Beeldende Kunst Fotografiethread

405 foto's is nogal veel voor een boek. Less is more, vind ik. Mijn vrouw spreekt me daar dan weer in tegen en als we een fotoboek maken moet daar altijd héél veel in. Ik vind dat eerlijk gezegd storend. Liever tien héél goeie foto's dan honderd middelmatige waar er dan tien héél goeie in verdrinken.

Bedankt voor de tip, dat zal ik eens doen.
Is misschien ook wel omdat uw vrouw het meer ziet als medium voor herinneringen dan een kunstwerk, wat misschien meer uw insteek is?

Ik ben trouwens nooit echt heel streng in mijn selectie, beelden waarbij ik (zelf een beetje) twijfel hou ik. Het is al gebeurd dat ik (jaren, soms een decennium) later er nog eens door ga en veel meer fan ben van het beeld dat ik toen 3 sterretjes gaf dan een gelijkaardig met 5 sterretjes. Maar ik hou ook wel van editing en vind dat relaxing, ik kan begrijpen als ge dat niet graag doet het een lastig karweitje is en ge't direct mooi opgekuist wilt hebben. Raws doe ik ook nooit weg, heel leuk om een oud beeld opnieuw te editen en dan het verschil of de gelijkenissen zien.
 
Is misschien ook wel omdat uw vrouw het meer ziet als medium voor herinneringen dan een kunstwerk, wat misschien meer uw insteek is?

Dat is bij het overgrote deel van de mensen zo he. Mijn vriendin weet perfect waar mijn foto's staan, allemaal logisch gesorteerd met datum en namen, al wat je wil. En toch als zij een fotoboek van het gezin maakt, zijn het 75% GSM foto's :laugh:
 
Vandaag met de fotoclub wat puppy's losgelaten in 't bos, deze is toch een van de betere van de 700+ foto's die ik er op een tweetal uur heb getrokken. :unsure:

ghsfxhq81h3b1.jpg
 
Ik zet het hier ook maar even, daar niet iedereen het AI-topic doorleest. Wel sterk dit.


We gaan nog zotte tijden tegemoet met AI. Je gaat nog altijd een fotograaf nodig hebben om een foto te nemen, maar op deze manier kan je een banale foto toch behoorlijk pimpen. Vroeger was dat allemaal heel doorzichtig (genoeg "bad photoshop" te vinden op internet) maar met deze tools wordt het gemakkelijk.

Los daarvan. Puppyportret.

 
We gaan nog zotte tijden tegemoet met AI. Je gaat nog altijd een fotograaf nodig hebben om een foto te nemen, maar op deze manier kan je een banale foto toch behoorlijk pimpen. Vroeger was dat allemaal heel doorzichtig (genoeg "bad photoshop" te vinden op internet) maar met deze tools wordt het gemakkelijk.

Los daarvan. Puppyportret.

Voor de originele ideeën en fotobewerking op maat zal er nog altijd volk nodig zijn.

Toch eens mee gespeeld. Uit de laatste poll:

DSC_0202edit.jpg


Ook met onze Blacky op stap:

352409195_958658655550061_160822629622037011_n.jpg
 
Nondedju, mijn SD-kaartje heeft het begeven. Ik moet die noodgedwongen formatteren en nu lijk ik wel weer foto's te kunnen nemen. Misschien best al eens een nieuw kaartje in huis halen.

Hoeveel geld geven jullie daaraan? En waar letten jullie vooral op?
 
Snelheid (maar is bij mij voor 4k video, dus die moet wel wat data kunnen blijven slikken gedurend langere tijd) en betrouwbaarheid van het merk (bv Lexar).

Wel vervelend dat op grote verkoopssites wel eens fake kaartjes van de bekende merken worden verkocht die de beloofde snelheid bijlage niet halen... thank god voor een goed/makkelijk retourbeleid.
 
