Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik ben er helemaal doorheen. 401 "keepers" van de 2000 kliks, dat vind ik best goed wetende dat de X2Hs gemiddeld aan 10-30fps ratelt :)
Uiteindelijk 95% JPGs gebruikt, enkel in een aantal specifieke omstandigheden (weinig licht in zwembad bvb) de nieuwe denoise van LightRoom op de RAWs toegepast. Werkt uitstekend, ISO6400 is nu echt wel heel bruikbaar.

Nog een aantal van mijn favoriete beelden, als het mag :)

i-8rZPMnD-X2.jpg


i-F5RC98h-X2.jpg


i-nhg5r8T-X2.jpg


i-SfMtvRx-X2.jpg


i-NZkmKjL-X2.jpg


i-tSrz5Xz-X2.jpg


i-RTqQdDS-X2.jpg


i-nH5TxFx-X2.jpg
 
Uiteindelijk 95% JPGs gebruikt
Aan het sprankelende groen te zien Velvia?

Gisteren met een bevriend gezin naar de dierentuin geweest en een hoop foto's van de kinderen gemaakt, Classic Neg simulatie gebruikt en de foto's kwamen echt kant en klaar uit de camera, ik kon ze zo opsturen naar onze vrienden. Wat een meerwaarde is dat toch :love:

Oh en die nieuwe Fuji app, wat een verbetering tegenover vroeger zeg, niets op aan te merken voorlopig.
 
Astia! Maar wel een receptje dat iets extra verzadiging/kleur boost, in Lightroom nog klein beetje tweaks aan de curve. En inderdaad de nieuwe app is top - eindelijk!!
 
Voor diezelfde trouw voorspellen ze zaterdag geen al te best weer, dus ik haal @Spector er even bij om wat praktische tips te vragen want ik had uiteraard liever droog en zonnig weer gehad. Bedoeling is dat na de kerk er foto's van de familie worden genomen en met de getuigen maar met die laatsten is het onderweg richting de kaaien (ca. 500m te voet). Hopelijk gaat het niet zodanig hard regenen dat het niet doenbaar is. Ik kan die foto's ook in de kerk zelf nemen, maar dat is misschien wat raar?

's Avonds is het dan nog receptie en diner, dat zal binnen te doen zijn maar ik hoop dat er licht genoeg is zodat ik mijn flash niet snel moet bovenhalen (die hoop ik enkel op het dansfeest te gebruiken). Voor die laatste ga ik nog een omnibounce gebruiken zodat het licht wat zachter is. Ik weet alleen niet welke ISO ik ga moeten gebruiken, misschien 800? Laatste keer dat ik het gebruikte op een trouw ging de ISO heel snel de hoogte in. Wat grain heeft wel wat, maar te veel is ook niet goed. Al bij al vielen die foto's mee, maar het is toch altijd wel wat zoeken.

Voor zaterdag ziet het weer er al bij al oké uit. De kans zit erin dat je tussen matige buien moet fotograferen, maar je zou op zijn minst wat droge momenten moeten hebben.
Het is wel heel handig om de planning van die dag bij de hand te hebben. Zo kan je wat inschatten of het handig is om wat familiefoto's te verplaatsen naar nét voor of tijdens de receptie. Het koppel vind het best oké om dat zo te doen, liever dat dan foto's in de regen of een mottige plaats. Foto's in de kerk zou ik ten sterkte afraden! De kans dat de priester je op de vingers tikt is ook reëel.

Recepties binnen en avondfeesten binnen zijn sowieso kak. Zolang het kan teer ik op ISO. Diafragma helemaal open (als het van ver genoeg is), slutier op een cava snelheid en de rest bijwerken met ISO. Echt niet bang zijn om ISO te gebruiken. Ik heb liever een foto met ruis, dan een foto die niet meer te redden valt. Vanaf het te donker wordt is het handig om te flitsen naar het plafond bv. Een omnibounce kan hierbij helpen.
 
