Beeldende Kunst Fotografiethread

Hamburg (DE) ... en foto's die ver buiten m'n comfortzone liggen.

_DSC1745.jpg


_DSC2106.jpg


_DSC2236.jpg


_DSC2234.jpg
 
Hamburg (DE) ... en foto's die ver buiten m'n comfortzone liggen.

_DSC1745.jpg


_DSC2106.jpg


_DSC2236.jpg


_DSC2234.jpg
Dat is inderdaad wat anders dan wat we van je gewoon zijn, maar fijn om af en toe uit je comfortzone te komen, toch?

Een voormalige medecursiste heeft me gevraagd om eens een shoot te doen van haar. Ik was al met het idee aan het spelen om vrijwilligers te vragen voor een portfolioshoot, bij deze heb ik alvast een eerste kandidaat.
 
Dat is inderdaad wat anders dan wat we van je gewoon zijn, maar fijn om af en toe uit je comfortzone te komen, toch?

Een voormalige medecursiste heeft me gevraagd om eens een shoot te doen van haar. Ik was al met het idee aan het spelen om vrijwilligers te vragen voor een portfolioshoot, bij deze heb ik alvast een eerste kandidaat.

Goh ja ik fotografeer wel meer in een stand als we op citytrip zijn, maar ik kom er eigenlijk nooit mee buiten. :)

Voor uw portfolio, ge hebt ook fora of groepen waar modellen, visagisten en fotografen gewoon afspreken en alles gratis is, als de foto's gewoon uitgewisseld worden. Op die manier kan je volgens mij wel snel een portfolio bij elkaar sprokkelen. Ik heb zo eens een dag georganiseerd met 8 modellen en vrienden op één dag in een studio. Maar voor natuurlijk licht gaat dat zeker ook kunnen.

Het moeilijke blijft toch om mensen aan te sturen, te poseren. Da's m'n valkuil ... ook al ben ik een redelijk vlotte (denk ik toch).
 
Goh ja ik fotografeer wel meer in een stand als we op citytrip zijn, maar ik kom er eigenlijk nooit mee buiten. :)

Voor uw portfolio, ge hebt ook fora of groepen waar modellen, visagisten en fotografen gewoon afspreken en alles gratis is, als de foto's gewoon uitgewisseld worden. Op die manier kan je volgens mij wel snel een portfolio bij elkaar sprokkelen. Ik heb zo eens een dag georganiseerd met 8 modellen en vrienden op één dag in een studio. Maar voor natuurlijk licht gaat dat zeker ook kunnen.
Dat is ook een goeie tip, natuurlijk. Ik zal daar eens naar op zoek gaan. Of in de lokale "Ge zijt van ..."-groep een oproep lanceren.
Het moeilijke blijft toch om mensen aan te sturen, te poseren. Da's m'n valkuil ... ook al ben ik een redelijk vlotte (denk ik toch).
Dat is inderdaad niet gemakkelijk, maar ik maak het liefst spontane foto's van mensen zonder al te veel aan te sturen. @Spector zal daar nog wel tips voor hebben, want die heeft al redelijk wat huwelijken achter de rug gehad (als fotograaf hé ... :unsure: ). Ik heb een beetje ervaring met trouwende koppels, maar vaak vind ik de spontane foto's leuker dan de geposeerde foto's. Ik zou dat zelf graag meer in balans willen trekken: de koppelshoot spontaner maken en minder stijf of geposeerd. Met een "doe maar wat" of "loop maar wat rond en probeer wat verliefd te kijken naar elkaar" geraak je er niet. :p
 
Heeft er iemand al eens een minitripod aangekocht? (voor een a7iii + 28-75mm)
Ik heb enkele vakanties op de planning, maar zal deze met een backpack gaan doen. Alhoewel mijn tripod vrij licht is (800gr; 40cm ingeklapt), vind ik deze toch wat te groot om een hele vakantie mee te dragen.
 
Goh ja ik fotografeer wel meer in een stand als we op citytrip zijn, maar ik kom er eigenlijk nooit mee buiten. :)

Voor uw portfolio, ge hebt ook fora of groepen waar modellen, visagisten en fotografen gewoon afspreken en alles gratis is, als de foto's gewoon uitgewisseld worden. Op die manier kan je volgens mij wel snel een portfolio bij elkaar sprokkelen. Ik heb zo eens een dag georganiseerd met 8 modellen en vrienden op één dag in een studio. Maar voor natuurlijk licht gaat dat zeker ook kunnen.

Het moeilijke blijft toch om mensen aan te sturen, te poseren. Da's m'n valkuil ... ook al ben ik een redelijk vlotte (denk ik toch).

Dat is niet evident en de valkuil bij heel veel fotografen. Ikzelf struggle daar ook heel vaak mee...
De ene fotoshoot is al de andere niet ook natuurlijk. Is het een huwelijk of een gezinsshoot, dat is een wereld van verschil.

