Beeldende Kunst Fotografiethread

Mijn eerste "echte" camera was een canon m50, ondertussen is daar de mark II van uit en die past net binnen dat budget.
de Kitlens die erbij zit is wel niet de beste, dus met een extra lens erbij ga je wel boven uw budget uitkomen.
Eventueel de 2dehands markt afschuimen naar een koopje
Een medestudent uit de avondschool fotografie heeft die ook en is er wel tevreden mee. Zeker als beginneling zal die kitlens wel volstaan.

Ik heb zonet een SSD van 2TB besteld en als die toekomt (hopelijk vrijdag) schaf ik me een abonnement bij Lightroom aan. €12,99/maand is niet veel en Capture One is een pak duurder, hoewel de laatste versie wel wat interessante perks heeft maar ik zit momenteel nog met een versie van 2021.
 
Toch ook maar eens een vraagje. Zoals de meeste wel weten hier fotografeer ik regelmatig concerten voor BeyondGaming. Nu ben ik al enkele keren benaderd geweest door (vaak een kleinere, voorprogamma) band om de foto’s door te sturen in high res in ruil voor credits.

Nu ik fotografeer supergraag concerten en dat is echt ook gewoon een passie maar ergens wringt het lichtjes. Ik weet ook dat veel bands daar ook maar weinig mee verdienen maar ik weet ook dat zulke credits of exposure mij niets opleveren en ik vind mijn waarde en tijd ook wel belangrijk (ik steek er al veel tijd en geld in en dat is dus eigenlijk nog een beetje extra werk dat erbij komt).

Ik zou wat extra perspectief kunnen gebruiken want in mijn hoofd loop ik er steeds vast op. Wat zouden jullie (niet) doen? Ik wil ook geen bruggen opblazen, maar evenmin wil ik gebruikt worden.

(Ik heb ook geen contact met het management van die bands, enkel met de hoofdact en eigenlijk worden daar nooit iets van afspraken rond gemaakt, meestal gewoon, eerste 3 nummer, no flash, that’s it). Soms gebruiken ze wel eens een low res foto op hun instagram met mijn naamsvermelding, maar eigenlijk zelden.
 
Toch ook maar eens een vraagje. Zoals de meeste wel weten hier fotografeer ik regelmatig concerten voor BeyondGaming. Nu ben ik al enkele keren benaderd geweest door (vaak een kleinere, voorprogamma) band om de foto’s door te sturen in high res in ruil voor credits.

Nu ik fotografeer supergraag concerten en dat is echt ook gewoon een passie maar ergens wringt het lichtjes. Ik weet ook dat veel bands daar ook maar weinig mee verdienen maar ik weet ook dat zulke credits of exposure mij niets opleveren en ik vind mijn waarde en tijd ook wel belangrijk (ik steek er al veel tijd en geld in en dat is dus eigenlijk nog een beetje extra werk dat erbij komt).

Ik zou wat extra perspectief kunnen gebruiken want in mijn hoofd loop ik er steeds vast op. Wat zouden jullie (niet) doen? Ik wil ook geen bruggen opblazen, maar evenmin wil ik gebruikt worden.

(Ik heb ook geen contact met het management van die bands, enkel met de hoofdact en eigenlijk worden daar nooit iets van afspraken rond gemaakt, meestal gewoon, eerste 3 nummer, no flash, that’s it). Soms gebruiken ze wel eens een low res foto op hun instagram met mijn naamsvermelding, maar eigenlijk zelden.

Ik deel meestal gewoon foto's in 1200px resolutie met de bands etc. Denk niet dat ik al veel geld misgelopen ben door dat te doen. Ook nog niet veel geld mee verdiend dat ik weet :p Ze zijn meestal wel zo sympathiek om foto creds te zetten op hun insta foto's (die ze soms wel nog eens raar croppen en als ik echt pech heb zelf editen) en dat zorgt dan weer wel voor wat trafiek naar mijn profiel, dus misschien indirect wel.

