Fraude door zelfstandigen

Zoals anderen hier ook zeggen vergelijk je appelen met peren. Er is een groot verschil tussen vermogensopbouw (inkomen - uitgaven) en vermogen.

En ja, voor sommige zaken wordt een stuk van het vermogen al meegenomen om te kijken of je recht hebt op steun. Bvb voor studiebeurs wordt er gekeken naar tweede woningen, volledig terecht. Waarom zou dit voor andere zaken ook niet kunnen? Ja, dat je voor werkloosheidsuitkeringen in beginsel iedereen die onvrijwillig werkloos wordt, ongeacht zijn vermogen, een uitkering geeft is logisch, je betaalt er via de sociale zekerheid voor.

Maar extra zaken zoals studiebeurs, die zouden écht enkel moeten gaan naar wie het écht nodig heeft, niet naar wie het beste systeem onderhandeld heeft ooit.
Dat is geen vergelijking appelen met peren. Voor de meeste zelfstandigen zijn die dividenden hun pensioenopbouw en een reserve voor tijden waarin er minder inkomen is. Lang niet iedereen keert jaarlijks zijn winsten uit. Als een zelfstandige morgen ziek valt of werkloos wordt is de tegemoetkoming eerder beperkt dan iemand in loondienst.

Wat niet wil zeggen dat ik het normaal vind dat er sociale voordelen zijn. Maar dan mag het imo wel voor iedereen in kaart gebracht worden en niet enkel specifiek voor zelfstandigen.

Die mensen in kwestie hadden zelf een bouwgrond in bezit nav een erfenis. Dat telt blijkbaar niet mee voor toekenning van een sociale woning?! Een bouwgrond en 600k cash terwijl er zovelen hopeloos moeten wachten op een sociale woning.

Neen ik vind dat niet logisch, daarom dat ik het aankaart. Het lijkt nu alsof er een kruistocht gaande is tegen zelfstandigen, maar als we echt de toekenning van sociale voordelen wil gaan herbekijken dan moet dat imo ruimer, en dan mag men bij IEDEREEN gaan kijken naar het vermogen, niet enkel bij zelfstandigen.
Volgens mij ga je weinig mensen vinden die zo'n situaties verdedigen en enkel naar zelfstandigen willen kijken hoor. Ik snap ook niet op wat die "kruistocht" slaat eerlijk gezegd, volgens mij hoor je in het maatschappelijk debat minstens evenveel protest voor onterecht toegewezen sociale woningen als zaken zoals studiebeurzen voor zelfstandigen. Ik vind het een beetje "but look over there!" eerlijk gezegd.

Volgens mij ga je weinig mensen vinden die zo'n situaties verdedigen en enkel naar zelfstandigen willen kijken hoor. Ik snap ook niet op wat die "kruistocht" slaat eerlijk gezegd, volgens mij hoor je in het maatschappelijk debat minstens evenveel protest voor onterecht toegewezen sociale woningen als zaken zoals studiebeurzen voor zelfstandigen. Ik vind het een beetje "but look over there!" eerlijk gezegd.
Welke actieve acties worden er ondernomen tegen de anderen? Vooruit schreeuwt volop in de media dat ze de bedrijfsleiders van vennootschappen hun sociale voordelen gaan afnemen. Welk geluid klinkt daar richting de andere gevallen? Voor mij is dat dezelfde discussie. Men wil het gat in de begroting dichten, men denkt terecht aan onterecht toegekende sociale voordelen, ok maar dan voor iedereen en niet enkel krantenkoppen rond zelfstandigen :).

Dat dividend is imo vermogensopbouw. Gaan we dan ook voor heel de bevolking rekening houden met het totaal vermogen om sociale voordelen toe te kennen?

Ik heb recent buren van mijn ouders geholpen met hun aangifte successie door overlijden van 1 van beide partners. 600k roerende middelen verspreid over meerdere potjes maar wel al 15 jaar een sociale woning en sociaal tarief 🫣.

JPV heeft daar al beter op geantwoord dan ik dat zou kunnen, maar kort ter herhaling: ja, ik zou daar voor heel de bevolking rekening mee houden.

Met uitzondering van de "basics": kindergeld, ziekteverzekering, werkloosheidsuitkering, pensioen (en nog een paar dingen), die dienen solidair voor iedereen toegankelijk te zijn, zelfs los van hoeveel de mensen verdienen.

