Beeldende Kunst Fotografiethread

Ja, eigenlijk wel. Het grootste probleem met de 24-70 is dat die soms net niet wijd genoeg is inderdaad. Gewicht speelt in principe een mindere rol als ik eerlijk moet zijn.
Hoewel ik ook altijd mijn camera met lenzen mee-"sleur" op reis, zou het wel gemakkelijk zijn om met iets compacter rond te lopen. Wat Phil Penman doet met zijn Leica trekt me toch sterk die richting uit, maar mijn bankrekening duwt me dan weer een héél andere richting uit. Misschien dat een Ricoh GRIII een "poor man's Leica" is? :unsure:

Maar wil je iets degelijk, ben je nog altijd veel geld kwijt en dat geld kan ik voorlopig niet missen.

Over een week zit ik in Zuid-Frankrijk en dat zal met een FF en drie lenzen zijn.
Heb nu net een boeking voor een huwelijk binnen gehad, dus moet ook eens nadenken over een prime. Zoveel keuzes :D
35 + 85! Twee body's lijkt me dan wel heel handig, tenzij je telkens op het juiste moment wisselt. Ik heb over een maand ook een trouwshoot en ik denk eraan om tijdens de huwelijksceremonie in Antwerpen tijdelijk een 24-70 te huren bij Grobet. Die lever ik na de kerkelijke trouw weer in en voor de rest van de dag trek ik mijn plan dan wel met de primes. Het koppel wil geen klassieke shoot of geposeerde foto's, maar wil spontane foto's. Dat geeft me wel wat speelruimte om mijn ding te doen met een 35 f/1.4 en een 85 f/1.8.
 
Hoewel ik ook altijd mijn camera met lenzen mee-"sleur" op reis, zou het wel gemakkelijk zijn om met iets compacter rond te lopen. Wat Phil Penman doet met zijn Leica trekt me toch sterk die richting uit, maar mijn bankrekening duwt me dan weer een héél andere richting uit. Misschien dat een Ricoh GRIII een "poor man's Leica" is? :unsure:

Maar wil je iets degelijk, ben je nog altijd veel geld kwijt en dat geld kan ik voorlopig niet missen.

Over een week zit ik in Zuid-Frankrijk en dat zal met een FF en drie lenzen zijn.

35 + 85! Twee body's lijkt me dan wel heel handig, tenzij je telkens op het juiste moment wisselt. Ik heb over een maand ook een trouwshoot en ik denk eraan om tijdens de huwelijksceremonie in Antwerpen tijdelijk een 24-70 te huren bij Grobet. Die lever ik na de kerkelijke trouw weer in en voor de rest van de dag trek ik mijn plan dan wel met de primes. Het koppel wil geen klassieke shoot of geposeerde foto's, maar wil spontane foto's. Dat geeft me wel wat speelruimte om mijn ding te doen met een 35 f/1.4 en een 85 f/1.8.

Prima keuze. Is mijn to go kit voor 99% van de huwelijken. Maar steek een 70-200 ook niet te ver indien mogelijk. Op sommige plekken heb je amper beweegruimte voor de ceremonie dat wat extra zoom best wel handig kan zijn. Sommige collega's opteren hier voor een 105mm of 135mm, maar kvind die zoom in deze best wel handig.

Succes @Strijkijzer en @Avondland met jullie huwelijken!
 
Ik heb de 14-35 F4 besteld. Bij het huwelijk gaat een boottochtje zijn en ik weet niet hoeveel plaats en beweegruimte er gaat zijn dus die breedhoek is wel handig denk ik. Daarnaast ga ik wss een 85mm leasen (kan blijkbaar bij kamera express) en een 35mm huren.

Wat de setup waarschijnlijk zal zijn is dus
14-35 (waarschijnlijk enkel op het bootje)
35mm
85mm
70-200mm gaat ook mee.

Voor mijn reis zal de 14-35mm (tis ook op een bootje te doen :unsure: ) meegaan en wss de 70-200mm met extender (denk ik) voor beestjes te fotograferen.
 
Ik heb de 14-35 F4 besteld. Bij het huwelijk gaat een boottochtje zijn en ik weet niet hoeveel plaats en beweegruimte er gaat zijn dus die breedhoek is wel handig denk ik. Daarnaast ga ik wss een 85mm leasen (kan blijkbaar bij kamera express) en een 35mm huren.

Wat de setup waarschijnlijk zal zijn is dus
14-35 (waarschijnlijk enkel op het bootje)
35mm
85mm
70-200mm gaat ook mee.

Voor mijn reis zal de 14-35mm (tis ook op een bootje te doen :unsure: ) meegaan en wss de 70-200mm met extender (denk ik) voor beestjes te fotograferen.

