraude of van je klanten, ga dan iets anders doen.

Geef toe: we hebben een gigantische zwarte economie, iedereen kent mensen die in het zwart werken of een andere "sociaal aanvaard" vorm van fraude plegen, maar gebaseerd op de laatste pagina's zou hier dan een fiscaal schrikbewind heersen waar de "fiscale bulldogs" zonder bewijs geld komen halen. Dat lijkt me toch vrij contradictorisch.

Laatst bewerkt:
Nemen jullie geen verzekering voor de kosten die bij zo’n controle komt te kijken?

Ik snap nu niet echt het nut van zo'n verzekering zeker als je redelijk "default" werkt. (It-consultants zijn niet bepaald exotisch boekhoudingen.)

Ik zou het nog snappen bij degene die in bouwsector of horeca omdat dat nu éénmaal risicosectoren zijn (% kans op fiscale controle gaat hoger zijn). Of als je "alternatieve" dingen aan het doen bent waar je al van te voren weet dat er discussie kan ontstaan..

Ik heb 1 controle gehad na 10 jaar, geen extra kosten gehad

€200 aan restaurant bonnetjes was het resultaat

Ze mogen binnen 10 jaar nog eens langskomen, geen enkel probleem

Dus die rekent dat elk jaar in ongeacht of je controle krijgt of niet?
Eerder, die rekent voor zijn volledige klantenbestand dat die gemiddeld een X aantal controles per jaar en dat die daaraan zoveel uur werk heeft. Die spreidt dan die kost over heel zijn klantenbestand. Sommige mensen hebben liever een vaste voorspelbare prijs dan een per uur prijs die uiteindelijk zal variëren.

Als je een "weinig risicovol" klantenbestand hebt bij wijze van spreken (Sommige boekhouders weigeren horeca-zaken en bouwsector als klant omdat ze weten dat er veel meer kans is op controles en miserie.), kan je wel op voorhand inschatten hoeveel controles je gaat hebben min of meer per jaar.
En als je beetje ordentelijk werkt als boekhouder en je klanten zijn niet van het type 'schoendoos', dan zou je daar toch niet zoveel werk aan moeten hebben zoals in den oude tijd. Alles is digitaal, alles is digitaal uitwisselbaar,...

Natuurlijk de die die met forfait werken, daar zitten geen advocaten inbegrepen voor je beroepsprocedure voor de rechtbank.

Ik heb daar geen zicht op. Het voordeel van B2B zeker? Mijn klanten hebben altijd een factuur nodig.

Niettegenstaande ik een aantal argumenten van o.a. @Nijntje prima begrijp blijft het me wel voor de borst stoten dat bvb. een relatief eenvoudige kapster (gewoon eenmanszaak met ruimte in eigen woning) probleemloos 20-30k/jaar zwarte inkomsten heeft + nog wat klassieke schnabbels - in het kader van fiscale fraude kan dat mss wel klein bier zijn maar wanneer je dat gaat vergelijken met een doorsnee werknemer zijn dat gigantische bedragen.

Van controles gesproken: bovenstaande heeft er nog geen gehad, bestaat ondertussen +15 jaar, in een sector die notoir berucht is - dat zegt zeer veel, zo niet alles over de ernst waarmee overheden hier naar kijken. Het is maatschappelijk en fiscaal aanvaard, dat is imo het enige dat ik daaruit kan besluiten.

Hier zelf zelfstandige geweest van ongeveer 2005 tot 2012 (wel zonder ondernemingsnummer, maar fiscale aangiftes gaven dat wel aan), vriendin van 2013 tot 2018 en ik terug sinds 2021. Behalve één keer een vraag ivm het BTW-nummer van m'n vriendin (nét bij de opstart) ook nooit controle gehad.

Nu zou het toch wel mogen komen, ook gezien het nu horeca betreft en de fraudemogelijkheden gigantisch zijn.

Niettegenstaande ik een aantal argumenten van o.a. @Nijntje prima begrijp blijft het me wel voor de borst stoten dat bvb. een relatief eenvoudige kapster (gewoon eenmanszaak met ruimte in eigen woning) probleemloos 20-30k/jaar zwarte inkomsten heeft + nog wat klassieke schnabbels - in het kader van fiscale fraude kan dat mss wel klein bier zijn maar wanneer je dat gaat vergelijken met een doorsnee werknemer zijn dat gigantische bedragen.

Van controles gesproken: bovenstaande heeft er nog geen gehad, bestaat ondertussen +15 jaar, in een sector die notoir berucht is - dat zegt zeer veel, zo niet alles over de ernst waarmee overheden hier naar kijken. Het is maatschappelijk en fiscaal aanvaard, dat is imo het enige dat ik daaruit kan besluiten.

Ja maar dat stoot mij ook voor de borst hoor. Dat is echt bewust zwartwerk en inkomsten niet aangeven. Dat is voor mij ook een ethische lijn die ik niet zelf zou over gaan. Is iets dat ik met mijn posts in de verste verte niet goedkeur hoor.

Terug
Bovenaan