Fotografiethread

Ik ga binnenkort een meerdaagse wandeling maken in de Ardennen en neem uiteraard mijn A7 mee. Welke lens zouden jullie aanraden om mee te nemen? Ik heb een 18-55mm lens, dus voor landschappen is dat ok maar als ik dan toch wat wil zoomen is dat misschien snel te weinig. Lichtsterk is die ook niet echt, terwijl in het in bossen sowieso wel wat donker is.

Voor de gelegenheid dacht ik een 24-70 f2.8 te huren, dan heb ik zowel zoom als lichtsterkte wat meer flexibiliteit dan de kitlens. Maar hij is wel een heel stuk groter.
De laatste tijd toch regelmatig in een bos gezeten om foto's te maken. 24mm op full frame formaat is nipt qua breedste beeldhoek, maar je kan er mee aan de slag. Breder is plezant maar vergt wel wat van de fotograaf om boeiende, goed belichte beelden uit te halen. Aan het bereik tussen 35-70mm zal je minder nood hebben vermoed ik, tenzij je panorama's wil maken.

Als je foto's wil maken tijdens de "betere" uren moet je ook wel een statief voorzien, of voldoende beeldstabilisatie hebben om 1/15e uit de hand scherp te trekken.

Ik vind de "langere" objectieven wel interessanter dan de bredere objectieven. Zo voel ik het toch aan. Die perspectiefvernauwing geeft echt zo'n 3D "pop" effect, zeker als je met lichtsterke lenzen werkt. En je panorama's zien er ook weer wat anders uit, al is een ultrabrede hoek soms erg gewenst om de weidsheid van een panorama te benadrukken.

Vanavond zwier ik de sneak peek van de trouw op IG. Het koppel was alvast erg content. Dat geeft me al gemoedsrust voor de komende twee weken die ik mezelf geef om ze af te werken in Capture One. De tijd die je daar in steekt is werkelijk een meervoud van de eigenlijke fotoshoot zelf.

Ja maar met een tele in bos zit je toch heel erg benauwd hoor :)

Een ideale combo in het bos is pakweg een 16-35 + 70-200 op FF, daar kan je bijna alles mee...

Ja maar met een tele in bos zit je toch heel erg benauwd hoor :)

Een ideale combo in het bos is pakweg een 16-35 + 70-200 op FF, daar kan je bijna alles mee...
Hangt af van de situatie, natuurlijk. In een dichtbegroeid bos ga je daar weinig mee doen, maar in een dennenbos (met verzuurde ondergrond en dus weinig ondergroei) dat tijdens het gouden uur een beetje in de mist hangt ... da's pure magie met een telelens. Ik ben zelf zo vergroeid met mijn 85 mm dat ik soms moeite heb om een frame te vinden dat boeiend is met een bredere lens zoals de 35 mm. Niet altijd hé, want gisteren op de trouw heb ik met de 35 mm best fraaie beelden geschoten en zelfs met een 18 mm als is dat écht wel een uitdaging als je een koppel in beeld wil brengen.

Een tweede body zou wel handig zijn aangezien ik enkel met primes foto's trek ... maar da's duur.

En dit zijn ze:

Laatst bewerkt:
iemand van hier dat ook gaat ?

Desondanks ik in de sector zit en groot autoliefhebber ben, zegt het fotograferen ervan me niets om één of andere reden :p

@Avondland knap werk, had ze al op IG gezien. Twee stoere mensen, de heide omgeving en nabewerking geeft wel een serieuze metal vibe :D

@Avondland Sjieke dinges jong! De 3de en de 4de zijn de max! Kleuren zitten top, crop en kadrage ook. Mooi werk!

Editen is inderdaad letterlijk een meervoud. Ik reken meestal 1u fotograferen = nog 2 extra uren editen/mails/...Daarmee reken ik als ik prijs moet maken.
Ik kan niet met Capture One werken, maar is Lightroom niet makkelijker om mee te werken? Qua snelheid en userinterface?