Top setje heb je daar!
 
Hoewel ik ook altijd mijn camera met lenzen mee-"sleur" op reis, zou het wel gemakkelijk zijn om met iets compacter rond te lopen. Wat Phil Penman doet met zijn Leica trekt me toch sterk die richting uit, maar mijn bankrekening duwt me dan weer een héél andere richting uit. Misschien dat een Ricoh GRIII een "poor man's Leica" is? :unsure:

Maar wil je iets degelijk, ben je nog altijd veel geld kwijt en dat geld kan ik voorlopig niet missen.

Over een week zit ik in Zuid-Frankrijk en dat zal met een FF en drie lenzen zijn.

35 + 85! Twee body's lijkt me dan wel heel handig, tenzij je telkens op het juiste moment wisselt. Ik heb over een maand ook een trouwshoot en ik denk eraan om tijdens de huwelijksceremonie in Antwerpen tijdelijk een 24-70 te huren bij Grobet. Die lever ik na de kerkelijke trouw weer in en voor de rest van de dag trek ik mijn plan dan wel met de primes. Het koppel wil geen klassieke shoot of geposeerde foto's, maar wil spontane foto's. Dat geeft me wel wat speelruimte om mijn ding te doen met een 35 f/1.4 en een 85 f/1.8.
Waarom niet gewoon de Tamron 35-150 huren?
 
Da is in momenten da je lenzen opzet. Ik heb heel lang alles gedaan met een 24-70 & 70-200. Ondertussen fotografeer ik bijna alles (buiten concerten) met de 35 en 85. En de laatste tijd begin ik opnieuw te neigen naar de 'true eye' de 50mm...Beetje afhankelijk van hoe je reportages of fotografie(stijl) eruit ziet op dat moment.
 
Da is in momenten da je lenzen opzet. Ik heb heel lang alles gedaan met een 24-70 & 70-200. Ondertussen fotografeer ik bijna alles (buiten concerten) met de 35 en 85. En de laatste tijd begin ik opnieuw te neigen naar de 'true eye' de 50mm...Beetje afhankelijk van hoe je reportages of fotografie(stijl) eruit ziet op dat moment.
En zet je het diafragma dan meestal helemaal open, wat toch hét grote voordeel is van een lichtsterke prime (f/1.4 of f/1.8 vs. f/2.8 - wat toch wel een verschil is dat je kan zien)? Op gelijkaardige openingen zijn zoomlenzen toch kwalitatief gelijkaardig vandaag, vroeger was dat nog anders.

35/85 is ook "mijn" arsenaal naast een 18 (die ik niet zo vaak gebruik), maar een tweede body zou handig zijn. Ik twijfel om op die huwelijksshoot een tweede body te huren of een 24-70 voor het kerkelijke gedeelte. Nadien op de receptie en het feest is het gewoon wisselen tussen 35 en 85 en mijn ding doen. Een tweede body kopen doe ik dan wel wanneer ik meer opdrachten doe.
 
En zet je het diafragma dan meestal helemaal open, wat toch hét grote voordeel is van een lichtsterke prime (f/1.4 of f/1.8 vs. f/2.8 - wat toch wel een verschil is dat je kan zien)? Op gelijkaardige openingen zijn zoomlenzen toch kwalitatief gelijkaardig vandaag, vroeger was dat nog anders.

35/85 is ook "mijn" arsenaal naast een 18 (die ik niet zo vaak gebruik), maar een tweede body zou handig zijn. Ik twijfel om op die huwelijksshoot een tweede body te huren of een 24-70 voor het kerkelijke gedeelte. Nadien op de receptie en het feest is het gewoon wisselen tussen 35 en 85 en mijn ding doen. Een tweede body kopen doe ik dan wel wanneer ik meer opdrachten doe.

Ik wissel een beetje met diafragma's. Héél vaak zit ik tussen de 2 en 3,5 te werken als ik mijn exif's bekijk. Wat voor mij een hele mooie scherpte geeft met genoeg blur in de achtergrond. Ik fotografeer niet zo vaak op de rand van mijn diafragma om geen farsen voor te hebben.

Je kan perfect de huwelijksshoot met een 35 & 85mm doen. Ik zou eerder opteren om iets groters, 105 of 135 mee te pakken dan een 24-70. Ik haal mijn 24-70 pas uit als er gedanst wordt. Om dat extra beetje ruimte te hebben die ik dan weer mis met een 35mm. Again, vaak zijn ceremonies niet ideaal om te shooten met een korte lens. Ik haal al vaak eens mijn 70-200 uit om me de ruimte te geven wat te zoomen omdat ik niet dicht genoeg geraak zonder heel de boel te verstoren. Stel dat je dan een 24-70 meeneemt zit je in complete overlap met je 35 & 85mm.

