Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik had net DxO photolab trial geïnstalleerd om toch eens AI denoise uit te proberen. Maar met de update van Lightroom zit dat nu ook weer standaard ingebakken. Uiteraard iets wat andere tech, maar resultaten toch vergelijkbaar en in sommige gevallen echt wel verbluffend.

Wat zijn de ideeën over denoise? Zelf vind ik grain een deel van de foto in veel gevallen. Maar om in sommige gevallen met wat hogere iso's te kunnen werken is die denoise toch echt wel handig.
 
Even snel naar buiten kunnen gaan om dit fraaie beeldje te maken tijdens zonsondergang. A7III + 85 f/1.8 Zeiss Batis.

r0vrimc71pua1.jpg

Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo een fantastisch beeld, ik heb er al betere van jou gezien. Ik snap waar je naartoe wilde, maar mijn oog wordt teveel getrokken naar de lichtvlekken vanboven in het beeld.
 
Ik had net DxO photolab trial geïnstalleerd om toch eens AI denoise uit te proberen. Maar met de update van Lightroom zit dat nu ook weer standaard ingebakken. Uiteraard iets wat andere tech, maar resultaten toch vergelijkbaar en in sommige gevallen echt wel verbluffend.

Wat zijn de ideeën over denoise? Zelf vind ik grain een deel van de foto in veel gevallen. Maar om in sommige gevallen met wat hogere iso's te kunnen werken is die denoise toch echt wel handig.

Ik heb mij ook laten verleiden door DxO maar ik vond die interface zo slecht, dat ik de boel er direct heb afgesmeten. Ik gebruik zelf Neat Image en Topaz Denoise, maar die nieuwe update van Lightroom met de ingebakken denoise zou super zijn. 't werd tijd ;)

Zelf de laatste tijd gene enkele foto geschoten, maar al m'n vrije tijd gaat in schuren, plamuren en schilderen. 't is ne keer iets anders.
 
Net een 2dehands Sony 70-200 F4 gekocht voor op de A7iii.
Zou het geld er niet voor over hebben om 'm nieuw te kopen; niet super scherp op F4.
Maar heb ook enkel maar primes om te vergelijken. Is al sinds m'n overstap van Nikon naar Sony geleden dat ik nog een zoomlens gehad heb, toch zo'n 5-6 tal jaar geleden.
Heb deze lens ook puur gekocht voor m'n reis naar de VS. Daarna wellicht terug in de verkoop.



 
Net een 2dehands Sony 70-200 F4 gekocht voor op de A7iii.
Zou het geld er niet voor over hebben om 'm nieuw te kopen; niet super scherp op F4.
Maar heb ook enkel maar primes om te vergelijken. Is al sinds m'n overstap van Nikon naar Sony geleden dat ik nog een zoomlens gehad heb, toch zo'n 5-6 tal jaar geleden.
Heb deze lens ook puur gekocht voor m'n reis naar de VS. Daarna wellicht terug in de verkoop.



De 24-105 f/4 zou wel goed zijn als allrounder, maar als je die 200mm nodig hebt kom je nog te kort. Hopelijk kan je de lens nog aan een mooie prijs herverkopen.

Ik heb ook enkel lichtsterke primes en dat is soms wel een nadeel, maar je went daar aan. Het is vooral het wisselen van lenzen dat vervelend is, zeker als je daar geen tijd voor hebt en zo een moment décisif kan missen. Zeker als je betaalde opdrachten wil doen moet je eigenlijk gaan investeren in een tweede body.
 
Hoe nemen jullie backups op vakantie?
Momenteel aan het kijken naar verschillende setups:
  1. ravpower file hub kopen;
    1. sd naar usb overzetten, usb's zijn goedkoop te verkrijgen (of externe HDD heb ik ook nog liggen)
  2. 2 sd kaarten in camera en om de zoveel dagen wisselen;
    1. SD kaarten iets duurder dan optie 1
    2. Vertraagd de buffersnelheid van de camera
  3. laptop meenemen
    1. Neemt te veel plaats en gewicht in
  4. usb hub en gsm als overzetstation gebruiken;
    1. Met mijn usb hub geprobeerd, maar wilt niet connecteren
Nog andere ideeën?