Bedankt! Het snoeiwerk in al die foto's is ook een karwei, want je weet niet altijd welke foto's het koppel écht zal koesteren. Het heeft weinig zin om meer dan duizend foto's door te sturen, maar slechts een 30-tal doorsturen lijkt me ook nogal draconisch. We hebben op onze trouw een 200-tal foto's gekregen en dat in viervoud want in vier verschillende bewerkingen. Ik ga daar wat anders mee om: ik doe slechts één bewerking die mij het beste lijkt, tenzij het koppel op voorhand aangeeft dat het zowel kleur als zwart-wit wil.

Bedankt! Het snoeiwerk in al die foto's is ook een karwei, want je weet niet altijd welke foto's het koppel écht zal koesteren. Het heeft weinig zin om meer dan duizend foto's door te sturen, maar slechts een 30-tal doorsturen lijkt me ook nogal draconisch. We hebben op onze trouw een 200-tal foto's gekregen en dat in viervoud want in vier verschillende bewerkingen. Ik ga daar wat anders mee om: ik doe slechts één bewerking die mij het beste lijkt, tenzij het koppel op voorhand aangeeft dat het zowel kleur als zwart-wit wil.

1 selectie, 1 bewerking. Het is uw beeld van hun trouwdag, uw impressie van het moment en uw edit.
Beginnen met welke ze zelf willen in kleur en ZW vind ik lastig. Sommige beelden zijn zoveel sterker ZW en komen niet tot hun recht in kleur.
Andere beelden vragen gewoon kleur en totaal geen ZW. Dat is net de kracht van fotograaf zijn.
Ze boeken jou op jouw stijl. Jij maakt hun verhaal aan de hand van foto's. Het voordeel daar aan is dat beelden die apart niet sterk zijn, in een reeks tot hun recht komen. Echte bangers kan je meestal op 1 hand tellen na zo'n dag. Of is dat enkel ik die da heb? :sarcastic:

Aantal foto's is altijd een lastige. Ik reken zowat altijd 1/10 (1000 beelden = 100 afgewerkte beelden). Soms lukt dat, andere keren niet.
Ben wel gestopt met beelden door te sturen waarvan ik echt denk dat ze niet oké zijn, enkel om aan het aantal beelden te komen.
Liever 250 top foto's die uw werk verkopen. Dan 500 waarvan de helft "meh" is.

1 selectie, 1 bewerking. Het is uw beeld van hun trouwdag, uw impressie van het moment en uw edit.
Beginnen met welke ze zelf willen in kleur en ZW vind ik lastig. Sommige beelden zijn zoveel sterker ZW en komen niet tot hun recht in kleur.
Andere beelden vragen gewoon kleur en totaal geen ZW. Dat is net de kracht van fotograaf zijn.
Ze boeken jou op jouw stijl. Jij maakt hun verhaal aan de hand van foto's. Het voordeel daar aan is dat beelden die apart niet sterk zijn, in een reeks tot hun recht komen. Echte bangers kan je meestal op 1 hand tellen na zo'n dag. Of is dat enkel ik die da heb? :sarcastic:

Aantal foto's is altijd een lastige. Ik reken zowat altijd 1/10 (1000 beelden = 100 afgewerkte beelden). Soms lukt dat, andere keren niet.
Ben wel gestopt met beelden door te sturen waarvan ik echt denk dat ze niet oké zijn, enkel om aan het aantal beelden te komen.
Liever 250 top foto's die uw werk verkopen. Dan 500 waarvan de helft "meh" is.
Akkoord. Ik hoorde van het koppel dat ze mijn foto's mooi vinden, dus dan ga ik ervan uit dat ze mijn stijl van bewerking willen. Ik denk dat de meeste koppels daar geen probleem mee hebben. Van twee koppels heb ik wel al eens klachten gehoord over hun fotograaf (of duo fotografen, want dat is ook een dingetje bij sommige fotografen), maar dat was ook wel terecht want die foto's misten echt een eigen karakter en bij één koppel was er zelfs geen nabewerking gedaan. Dat was vastleggen en meteen naar de printer zodat het koppel al met een hoop foto's naar huis kon gaan na hun trouwfeest.