Maar "extra's" zoals verhoogd kindergeld, sociaal tarief, studiebeurs, leefloon, sociale woning... Lijkt me héél logisch dat daar naar inkomen gekeken worden, maar dan ook naar het volledige inkomen en bij zaken zoals een studiebeurs ook naar zaken als extra woningen (potentiële huurinkomsten), grote sommen spaargeld, aandelen, etc.

Je geeft zélf immers een voorbeeld van iets wat niemand hier gaat toejuichen: sociaal tarief voor mensen met 600k aan roerende middelen... zou je zelf ook niet goedkeuren als je de regels kon aanscherpen denk ik dan?

Dat is geen vergelijking appelen met peren. Voor de meeste zelfstandigen zijn die dividenden hun pensioenopbouw en een reserve voor tijden waarin er minder inkomen is. Lang niet iedereen keert jaarlijks zijn winsten uit. Als een zelfstandige morgen ziek valt of werkloos wordt is de tegemoetkoming eerder beperkt dan iemand in loondienst.

Met die logica geef je toch zelf aan dat als iemand die zichzelf nu een laag loon uitkeert, maar kan leven van grote dividenden van enkele jaren geleden, diens reële inkomen eigenlijk een combinatie is van het lage loon nu, en dividenden. Je kan die dividenden gerust gespreid en met een correctiefactor in rekening brengen, om zo ook nog voordelen te kunnen toekennen aan zelfstandigen die het écht zwaar hebben (wat ook gerust kan).

Wat niet wil zeggen dat ik het normaal vind dat er sociale voordelen zijn. Maar dan mag het imo wel voor iedereen in kaart gebracht worden en niet enkel specifiek voor zelfstandigen.

Die mensen in kwestie hadden zelf een bouwgrond in bezit nav een erfenis. Dat telt blijkbaar niet mee voor toekenning van een sociale woning?! Een bouwgrond en 600k cash terwijl er zovelen hopeloos moeten wachten op een sociale woning.

Denk dat de N-VA meer probleem gaat hebben met die dingen in kaart te brengen dan Vooruit.

Het gelijkheidsbeginsel zou overal toegepast moeten worden.

Hoe kunnen we iets zo complex als onze wetgeving en sociale zekerheid hervormen, zodat iedereen, zoveel mogelijk en zonder achterpoortjes, dezelfde regels en belastingen volgt?

Ik spreek daarbij niet over speciale gevallen, zoals mensen met een permanente invaliditeit of ziekte, die terecht (of niet) levenslang genieten van de solidariteit binnen onze sociale zekerheid. Mijn focus ligt op de grote groep werkenden, of ze nu zelfstandig zijn of werknemer.

We maken het onnodig complex door al die variabelen toe te voegen aan ons toch al ingewikkelde wetgevingskluwen.

Haha, ons Melissa. Leuk voorstel maar dat gaat immens veel werk zijn om wat miljoenen bij elkaar te sprokkelen. Als Gert Verhulst zichzelf €800 netto geeft, dan is die inderdaad arm. Maar die rijke mannen gaan geen sociale voordelen aanvragen. Dat zijn van die kleine zelfstandigen die wat geld verdienen en het niet genoeg vinden. Dus veel werk voor ocharme wat extra miljoenen.

Maar het is een goed voorstel als partij. De Vooruit-aanhangers zullen blij zijn. En dat is het enige dat telt voor hun.

Overal zie ik mensen staken. Omdat iedereen vindt dat het op een ander moet gevonden worden, en niet bij zichzelf. Die 30 miljard die ze willen vinden, gaan ze nooit vinden. Omdat we allemaal zoals de kinderen zeggen: gegeven is gegeven

Het enige déftige voorstel dat ons nog kan helpen is cash geld afschaffen en hopen dat er zo miljarden zwart geld terug officieel in onze economie loopt. Want ik zie geen enkele partij / mens / vakbond daartegen publiek staken. Ze schatten dat er 90 miljard zwart geld in omloop is dus het is al bij 30% geslaagd.

Oh neen wacht, ik zie nu al stakingen van oudere mensen die niet kunnen betalen met hun kaart.

Conclusie: onze kinderen gaan simpelweg geen pensioen meer hebben. En dat hebben we allemaal aan onze stakers te danken die niet akkoord gaan om in te boeten. Niemand wil inboeten. Zo simpel is het. Dan moet je als vader maar fier zijn dat de volgende generatie het zal bekopen.

En dat hebben we allemaal aan onze stakers te danken die niet akkoord gaan om in te boeten. Niemand wil inboeten. Zo simpel is het.
Ik denk dat, mocht de overheid efficiënter met ons belastinggeld omspringen, het wel zou kunnen lukken.

Harmonisatie van belastingen, pensioenen en een efficiëntere overheid: dat is wat er moet gebeuren. De pensioenen hoeven niet te verminderen, maar wel gelijkgetrokken te worden. Pensioenen van 3.000, 4.000 of zelfs 5.000 euro per maand voor sommigen zijn toch veel te hoog, ondanks dat ze meer hebben bijgedragen. Ook de politici die dankzij hun mandaten hoge pensioenen en vertrekpremies blijven opstrijken, kunnen wat mij betreft meteen afgeschaft worden.

Ten eerste ga je daarmee geen 30 miljard vinden, je gaat met die maatregel zelfs niet 1 miljard vinden.
En ten tweede bewijs je opnieuw mijn stelling. Iedere Belg zegt dat ze het bij een ander moeten gaan halen, en niet bij hun.

En gegeven is gegeven uiteraard. Bestaande voordelen wil niemand afgeschaft zien.
Dat wijzen naar de ander, daar zijn we allemaal sterk in. Ze doen maar, ik heb geen kinderen. Maar die gaan geen leuke tijd tegemoet.

Los daarvan mochten ook de registratierechten in kosten gestoken worden, waardoor we zo'n 40.000 kosten konden aftrekken, die zorgden voor een teruggaven van de personenbelasting van een kleine 20.000 euro.

Op zich allemaal niet meegerekend in ons 'businessplan' (behalve de gewone afschrijvingen), maar mooie toevalligheden.
Als je dit achteraf leest is dit toch echt een hele goeie deal geweest dan? :D
Hoe krijg je trouwens personenbelasting terug door iets in kosten te kunnen steken? Of ben je een eenmanszaak, daar ken ik de regels niet zo goed van maar lijkt mij straf dat je door 'verlies' te maken (op papier) dit geld terugkrijgt via de personenbelasting? Wat dat is wat in essentie gebeurt als je die 40k in kosten stak?

Hoe krijg je trouwens personenbelasting terug door iets in kosten te kunnen steken? Of ben je een eenmanszaak, daar ken ik de regels niet zo goed van maar lijkt mij straf dat je door 'verlies' te maken (op papier) dit geld terugkrijgt via de personenbelasting? Wat dat is wat in essentie gebeurt als je die 40k in kosten stak?

Omdat in een éénmanszaak "verliezen" van je zelfstandige activeit aangezuiverd kunnen worden op je andere beroepsinkomsten (zoals je loon.) waardoor je veel meer van je ingehouden bedrijfsvoorheffing recupeert.

Simpel voorbeeldje:

code 1001 : alleenstaand
code 1250 : lonen = 50.000,00
code 1286: bedrijfsvoorheffing = 15.000,00
gemeentebelasting 7%
-> Te betalen: +- 350,00 euro

Combineer je dat met een verlieslatende zelfstandige activiteit
code 1001 : alleenstaand
code 1250 : lonen = 50.000,00
code 1286: bedrijfsvoorheffing = 15.000,00
code 1600: brutomarge = 20.000
code 1606: Beroepkosten = 30.000
(Dus je zelfstandige activeit van je "éénmanszaak" heeft een verlies van 10.000 euro)

gemeentebelasting 7%
-> In jouw voordeel: +- 4.700 euro

Laatst bewerkt:
vaak wordt eigendomsvoorwaarden maar bekeken op heet moment van aanvraag van de sociale woning. En ook daar is er een check dat het K.I. onder een bepaalde grens geen probleem is, wat met bouwgrond vaak zo is.
Wil je een probleem maken van die 600k "cash", doe gerust, maar dan ga je een vermogensregister hebben...
iamhollywood zei:
Dat is geen vergelijking appelen met peren. Voor de meeste zelfstandigen zijn die dividenden hun pensioenopbouw en een reserve voor tijden waarin er minder inkomen is
En waarom zou gewoon spaargeld uit loon géén reserve zijn voor tijden waarin er minder inkomen is? En ja, ook loon kan dienen voor pensioenopbouw.

Welke actieve acties worden er ondernomen tegen de anderen? Vooruit schreeuwt volop in de media dat ze de bedrijfsleiders van vennootschappen hun sociale voordelen gaan afnemen. Welk geluid klinkt daar richting de andere gevallen? Voor mij is dat dezelfde discussie. Men wil het gat in de begroting dichten, men denkt terecht aan onterecht toegekende sociale voordelen, ok maar dan voor iedereen en niet enkel krantenkoppen rond zelfstandigen :).
Er is NIEMAND wiens sociale voordelen men gaat afnemen, men wil wel alle inkomens op dezelfde manier meerekenen en evenwichtiger belasten.