Voor diezelfde trouw voorspellen ze zaterdag geen al te best weer, dus ik haal @Spector er even bij om wat praktische tips te vragen want ik had uiteraard liever droog en zonnig weer gehad. Bedoeling is dat na de kerk er foto's van de familie worden genomen en met de getuigen maar met die laatsten is het onderweg richting de kaaien (ca. 500m te voet). Hopelijk gaat het niet zodanig hard regenen dat het niet doenbaar is. Ik kan die foto's ook in de kerk zelf nemen, maar dat is misschien wat raar?

's Avonds is het dan nog receptie en diner, dat zal binnen te doen zijn maar ik hoop dat er licht genoeg is zodat ik mijn flash niet snel moet bovenhalen (die hoop ik enkel op het dansfeest te gebruiken). Voor die laatste ga ik nog een omnibounce gebruiken zodat het licht wat zachter is. Ik weet alleen niet welke ISO ik ga moeten gebruiken, misschien 800? Laatste keer dat ik het gebruikte op een trouw ging de ISO heel snel de hoogte in. Wat grain heeft wel wat, maar te veel is ook niet goed. Al bij al vielen die foto's mee, maar het is toch altijd wel wat zoeken.
Heb je toevallig geen doorzichtige paraplu? Altijd wel mooie foto’s gevonden bij regenweer.

Ik ben er helemaal doorheen. 401 "keepers" van de 2000 kliks, dat vind ik best goed wetende dat de X2Hs gemiddeld aan 10-30fps ratelt :)
Uiteindelijk 95% JPGs gebruikt, enkel in een aantal specifieke omstandigheden (weinig licht in zwembad bvb) de nieuwe denoise van LightRoom op de RAWs toegepast. Werkt uitstekend, ISO6400 is nu echt wel heel bruikbaar.

Nog een aantal van mijn favoriete beelden, als het mag :)

i-8rZPMnD-X2.jpg


i-F5RC98h-X2.jpg


i-nhg5r8T-X2.jpg


i-SfMtvRx-X2.jpg


i-NZkmKjL-X2.jpg


i-tSrz5Xz-X2.jpg


i-RTqQdDS-X2.jpg


i-nH5TxFx-X2.jpg
Wow 😮 dit lijkt mij toch wel fantastisch. Gewoon recht uit de camera zo een foto’s. Je meer kunnen focussen op de foto nemen dan de nabewerking. Dan ook nog de oude look van sommige toestellen doen mij toch twijfelen om over te schakelen naar Fuji.
Mijn analoge foto’s zijn ook nog met Velvia of Provia en daar verander ik ook niets aan.
 
Voor zaterdag ziet het weer er al bij al oké uit. De kans zit erin dat je tussen matige buien moet fotograferen, maar je zou op zijn minst wat droge momenten moeten hebben.
Het is wel heel handig om de planning van die dag bij de hand te hebben. Zo kan je wat inschatten of het handig is om wat familiefoto's te verplaatsen naar nét voor of tijdens de receptie. Het koppel vind het best oké om dat zo te doen, liever dat dan foto's in de regen of een mottige plaats. Foto's in de kerk zou ik ten sterkte afraden! De kans dat de priester je op de vingers tikt is ook reëel.
De Handelsbeurs is mooi en vlakbij, maar na 15u zit je daar wellicht met een hoop bezoekers die er in de weg lopen. Ik zie zaterdag een donkere wolk boven West-Vlaanderen hangen en een minder donkere boven Antwerpen. :unsure:

Recepties binnen en avondfeesten binnen zijn sowieso kak. Zolang het kan teer ik op ISO. Diafragma helemaal open (als het van ver genoeg is), slutier op een cava snelheid en de rest bijwerken met ISO. Echt niet bang zijn om ISO te gebruiken. Ik heb liever een foto met ruis, dan een foto die niet meer te redden valt. Vanaf het te donker wordt is het handig om te flitsen naar het plafond bv. Een omnibounce kan hierbij helpen.
Daarom zijn een 35 f/1.4 en 85 f/1.8 wel handige dingetjes. Met denoise op LR geraak ik ook nog een eind, vermoed ik. Maar het zou fijn zijn om buiten te kunnen als het nog licht is.
 