Ik heb zo'n 1200 foto's getrokken (met burst kom je rap aan zo'n hoog getal) en zit nu aan 680 beelden na een tweetal uurtjes editen en snoeien. Daar moet nog veel mee gebeuren, maar ik ben al zeer blij met de resultaten.

Akkoord. Ik hoorde van het koppel dat ze mijn foto's mooi vinden, dus dan ga ik ervan uit dat ze mijn stijl van bewerking willen. Ik denk dat de meeste koppels daar geen probleem mee hebben. Van twee koppels heb ik wel al eens klachten gehoord over hun fotograaf (of duo fotografen, want dat is ook een dingetje bij sommige fotografen), maar dat was ook wel terecht want die foto's misten echt een eigen karakter en bij één koppel was er zelfs geen nabewerking gedaan. Dat was vastleggen en meteen naar de printer zodat het koppel al met een hoop foto's naar huis kon gaan na hun trouwfeest.

Ik heb zo'n 1200 foto's getrokken (met burst kom je rap aan zo'n hoog getal) en zit nu aan 680 beelden na een tweetal uurtjes editen en snoeien. Daar moet nog veel mee gebeuren, maar ik ben al zeer blij met de resultaten.

Wait whut?? :eek:
Die hebben hopelijk daar niet voor betaald, of toch zeker de volle pot niet :o
En die sjarels noemen zichzelf hopelijk geen fotograaf...

Ik durf zelfs mijn selectie in 2 rondes te doen. Ofwel tijdens het editen vallen er nog foto's af.
Zoals bij zoveel dingen, als je er te lang zit op te kijken zie je het niet meer.

Wait whut?? :eek:
Die hebben hopelijk daar niet voor betaald, of toch zeker de volle pot niet :eek:
En die sjarels noemen zichzelf hopelijk geen fotograaf...

Ik durf zelfs mijn selectie in 2 rondes te doen. Ofwel tijdens het editen vallen er nog foto's af.
Zoals bij zoveel dingen, als je er te lang zit op te kijken zie je het niet meer.
Ik weet niet hoeveel ze daarvoor hebben betaald, dat moet ik nog eens navragen. Ze waren er alleszins niet zo content van.

Ik zit soms zoveel te tweaken aan een foto dat het overbewerkt wordt. Zeker bij veel zon en felle hooglichten is dat een moeilijke evenwichtsoefening, zoals die derde foto. Of ik staar me blind op héél subtiele wijzigingen. Mijn vrouw kan me daarin weinig helpen omdat ze niet veel weet van fotobewerking, maar ze wijst me dan wel op héél andere dingen die me niet opvallen zoals "daar valt haar kleed wel supermooi" of "daar valt dat haar niet zo elegant". Ik heb een paar héél mooie foto's waarbij de bruidegom helpt om haar kleed mooi te draperen of waarbij de bruid naar buiten staart terwijl ik haar in een lange rechthoekige spiegel vastleg. Kleine momenten of toevalligheden die je als fotograaf goed uitkomen.

Ik weet niet hoeveel ze daarvoor hebben betaald, dat moet ik nog eens navragen. Ze waren er alleszins niet zo content van.

Ik zit soms zoveel te tweaken aan een foto dat het overbewerkt wordt. Zeker bij veel zon en felle hooglichten is dat een moeilijke evenwichtsoefening, zoals die derde foto. Of ik staar me blind op héél subtiele wijzigingen. Mijn vrouw kan me daarin weinig helpen omdat ze niet veel weet van fotobewerking, maar ze wijst me dan wel op héél andere dingen die me niet opvallen zoals "daar valt haar kleed wel supermooi" of "daar valt dat haar niet zo elegant". Ik heb een paar héél mooie foto's waarbij de bruidegom helpt om haar kleed mooi te draperen of waarbij de bruid naar buiten staart terwijl ik haar in een lange rechthoekige spiegel vastleg. Kleine momenten of toevalligheden die je als fotograaf goed uitkomen.