Alsook aan het twijfelen naar setup om mee te nemen. We gaan backpacken in Indonesië; momenteel denk ik dus enkel aan om mijn A7iii + 28-75mm f2.8 mee te nemen. De rest, 16-35mm f4 en 70-300mm f4, dan gewoon thuis laten. Andere optie zou zijn mijn oudere a6000 met 18-135mm f3.5-5.6 mee te nemen en eventueel een extra prime (56mm f1.4 of 35mm f1.8). Is lichter, maarja ik heb de a7iii met een reden gekocht. Om te gebruiken natuurlijk.

Hoe doen jullie het bij het op reis meenemen? Nemen jullie dan bvb een compactcamera mee, of toch die zware DSLR?
 
Laatst bewerkt:
Hoe nemen jullie backups op vakantie?
Momenteel aan het kijken naar verschillende setups:
  1. ravpower file hub kopen;
    1. sd naar usb overzetten, usb's zijn goedkoop te verkrijgen (of externe HDD heb ik ook nog liggen)
  2. 2 sd kaarten in camera en om de zoveel dagen wisselen;
    1. SD kaarten iets duurder dan optie 1
    2. Vertraagd de buffersnelheid van de camera
  3. laptop meenemen
    1. Neemt te veel plaats en gewicht in
  4. usb hub en gsm als overzetstation gebruiken;
    1. Met mijn usb hub geprobeerd, maar wilt niet connecteren
Nog andere ideeën?
Ik neem er eerlijk gezegd geen backups. Tot hiertoe heeft een SD-kaartje me nog niet teleurgesteld, maar ik fotografeer dan maar volledig in RAW vanaf ik de A7III heb gekocht. Die file hub ken ik niet. Laptop meenemen zou ik enkel doen als ik beroepsmatig foto's neem, anders is dat toch maar meesleuren. Wel fijn om de foto's al te klasseren en te verwerken, maar je vriendin zal daar niet zo blij mee zijn.

File hub of extra SD-kaartjes ... als je SD-kaartjes hebt van 256 GB kan je wel even voort. Je kan op een dood moment wat foto's cullen om wat ruimte op te schonen.

Alsook aan het twijfelen naar setup om mee te nemen. We gaan backpacken in Indonesië; momenteel denk ik dus enkel aan om mijn A7iii + 28-75mm f2.8 mee te nemen. De rest, 16-35mm f4 en 70-300mm f4, dan gewoon thuis laten. Andere optie zou zijn mijn oudere a6000 met 18-135mm f3.5-5.6 mee te nemen en eventueel een extra prime (56mm f1.4 of 35mm f1.8). Is lichter, maarja ik heb de a7iii met een reden gekocht. Om te gebruiken natuurlijk.

Hoe doen jullie het bij het op reis meenemen? Nemen jullie dan bvb een compactcamera mee, of toch die zware DSLR?
28-75 f/2.8 lijkt me wel een ideale allrounder, al moet je voor jezelf uitmaken of 28mm niet te krap is. Het is ook een beetje rekening houden met je partner: gaat die het fijn vinden dat je af en toe foto's wil nemen of is dat eentje die geen geduld heeft en moet je genoegen nemen met snapshots waarbij je geluk moet hebben om hier en daar een geslaagde foto te hebben gemaakt? Ik zou sowieso mijn FF meenemen mét lenzen, maar dat is nu eenmaal wat sleurwerk. Die 35-150 f/2.8 is ook zo'n allrounder, maar nog minder breed en vrij bulky (en duur).

Zo'n Fuji x100v lijkt me ook wel een fijn dingetje te zijn om mee te nemen: compact en kwalitatief. Of een Leica M10, maar dat bedrag kan ik niet vrijmaken.


De overstap naar Lightroom is nog niet gebeurd, maar het zit er stilaan aan te komen. Momenteel zit ik nog met een Capture One Pro van 2021 - toen kon het nog eenmalig worden betaald. Wil ik de nieuwste versie van Capture One zit ik met een maandelijks bedrag van €30 of jaarlijks €219. LR is €12/maand of als ik als student fotografie voor de hele Creative Cloud ga betaal ik maar €19 per maand.

In LR vind ik het bijvoorbeeld interessant dat het programma automatisch subjecten kan herkennen, wat interessant is in nabewerking. Bestaat dit ook al in de nieuwste versie van Capture One?
 