Yet again, wat zoom geeft je wel wat comfort om een huwelijk te shooten, waar een huwelijk shooten met primes iets uitdagender is in het begin.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik wissel een beetje met diafragma's. Héél vaak zit ik tussen de 2 en 3,5 te werken als ik mijn exif's bekijk. Wat voor mij een hele mooie scherpte geeft met genoeg blur in de achtergrond. Ik fotografeer niet zo vaak op de rand van mijn diafragma om geen farsen voor te hebben.

Je kan perfect de huwelijksshoot met een 35 & 85mm doen. Ik zou eerder opteren om iets groters, 105 of 135 mee te pakken dan een 24-70. Ik haal mijn 24-70 pas uit als er gedanst wordt. Om dat extra beetje ruimte te hebben die ik dan weer mis met een 35mm. Again, vaak zijn ceremonies niet ideaal om te shooten met een korte lens. Ik haal al vaak eens mijn 70-200 uit om me de ruimte te geven wat te zoomen omdat ik niet dicht genoeg geraak zonder heel de boel te verstoren. Stel dat je dan een 24-70 meeneemt zit je in complete overlap met je 35 & 85mm.

Yet again, wat zoom geeft je wel wat comfort om een huwelijk te shooten, waar een huwelijk shooten met primes iets uitdagender is in het begin.
Ik ben de primes al gewoon, ik heb geen zooms meer sinds ik ben overgestapt naar FF. Je verliest wat aan flexibiliteit, maar in mijn ogen niet aan fotografieplezier. En in het slechtste geval kan je altijd wat croppen. 24MP is misschien niet voldoende om dat té vaak te doen, maar soms loont het wel.

Met die 85 mm heb ik wel genoeg afstand voor de kerkelijke ceremonie, maar een 35 mm is dan weer interessanter om dichterbij te gaan zodat je sneller meegezogen wordt in de "actie". Daarom dat het wisselen van lenzen in die ceremonie me wat tegensteekt: het haalt de vaart uit je ritme en je kan belangrijke momenten missen. En als ik bvb. de 85 blijf ophouden en er loopt wat teveel volk voor mijn lens, mis ik het "moment" ook vaak.
 
Ik ben de primes al gewoon, ik heb geen zooms meer sinds ik ben overgestapt naar FF. Je verliest wat aan flexibiliteit, maar in mijn ogen niet aan fotografieplezier. En in het slechtste geval kan je altijd wat croppen. 24MP is misschien niet voldoende om dat té vaak te doen, maar soms loont het wel.

Met die 85 mm heb ik wel genoeg afstand voor de kerkelijke ceremonie, maar een 35 mm is dan weer interessanter om dichterbij te gaan zodat je sneller meegezogen wordt in de "actie". Daarom dat het wisselen van lenzen in die ceremonie me wat tegensteekt: het haalt de vaart uit je ritme en je kan belangrijke momenten missen. En als ik bvb. de 85 blijf ophouden en er loopt wat teveel volk voor mijn lens, mis ik het "moment" ook vaak.

Uw werk toont inderdaad dat je primes al meer dan gewoon bent! Dat komt zeker goed.

Wat je bovenstaand aanhaalt is de reden waarom ik nu vaker naar de 50mm teruggrijp. Ik wil in die actie zitten maar niet te dicht. Dus mijn standpunt is ook mijn view through the lens. En da vind ik net geestig om zo heel candit gewijs overal rond te lopen echt mijn standpunt te fotograferen.
Het maakt onze job weer interessant om telkens te moeten denken welke lens je moet opzetten om een bepaald resultaat te behalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Uw werk toont inderdaad dat je primes al meer dan gewoon bent! Dat komt zeker goed.

Wat je bovenstaand aanhaalt is de reden waarom ik nu vaker naar de 50mm teruggrijp. Ik wil in die actie zitten maar niet te dicht. Dus mijn standpunt is ook mijn view through the lens. En da vind ik net geestig om zo heel candit gewijs overal rond te lopen echt mijn standpunt te fotograferen.
Het maakt onze job weer interessant om telkens te moeten denken welke lens je moet opzetten om een bepaald resultaat te behalen.
Die 35 mm komt inderdaad wel redelijk dicht en met zo'n relatieve breedhoek moet je ook oppassen voor vervorming als je dichtbij komt, dat flatteert niet altijd. Zo'n 50 mm is dan beter.

Ik volg wat "prime"-fotografen (zoals Magic Wedding Photographer) en die gebruiken 24 / 50 indoors en 35 / 85 outdoors. Maar zoals ik al zei: als je met primes fotografeert zou een tweede body geen overbodige luxe zijn. Dan kan je snel wisselen. Impliceert uiteraard wel dat je meer batterijen en SD-kaartjes moet meenemen.