Hoeveel geld geven jullie daaraan? En waar letten jullie vooral op?
Hoofdzakelijk kijken naar de capaciteit en de lees / schrijfsnelheid, zodat je snel foto’s kan nemen en wegschrijven, handig voor bursts.

Zelf gebruik ik een CF (Compact Flash) geheugenkaart, omdat de snelheden veel beter zijn. Maar uw toestel moet dat type ondersteunen natuurlijk.

Ter vergelijking:

CF kaart:
Read 1700 MB/s
Write 1200 MB/s

SD kaart:
Read 200 MB/s
Write 90 MB/s

b7c95253-3877-4eb4-a735-9c0882fc30ca.jpeg

ad8517c2-3400-4d99-82d2-15f6e81d3d9a.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Slechts een snapshot, want weinig tijd (want met vrouw op stap) maar wel een fijne locatie om rond te hangen en "momentjes" vast te leggen. 35 f/1.4 GM op de Sony A7III.

laxe1k8q1q6b1.jpg
 
Vraag voor de fotografie-kenners:

Situatie: Een 4-tal jaar geleden een Sony RX100m5 gekocht na het lezen van lovende reviews. Het toestel werd intensief gebruikt bij het maken van vooral vakantiefoto's met het gezin en met verjaardagen, Kerstdiner, nieuwjaarsdrink, ... Ik ga enkele keren per jaar naar een race (Spa & Zolder) en bots daar op de limieten van de lens.De draagbaarheid van het toestel en gebruiksgemak vind ik enorme pluspunten. Ik ben tevreden van de kwaliteit van de foto's.

Vraag: Ondertussen is het toestel aan het einde van zijn leven en zou ik een nieuw toestel moeten kopen. Ik vraag me daarbij af of ik met een ander toestel kwalitatief betere foto's maak. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken maar zie door het bos de bomen niet meer. Het toestel mag nieuw, maar mag ook 2dehands zijn. Budget zo laag mogelijk, ik hoop voor 500 euro (2dehands) gesteld te zijn, maar budget kan ook hoger als het de moeite is.

Kies ik voor een nieuwe Sony RX100m6 of kies ik beter voor iets zoals dit:
  • Canon EOS M50 (met een 15-45 en 55-200 lens)
  • Sony A7
  • Fujifilm X-T2
  • Fujifilm XT100
  • Canon EOS 6D mark II
  • Canon EOS 1DS
  • Olympus OM-D E-M10 mkII (te kleine sensor?)
Ik begrijp dat ik bij de grotere toestellen de draagbaarheid opgeef van de de Sony RX100 maar gaat de kwaliteit (opmerkelijk hoger zijn)?
 
Laatst bewerkt:
€500 lijkt me redelijk krap als je een body met verschillende lenzen wil hebben. Zo'n A7 is de eerste mirrorless FF van Sony en zal je misschien tweedehands wel kunnen aanschaffen met dat budget, maar in zowat alles is die anno 2023 voorbijgestreefd. Die is al tien jaar oud en dat is in de wereld van camera's behoorlijk bejaard. Van draagbaarheid zit je dan ook meteen met een grotere camera al geeft je dat veel meer opties wat lenzen betreft. Ga je heel compact, dan zit je meestal met een vaste lens. Dan zou ik toch eerder opteren voor een recenter model, zodat je toch een beter dynamisch bereik hebt en een AF die mee kan. Het is natuurlijk zo dat een beter toestel je geen betere fotograaf maakt, maar het maakt alles wel véél gemakkelijker.

Wat lenzen betreft kan je héél duur gaan, maar bij Sony zijn er wel heel veel third party opties die een pak budgetvriendelijker zijn.
 