Hoe nemen jullie backups op vakantie?
Momenteel aan het kijken naar verschillende setups:
  1. ravpower file hub kopen;
    1. sd naar usb overzetten, usb's zijn goedkoop te verkrijgen (of externe HDD heb ik ook nog liggen)
  2. 2 sd kaarten in camera en om de zoveel dagen wisselen;
    1. SD kaarten iets duurder dan optie 1
    2. Vertraagd de buffersnelheid van de camera
  3. laptop meenemen
    1. Neemt te veel plaats en gewicht in
  4. usb hub en gsm als overzetstation gebruiken;
    1. Met mijn usb hub geprobeerd, maar wilt niet connecteren
Nog andere ideeën?

Alsook aan het twijfelen naar setup om mee te nemen. We gaan backpacken in Indonesië; momenteel denk ik dus enkel aan om mijn A7iii + 28-75mm f2.8 mee te nemen. De rest, 16-35mm f4 en 70-300mm f4, dan gewoon thuis laten. Andere optie zou zijn mijn oudere a6000 met 18-135mm f3.5-5.6 mee te nemen en eventueel een extra prime (56mm f1.4 of 35mm f1.8). Is lichter, maarja ik heb de a7iii met een reden gekocht. Om te gebruiken natuurlijk.

Hoe doen jullie het bij het op reis meenemen? Nemen jullie dan bvb een compactcamera mee, of toch die zware DSLR?
Ik heb er vorig jaar ook wat opzoekwerk voor verricht voor mijn 3 weken USA: blijkt dat er bitter weinig opties zijn om een backup te maken zonder gebruik van tablet/laptop. En de mogelijkheden die er zijn (WD my passport, ravpower,...) Zijn ofwel pokke duur ofwel niet leverbaar. Ik heb dan maar gekozen een 12 tal geheugenkaarten van 128GB aan te kopen en telkens 2 in het toestel te stoppen om zo een backup te hebben moest er een kaartje corrupt worden. Was voor mij de goedkoopste oplossing die amper plaats in nam... Ik heb dan meer geld besteed aan een goede powerbank wat wel zinvol is gebleken.
 
Normaal kan zowel iPhone als Android een sd-kaart lezer gebruiken, je zou ze op je telefoon kunnen zetten en dan naar OneDrive of iets dergelijks pompen?
 
Wat is de snelste manier om RAW-bestanden over te zetten naar Lightroom/Capture One/...? SD-kaartje of via het USB (-c)-kabeltje rechtstreeks van je camera? Omdat ik met een Macbook Pro werk moet ik dat SD-kaartje telkens in zo'n hub steken, maar dat laat het regelmatig afweten.
 
Ik neem er eerlijk gezegd geen backups. Tot hiertoe heeft een SD-kaartje me nog niet teleurgesteld, maar ik fotografeer dan maar volledig in RAW vanaf ik de A7III heb gekocht. Die file hub ken ik niet. Laptop meenemen zou ik enkel doen als ik beroepsmatig foto's neem, anders is dat toch maar meesleuren. Wel fijn om de foto's al te klasseren en te verwerken, maar je vriendin zal daar niet zo blij mee zijn.

File hub of extra SD-kaartjes ... als je SD-kaartjes hebt van 256 GB kan je wel even voort. Je kan op een dood moment wat foto's cullen om wat ruimte op te schonen.


28-75 f/2.8 lijkt me wel een ideale allrounder, al moet je voor jezelf uitmaken of 28mm niet te krap is. Het is ook een beetje rekening houden met je partner: gaat die het fijn vinden dat je af en toe foto's wil nemen of is dat eentje die geen geduld heeft en moet je genoegen nemen met snapshots waarbij je geluk moet hebben om hier en daar een geslaagde foto te hebben gemaakt? Ik zou sowieso mijn FF meenemen mét lenzen, maar dat is nu eenmaal wat sleurwerk. Die 35-150 f/2.8 is ook zo'n allrounder, maar nog minder breed en vrij bulky (en duur).

Zo'n Fuji x100v lijkt me ook wel een fijn dingetje te zijn om mee te nemen: compact en kwalitatief. Of een Leica M10, maar dat bedrag kan ik niet vrijmaken.


De overstap naar Lightroom is nog niet gebeurd, maar het zit er stilaan aan te komen. Momenteel zit ik nog met een Capture One Pro van 2021 - toen kon het nog eenmalig worden betaald. Wil ik de nieuwste versie van Capture One zit ik met een maandelijks bedrag van €30 of jaarlijks €219. LR is €12/maand of als ik als student fotografie voor de hele Creative Cloud ga betaal ik maar €19 per maand.

