Beeldende Kunst Fotografiethread

F1F21C3C-7A2C-4AFF-8867-08638166FBB2.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik zie alleen de zwart wit versie
Hm, ik zie ze alletwee. Maar eigenlijk vind ik vooral de zwart-witversie beter en heb ik vooral een vraag over het frame. :p

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het anders had kunnen framen. Aan de linkerzijde van de vrouw liep een andere vrouw in een donkere jas dus dat was een grote afleiding geweest en die is niet gemakkelijk weg te gommen in Capture One of Lightroom omdat de achtergrond nog details heeft. Nu is er wel een groot gewicht aan de rechterzijde omdat ik de trein er helemaal op wou (want die voor een deel wegsnijden zou ook niet goed zijn geweest). En er zijn veel lijnen om rekening mee te houden. Het blijft een boeiende locatie om foto's te nemen, maar niet eenvoudig om dat allemaal in balans te brengen maar ik vind het narratief wel ... oké?

Niet gecropped was niet goed (teveel lege ruimte op de voorgrond), maar wat minder gecropped komt het zo over:

bloemen-bnw-uitgezoomd.jpg
 
Ik zie ook enkel de zwart-wit foto. Ik vermoed dat deze beter zal werken om dat je een element wegneemt dat voor onrust kan zorgen.

Dat gezegd zijnde vind ik het nog steeds een te drukke foto, mocht je de vrouw en trein meer kunnen isoleren en al de andere passagiers uit het frame kunnen halen had het een betere foto geweest, zo had die orchidee ook iets opvallender geweest. Misschien had het dan wel in kleur kunnen zijn (afhankelijk van bijvoorbeeld de kleur van de jas), nu dat is makkelijker gezegd dat gedaan in één van de grootste stations van België :biglaugh:

Dat is natuurlijk een theoretische analyse achteraf, soms moet je ook wat geluk hebben :tongue:
 
Degene die niet bijgesneden is oogt vrij rommelig en trekt de aandacht naar de slodderjas. Terwijl dat natuurlijk moet naar de dame met de bloemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ondertussen terug van onze trip naar Mexico met 8.500 foto's.

Eerste stop was Chichen Itza domein met de befaamde Tempel van Kukulcán. Sunset toegang doen ze niet meer sinds de Covid-periode, dus we stonden er wel bij opening. Er staan dan maar honderd toeristen rond de tempel in plaats van duizenden, echt niet normaal later op de dag. Ik ga nog zien hoe ik die foto's kan afwerken. Grappig detail, ik wou m'n fotorugzak niet in de auto laten en tijdens de tascontrole was mijn 100-400 lens niet toegelaten. Waarom? Met die lens kan je professionele foto's maken. De Z9 in combinatie met de 24-70 2.8 die rond mijn nek hing was geen probleem.

Tweede stop van de reis was dan de stad Mérida, de hoofdstad van Yucatan die we hebben gebruikt als uitvalsbasis voor dagtrips. Ik heb wat foto's van de stad zelf .. van de fraaie kant maar ook van de armere. We hebben een dag uitstap naar Rio Lagartos gedaan. Daar had ik een fotografie-tour van een halve dag geboekt op het water op zoek naar flamingo's, pelikanen en krokodillen. Die 3 soorten mag ik alvast afvinken.

Wel veel geluk gehad met de krokodillen want in principe zijn dat nachtdieren. Uiteindelijk heeft de gids er 3 gespot. M'n vrouw werd bijna zot toen er een krokodil nieuwsgierig naar ons mini-bootje kwam kijken op nog geen halve meter afstand. :D

Als laatste geëindigd in een luxe resort namelijk Fairmont Mayakoba. Dat hotel ligt ook in een natuurreservaat in het midden van de jungle met aan de andere kant het strand. Het hotel heeft wel een halve nier gekost, maar alle verwachtingen zijn hier ruimschoots ingelost. Het Mayakoba reservaat heeft ook een natuurlijke rivier, waar je een bird watching boottochtje voor kon reserveren in het hotel. Hier ook nog veel kunnen fotograferen met als hoogtepunt wel een groene leguaan (die er oranje uit zag maar ok) van wel 2 meter lang.

Voor de rest geen zonsopgangen of -ondergangen gefotografeerd. Onze dagtrips waren altijd 5-6 uur rijden en in't laatste hotel was ik meestal te beneveld door tequila en/of mescal om nog te fotograferen. :)

Alle foto's zijn nu aan't kopiëren naar de NAS.