Het verhalende is soms belangrijker dan de perfectie van uw foto.
Daarom experimenteer ik tegenwoordig met blur en bewegende beelden.
Akkoord, als er bangers tussenzitten die hoogstwaarschijnlijk een plekje aan de muur zullen krijgen voor de komende 10 jaar, mag je uw mouwen als eens opstroppen om dat extraatje te doen. Maar verder zijn er zaken die de klant nooit zal opmerken en wij als fotograaf wel.
Daarom zeg ik niet dat we minder ons best moeten doen in postprocessing, wel dat we ons niet mogen verliezen in details die niet zullen opvallen. Ik zou letterlijk nooit uit de kosten geraken en aan iedere opdracht toesteken :p
Ik heb wel een goeie preset ontwikkeld door de tijd waarvan ik een sterke basis heb om van te vertrekken.

Laatst productfotografie zitten doen, daar moet je natuurlijk wél op details beginnen letten. Maar dat is dan weer afhankelijk van het type fotografie. Meteen ook eens de Z6 II getest daar ;-) En uitvoerig getest op een reeks optredens dit weekend.

Dit is een beeld ter illustratie naar de klant. Echte photoshopwerk moet nog gebeuren ;-)

Als het licht goed zit moet je soms verrassend weinig tweaken aan je foto's, vind ik. Kan ook wel aan de kwaliteit van de lens leggen, wat een goede zaak is maar het is een beetje frustrerend dat ik soms het gevoel heb dat er niets meer aan moet gebeuren. :unsure:

Als het licht goed zit moet je soms verrassend weinig tweaken aan je foto's, vind ik. Kan ook wel aan de kwaliteit van de lens leggen, wat een goede zaak is maar het is een beetje frustrerend dat ik soms het gevoel heb dat er niets meer aan moet gebeuren. :unsure:

Bedoel je dan na het aanbrengen van een preset? Of gewoon tout court op een RAW-beeld?

Bedoel je dan na het aanbrengen van een preset? Of gewoon tout court op een RAW-beeld?
Ik gebruik eigenlijk geen presets. :unsure: Ik had het op het RAW-beeld dat er soms héél goed uitkomt en dat ik daar amper iets aan moet tweaken.

Ik weet niet goed hoe ik met presets moet beginnen, al begrijp ik dat ze nuttig zijn om een consistente stijl te kunnen doortrekken. Ik vrees soms dat de lichtomstandigheden bij iedere shoot zo specifiek zijn dat het toepassen van een generische preset altijd anders uitvalt. Of vergis ik me daarin? Ik pas een beeld aan tot ik vind dat het goed is en kopieer dan die instellingen om ze door te trekken tot de andere foto's die ik in dezelfde setting heb getrokken. Dat herhaal ik per setting. Wellicht is dat allemaal nogal arbeidsintensiever dan het gebruik van presets.

Ik gebruik eigenlijk geen presets. :unsure: Ik had het op het RAW-beeld dat er soms héél goed uitkomt en dat ik daar amper iets aan moet tweaken.

Ik weet niet goed hoe ik met presets moet beginnen, al begrijp ik dat ze nuttig zijn om een consistente stijl te kunnen doortrekken. Ik vrees soms dat de lichtomstandigheden bij iedere shoot zo specifiek zijn dat het toepassen van een generische preset altijd anders uitvalt. Of vergis ik me daarin? Ik pas een beeld aan tot ik vind dat het goed is en kopieer dan die instellingen om ze door te trekken tot de andere foto's die ik in dezelfde setting heb getrokken. Dat herhaal ik per setting. Wellicht is dat allemaal nogal arbeidsintensiever dan het gebruik van presets.