Bij gewone werknemers was al quasi alles mooi geregistreerd. Er bestaat een héél sluitend systeem voor inkomens voor werknemers via de DmfA aangifte waarbij een werkgever ALLE inkomens moet aangeven waarop RSZ geheven kan worden. Bij een zelfstandige is dat nog altijd niet zo, de overheid weet niet van waar die inkomens komen. Dus als je nu eist dat er bij werknemers méér actieve acties moet ondernomen worden, dan moet jij eens uitleggen wat nog kan. Ja, er is nog 1 iets: men kan vanaf nu ook alle extralegale voordelen registreren. Daar ben ik héél hard voorstander van. Jij ook?

Zoals @DogFacedGod correct zegt, kan je als eenmanszaak je verliezen aftrekken van je andere inkomsten (ik ben de linkse op deze belastingsaanslag):

1743661626478.png

Dus ondanks dat ik een héél stuk groter inkomen uit loon heb dan mijn vriendin (55k uit loon tov 34 zij), heb ik voor de belastingen zo veel minder inkomsten dat ik zelfs een stuk huwelijksquotient kreeg.

Het jaar erop was ons verlies "maar" 37k , vanaf dan hebben we winst gemaakt (maar beperkt).

Hoewel het systeem goedbedoeld is, is het pervers dat het voordeel ZO groot kan zijn. Je zou als overheid een stuk van het verlies kunnen verrekenen, maar beperkt per jaar of in functie van het inkomen. Of je zou het verlies later automatisch kunnen bijrekenen als minimale winst, want je mag toch veronderstellen dat iemand uiteindelijk de bedoeling heeft om winst te maken of te stoppen...

Omdat veel beroepen gewoon niet de optie bieden om op die manier verloond te worden, inclusief veel wat beroepen die jij en ik nodig hebben om in een functionele samenleving te kunnen leven.

Zoals verpleegkundigen?
De optie niet bieden is niet hetzelfde als niet mogelijk zijn. XX jaar geleden waren IT profielen de hoofdmoot in managementvennootschappen, vandaag zie je dat across the board voor HR, Finance, Operaties, Supply Chain, Maketing etc.
Dat is op het einde van de rit weinig meer dan een keuze voor één van de/beide partijen in een contract. En hoe meer je mensen duwt richting (meer) afdragen voor minder of geen return, des te meer ga je die keuzes triggeren. Dat het nu gaat over premies, steun, uitkeringen, centen ipv procenten of zelfs pensioen, doet er in deze weinig toe.

Zelfstandigen krijgen tegenwoordig dankzij De Croo junior een betere return op hun pensioenbijdragen dan werknemers, dus dat mag ook gerust nog eens vermeld worden.

Van meer dan ondermaats naar ondermaats, dat ze niet op hun blote knietjes vallen!

Een klassieker - aangevuld met een twist:
  • Thuisverpleegkundige vult opdrachten aan die aangerekend worden, maar niet uitgevoerd worden (denk aan: pamper vervangen en wassen of aanbrengen van lotion op delen van het lichaam waarbij enkel de pamper wordt vervangen)
  • De twist: klant maakt het duidelijk aan de opper -verpleegkundige (= diegene die den baas is) en krijgt een tegenvoorstel: is het ok als we het zo laten en we zullen die taken dan 50% uitvoeren
ik verzin dit niet - dit is effectief gebeurd terwijl ik erbij stond.

Ik blijf erbij: naast horeca en bouw is de witte sector ook eentje die overloopt van het misbruik.

• Thuisverpleegkundige vult opdrachten aan die aangerekend worden, maar niet uitgevoerd worden (denk aan: pamper vervangen en wassen of aanbrengen van lotion op delen van het lichaam waarbij enkel de pamper wordt vervangen)
  • De twist: klant maakt het duidelijk aan de opper -verpleegkundige (= diegene die den baas is) en krijgt een tegenvoorstel: is het ok als we het zo laten en we zullen die taken dan 50% uitvoeren

Ik blijf erbij: naast horeca en bouw is de witte sector ook eentje die overloopt van het misbruik.

Ik heb paar jaar geleden 4 weken thuisverpleging gehad na accident aan de hand (nogal moeilijk om je eigen hand te verzorgen want... je hebt daar 2 handen voor nodig). Viel mij toen ook op dat het systeem zo lek als een zeef is.