In LR vind ik het bijvoorbeeld interessant dat het programma automatisch subjecten kan herkennen, wat interessant is in nabewerking. Bestaat dit ook al in de nieuwste versie van Capture One?
Ja, de 24-70 is nog juist iets te duur. Mogelijks koop ik die wel eens als ik heb besloten de 70-300 of de 16-35 weg te doen (afhankelijk welke het minste wordt gebruikt) en mijn trouwe a6000 misschien toch ook maar verkopen :cry2:
De partner heeft wel een beetje geduld gelukkig, maar is nooit hetzelfde als dat ik er zelf op uit zou trekken natuurlijk. Ik zal ook niet constant foto's nemen daarentegen, dat gaat moeilijk tijdens het surfen.

Ook gekeken naar zo een Sony rx100iii, ziet er ook heel compact uit en goeie kwaliteit. Maar we zullen dan deze reis maar laten uitwijzen of het lukt met FF of toch iets anders op reis nodig is.
Ik heb er vorig jaar ook wat opzoekwerk voor verricht voor mijn 3 weken USA: blijkt dat er bitter weinig opties zijn om een backup te maken zonder gebruik van tablet/laptop. En de mogelijkheden die er zijn (WD my passport, ravpower,...) Zijn ofwel pokke duur ofwel niet leverbaar. Ik heb dan maar gekozen een 12 tal geheugenkaarten van 128GB aan te kopen en telkens 2 in het toestel te stoppen om zo een backup te hebben moest er een kaartje corrupt worden. Was voor mij de goedkoopste oplossing die amper plaats in nam... Ik heb dan meer geld besteed aan een goede powerbank wat wel zinvol is gebleken.

Normaal kan zowel iPhone als Android een sd-kaart lezer gebruiken, je zou ze op je telefoon kunnen zetten en dan naar OneDrive of iets dergelijks pompen?
Rondgekeken en inderdaad, mijn telefoon kan in samenwerking met mijn USB-C hub de SD kaart en harde schijf zien. Dus ik kan de foto's zo backuppen. Daarnaast ook enkele 32gb kaarten kopen om als 2e SD kaart in de body te steken.
Spijtig genoeg al 1 slechte ervaring gehad waar al mijn SD kaarten zijn gestolen geweest. Toen nog een geluk dat de camera niet weg was en hier nog de SD kaart met de helft van de foto's op stond. Dus wil nu iets voorzichtiger zijn.
 
Damn, ik heb ook wel een heilige schrik voor diefstal maar gelukkig nog niet meegemaakt. Drie weken reizen en machtige foto's hebben tot ene mallot beslist net jouw gerief te stelen. Backup en verzekering zijn in dat geval livesavers.
 
ik importeer om de zoveel dagen shit naar mijn PC. Heb externe SSD schijf van Samsung waar ik foto's op bewaar.
Hoe nemen jullie backups op vakantie?
Momenteel aan het kijken naar verschillende setups:
  1. ravpower file hub kopen;
    1. sd naar usb overzetten, usb's zijn goedkoop te verkrijgen (of externe HDD heb ik ook nog liggen)
  2. 2 sd kaarten in camera en om de zoveel dagen wisselen;
    1. SD kaarten iets duurder dan optie 1
    2. Vertraagd de buffersnelheid van de camera
  3. laptop meenemen
    1. Neemt te veel plaats en gewicht in
  4. usb hub en gsm als overzetstation gebruiken;
    1. Met mijn usb hub geprobeerd, maar wilt niet connecteren
Nog andere ideeën?

Alsook aan het twijfelen naar setup om mee te nemen. We gaan backpacken in Indonesië; momenteel denk ik dus enkel aan om mijn A7iii + 28-75mm f2.8 mee te nemen. De rest, 16-35mm f4 en 70-300mm f4, dan gewoon thuis laten. Andere optie zou zijn mijn oudere a6000 met 18-135mm f3.5-5.6 mee te nemen en eventueel een extra prime (56mm f1.4 of 35mm f1.8). Is lichter, maarja ik heb de a7iii met een reden gekocht. Om te gebruiken natuurlijk.

Hoe doen jullie het bij het op reis meenemen? Nemen jullie dan bvb een compactcamera mee, of toch die zware DSLR?

