Fotografiethread

Diegene zonder camera moet dan maar poseren. :unsure:
giphy.gif

Ik zou mij wat meer willen verdiepen (lees: experimenteren) met macrofotografie en wildlifefotografie.
In specifiek zou de macro meer moeten dienen voor productfotografie. De wildlife is meer als hobby.
Omdat ik voor beide zaken specifieke lenzen nodig zou hebben vroeg ik me het volgende af:
Zijn er onder jullie die ervaring hebben met:
1) Een teleconverter? In plaats van mij een 150-600mm aan te schaffen dacht ik om mijn 70-200 te extenden met een x1.4 of x2 teleconverter.
Geen idee of dat een goede optie is. Maar het in alle geval wel beter voor de portemonnee, zeker omdat het in een experimenterende fase is.
2) Macro reverse ring: letterlijk een bestaande lens opdraaien met een adaptertje zodat uw glas omgekeerd te gebruiken is. Er is daar ook de optie om macro tussenringen te gebruiken. Beiden zijn ook weer een budgetaire oplossing omdat ik nog in de experimenterende fase zit en nog niet 100% weet of het mij zal liggen.

Thanks voor de feedback!

Hebben teleconverters geen negatieve impact op de focussnelheid en kwaliteit van het glas? Ik heb ook getwijfeld om tussenringen te kopen in plaats van een macrolens, maar ben toch voor een macrolens gegaan. Ik moet me daar meer in bekwamen, maar heb niet zo vaak de mogelijkheid om urenlang te experimenteren.

Hebben teleconverters geen negatieve impact op de focussnelheid en kwaliteit van het glas? Ik heb ook getwijfeld om tussenringen te kopen in plaats van een macrolens, maar ben toch voor een macrolens gegaan. Ik moet me daar meer in bekwamen, maar heb niet zo vaak de mogelijkheid om urenlang te experimenteren.

Infeite doen de ring en de tussenringen net hetzelfde als een macrolens maar dat met een standaard lens.
Een negatief punt is vooral dat zowel de tussenring als de teleconverter een impact hebben op uw diafragme. Je verliest ongeveer 1 stop.
Het experimenteren zou vooral gebruiken zijn zonder grote kosten te doen.
Heb met beide 0.0 ervaring. dus voor ik duizenden euro's uitgeef dacht ik van het zo op te lossen :D

Heb met beide 0.0 ervaring. dus voor ik duizenden euro's uitgeef dacht ik van het zo op te lossen :D

Zowel TTArtisan als 7Artisans hebben enkele leuke ultra budget macro lenzen, het zal misschien iets duurder zijn dan een set ringen maar je hebt dat wel een volwaardige lens.

Nu we hebben hier ne macro expert in ons midden dus ik vermoed dat hij wel raad weet :p

Infeite doen de ring en de tussenringen net hetzelfde als een macrolens maar dat met een standaard lens.
Een negatief punt is vooral dat zowel de tussenring als de teleconverter een impact hebben op uw diafragme. Je verliest ongeveer 1 stop.
Het experimenteren zou vooral gebruiken zijn zonder grote kosten te doen.
Een wildlifelens (200-600 mm of 150-500 mm) is mogelijk mijn volgende doelwit, al wil ik de 135 f/1.8 GM ook zeer graag. En ik twijfel ook om mijn groot statief in te wisselen voor een groot statief van Sirui. Van dat merk heb ik een kleiner statief (tabletop) en ik ben zéér tevreden van de kwaliteit. Maar da's eerder een folieke, want die dingen kosten 300-400 euro.

't Is allemaal zo duur als je kwaliteit wil. Maar als ik nog opdrachten zou doen (wat ik héél leuk vond) heb ik weer extra budget om materiaal te kopen. :crazy: Maar een Sony A1 als hoofdcamera (en de A7III als backup) is een héél eind boven mijn budget.

Een wildlifelens (200-600 mm of 150-500 mm) is mogelijk mijn volgende doelwit, al wil ik de 135 f/1.8 GM ook zeer graag. En ik twijfel ook om mijn groot statief in te wisselen voor een groot statief van Sirui. Van dat merk heb ik een kleiner statief (tabletop) en ik ben zéér tevreden van de kwaliteit. Maar da's eerder een folieke, want die dingen kosten 300-400 euro.

't Is allemaal zo duur als je kwaliteit wil. Maar als ik nog opdrachten zou doen (wat ik héél leuk vond) heb ik weer extra budget om materiaal te kopen. :crazy: Maar een Sony A1 als hoofdcamera (en de A7III als backup) is een héél eind boven mijn budget.