De thuisverpleging kwam elke dag aan huis om mijn hand te verzorgen (verband eraf, ontsmetten, verband erop). Dat duurde in het begin 30 min (pijnlijk gebeuren), op het einde 15 min binnen en buiten. Ik heb nooit 1 factuur gezien of 1 euro moeten betalen. In doccle krijg je wel zo'n overzichtje per week/maand. Viel mij op dat dat elke keer andere codes waren maar wel telkens 30 minute, terwijl dat overduidelijk andere prestaties waren in begin vs einde.

Overigens had ik in het begin maar 2 weken thuisverpleging gekregen (vergeschreven de Spoed in ziekenhuis). Na 2 weken naar huisarts voor checkup en thuisverpleging 2 weken verlengd. Maar dat is heel heel heel vaag. "wondverzorging" op het voorschrift. Klaar.

Blijkbaar moeten ze wel inbellen via een telefoon om te confirmeren, maar lijkt me allemaal zeer zeer zeer cheatable.

Er is letterlijk niemand die verliest bij foutief aangegeven prestaties of niet-gepresteerde "prestaties" (behalve de overheid uiteraard). Patient betaalt niks, dokter ziet het nooit, thuisverpleging kan flappen tappen, mutualiteit betaalt gewoon de prestaties uit adhv codes. De overheid stond erbij en keer ernaar.

Ik zie het als leverancier van oftalmologen ook telkens gebeuren, bij huisartsen kan het ook perfect in mindere mate.
Bij oftalmologen gaan ze bv. naast de consultatie standaard een onderzoek aanrekenen, ongeacht of het gebeurd is, laat staan, nodig voor de aandoening. Waarom? Omdat het anders niet rendabel genoeg is...

Waarom? Omdat het anders niet rendabel genoeg is...

Omdat het systeem rot tot op het bot is, omdat er geen controles zijn, omdat er geen noemenswaardige straffen zijn, omdat het publiek draagvlak gigantisch groot is, omdat gezondheid geen prijs heeft, omdat we er zelf niets van merken (dat denken we toch), omdat er binnen de witte sector grote groepen actief zijn die financieel 0,0 ethisch gedrag vertonen - dodelijk in combo met al de rest, omdat het simpelweg fantastisch eenvoudig is - het enige wat ontbreekt is een handleiding tot fraude met uitgewerkte voorbeelden, omdat de klanten (patiënten) als de dood zijn voor vergelding/rapportering, ...

Ik zie het als leverancier van oftalmologen ook telkens gebeuren, bij huisartsen kan het ook perfect in mindere mate.
Bij oftalmologen gaan ze bv. naast de consultatie standaard een onderzoek aanrekenen, ongeacht of het gebeurd is, laat staan, nodig voor de aandoening. Waarom? Omdat het anders niet rendabel genoeg is...

Heb nog samen in een postgraduaat gezeten ooit met een 'riziv code optimalisatie engineer'. Zijn enigste opdracht was om retroactief RIZIV codes van elk bezoek optimaliseren om meer geld te krijgen voor een reeds uitgevoerde opdracht, zonder de wet te overtreden... Meneer hoest en heeft pijn. Mogelijks longontsteking en secundair ABC. Kan perfect zijn dat je door bepaalde stappen in je onderzoek om te draaien of een andere primair/secundair onderzoek te doen, je meer geld uit het RIZIV klopt. Of mensen net tot na de middag in dagkliniek houden ("de dokter komt na de middag"; wie zie je? De assistent die voor het naar huis gaan nog even door de gang overal zijn kop binnensteekt), etc etc.

Moet er geen figuurtje bij maken dat het ene ziekenhuis verder naar/over de streep zal gaan dan een ander.

Bij mijn beide schoonzussen die specialist zijn wordt het er ook elke paar weken in geklopt 'doe onderzoek XYZ bij elke consultatie van type ABC'. Weinig extra werk, veel geld. En om het exemplarisch te maken: dat gaat dan bij pijn aan de heup een foto nemen van 'het bovenbeen' ipv 'de heup' terwijl dat op paar centimeter na dezelfde foto is. Of bij bloednames bepaalde dingen altijd aan te kruisen omdat die altijd bepaald worden omdat A B C in een bepaalde test altijd samen bepaald worden. Zet 3 kruisjes, je krijgt 3x geld. Zet 1 kruisje, je krijgt 1x geld voor hetzelfde werk.

Iedereen weet het, iedereen doet het, niemand doet er iets aan.

Terug
Bovenaan