Afhankelijk van budget:


Regelmatig foto's importeren naar de SSD.
Genoeg SD-kaarten meenemen.

Kans is niet 0 dat er dan iets misgaat maar bon, voor cloud backups heb ik meestal echt geen tijd wanneer ik onderweg ben.
Moest ik naar Indonesië gaan morgen nam ik wss mijn FF gerief + 24-70 + 100-400 mee + 1.4TC en wss Fuji X100V voor in de steden. En een statief en polarisatiefilters en andere zooi die ik vervolgens niet zal gebruiken.

Alhoewel. Meestal gebruik ik op zo'n paar weken reis toch 1-2 keer het statief en haal ik daar ook een foto uit waar ik achteraf ook content mee ben.
 
ik importeer om de zoveel dagen shit naar mijn PC. Heb externe SSD schijf van Samsung waar ik foto's op bewaar.


Afhankelijk van budget:


Regelmatig foto's importeren naar de SSD.
Genoeg SD-kaarten meenemen.

Kans is niet 0 dat er dan iets misgaat maar bon, voor cloud backups heb ik meestal echt geen tijd wanneer ik onderweg ben.
Moest ik naar Indonesië gaan morgen nam ik wss mijn FF gerief + 24-70 + 100-400 mee + 1.4TC en wss Fuji X100V voor in de steden. En een statief en polarisatiefilters en andere zooi die ik vervolgens niet zal gebruiken.

Alhoewel. Meestal gebruik ik op zo'n paar weken reis toch 1-2 keer het statief en haal ik daar ook een foto uit waar ik achteraf ook content mee ben.
Ge hebt nu ne kleine. Droom verder. :unsure:

Een statief nam ik mee toen ik in Iran aan het tapijtsurfen was en die had ik een aantal keer gebruikt voor trage sluitertijden. Blijft wel een lomp gevaarte. Je hebt echter ook tabletopstatieven of zeer compacte exemplaren.

Die T7 SSD van 2tb schaf ik misschien aan als catalogus om foto's te bewerken. Momenteel doe ik alles op mijn harde schijf, maar dat is eigenlijk niet zo optimaal omdat ik regelmatig naar een gewonde HD moet overzetten.
 
ik importeer om de zoveel dagen shit naar mijn PC. Heb externe SSD schijf van Samsung waar ik foto's op bewaar.


Afhankelijk van budget:


Regelmatig foto's importeren naar de SSD.
Genoeg SD-kaarten meenemen.

Kans is niet 0 dat er dan iets misgaat maar bon, voor cloud backups heb ik meestal echt geen tijd wanneer ik onderweg ben.
Moest ik naar Indonesië gaan morgen nam ik wss mijn FF gerief + 24-70 + 100-400 mee + 1.4TC en wss Fuji X100V voor in de steden. En een statief en polarisatiefilters en andere zooi die ik vervolgens niet zal gebruiken.

Alhoewel. Meestal gebruik ik op zo'n paar weken reis toch 1-2 keer het statief en haal ik daar ook een foto uit waar ik achteraf ook content mee ben.
Ik ben in het bezit van een 1TB Samsung T7, super SSD, zelfs nog aan het denken voor eentje extra. Werken ook perfect om vanaf daar te bewerken.

Wow, zoveel materiaal heb je een aparte backpack voor nodig 😅 Hoe bevalt de Fuji x100V? de hype het waard?
Damn, ik heb ook wel een heilige schrik voor diefstal maar gelukkig nog niet meegemaakt. Drie weken reizen en machtige foto's hebben tot ene mallot beslist net jouw gerief te stelen. Backup en verzekering zijn in dat geval livesavers.
Ja, geen prettige ervaring. Nachtbus genomen en mijn handbagage niet goed vastgehouden/gesloten. Zat wel een slotje aan, maar makkelijk open gekregen blijkbaar.
En denk nog steeds dat ze mijn SD kaart houder hebben vergist met een bankkaart houder, want mijn camera was er nog wel. Prepaid visa hadden ze mee met de ID kaart, maar konden ze niets mee doen omdat het prepaid was. En heel veel geluk dat ik mijn paspoort nog had, anders was het nog erger geweest
 
In de zomer heb ik een trouw gepland. Mogelijk ga ik dan eens een 24-70 huren bij Kamera Express om de "feel" en vooral de flexibiliteit eens aan te voelen. Op momenten waar ik weinig tijd heb om lenzen te wisselen (zoals aankomst bij de kerk), is zo'n 24-70 wel een godsgeschenk. Met primes is het risico dat ik te kort of te dicht kom vrij groot. En ik kan moeilijk vragen om opnieuw aan te komen op het kerkplein. :unsure: Als ik wat meer tijd heb zijn de primes interessanter omdat ik zo minder diepte krijg in mijn foto's (1.4 vs 2.8 is op dat vlak wel een serieus verschil).