Da budget is net de bottleneck. Nu ik die Z6 II heb, heb ik al een groot deel voor dit jaar gespendeerd.
ik ben ook pro kwalitatief materiaal, maar ik haal soms liever het max uit “budgetair” materiaal om dan echt te weten wat ik nodig heb voor mijn stijl dan duizenden euro’s uit te geven aan materiaal dat ik maar half benut.

Zowel TTArtisan als 7Artisans hebben enkele leuke ultra budget macro lenzen, het zal misschien iets duurder zijn dan een set ringen maar je hebt dat wel een volwaardige lens.

Nu we hebben hier ne macro expert in ons midden dus ik vermoed dat hij wel raad weet :p

ga ik eens opzoeken, thanks!
de expert mag zich altijd melden 😁

Da budget is net de bottleneck. Nu ik die Z6 II heb, heb ik al een groot deel voor dit jaar gespendeerd.
ik ben ook pro kwalitatief materiaal, maar ik haal soms liever het max uit “budgetair” materiaal om dan echt te weten wat ik nodig heb voor mijn stijl dan duizenden euro’s uit te geven aan materiaal dat ik maar half benut.

ga ik eens opzoeken, thanks!
de expert mag zich altijd melden 😁
Je moet voor de lens gaan staan, vervolgens drie maal "libel, libel, libel" fluisteren en dan verschijnt Macro Meister @SlashDotDash :unsure:

Je moet voor de lens gaan staan, vervolgens drie maal "libel, libel, libel" fluisteren en dan verschijnt Macro Meister @SlashDotDash :unsure:
Net gedaan…waar is hij? :(

Mijn eerste macrolens was mijn 18-55 kitlens achterstevoren gehouden :unsure:
Awel dat zou ik dus willen proberen met een bevestigingsring te plaatsen op mijn body en mijn 70-200 achterstevoeren erop. Zo kan ik de 105mm imiteren.

Awel dat zou ik dus willen proberen met een bevestigingsring te plaatsen op mijn body en mijn 70-200 achterstevoeren erop. Zo kan ik de 105mm imiteren.
Ahja sorry je initiële post niet goed gelezen. Ik heb dat gewoon gefreestyled toen haha. En dan mijn camera moeten binnen doen met teveel stof op de sensor LOL. Was eens leuk maar 'k ben dan toch vlug om een echte macrolens gegaan. Wat voor body heb je, merk dan bedoel ik? Indien Canon, woon je in de buurt van Gent?

Een 1.4x TC is een praktische tussenoplossing als je nog geen supertelelens wil aanschaffen. Het nadeel is wel dat het diafragma één stop groter wordt. Qua beeldkwaliteit zullen hoeken en randen ook wat zachter zijn, maar met het blote oog gaat dat volgens mij niet waarneembaar zijn tenzij je op A2 formaat of groter print. een 2x TC zou ik afraden omdat het diafragma dan maal twee gaat. Dingen zoals vogels in vlucht fotograferen gaat dan praktisch onmogelijk worden. De autofocus bij een TC is voor zover ik weet niet of nauwelijks geïmpacteerd. Ik heb er in ieder geval geen last van wanneer ik de mijne gebruik.

Qua macrofotografie kan je tussenringen gebruiken. Dat is een goedkoop alternatief, maar heeft ook significante nadelen. De minimale focusafstand wordt (erg) verkleind zodat je in sommige gevallen bijna letterlijk met je neus op het onderwerp zit. Als je bijvoorbeeld insecten wil fotograferen gaat dat lastig werken worden. Bovendien ga je ook zo voor het licht staan. Bijkomend probleem is dat het vlak waarin je opereert erg klein is. Een verschil van één centimeter kan soms het verschil betekenen tussen een foto die scherp is of wazig. Een Chinese manuele macrolens (zoals 7Artisans) is volgens mij dan een veel beter alternatief en te verkrijgen vanaf 150 à 200 euro.

Tussenringen vergroten het brandpuntafstand van de lens, maar hebben voor de rest geen glas zoals een TC dat bv. wel heeft. Diafragma blijft dus voor zover ik weet hetzelfde.

Ahja sorry je initiële post niet goed gelezen. Ik heb dat gewoon gefreestyled toen haha. En dan mijn camera moeten binnen doen met teveel stof op de sensor LOL. Was eens leuk maar 'k ben dan toch vlug om een echte macrolens gegaan. Wat voor body heb je, merk dan bedoel ik? Indien Canon, woon je in de buurt van Gent?