De Handelsbeurs is mooi en vlakbij, maar na 15u zit je daar wellicht met een hoop bezoekers die er in de weg lopen. Ik zie zaterdag een donkere wolk boven West-Vlaanderen hangen en een minder donkere boven Antwerpen. :unsure:
Statiefje mee en foto's stacken om zo de meute weg te krijgen?
 
Dat was weer een fijne ervaring. Even aanpassen om als "dual wielder" aan de slag te gaan, maar je went er snel aan. Wel even gesukkeld met het feit dat de camera die ik van @Margu kreeg (waarvoor dank!) wat andere instellingen had, maar na verloop van tijd vond ik die wel. Ik hoop dat hij niet teveel zal sukkelen om alles weer te corrigeren (tip: min-max ISO, minimale sluitertijd en mechanische sluiter is aangepast). En ook wat gesukkeld met mijn Godox TT685 die vooral in het begin aangaf dat hij niet compatibel was met mijn fototoestel en vaak niet wou flitsen, maar na verloop van tijd deed die dan toch wat hij moest doen. Ook wel wat uitdagende lichtsituaties. Zo was het terras overdekt tijdens de receptie, dus had je een vrij donkere kant tegen het gebouw en behoorlijk fel tegenlicht aan het ander uiteinde (terras was langs drie kanten omzoomd door bunkers en bomen). Digitale sluiter kan ook wel eens botsen met bepaalde lichtfrequenties, dus ik ben overgeschakeld naar mechanische sluiter om banding te voorkomen.

Lichtsterke primes brengen je wel een eind ver, maar op een bepaald punt moet je echt wel een flitser gaan gebruiken maar ik ben niet bekwaam genoeg om daar écht flatterende foto's mee te maken. Wel plezante feestfoto's. Op ons trouwfeest vond ik dat zelf geen meerwaarde, maar als mensen dat willen en daarvoor betalen ... dan moet ik me daarop instellen.

Het was geen klassieke trouw in de zin dat het koppel enkel familiefoto's wou en geen aparte shoot van zichzelf en ik heb hen daarin gerespecteerd. Ze wilden vooral spontane foto's van zichzelf, waarbij ik niet al te dirigerend optrad. Dat is altijd wel wat zoeken maar ik heb van de bruid toch gehoord dat het allemaal oké was voor hen dat het liep zoals het liep.

Twee camera's is wel een must. Een prime en een zoom tijdens de misdienst en dan twee primes voor de rest van de avond. Misschien dat een 24mm beter was voor de avondfeestfoto's dan een 35mm, maar dat is een aankoop voor een andere keer.

Ook wel wat jammer van het weer. Ik wil graag eens in mooi, flatterend strijklicht foto's nemen maar dat is deze zomer toch een uitdaging geworden. Vanaf volgende week wordt het beter, maar voorlopig heb ik geen shoots meer op de planning staan.

Het smaakt alleszins naar meer.

EDIT: wat ook opvalt. Je kan mensen extreem flatterend vastleggen op de lens, maar ook zéér onflatterend. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
EDIT: wat ook opvalt. Je kan mensen extreem flatterend vastleggen op de lens, maar ook zéér onflatterend. :unsure:
Herkenbaar :biglaugh:

Hier is de trouw ook goed verlopen. Alles buiten was plezant. Enkel de receptie vond ik minder tof door de lichtomstandigheden (binnen en uiteraard kutlicht). De openingsdans was ook wel nog plezant om te fotograferen maar wel een uitdaging met al die rook en amateur belichting van de DJ :unsure:
 
Herkenbaar :biglaugh:

Hier is de trouw ook goed verlopen. Alles buiten was plezant. Enkel de receptie vond ik minder tof door de lichtomstandigheden (binnen en uiteraard kutlicht). De openingsdans was ook wel nog plezant om te fotograferen maar wel een uitdaging met al die rook en amateur belichting van de DJ :unsure:
Bij mij sloeg het vastleggen van de openingsdans tegen omdat mijn flash kuren had, maar ik zal wel zien wat ik kan behouden. Nu eerst schiften, daar kruipt ook heel wat werk in. Het koppel is de komende drie weken wel in Mexico, dus ik heb wel tijd.
 
Bij mij sloeg het vastleggen van de openingsdans tegen omdat mijn flash kuren had, maar ik zal wel zien wat ik kan behouden. Nu eerst schiften, daar kruipt ook heel wat werk in. Het koppel is de komende drie weken wel in Mexico, dus ik heb wel tijd.

Je had moeten vragen of je mee mocht als vakantiefotograaf 👀
 
Het cullingproces neemt toch meer tijd in beslag dan gedacht, ook omdat ik nog moet wennen aan de interface van Lightroom. Momenteel zet ik gewoon zwarte vlagjes ("geweigerd") bij foto's die ik weg wil en die verwijder ik af en toe zodat de selectie wordt uitgedund. Bij foto's voor de sneak preview zet ik dan 5 sterretjes en probeer ik die al verder af te werken.

Het koppel vroeg vooral spontane foto's en wou geen fotoshoot, buiten de familiefoto's. Hoewel ik er heel wat mooie heb getrokken, vind ik het wel een beetje jammer dat ik geen klassieke shoot heb kunnen doen. Er was ook niet erg veel ruimte daarvoor: eerst zat je in de kerk, nadien een kwartiertje op het kerkplein waarvan 10 minuten familiefoto's en dan zat je op de trouwlocatie dat een van de oude forten was rondom Antwerpen. Toffe locatie, maar het weer was druilerig en de receptie was op een vrij donker terras (want overdekt met een tent en ingesloten dus maar één kant met ambetant tegenlicht) en binnen (een bunker, relatief oké verlicht maar ik ben blij dat ik mijn primes had). Dat zijn toch wel wat uitdagingen waar ik creatief mee moest omgaan. Een goeie leerschool, ongetwijfeld. En foto's die heel duf lijken in kleur kunnen wel sprankelen in zwart-wit of komen er zo gewoon véél beter uit.
 
Het cullingproces neemt toch meer tijd in beslag dan gedacht, ook omdat ik nog moet wennen aan de interface van Lightroom. Momenteel zet ik gewoon zwarte vlagjes ("geweigerd") bij foto's die ik weg wil en die verwijder ik af en toe zodat de selectie wordt uitgedund. Bij foto's voor de sneak preview zet ik dan 5 sterretjes en probeer ik die al verder af te werken.

Het koppel vroeg vooral spontane foto's en wou geen fotoshoot, buiten de familiefoto's. Hoewel ik er heel wat mooie heb getrokken, vind ik het wel een beetje jammer dat ik geen klassieke shoot heb kunnen doen. Er was ook niet erg veel ruimte daarvoor: eerst zat je in de kerk, nadien een kwartiertje op het kerkplein waarvan 10 minuten familiefoto's en dan zat je op de trouwlocatie dat een van de oude forten was rondom Antwerpen. Toffe locatie, maar het weer was druilerig en de receptie was op een vrij donker terras (want overdekt met een tent en ingesloten dus maar één kant met ambetant tegenlicht) en binnen (een bunker, relatief oké verlicht maar ik ben blij dat ik mijn primes had). Dat zijn toch wel wat uitdagingen waar ik creatief mee moest omgaan. Een goeie leerschool, ongetwijfeld. En foto's die heel duf lijken in kleur kunnen wel sprankelen in zwart-wit of komen er zo gewoon véél beter uit.
Hoeveel foto’s uiteindelijk? 😅
 
De laatste maanden geen enkel fototoestel of Lightroom meer aangeraakt wegens drukte van mijn werk en wat andere privétoestanden.

