Beeldende Kunst Fotografiethread

Ben eens aan het zien voor een extra lens, om te reizen maar ook voor allround gebruik. Wat hebben jullie en waarvoor gebruiken jullie het?

Dacht zelf aan een 35mm of een 17-35mm. (85mm zou ik ook heel graag hebben, maar beetje zwaar en heb al een 70-200 die dat wat opvangt).
Welke heb je al, en welke camera?
 
Een 24-70 lijkt me toch een ideale allrounder, maar mogelijk zoek je iets compacter?
Klopt, maar toch een redelijk zware lens om mee te reizen vind ik en die lens is ook al wat afgeleefd. Ooit ga ik die moeten vervangen naar de RF versie.

Daarmee dat ik keek naar een prime of mss een breedhoek (landschappen e.d.)
 
Bij mij zat er vroeger bijna altijd de 16-35 2.8 op, geweldig die super wideangle, soms een uitdaging om er interessante beelden mee te maken maar dat was the fun part natuurlijk. Daarnaast had ik altijd een lichtsterke 50 mee, die kan ook al veel doen, portret, lowlight, street... Ietske minder voor landschap maar ik deed dan gewoon een quick pano en smeet dat achteraf in zo'n autostitch software, werkte perfect. Da's natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur en hangt af van wat ge wilt fotograferen.
 
Klopt, maar toch een redelijk zware lens om mee te reizen vind ik en die lens is ook al wat afgeleefd. Ooit ga ik die moeten vervangen naar de RF versie.

Daarmee dat ik keek naar een prime of mss een breedhoek (landschappen e.d.)
35 mm op een FF is wel een "klassieke" setup en daarmee kan je eigenlijk al veel kanten mee uit. 85 mm is uiteraard ook geweldig, maar als je enkel die lens meeneemt is dat wel een beperking.
 
Ik vond 35 altijd ne moeilijke. Ik vond die net niet wijd genoeg voor landschap en net te wijd voor straat of portret (zal ook wel aan mn verlegen karakter gelegen hebben, niet te dicht willen komen bij het onderwerp :p ) Idd een klassieker, ook bij de rangefinders enzo, toch nooit m'n ding geweest.
 
Awel, ik ga op kano vakantie in Zweden eind augustus, dus zo een combo van een 16-35mm en 50mm is mss geen slecht idee (ook qua gewicht).

Is in een nationaal park, dus zal vooral landschappen en natuur zijn.
 
Zonet een portfolioshoot gedaan met iemand die ik op de cursus leerde kennen. Aanvankelijk een beetje onwenning, maar zodra ik de eerste geslaagde foto's nam begon het goed te lopen. Het is wel wat zoeken naar geschikte locaties en vooral de poses die ze moest aannemen. Het gaat erom dat de foto's naturel en niet geforceerd overkomen. Ik heb ze getrokken aan een fraai stukje natuur in Mol: het Kristallijn aan de put van 't Rauw.

Nu opladen en bewerken!
 
Omwille van de nieuwe job geen tijd kunnen maken om echte insectentripjes te doen, dus moet ik het stellen met wat er in mijn tuin zit. Gelukkig zit daar meer dan genoeg aan ongewerveld schoons. Met de laatste firmware update van de X-H2s lukt het ook weer wat beter om insecten te tracken met subject detection. Bij deze dus een hele reeks tussendoortjes :)

DSCF8597-X2.jpg


DSCF9768-bewerkt-X2.jpg


DSCF9214-X2.jpg


DSCF9971-bewerkt-X2.jpg


DSCF0397-X2.jpg


DSCF0434-X2.jpg


DSCF0511-X2.jpg
 
Ziezo! Ik had een golden hour shoot op het oog, maar de wolken beslisten daar anders over. Dus er toch het beste van gemaakt.
Mooie locatie daar. Ook al veel gaan shooten,
Bij de eerste vind ik het jammer dat er te veel ruimte boven haar hoofd is.
 
Ben eens aan het zien voor een extra lens, om te reizen maar ook voor allround gebruik. Wat hebben jullie en waarvoor gebruiken jullie het?

Dacht zelf aan een 35mm of een 17-35mm. (85mm zou ik ook heel graag hebben, maar beetje zwaar en heb al een 70-200 die dat wat opvangt).
Momenteel de 24-70 f2.8 toch meegenomen naar Indonesië en Parijs. Soms miste ik wel de wijdere of grotere zoom lenzen en vond het ook wel een groot gewicht zoal je zelf aangeeft. Je wilt wel altijd je full frame camera meenemen? Zelf eerder aan het twijfelen om ook zo een rx100 te kopen, goed genoeg bij genoeg licht. In het donker moeten we dan maar creatief zijn.

Bij mij zat er vroeger bijna altijd de 16-35 2.8 op, geweldig die super wideangle, soms een uitdaging om er interessante beelden mee te maken maar dat was the fun part natuurlijk. Daarnaast had ik altijd een lichtsterke 50 mee, die kan ook al veel doen, portret, lowlight, street... Ietske minder voor landschap maar ik deed dan gewoon een quick pano en smeet dat achteraf in zo'n autostitch software, werkte perfect. Da's natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur en hangt af van wat ge wilt fotograferen.
Klinkt ook wel als een goede combinatie. Echter als ik die 16-35 2.8 bekijk lijkt die niet veel lichter of kleiner.


Het semester is weer voorbij op school, product fotografie was toch echt wel een leuke ervaring. Nu aan het twijfelen om volgend jaar portret of architectuur te gaan volgen. Hierbij al enkele resultaten van afgelopen semester.
(Ik moet ook eens proberen mijn instagram up to date te houden. Steekt eigenlijk veel tijd in 😅 )

Opdracht Papier:
1.
Web_DSC09552.jpg

2.
Web_DSC09585.jpg

3.
Web_DSC09607.jpg

Opdracht mat metaal:
1.
Web_DSC00197.jpg

2.
Web_DSC00209.jpg

3.
Web_DSC00333.jpg

1.
Web_DSC00663.jpg

2.
Web_DSC00646.jpg

3.
Web_DSC00633.jpg


Edit: aahja, constructive criticism altijd welkom :)
 
Laatst bewerkt:
Momenteel de 24-70 f2.8 toch meegenomen naar Indonesië en Parijs. Soms miste ik wel de wijdere of grotere zoom lenzen en vond het ook wel een groot gewicht zoal je zelf aangeeft. Je wilt wel altijd je full frame camera meenemen? Zelf eerder aan het twijfelen om ook zo een rx100 te kopen, goed genoeg bij genoeg licht. In het donker moeten we dan maar creatief zijn.


Klinkt ook wel als een goede combinatie. Echter als ik die 16-35 2.8 bekijk lijkt die niet veel lichter of kleiner.
Ja, eigenlijk wel. Het grootste probleem met de 24-70 is dat die soms net niet wijd genoeg is inderdaad. Gewicht speelt in principe een mindere rol als ik eerlijk moet zijn.

Heb nu net een boeking voor een huwelijk binnen gehad, dus moet ook eens nadenken over een prime. Zoveel keuzes :D
 
Terug
Bovenaan