Wat ik heel vaak doe is mensen "opdrachtjes" geven. Wandel eens over en weer, man knuffelt vrouw van langs achteren met armen over de schouders, zet uw koppel voor elkaar - laat ze hun handen vasthouden - en de vrouw beweegt voor en achter en geeft telkens een kusje.
Dat zijn zo trucjes om uw koppel iets te laten doen, waardoor ze nie beseffen dat ze poseren en er zit beweging/dynamiek in uw beeld.
Bij een gezinsshoot met kinderen vraag ik vaak "wie heeft de grootste kietels" als ze aant poseren zijn. Da ontaard heel vaak in kindjes die gelijk zotten mama en papa kietelen. Afgelikte beelden met de perfecte compositie haal je daar niet uit, wel beelden met een verhaal en emotie.
 
Heeft er iemand al eens een minitripod aangekocht? (voor een a7iii + 28-75mm)
Ik heb enkele vakanties op de planning, maar zal deze met een backpack gaan doen. Alhoewel mijn tripod vrij licht is (800gr; 40cm ingeklapt), vind ik deze toch wat te groot om een hele vakantie mee te dragen.
Ik heb deze Sirui 3T-15K en ben er wel tevreden mee. Compact, licht en toch goed van bouwkwaliteit.
 
Ik ga het hier ook eens vragen:
Iemand hier toevallig die als gastfotograaf naar Dry Cleaning wil in de Trix op 1 april voor BeyondGaming?
Kan zelf niet maar kan wel aan een fotopas geraken.

 
Ik ga het hier ook eens vragen:
Iemand hier toevallig die als gastfotograaf naar Dry Cleaning wil in de Trix op 1 april voor BeyondGaming?
Kan zelf niet maar kan wel aan een fotopas geraken.

Is het de bedoeling dat er dan ook een review wordt geschreven en is dat 1 kaartje dan? Of hoe moeten we dat zien.
 
Is het de bedoeling dat er dan ook een review wordt geschreven en is dat 1 kaartje dan? Of hoe moeten we dat zien.
Nee niet perse, buiten ene korte inleiding. Ik lever max 20 foto's (met voorprogramma gecombineerd, als er 1 is, anders max 15 foto's).
Meestal is het 3 nummers fotograferen in de frontstage en daarna kan je tussen het publiek gaan staan :)

Zo zien mijn foto verslagen er uit:
 
Ik ben de draad terug aan het oppakken met fotografie. Nu pas een Canon 5d Mark iii gekocht en een 70-200.

Nu heb ik vroeger een APSC toestel gehad met de sigma 17-50 (ofzoiets ongeveer 🙈) lens, iemand een alternatief voor deze voor een full frame camera, dat ook wat betaalbaar is?
 
Laatst bewerkt:
De metselbijtjes zijn wakker, voor het m'n X-H2s met de macrolens kunnen uittesten. Eerste resultaten zijn bemoedigend :D


i-7jTvspL-X3.jpg

Stack van 60 beelden via focus bracket

i-bLGkJvD-X3.jpg

Eerste ietwat geslaagde vluchtshot via subject detection tracking
Na een uurtje buiten was m'n geheugenkaartje wel vol, 40 fps is leuk maar niet altijd evident naar storage management toe :unsure:
 
De metselbijtjes zijn wakker, voor het m'n X-H2s met de macrolens kunnen uittesten. Eerste resultaten zijn bemoedigend :D


i-7jTvspL-X3.jpg

Stack van 60 beelden via focus bracket

i-bLGkJvD-X3.jpg

Eerste ietwat geslaagde vluchtshot via subject detection tracking
Na een uurtje buiten was m'n geheugenkaartje wel vol, 40 fps is leuk maar niet altijd evident naar storage management toe :unsure:

Stack vanop statief dan neem ik aan?
 
Stack vanop statief dan neem ik aan?
Ja, op statief, het takje en bijtje hangen daar ook aan vast trouwens.

Aan ons balkon hebben we nog een hele rij open oude boorgaten waar voor de verbouwingen een veranda was, en daar bouwen elk jaar een hele hoop metselbijtjes hun nest. Op de koudere ochtenden liggen er dus af en toe verkleumde bijtjes op m'n balkon, en in ruil voor een korte fotoshoot op 'n takje laat ik ze dan opwarmen in de zon :D
 

Ale zeg gedaan met grappige gear reviews door Chris en Jordan....
Damn zeg, toch ook wel een website dat ik regelmatig check.

Chris en Jordan gaan blijkbaar naar PetaPixel, als ik de comments mag vertrouwen. Die mannen hebben wel genoeg bereik om gear te blijven reviewen.

Zonet mijn bloeiende magnolia's in de ochtendzon gefotografeerd (EINDELIJK ZON GODVERDOMME), straks eens bewerken en zien wat ik ervan kan maken. Hopelijk volgende week naar de Japanse tuin om kersenbloesems te fotograferen. Ik probeer op donderdag te gaan, dan is de drukte hopelijk niet zo erg. Vorig jaar op een zaterdag gegaan en het was al moeilijk om een kwartier voor openingstijd te parkeren.
 
Zon? Geef hier!

Wel jammer van DPreview. Dat was heel lange tijd mijn go-to camera info website. Wat zijn goeie alternatieven?
 
Ik ben de draad terug aan het oppakken met fotografie. Nu pas een Canon 5d Mark iii gekocht en een 70-200.

Nu heb ik vroeger een APSC toestel gehad met de sigma 17-50 (ofzoiets ongeveer 🙈) lens, iemand een alternatief voor deze voor een full frame camera, dat ook wat betaalbaar is?
Eventueel een 24-70 f4
 
Terug
Bovenaan