Je gebruikt dan eigenlijk per specifieke opdracht een preset.
Maar je kan die opslaan en voor een volgende shoot opnieuw gebruiken. Zo staat uw curve, HSL en uw split tones al grotendeels hetzelfde.
Het is sowieso dan per shoot opnieuw tweaken aan die preset voor die opdracht en dan kan je opnieuw kopiëren op de rest.
Je maakt er dan bijvoorbeeld voor "hard licht", eentje voor "bewolkt", eentje voor "indoor" (ik zeg maar iets) allemaal met grotendeels de zelfde curves en split toning. Dan heb je voor 85% van de tijd enkel werk in uw topsliders (exposure, black, whites, HL, shadows, ...)
Maar zo is het grootste werk telkens al gedaan. Voordeel is dat je uw import zelfs al met die preset kan doen. Allemaal tijd gespaard ;-)

Op die manier ga je ook een consistentere stijl doortrekken over al uw werk ipv per shoot.
Ik kijk/keek vaak "weddingedits" op youtube. Om delen van workflow over te nemen en vooral te zien waar zij telkens tweaken in hun edits.

Je gebruikt dan eigenlijk per specifieke opdracht een preset.
Maar je kan die opslaan en voor een volgende shoot opnieuw gebruiken. Zo staat uw curve, HSL en uw split tones al grotendeels hetzelfde.
Het is sowieso dan per shoot opnieuw tweaken aan die preset voor die opdracht en dan kan je opnieuw kopiëren op de rest.
Je maakt er dan bijvoorbeeld voor "hard licht", eentje voor "bewolkt", eentje voor "indoor" (ik zeg maar iets) allemaal met grotendeels de zelfde curves en split toning. Dan heb je voor 85% van de tijd enkel werk in uw topsliders (exposure, black, whites, HL, shadows, ...)
Maar zo is het grootste werk telkens al gedaan. Voordeel is dat je uw import zelfs al met die preset kan doen. Allemaal tijd gespaard ;-)

Op die manier ga je ook een consistentere stijl doortrekken over al uw werk ipv per shoot.
Ik kijk/keek vaak "weddingedits" op youtube. Om delen van workflow over te nemen en vooral te zien waar zij telkens tweaken in hun edits.
Zal er eens aan beginnen dan. Eerste preset "moody bewolkt" is al gemaakt. :p

Morgen kondigt Sony een nieuwe camerabody aan. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid de Sony A7IV worden. Héél benieuwd naar de features en de reviews. Een volledig ronddraaiend flipscreen zou ik alleszins wel fijn vinden, dat vond ik gemakkelijk aan de A77. Niet alleen voor bloggers, maar ook als je in bepaalde hoeken wil fotograferen waarbij je moeilijk op het scherm kan zien. Nadeel zal mogelijk fragiliteit zijn, al had ik daar geen last van bij mijn vorige camera.

Unpopular opinion misschien, maar leve JPG hier, ik gebruik enkel RAW files als het echt nodig is voor het dynamisch bereik :D

Bij Fujifilm kan je de jpg output sowieso al heel goed in de camera afstellen en in combinatie met de filmsimulaties is er achteraf weinig werk aan. Waar ik dan nog het meeste tijd aan spendeer is aan lokale aanpassingen ie. dodge & burn.

Unpopular opinion misschien, maar leve JPG hier, ik gebruik enkel RAW files als het echt nodig is voor het dynamisch bereik :D

Bij Fujifilm kan je de jpg output sowieso al heel goed in de camera afstellen en in combinatie met de filmsimulaties is er achteraf weinig werk aan. Waar ik dan nog het meeste tijd aan spendeer is aan lokale aanpassingen ie. dodge & burn.
Je gaat dat dynamisch bereik niet altijd nodig hebben (bijvoorbeeld wanneer je goed licht hebt), maar ik fotografeer toch liever standaard in RAW. Als je dan in een donkere situatie zit en je zit met een JPEG-beeld ga je toch minder uit de schaduw kunnen halen dan met een RAW-beeld. Grootste nadeel is dat het veel ruimte in beslag neemt. Af en toe doe ik wel eens een opkuis en verwijder ik oude beelden, maar misschien moet ik op termijn toch eens investeren in een externe harde schijf met x aantal TB. Je weet nooit wanneer je moet teruggrijpen naar oude beelden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan