Beeldende Kunst Fotografiethread

Zwart/witte bloemen, 't is eens iets anders en zeker niet verkeerd! Het is wel een beetje een zoekplaatje omdat de omgeving allemaal wat dezelfde tint heeft maar origineel is het zeker :)

Morgen op reis, en dan toch altijd even nadenken wat er meegaat - anderzijds is het voordeel van APS-C natuurlijk wel dat het allemaal niet zo veel plek inneemt. Gaan mee: X-H2s, X-T4, 13mm 1.4 Viltrox, Fuji XF 24 1.4, 35 1.4, 80 macro en de 50-140 f/2.8. En voor mijn oudste dochter een Instax mini met 40 shots :D
 
Zwart/witte bloemen, 't is eens iets anders en zeker niet verkeerd! Het is wel een beetje een zoekplaatje omdat de omgeving allemaal wat dezelfde tint heeft maar origineel is het zeker :)
Bedankt! Zoals ik al zei ben ik echt verre van een expert en durfde hier eerst al bijna niet posten om eerlijk te zijn. :unsure:
 
Zwart/witte bloemen, 't is eens iets anders en zeker niet verkeerd! Het is wel een beetje een zoekplaatje omdat de omgeving allemaal wat dezelfde tint heeft maar origineel is het zeker :)

Morgen op reis, en dan toch altijd even nadenken wat er meegaat - anderzijds is het voordeel van APS-C natuurlijk wel dat het allemaal niet zo veel plek inneemt. Gaan mee: X-H2s, X-T4, 13mm 1.4 Viltrox, Fuji XF 24 1.4, 35 1.4, 80 macro en de 50-140 f/2.8. En voor mijn oudste dochter een Instax mini met 40 shots :D
Toch wel wat materiaal. Ik heb dit keer een beetje kunnen loslaten dat een gezinsreis (met kleuter) géén fotografiereis is, dus ik heb wel een aantal fraaie foto's gemaakt maar door die klik te maken dat ik mocht tempereren was ik ook minder gefrustreerd dat ik weinig echt goeie foto's van bijvoorbeeld Nice heb. Mocht ik alleen met mijn vrouw op reis zijn geweest had ik wel wat betere foto's getrokken. Volgend jaar wel eens bewust kiezen voor een bestemming waar ik in de onmiddelijke omgeving van ons huisje een mooi stukje natuur heb om foto's te nemen. Het vakantiedorp was top, maar je had niets op wandelafstand om wat aan fotografie "te doen".
Bedankt! Zoals ik al zei ben ik echt verre van een expert en durfde hier eerst al bijna niet posten om eerlijk te zijn. :unsure:
Iedereen is welkom om hier foto's te nemen hoor, ik heb hier toch nog geen verzuurde reacties gezien.
 
Eerste keer dat ik hier post maar deze foto die ik in mijn tuintje getrokken heb vorige vrijdagavond vind ik wel mooi.

8gss4jyswcdb1.webp


(gewoon met mijn smartphone maar wou hem toch delen)
 
Wauw zeer mooie scene en goed resultaat met de smartphone! Schiet dit beeld met een goeie macro lens en je wint er prijzen mee.
 
Fier op mezelf. Ik stond op het puntje de A7IV te kopen, maar heb er toch vanaf gezien. Ongetwijfeld een upgrade tegenover A7III, maar die doet het eigenlijk nog best goed.
 
Maak jij altijd beelden met de volle 61MP? Met een goeie CFexpress-kaart en voldoende opslagruimte kan je dat wel behappen, maar heb je die hoeveelheid echt nodig?
Ik maak idd altijd op full res mijn foto's. reden is gewoon omdat je dan wat kan croppen indien nodig zonder kwaliteits verlies & als ik in photoshop het een of andere moet doen is het altijd fijn dat er genoeg data is voor mijn skin edits :)

Met een 128gb UHS-2 sd kaartjes kom je al een hele eind. De A7"R"4 heeft trouwens geen CFexpress slots
 
Ok, ik post dit liever hier dan in het 'geesten'topic omdat ik liever de wetenschappelijke uitleg hoor. Is er een aanleiding voor de schaduw die achter mijn vrouw 'staat' in deze foto? Foto is getrokken met de selfiecamera van een Motorola G100, op een plek waar mensen worden uitgestrooid aan zee, ergens in Zeeland. Deel van mijn familie reageert hier natuurlijk bijzonder verwondert op:

Origineel:


Bewerkt:

 
Ok, ik post dit liever hier dan in het 'geesten'topic omdat ik liever de wetenschappelijke uitleg hoor. Is er een aanleiding voor de schaduw die achter mijn vrouw 'staat' in deze foto? Foto is getrokken met de selfiecamera van een Motorola G100, op een plek waar mensen worden uitgestrooid aan zee, ergens in Zeeland. Deel van mijn familie reageert hier natuurlijk bijzonder verwondert op:

Origineel:


Bewerkt:

Ja een geest is het dus zeker niet, waarom geloven mensen daar zelfs nog in?

Er kunnen zoveel redenen zijn. Een vuiltje op de lens, een weerkaatsing van iets, een fout in de sensor, fout in de software, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Geen HDR foto. De foto werd genomen in een reeks op dezelfde plek of de onmiddellijke nabijheid, waarbij bij de rest geen enkele fout zit. Het toestel werd ook niet in een handtas gestoken, was steeds bij de hand. Enkel bij deze heb je het gekend resultaat.
 
Iemand hier ervaring met filmen?
Aankomende zaterdag gevraagd om enkele kleine stukjes te filmen op een trouw. Binnenkomst in kerk, eerste dans, … Meer een ‘home’ video voor latere herinneringen.

Toch wil ik natuurlijk het wel goed instellen.
Mijn a7iii en 28-75mm zullen bij avondland zijn.

Dus ik ga filmen met mijn oude gouden a6000 😍.
Nu vooral vraag voor welke lens jullie zouden aanraden + eventueel instellingen
Beschikbare lenzen:
18-135mm f4-5.6
35mm f1.8
56mm f1.4

Full frame lenzen (1,5 crop factor op a6000)
16-35mm f4
70-300 f4-5.6

En dan best wide focus, eigen focuspunt bepalen of continuous?
Xavc of direct mp4?
 
Iemand hier ervaring met filmen?
Aankomende zaterdag gevraagd om enkele kleine stukjes te filmen op een trouw. Binnenkomst in kerk, eerste dans, … Meer een ‘home’ video voor latere herinneringen.

Toch wil ik natuurlijk het wel goed instellen.
Mijn a7iii en 28-75mm zullen bij avondland zijn.

Dus ik ga filmen met mijn oude gouden a6000 😍.
Nu vooral vraag voor welke lens jullie zouden aanraden + eventueel instellingen
Beschikbare lenzen:
18-135mm f4-5.6
35mm f1.8
56mm f1.4

Full frame lenzen (1,5 crop factor op a6000)
16-35mm f4
70-300 f4-5.6

En dan best wide focus, eigen focuspunt bepalen of continuous?
Xavc of direct mp4?
Voor diezelfde trouw voorspellen ze zaterdag geen al te best weer, dus ik haal @Spector er even bij om wat praktische tips te vragen want ik had uiteraard liever droog en zonnig weer gehad. Bedoeling is dat na de kerk er foto's van de familie worden genomen en met de getuigen maar met die laatsten is het onderweg richting de kaaien (ca. 500m te voet). Hopelijk gaat het niet zodanig hard regenen dat het niet doenbaar is. Ik kan die foto's ook in de kerk zelf nemen, maar dat is misschien wat raar?

's Avonds is het dan nog receptie en diner, dat zal binnen te doen zijn maar ik hoop dat er licht genoeg is zodat ik mijn flash niet snel moet bovenhalen (die hoop ik enkel op het dansfeest te gebruiken). Voor die laatste ga ik nog een omnibounce gebruiken zodat het licht wat zachter is. Ik weet alleen niet welke ISO ik ga moeten gebruiken, misschien 800? Laatste keer dat ik het gebruikte op een trouw ging de ISO heel snel de hoogte in. Wat grain heeft wel wat, maar te veel is ook niet goed. Al bij al vielen die foto's mee, maar het is toch altijd wel wat zoeken.
 
Terug
Bovenaan