Dus ik zou zoiets zeggen van

'hey x, hier hebt ge een link naar de foto's van jullie fantastisch mooie optreden in webformaat (en dan stuurt ge wetransfer link met setje voorprogramma in genre 1200px lange zijde/150dpi). Als jullie graag foto's willen gebruiken voor andere doeleinden kunnen we daar ook zeker over klappen maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan vast. Lieve kusjes strijkijzer.'

999/1000 willen ze gewoon wat foto's voor op hun socials te zetten en gaan ze daar blij mee zijn.
 
Goeie tips!

Ik kan mss gewoon het beyondgaming artikel delen, daar staan ze in 2048px op :D, nog wat extra traffic hier dabei!

Mijn idee is ook niet perse om er geld uit te slaan trouwens.

(Al zou het wel leuk zijn om ervan te kunnen leven, ooit :unsure: )
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Enkele kiekjes van m'n reis naar West-USA

Onderweg naar Great Basin NP via US 50


Zonsopgang bij Zabriskie Point


South Kaibab trail in Grand Canyon


Hmm, blijkbaar toch redelijk wat sensorprut hangen. Iemand een goed adresje om dit te laten verwijderen?
Hangt een beetje af vanwaar je bent. Kamera express of Grobet bijvoorbeeld in Antwerpen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw USB/SD-hub besteld voor de MBP, want mijn huidige heeft kuren en laat alleen maar foto's zien om te importeren in Capture One en niet in Lightroom.

Wie volgt wie in Lightroom? Ik wil graag wat bijleren en ben benieuwd welke LR-maestro's interessant zijn om te volgen.
 
Op vakantie is het uiteindelijk gelukt om backups te nemen. (dual Sd + externe Ssd)

Maar nu kom ik thuis en wil ik het hier eens sorteren.
Wat zijn jullie workflows voor backups en editing?
Momenteel heb ik een externe Ssd om mijn te bewerken foto's op te zetten.
Na bewerking zet ik de folders dan over op 2 verschillende hdd's. Deze zijn echter maar 1TB en bijna vol.
Dus ben aan het rondkijken of
-ik zo wil blijven werken (1tb hdd's)
-grotere externe hdd's kopen
-grotere en extra Ssd's kopen
-NAS kopen
-...

Ideeën en ervaringen zijn welkom
 
Ik heb nu een SSD van 2TB gekocht, dat gebruik ik als catalogus voor LR om in te bewerken. De JPEG's van de bewerkte foto's bewaar ik op de harde schijf van mijn laptop. Neemt niet zoveel plaats in beslag, maar elk jaar probeer ik dat wel over te zetten naar een externe harde schijf (2TB HDD).

1TB HDD lijkt me nogal weinig. NAS zou ik in huis halen als ik professioneel bezig ben en véél opslagruimte nodig heb, maar daar heb ik nu geen behoefte aan.

Nadeel van mijn Macbook Pro is dat ik er geen SD-kaartjes in kan steken, dus ben ik afhankelijk van zo'n docking station. Ben ik niet echt fan van, dat werkt niet altijd even goed en vaak moet ik de SD-kaart er in en uit doen en dan kan ik hem ineens wel vinden. Die SSD heeft wel een USB-C kabel dus die vind ik altijd meteen terug.
 
Hier een nas van 4TB (2x4) en dan 1TB onedrive. Ik delete wel vrij agressief (hou enkel de beste fotos bij) anders is dat niet te doen voor mij.

Dus foto’s op pc zetten -> worden dan meteen automatisch naar de NAS en onedrive weg geschreven. Daarna selectie maken, alles dat uit de selectie valt overal verwijderen en daarna bewerken. PC zelf heeft ook 3TB, dus eigenlijk nooit problemen met volle schijfruimte. Elk jaar ook eens reviewen of er dingen van de onedrive/NAS afmogen.

Eigenlijk zou ik nooit meer dan een 1TB aan fotos mogen hebben naar mijn gevoel.
 
Hier een nas van 4TB (2x4) en dan 1TB onedrive. Ik delete wel vrij agressief (hou enkel de beste fotos bij) anders is dat niet te doen voor mij.

Dus foto’s op pc zetten -> worden dan meteen automatisch naar de NAS en onedrive weg geschreven. Daarna selectie maken, alles dat uit de selectie valt overal verwijderen en daarna bewerken. PC zelf heeft ook 3TB, dus eigenlijk nooit problemen met volle schijfruimte. Elk jaar ook eens reviewen of er dingen van de onedrive/NAS afmogen.

Eigenlijk zou ik nooit meer dan een 1TB aan fotos mogen hebben naar mijn gevoel.
Ik probeer nu toch ook wel vrij streng door mijn foto's te gaan, als je dat pas na een half jaar moet doen ontbreekt de energie om ermee aan de slag te gaan omdat het om zoveel materiaal gaat. Soms verwijder ik de RAW-foto's nadat ik het naar jpeg heb gezet wanneer ik weet dat ik er verder toch niets meer mee ga doen.
 
Ik ben al sinds 2017 een fotoboek aan het maken van ons tripje naar Boedapest. Ik ga toch ook eens met de grove borstel door die 405 foto's moeten gaan. Anders komt het er vast nooit van. Achja.

Hier zet ik een keer per maand de foto's op de pc en dan zet ik ze ineens nog op een aparte schijf als backujp. Voorlopig werkt dat wel ok.
 
Ik ben al sinds 2017 een fotoboek aan het maken van ons tripje naar Boedapest. Ik ga toch ook eens met de grove borstel door die 405 foto's moeten gaan. Anders komt het er vast nooit van. Achja.

Hier zet ik een keer per maand de foto's op de pc en dan zet ik ze ineens nog op een aparte schijf als backujp. Voorlopig werkt dat wel ok.
405 foto's ... dat gaat toch aardig snel dan denk ik?

En het valt me op dat Lightroom Classic een stuk logger reageert dan Capture One. Ik heb net een abonnement aangeschaft voor LR en ik moet het nog gewoon worden, maar als ik merk dat het toch niet helemaal mijn ding is ga ik toch opnieuw naar Capture One. Ik geef het toch even tijd.
 
405 foto's ... dat gaat toch aardig snel dan denk ik?

En het valt me op dat Lightroom Classic een stuk logger reageert dan Capture One. Ik heb net een abonnement aangeschaft voor LR en ik moet het nog gewoon worden, maar als ik merk dat het toch niet helemaal mijn ding is ga ik toch opnieuw naar Capture One. Ik geef het toch even tijd.
Dat valt inderdaad wel mee. Echter, wil ik geen boek met 405 foto's :) Het zal wat kiezen worden. Laatste versie van Lightroom zou meer op GFX werken heb ik me laten vertellen. Voelt inderdaad soms wat log aan, maar al bij al valt het wel te doen.
 
405 foto's ... dat gaat toch aardig snel dan denk ik?

En het valt me op dat Lightroom Classic een stuk logger reageert dan Capture One. Ik heb net een abonnement aangeschaft voor LR en ik moet het nog gewoon worden, maar als ik merk dat het toch niet helemaal mijn ding is ga ik toch opnieuw naar Capture One. Ik geef het toch even tijd.
Ge moet na het importeren van uw foto’s ook smart previews laten genereren. Google maar eens. Dat duurt ook wel efkes maar daarna gaat het normaal gezien wel vlot.
 