Sowieso te duur voor een klassieke harde schijf, voor iets meer dan de helft moet dat ook kunnen. Check eens de producten van Western Digital.

Ik werk met cold en hot storage, data die ik wil bewerken staat op een SSD. Al de rest staat op m'n NAS op trage disken.

Ik wil u nu niet op kosten jagen maar ik zou toch ook investeren in ofwel cloud opslagruimte ofwel een NAS met twee of meer harde schijven. In een ideale wereld zelfs de beide :p

Ik kan dit enkel maar beamen. Al m'n foto's staan op de NAS. Mijn Lightroom catalogussen lokaal op de SSD, maar alle bewerkingen op de foto's worden wel op de NAS bewaard in XMP files. Op die manier moet ik m'n catalogussen niet back-uppen. Ik editeer m'n foto's rechtstreeks vanop de NAS in Lightroom via Smart Previews. Gaat eigenlijk perfect qua snelheid over het netwerk.

En dan elke week worden m'n foto's nog eens in de cloud gezet van Synology zelf.
 
Ik zie ook enkel de zwart-wit foto. Ik vermoed dat deze beter zal werken om dat je een element wegneemt dat voor onrust kan zorgen.

Dat gezegd zijnde vind ik het nog steeds een te drukke foto, mocht je de vrouw en trein meer kunnen isoleren en al de andere passagiers uit het frame kunnen halen had het een betere foto geweest, zo had die orchidee ook iets opvallender geweest. Misschien had het dan wel in kleur kunnen zijn (afhankelijk van bijvoorbeeld de kleur van de jas), nu dat is makkelijker gezegd dat gedaan in één van de grootste stations van België :biglaugh:

Dat is natuurlijk een theoretische analyse achteraf, soms moet je ook wat geluk hebben :tongue:
Om meneer @derp te plezier wou ik eens een foto maken met een 35mm, maar ik heb hem dan zodanig gecropt dat het lijkt op een 85mm. :unsure:

Van drukte vind ik het eerlijk gezegd goed mee. Als ik er een hele dag had gestaan had ik ongetwijfeld een betere foto genomen. Of ik had dichterbij moeten gaan, maar ik ben nogal groot en wil niet creepy overkomen door achter een jonge onbekende vrouw te lopen om foto's te nemen. Een idee dat ik nog wou uitwerken is een foto maken met een lange sluitertijd van mensen die uit de trein stappen. Zien dat ik de trein en de "leading lines" van het station correct heb en dan een prachtige vage mensenmassa. Volgende keer!

EDIT: deze week PRACHTIGE zonsopgangen gezien, vooral zo tussen 7u en 7u30 was het pure magie. Maar helaas: geen thuiswerkdagen, dus geen tijd om even te stoppen en foto's te nemen. Vrijdag zou het wel lukken, maar tegen dan is het weer grijze saaiheid.

O, nog deze van de Handelsbeurs genomen. Sorry, maar ik ga de komende dagen wat spammen. :p

Handelsbeurs-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Meer of minder gecropped? Met de 35 f/1.4 Sony GM genomen.


bloemen-bnw.jpg

bloemen-bnw-uitgezoomd.jpg

HIer vind ik de crop beter, puur en alleen omdat alles errond minder bijdraagt aan het verhaal dlat ge wilt vertellen. Het is vooral die persoon links er van die er voor zorgt dat de foto minder werkt op 35mm, nu neemt ontneemt dat het contrast tussen uw onderwerp en de negatieve ruimte errond, vind ik.

Een 85mm lens is veel vergeeflijker, het maakt veel minder uit wat er nu precies allemaal in uw beeld staat want ge blurt een hoop ongewenste zaken er uit, maar ge krijgt wel een veel completer beeld van de omgeving waarin het beeld tot stand is gekomen. Er voor proberen te zorgen dat al die elementen in uw beeld een plaats hebben is waar ik het meeste lol aan beleef bij fotografie.

Niet dat ik nu vind dat dit een voorbeeld is van een situatie waarin het wel allemaal mooi samenkomt, maar tijdens die straatfotografie-opdracht heb ik deze gemaakt, vond ik wel een tof moment. Als ik dat nu op 85mm had genomen was het veel cleaner geweest, maar had ge veel minder van de setting meegekregen waardoor het, maar mijn smaak althans, waarschijnlijk allemaal iets te 'Disney' was geworden. Nu vind ik het wel cool dat ge ziet dat dat gebeurt tussen de strooisteps en de reclame.