Het is duur. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Die 35 mm komt inderdaad wel redelijk dicht en met zo'n relatieve breedhoek moet je ook oppassen voor vervorming als je dichtbij komt, dat flatteert niet altijd. Zo'n 50 mm is dan beter.

Ik volg wat "prime"-fotografen (zoals Magic Wedding Photographer) en die gebruiken 24 / 50 indoors en 35 / 85 outdoors. Maar zoals ik al zei: als je met primes fotografeert zou een tweede body geen overbodige luxe zijn. Dan kan je snel wisselen. Impliceert uiteraard wel dat je meer batterijen en SD-kaartjes moet meenemen.

Het is duur. :p

2 bodies en arsenaal aan kaartjes en batterijen is inderdaad geen overbodige luxe. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Da is wel materiaal die je door de jaren opbouwt. In het begin heb je niet alles in 1 nodig. Eens je meer opdrachten krijgt kan je gaan uitbreiden naar meer kaartjes, betere flits, andere body, ... Ik ben nu pas mijn 2de hands materiaal aan het vervangen door nieuw materiaal.
Hoe dan ook blijft het een dure hobby/job. But I wouldn't trade it for the world. De reward die ik krijg als ik huwelijksreportages aflever is echt priceless.
 
2 bodies en arsenaal aan kaartjes en batterijen is inderdaad geen overbodige luxe. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Da is wel materiaal die je door de jaren opbouwt. In het begin heb je niet alles in 1 nodig. Eens je meer opdrachten krijgt kan je gaan uitbreiden naar meer kaartjes, betere flits, andere body, ... Ik ben nu pas mijn 2de hands materiaal aan het vervangen door nieuw materiaal.
Hoe dan ook blijft het een dure hobby/job. But I wouldn't trade it for the world. De reward die ik krijg als ik huwelijksreportages aflever is echt priceless.
Ik tank al positieve energie bij één goed beeld, maar als je inderdaad die dankbaarheid krijgt van je klanten is dat nog eens zo groot want dan draait het ook om erkenning. Het prille begin van een shoot is altijd wat onwennig, maar dat draait snel en vanaf dan zit je in een flow. Met wat ervaring op zak weet je ook beter te anticiperen of je "modellen" bij te sturen zonder dat het geforceerd overkomt.
 
Ik tank al positieve energie bij één goed beeld, maar als je inderdaad die dankbaarheid krijgt van je klanten is dat nog eens zo groot want dan draait het ook om erkenning. Het prille begin van een shoot is altijd wat onwennig, maar dat draait snel en vanaf dan zit je in een flow. Met wat ervaring op zak weet je ook beter te anticiperen of je "modellen" bij te sturen zonder dat het geforceerd overkomt.

Dat is zeker zo. Een goed begin is half gewonnen. Zelfs als is dat hij het klaarmaken of details fotograferen. Als daar een beeld tussen zit waarvan je tevreden bent, geeft dat een boost. Dat is zeker zo!
Ik hoop dat die "nerveusheid" zal blijven, da geeft mij wat gezonde stress. Ik moet me soms opladen ervoor, maar eens ik vertrokken ben is het go with the flow. Het wordt ook leuker naar mate de dagen groter en langer worden, dat je zo echt een verhaal kan beginnen vertellen. Niet wat stand alone top beelden, maar echt storytelling. Love it!

Ik stuur amper mijn koppels, buiten de fotoshoot waar ik ze wat 'opdrachtjes' geef. En dan niet om ze stijf te doen staan, maar wel om spontaniteit en beweging uit te lokken. Tot nu toe lukt het mij wel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Aangezien de TDF weer begonnen is toch nog even de aandacht op Jered en Ashley Gruber. Fotografenkoppel die fantastische foto's nemen van de koers, ook voor mensen die absoluut niets met koers te zien hebben.


Heb die int voorjaar heel kort efkes gesproken. Super vriendelijke mensen.
Hun foto's en reportages zijn echt next level. Daar kijken heel veel fotograferen naar op en toch zijn die 2 down to earth.
Da is het walhalla van koersfotografie! Althans voor mij toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Heb die int voorjaar heel kort efkes gesproken. Super vriendelijke mensen.
Hun foto's en reportages zijn echt next level. Daar kijken heel veel fotograferen naar op en toch zijn die 2 down to earth.
Da is het walhalla van koersfotografie! Althans voor mij toch.

Ik zie er van jou ook af en toe passeren, mogen er ook wezen hoor. :p

Maar Jered en Ashley zijn echt waanzinnig, sportfotografie is meestal heel sec en to the point maar zij maken er echt iets prachtig en dooracht van.
 
Terug
Bovenaan