Dat valt inderdaad wel mee. Echter, wil ik geen boek met 405 foto's :) Het zal wat kiezen worden. Laatste versie van Lightroom zou meer op GFX werken heb ik me laten vertellen. Voelt inderdaad soms wat log aan, maar al bij al valt het wel te doen.
405 foto's is nogal veel voor een boek. Less is more, vind ik. Mijn vrouw spreekt me daar dan weer in tegen en als we een fotoboek maken moet daar altijd héél veel in. Ik vind dat eerlijk gezegd storend. Liever tien héél goeie foto's dan honderd middelmatige waar er dan tien héél goeie in verdrinken.
Ge moet na het importeren van uw foto’s ook smart previews laten genereren. Google maar eens. Dat duurt ook wel efkes maar daarna gaat het normaal gezien wel vlot.
Bedankt voor de tip, dat zal ik eens doen.
 
En het valt me op dat Lightroom Classic een stuk logger reageert dan Capture One. Ik heb net een abonnement aangeschaft voor LR en ik moet het nog gewoon worden, maar als ik merk dat het toch niet helemaal mijn ding is ga ik toch opnieuw naar Capture One. Ik geef het toch even tijd.
Gewoon bij capture one blijven 😁

Ik probeer nu toch ook wel vrij streng door mijn foto's te gaan, als je dat pas na een half jaar moet doen ontbreekt de energie om ermee aan de slag te gaan omdat het om zoveel materiaal gaat. Soms verwijder ik de RAW-foto's nadat ik het naar jpeg heb gezet wanneer ik weet dat ik er verder toch niets meer mee ga doen.
Hier een nas van 4TB (2x4) en dan 1TB onedrive. Ik delete wel vrij agressief (hou enkel de beste fotos bij) anders is dat niet te doen voor mij.
Ik zou eerder de raw en de bewerking willen bijhouden dan de jpeg. Dacht altijd om het terug te kunnen bewerken als ik nog beter er in wordt.
Maar nu dat ik het aan het uittypen ben, besef ik dat ik dat wss nooit zou doen. Dus is jpeg niet eens zo slecht.

Ik heb het toch wel moeilijk mee om foto's te deleten. Geen moeite om bvb een selectie te maken, maar om daarna effectief de 'mindere' foto's ook permanent weg te gooien 😅
 
Ja, die smart previews in LR zijn echt een aanrader!
Ik doe wel vaker spot removal bij Lightroom maar dat kost veel van LR en hoe meer ik dat gebruik in een reeks, hoe trager hij is. Daarom ga ik voor veel removals snel naar "edit in Photoshop".
 
Gewoon bij capture one blijven 😁
Ik gebruikte de versie van 2021 tot hiertoe, dus de meest recente zal nog een pak beter zijn met een aantal interessante AI-fixes. Aangezien we met de cursus wel bewerken in LR wil ik het programma nog eens uitproberen, maar het is nog een ontdekking en vele sliders die lijken op die van Capture One doen iets anders wat verwarrend is. Wel interessant is dat je automatisch mensen kan herkennen in LR en ook héél wat aparte delen kan bewerken (ogen, wenkbrouwen, tanden, gezicht, huid, haar, ...), dat heeft Capture One niet volgens mij.
Ik zou eerder de raw en de bewerking willen bijhouden dan de jpeg. Dacht altijd om het terug te kunnen bewerken als ik nog beter er in wordt.
Maar nu dat ik het aan het uittypen ben, besef ik dat ik dat wss nooit zou doen. Dus is jpeg niet eens zo slecht.

Ik heb het toch wel moeilijk mee om foto's te deleten. Geen moeite om bvb een selectie te maken, maar om daarna effectief de 'mindere' foto's ook permanent weg te gooien 😅
Ik zet redelijk wat RAW op de HDD, maar de kans dat ik daar ooit nog aan kom is relatief klein. In een uitzonderlijk geval wil ik een bepaalde foto nog eens opnieuw bewerken, maar meestal probeer ik dingen uit met nieuw materiaal en blijf ik van RAW-bestanden van x aantal jaar geleden gewoon af.
 
Terug
Bovenaan