OZtvNca.jpg
 
Als ik dat nu op 85mm had genomen was het veel cleaner geweest, maar had ge veel minder van de setting meegekregen waardoor het, maar mijn smaak althans, waarschijnlijk allemaal iets te 'Disney' was geworden. Nu vind ik het wel cool dat ge ziet dat dat gebeurt tussen de strooisteps en de reclame.

Eggleston approves :thumb:
 
@Avondland bij de crop zie ik links nog een stukje van die ene dame haar tas? Graag wegcroppen want mijn OCD wordt zot!
Het is een stukje van haar jas. De tas had ik al weggefilterd. Wegcroppen het allemaal nog meer uit balans geduwd.

@derp Een 85 is inderdaad een stuk gemakkelijker omdat subjectisolatie daarmee vanzelfsprekend is, maar als je met een bredere lens een verhaal kan creëren is dat weer een vorm van magie. Daar moet je écht geluk mee hebben, want de hoeveelheid rommel op je beelden groeit wel sterk als je breder gaat. Die topfotografen moeten toch soms ook een hele dag rondhuppelen in New York en héél veel kijken voor ze een moneyshot hebben om mee naar buiten te komen? Of ze nemen héél veel foto's en filteren daaruit wat bruikbaar is of ze wachten tot een moment décisif.
 
"Het maakt niet uit welke body je gebruikt, het is de fotograaf die telt."

Grotendeels correct, maar dan zijn er toch foto's die ik nooit had gehaald met mijn Z7. Dit is er een voorbeeld van. In België en Nederland kan je met héél veel geluk een visarend fotograferen. In Mexico komen ze meer voor, maar de gids in Rio Lagartos had al verteld dat ze zich niet laten benaderen en erg schuw zijn. We hebben 2 momenten gehad dat we met het bootje onder een cirkelende visarend bleven in de hoop dat hij in de buurt in het water zou duiken, maar helaas ... buiten die ene keer 100m verder ofzo.

Op het einde van de dag toen de zon al heel laag stond gingen we terug naar de haven. De gids had een visarend in een boom opgemerkt en ze vroeg of ik een poging wou ondernemen hem te fotograferen. Ok, maar ik had totaal geen hoop meer. De arend zat nog ver weg en met zoveel tegenlicht dat je enkel een silhouet kon onderscheiden. Voor de zekerheid toch de camera op spotmeting gezet om toch iets kleur in de vogel te krijgen, maar toen we dichter voeren zag ik al in de viewfinder dat de visarend ons in de mot had en zich erg onrustig begon te gedragen.

De gids had het ook door en zette het bootje volgas richting de arend die natuurlijk verschoot en wegvloog. De Z9 in combinatie met de Z 100-400 had al erg snel een lock op de vogel in vlucht op en bleef tracken tot hij weg was. In m'n burst zijn ze ook allemaal scherp en uiteindelijk ben ik heel tevreden dat ik nog in tegenlicht heb kunnen schieten met spotmeting. Het is geen detailopname en de vogel is niet beeldvullend, maar ik ben hier toch erg blij mee. :)

_DSC4331.jpg
 
heeft hier iemand een tamron 70-180 die ik even een filmpje mag sturen? Heb net eentje gekocht maar vrees dat die niet werkt hoe het moet…. 😏
 
Ik moest gisteren trouwens aan u denken @Kattekrab, tijdens het lopen twee buizerds en andere roofvogel (iets met wat hogere poten) gespot, eigenlijk van heel dichtbij maarja ik was gewapend met een drinkbus ipv een 500mm :D
 
Ik moest gisteren trouwens aan u denken @Kattekrab, tijdens het lopen twee buizerds en andere roofvogel (iets met wat hogere poten) gespot, eigenlijk van heel dichtbij maarja ik was gewapend met een drinkbus ipv een 500mm :D
Deze beker?

En ik wil ook weer beginnen lopen, maar combinatie met een fototoestel lijkt me toch niet zo evident. Wel jammer, want in de nabijgelegen bossen en velden kan ik altijd wel mooie plaatjes maken.
 
Terug
Bovenaan