Op termijn wil ik de 18 f/2.8 ook wel wisselen voor de 12-24 f/2.8 van Sony, maar da's prijzig.
 
Hoe nemen jullie backups op vakantie?

Eigenlijk niet :unsure:
Ik heb 2 kaartjes in de Z9 met een oplsag van 1Tb in totaal. 'k heb in de 20 jaar dat ik fotografeer nog nooit een kaartje gehad dat het begeven heeft.

Thuis gaan m'n foto's op m'n Synology NAS opgezet als RAID6. En m'n foto's worden nog éénmaal per week opgeslagen in de cloud.
 
Ben eens aans het zien waar ik portfolio-ervaring kan opdoen. Geregistreerd op fotoshoots.be, maar wat je daar in de zoekertjes ziet passeren tart toch alle verbeelding.

Titel: Naaktshoot

"Graag zou ik terug shoots doen ik ben heel sociaal 27 jaar en durf heel veel aan'

Foto van de vragende partij: jonge vrouw die zeer vermoeid oogt met een pasgeboren kind.

En ook vijftigers en zestigers met een voorliefde voor BDSM die naaktshoots willen doen.

Oké dan ... :unsure:
 
Ik ben in het bezit van een 1TB Samsung T7, super SSD, zelfs nog aan het denken voor eentje extra. Werken ook perfect om vanaf daar te bewerken.

Wow, zoveel materiaal heb je een aparte backpack voor nodig 😅 Hoe bevalt de Fuji x100V? de hype het waard?
Idd. Ik heb altijd een camera rugzak mee als ik ergens naartoe ga, ik zeul gemakkelijk 8-10 kilo mee op vakantie. Overal 🌚 Meeste mensen snappen dat niet maar ben dat nu eenmaal gewend.

Ik heb het opgezocht naar aanleiding van uw comment, ik had geen idee dat er ineens zon hype is rond de x100v. Ik heb de mijne al van ergens in 2020, en hij ziet eigenlijk te weinig gebruik om echt te spreken van een goede investering. Ik schiet graag met fuji, tis een prima camera, ziet er mooi uit. ik vind hem gewoon fijn compact, en ik heb graag fysieke knoppen. Zou prima op vakantie kunnen gaan met enkel die camera en 90 percent van de tijd content zijn, ma ik heb geen probleem om 10 kilo te dragen voor de resterende 10 percent voor als ik goesting heb om glasvleugelpijlstaarten te fotograferen terwijl mijn lief een boek leest ofzo.

Ga hem eens wat meer gebruiken en dan zal ik hier wat foto’s posten, heb er goesting in gekregen door dit gesprek.

En denk nog steeds dat ze mijn SD kaart houder hebben vergist met een bankkaart houder, want mijn camera was er nog wel. Prepaid visa hadden ze mee met de ID kaart, maar konden ze niets mee doen omdat het prepaid was. En heel veel geluk dat ik mijn paspoort nog had, anders was het nog erger geweest

Das wel ne vieze om mee te maken!
 
Ook gekeken naar zo een Sony rx100iii, ziet er ook heel compact uit en goeie kwaliteit. Maar we zullen dan deze reis maar laten uitwijzen of het lukt met FF of toch iets anders op reis nodig is.
De RX100 III is een prima toestel, kan je met vertrouwen gebruiken op reis. Heb ‘m zelf in Noorwegen gebruikt en ging prima. Ook de prints zijn goed. Er is een verschil uiteraard met m’n A7 III, maar behalve DPReview-forumgebruikers gaat niemand dat opmerken of neerhalen.

Weet iemand een goed adres voor Leica-verhuur? Ik zag Grobet en Kamera Express al in Antwerpen, maar nog geen ervaring met hun verhuur. Ik mis de rangefinder wel een beetje, en wil met huur zien of ik niet gewoon bij m’n easy peasy Sony met AF, IBIS etc wil blijven.
 
Terug
Bovenaan