Vraag voor de fotografie-kenners:

Situatie: Een 4-tal jaar geleden een Sony RX100m5 gekocht na het lezen van lovende reviews. Het toestel werd intensief gebruikt bij het maken van vooral vakantiefoto's met het gezin en met verjaardagen, Kerstdiner, nieuwjaarsdrink, ... Ik ga enkele keren per jaar naar een race (Spa & Zolder) en bots daar op de limieten van de lens.De draagbaarheid van het toestel en gebruiksgemak vind ik enorme pluspunten. Ik ben tevreden van de kwaliteit van de foto's.

Vraag: Ondertussen is het toestel aan het einde van zijn leven en zou ik een nieuw toestel moeten kopen. Ik vraag me daarbij af of ik met een ander toestel kwalitatief betere foto's maak. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken maar zie door het bos de bomen niet meer. Het toestel mag nieuw, maar mag ook 2dehands zijn. Budget zo laag mogelijk, ik hoop voor 500 euro (2dehands) gesteld te zijn, maar budget kan ook hoger als het de moeite is.

Kies ik voor een nieuwe Sony RX100m6 of kies ik beter voor iets zoals dit:
  • Canon EOS M50 (met een 15-45 en 55-200 lens)
  • Sony A7
  • Fujifilm X-T2
  • Fujifilm XT100
  • Canon EOS 6D mark II
  • Canon EOS 1DS
  • Olympus OM-D E-M10 mkII (te kleine sensor?)
Ik begrijp dat ik bij de grotere toestellen de draagbaarheid opgeef van de de Sony RX100 maar gaat de kwaliteit (opmerkelijk hoger zijn)?

Ik ben een beetje biased als het over de rx100 gaat, ik gebruik de eerste generatie nog steeds en in mijn ogen de beste compact ooit. De gen5 is beperkt tot 70mm en dat kan in sommige scenario's nog kort over komen. De zesde generatie heeft al de 200mm aan boord en dan is hij echt wel een perfecte allrounder. Zowel generatie 5 als 6 hebben een foto kwaliteit die nog perfect mee kan hoor. Ik vrees alleen dat je er niet zal komen met 500€.

De voordelen van de camera's in je lijstje zijn vooral ergonomische details, meer knoppen en wielen om de settings zo efficiënt mogelijk aan te passen. En de verwisselbare lens, die toch wel een serieuze impact kan hebben op kwaliteit maar elke lens vraagt een investering.

Maar alles valt en staat bij de investering in geld maar vooral in tijd, wil je de hobby naar een hoger niveau tillen of wil je gewoon mooie foto's?

Bij dat laatste zou ik zeggen, blijf bij je leest en kijk misschien eens rond naar een leuke deal voor één van de nieuwere generaties.

Denk je toch dat fotografie als hobby voor jou is, kan je zeker wel voor een model met verwisselbare lenzen gaan.
 
Die RX100 ken ik eigenlijk niet zo goed, maar lijkt me een ideaal zakfototoestel dat toch wat meer kan dan een high end smartphone. In juli ga ik naar Zuid-Frankrijk en ik weet niet zo goed of ik mijn camera met lenzen ga meesleuren, aangezien ik daar in een vakantiepark zit met mijn dochter van bijna 3 en mijn vrouw. Dan zou zoiets compact wel handig zijn. Maar ja. Eventjes 1300 euro uitgeven is dan ook weer niet zo evident. :unsure:
 
Ik wil u nu niet op kosten jagen maar de Mark III kost maar een goeie €500 meer. :unsure:
Ik heb die al. Maar ik wil de A7RV. En die kost 4500. :unsure: 61MP is overkill, echter. De A7V is nog niet voor meteen en wellicht ook een aardige update. En die 200-600 mm. En die 12-24 ...

Gear Acquisition Syndrome. Het is iets grellig.
 
Ben eens aan het zien voor een extra lens, om te reizen maar ook voor allround gebruik. Wat hebben jullie en waarvoor gebruiken jullie het?

Dacht zelf aan een 35mm of een 17-35mm. (85mm zou ik ook heel graag hebben, maar beetje zwaar en heb al een 70-200 die dat wat opvangt).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan