Fotografiethread

Ligt het aan mij of hadden jullie ook meer verwacht van de A7 IV ?
Ale het zal wel top toestel zijn maar ik had meer toeters en bellen verwacht.

Ik denk dat de sprong van A7II naar A7III een pak groter was dan de sprong naar de A7IV. Er zijn grenzen aan die vooruitgang hé. Momenteel nog geen animo om een update te wagen omdat mijn A7III het nog altijd heel goed doet.

Wel fan van het nieuwe schermpje.

+1 voor een fotogeniek station. :unsure:
Station Groenendaal is klein maar wel charmant, en er is ook mooie graffiti art in de buurt. Voldoende parkeergelegenheid voor auto's ook.

Daarnaast is het een ideale toegangspoort tot het Zoniënwoud, en de oude renbaan inclusief Koninklijke Loge, open weide met highlanders en uiteraard ook bos, bos en nog eens bos :)

Denk dat we best niet te lang talmen voor een boslocatie aangezien het nu vrij snel gaat qua verkleuring en bladval.
Ik sta uiteraard ook open voor andere locaties!

Nu nog een black metal band in corpsepaint vinden en het plaatje is compleet.

vc7c4j2rz7v71.jpg

Even terzijde ben eens aan de slag gegaan met Capture One, wat een fijn programma zeg.

Alles valt de customisen en het bewerken op basis van sessies ipv zo'n cateloog, veel handiger voor eens casual iets te bewerken.

Vrij complex wel maar heb op YouTube een tutorial reeks gevonden van pal2tech en daar werd alles piekfijn uitgelegd.

Gisteren een Sony 200-600mm gehuurd bij Kamera Express en de natuur ingetrokken om wat vogels te spotten.
Om heel de dag mee rond te lopen is de lens wat zwaar, maar met statief en sport of in een vogelhut is deze perfect.
Ik had niet verwacht dat deze op 600mm onder moeilijke omstandigheden (het was nog bewolkt in het begin) zo goed zou werken. Focus blijft super snel en betrouwbaar. Eens de zon er door kwam, nog meer een genot om close-ups te nemen.

Enkel jammer dat er weinig te zien was :headshake:

Mag ik deze eens gebruiken als referentie om na te maken in 3D? Wreed tof gebouwken! (En wreed mooi fotooke!)
Zeker, geen probleem!

Na een weekje laten wennen aan de nieuwe voederplaats eens een uurtje met de camera geduldig mijn kans afgewacht. Met dit resultaat, waar ik toch heel tevreden over ben! Op 200mm, met de teleconverter zou ik dus nog iets dichter komen maar ik heb het wel voor de bokeh op f/2 :D

Gisteren een Sony 200-600mm gehuurd bij Kamera Express en de natuur ingetrokken om wat vogels te spotten.
Om heel de dag mee rond te lopen is de lens wat zwaar, maar met statief en sport of in een vogelhut is deze perfect.
Ik had niet verwacht dat deze op 600mm onder moeilijke omstandigheden (het was nog bewolkt in het begin) zo goed zou werken. Focus blijft super snel en betrouwbaar. Eens de zon er door kwam, nog meer een genot om close-ups te nemen.

Voederplek in je tuin maken, dus!! :D

Ik ben vandaag foto's gaan nemen in de vlindertuin Klein Costa Rica net over de grens in Nederland. Ik weet uit ervaring dat bij macrofoto's ik minstens f/11 moet nemen qua diafragma om alles scherp te krijgen en natuurlijk slaag ik er weer in om de meeste foto's op f/4 te nemen of zelfs lager. Gevolg is dat de meeste vlinders er wel op staan: hoofd en voelsprieten scherp, maar de vleugels (gedeeltelijk) wazig. Je kan het nog wel verkopen als artistieke vrijheid, maar 't is verre van ideaal :(

Enkele voorbeelden:

Vl1.jpg

Vl2.jpg

Vl3.jpg

Laatst bewerkt:
In die poses ga je ze ook niet met f/11 helemaal scherp hebben, laat dat een troost zijn :D Bij dergelijke vergrotingen (tussen 1:1 en 1:2) zit je scherptediepte bij f/11 tussen de 1-3,5mm. De enige manier om aan significant meer scherptediepte te geraken is focus stacken.

Wat het belangrijkste is, is dat je scherpstelpunt goed ligt, meestal is dat het kopje, en dat is hier echt perfect gelukt. Bv. bij de 2e foto heb je net een mooi diepte-effect, en zou een loodrecht standpunt minder mooi resultaat geven door de onrustige achtergrond denk ik.

De meeste "superscherpe" foto's van vlinders die je ziet zijn poses waar ze hun vleugels mooi opgevouwd hebben, of juist helemaal open hebben. Dan is het net haalbaar om +/- alles scherp te hebben in één beeld, en dan nog is het precisiewerk.

Ik vind een beetje onscherpte trouwens net waardevol omdat het een idee van diepte geeft. Beelden waar het onderwerp 100% scherp is door stacken doen daardoor vrij artificieel aan.

Macrofotografie is geduld hebben en precies zijn en aandacht hebben voor correcte belichting omdat je ISO héél snel de hoogte inschiet omdat je nu eenmaal met een klein diafragma moet werken. Landschap, architectuur, portret, reportage, ... alle andere stijlen zijn minder tijdsrovend of hebben een minder felle leercurve. Al is dat relatief: als je een waterval wil fotograferen met een ND-filter neem je ook je tijd.

Wie weet krijgen we een masterclass tijdens de BG-fotomeet!

Mijn motto is: omarm de onscherpte, en begin niet té dichtbij :D

Tijd om een doodle te maken hé - eerste helft van november? Misschien een dag tijdens de herfstvakantie?
*edit* - en doen we dan bij voorkeur ochtend/voormiddag of namiddag/avond? Misschien is het eerste beter haalbaar met onze drukke sociale levens? :D

Laatst bewerkt:
Een datum vinden die voor iedereen past wordt sowieso een moeilijke, maar als de eerste afspraak geslaagd is kunnen we begin volgend jaar een nieuwe editie inplannen.

Terug
Bovenaan