Haha, geen probleem.
Wel daarom zou ik tussenringen gebruiken omdat ik dat wel net iets veiliger vind dan mijn lens omkeren :p
Ik heb helaas een Nikon. Anders was Gent me zeker niet te ver!

Een 1.4x TC is een praktische tussenoplossing als je nog geen supertelelens wil aanschaffen. Het nadeel is wel dat het diafragma één stop groter wordt. Qua beeldkwaliteit zullen hoeken en randen ook wat zachter zijn, maar met het blote oog gaat dat volgens mij niet waarneembaar zijn tenzij je op A2 formaat of groter print. een 2x TC zou ik afraden omdat het diafragma dan maal twee gaat. Dingen zoals vogels in vlucht fotograferen gaat dan praktisch onmogelijk worden. De autofocus bij een TC is voor zover ik weet niet of nauwelijks geïmpacteerd. Ik heb er in ieder geval geen last van wanneer ik de mijne gebruik.

Qua macrofotografie kan je tussenringen gebruiken. Dat is een goedkoop alternatief, maar heeft ook significante nadelen. De minimale focusafstand wordt (erg) verkleind zodat je in sommige gevallen bijna letterlijk met je neus op het onderwerp zit. Als je bijvoorbeeld insecten wil fotograferen gaat dat lastig werken worden. Bovendien ga je ook zo voor het licht staan. Bijkomend probleem is dat het vlak waarin je opereert erg klein is. Een verschil van één centimeter kan soms het verschil betekenen tussen een foto die scherp is of wazig. Een Chinese manuele macrolens (zoals 7Artisans) is volgens mij dan een veel beter alternatief en te verkrijgen vanaf 150 à 200 euro.

Tussenringen vergroten het brandpuntafstand van de lens, maar hebben voor de rest geen glas zoals een TC dat bv. wel heeft. Diafragma blijft dus voor zover ik weet hetzelfde.

Akkoord met de 1.4! Daar ga ik mee verder met die tip. Bedankt!

Hoofdzakelijk zou het macrogebeuren voor mij de bedoeling zijn om meer productfotografie te kunnen doen, alsook details op trouws (ringen, schoenen, ...). Dus met die tussenringen écht dicht moeten gaan is niet echt een probleem. Buiten natuurljik als ik meer studiowerk doe, dat ik los in mijn licht zal staan? 7artisans heeft helaas maar weinig in het gamma voor Nikon zelf.
Heb zitten kijken voor de tamron SP90mm maar dan zit je weer vlot boven de €500.
"Goedkope" alternatieven zijn er niet echt blijkbaar. Ik wel sowieso wel geld uitgeven, maar kweet niet goed wat ik écht nodig heb.

Moeilijke afweging hé. Enerzijds kan je goedkoop materiaal kopen en nadien duur materiaal. Anderzijds meteen duur materiaal. In het eerste geval geef je meer geld uit als het je ding is, in het tweede geval geef je teveel geld uit als het je ding niet is. En tweedehands is je materiaal altijd minder waard, tenzij je nichelenzen hebt.

Ik denk persoonlijk om me dit te bestellen.
Al is het maar om de macro te ontdekken. Lijkt me veiliger om dit te gebruiken dan een tussenring om uw lens te draaien.
Het nadeel van dicht op uw onderwerp te zitten neem ik er dan wel bij.

https://www.kamera-express.be/meike-tussenringen-set-eco-12-20-36mm-voor--12186700

Kwam eigenlijk op het idee via dit filmpje:
Voor diegene die de youtubers wat volgen. Das de vrouw van Chris Hau :-) Best wel interessant om eens te volgen.

Sorry gasten, even een drukke periode privé en professioneel...

Omgekeerde lenzen kunnen kwalitatief echt verrassend goed zijn, zeker rond echte macro van 1:1 en nog verder. Maar zoals aangegeven, dat is wel een beetje prutswerk en uiteindelijk is het niet mijn aanbeveling om meteen die extreme vergrotingen op te zoeken.

Dan kom je idd automatisch uit bij tussenringen, ideaal als je reeds een scherpe prime tussen 50-100mm hebt die al goed is in closeups...
Alternatief zijn kwalitatieve voorzetlenzen voor tele-objectieven (op pakweg de 70-200 dan), maar die kosten ook wel wat en je moet de goeie filtermaat hebben.

TLDR: tussenringen, en wees niet te ambitieus mbt. vergrotingen, begin met closeups onder de knie te krijgen en om te gaan met beperkte scherptediepte!

Terug
Bovenaan