M'n foto's van Mexico liggen ondertussen stof te vergaten ... schaamtelijk.

Eind juni wel eindelijk een havik kunnen vastleggen, maar na die dag in't bos fotograferen naar huis gekomen met 3,7k foto's. Die hoge framerates van de huidige camera's zijn eigenlijk gewoon een vergiftigd geschenk ... uw (online) storage tikt enorm door, ge hebt meer werk met foto's te schiften en te verwijderen dan ze eigenlijk te af te werken. Degoutant eigenlijk. Ik denk in't vervolg dat ik gewoon standaard terug op 5 fps ga schieten en overschakelen naar hoger als 't nodig is.

Net terug van een vakantie waar we een week naar Oostenrijk (Kaprun) en een week naar Italië (Emilia-Romagna) zijn geweest. Hier m'n old faithful Z7 (+ 24-70 F2.8) meegenomen voor wat snapshots. Nergens de moeite gedaan om er speciaal op uit te trekken om te fotograferen. Waarschijnlijk omdat het er als kind is ingelepeld, heb ik echt een voorliefde voor berghutten. M'n oudste dochter van 9 wandelt al vrolijk mee, maar die van 4 is een neut ... uiteindelijk heeft die 85% continu in m'n nek gezeten. Chance dat er genoeg "eitjes" waren die naar boven gingen. :)

Toch één fotootje afgewerkt wat ik wel tof vond qua compositie ... de Krefelder Hütte op 2300m hoogte.

_DSC0053-social.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand enig idee waar je terecht kan om een toestel te ruilen? Ik heb een A7III die ik eigenlijk graag geruild had voor een A7C, maar geen idee waar je dat best kan aanbieden. 2dehands.be etc. lijken mij uitgesloten.
 
Iemand enig idee waar je terecht kan om een toestel te ruilen? Ik heb een A7III die ik eigenlijk graag geruild had voor een A7C, maar geen idee waar je dat best kan aanbieden. 2dehands.be etc. lijken mij uitgesloten.
Via een Kameraexpress kan je de A7III verkopen en de A7C kopen, maar omdat die daar ook winst uit willen halen gaan die niet zoveel geven voor een A7III. Ik heb daar onlangs nog voor geïnformeerd en ze wilden er nog 700 euro voor geven, omdat er nu redelijk veel A7III's tweedehands worden aangeboden. Je gaat er meer uit kunnen halen als je het aanbied op een tweedehandswebsite. Op Belgiumdigitalforum zit je misschien wat "safer" omdat daar meer fotografen op zitten, maar ik zou er toch altijd voor kiezen om iemand persoonlijk te ontmoeten om je camera te overhandigen in ruil voor het geld. Opsturen en wachten op een overschrijving lijkt me tricky.
 
Via een Kameraexpress kan je de A7III verkopen en de A7C kopen, maar omdat die daar ook winst uit willen halen gaan die niet zoveel geven voor een A7III. Ik heb daar onlangs nog voor geïnformeerd en ze wilden er nog 700 euro voor geven, omdat er nu redelijk veel A7III's tweedehands worden aangeboden. Je gaat er meer uit kunnen halen als je het aanbied op een tweedehandswebsite. Op Belgiumdigitalforum zit je misschien wat "safer" omdat daar meer fotografen op zitten, maar ik zou er toch altijd voor kiezen om iemand persoonlijk te ontmoeten om je camera te overhandigen in ruil voor het geld. Opsturen en wachten op een overschrijving lijkt me tricky.
Ja, sowieso zou het gelijk oversteken zijn. En 700 lijkt me een triestig bedrag, body is normaliter zeker nog 1200 waard :unsure:. Ik dacht dat een 7C en 7III wat gelijk liepen in waarde dus leek een rechtstreekse ruil mij wel praktisch.
 
Terug
Bovenaan