Beeldende Kunst Fotografiethread

Gisteren een dagje gaan fotograferen in Maashorst (NL) op zoek naar de Havik. Ik heb em enkel gehoord spijtig genoeg. Wel andere leuken zaken kunnen fotograferen. En er lag nog goed veel sneeuw. :)

Ik was gaan fotograferen met een fotograaf die ik gewoon via FB had leren kennen die fotografeert met een Sony ILCE-1 in combinatie met een 400 F2.8 en 600 F4 prime. Ik ben stiekem aan't twijfelen voor de nieuwe 600mm F4 van Nikon met ingebouwde TC, maar gisteren is het toch weer bevestigd dat 500mm echt een sweet spot is voor wildlife fotografie. Bij de roofvogels zat hij er meestal te dicht op met 600mm en de 400 komt te kort. Voor kleine vogels zat m'n tussenring er bijna continu op en fotografeerde ik op 700mm.

Waar we gisteren beiden wel wreed mee aan het prutsen waren, was het gebruik van de tussenringen in het pikkedonker. Ik denk dat wanneer Nikon met de 500mm met ingebouwde TC gaat uitkomen, het vlees erg zwak gaat worden. Maar dat zie ik pas gebeuren in 2024 ten vroegste. En hij hoopt dat Sony snel het idee steelt van Nikon en ook primes met ingebouwde TC gaat uitbrengen. :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
On a side note, de nieuwe Nikkors voor 2023.

Nikon-is-expected-to-release-eight-Z-lenses-in-2023.png


Die 200-600 gaat weer het volgende verkoopsucces worden.

Ben ik hier eigenlijk de enigste die met Nikon schiet? :)
 
De nieuwe Nikon 600 met ingebouwde TC kost er 17.700. :(

Sony 600 mm f/4

13359 euro

#fml

Hij had wel een indrukwekkend verhaal over hoe Sony te werk gaat.

Dus hij was eigenlijk al heel lang een Canon shooter. Had veel geld geïnvesteerd in glas, maar hij heeft met z'n apparatuur altijd veel problemen gehad. Mechanisch zaken die kapot gingen en hij haalde ook niet altijd de gewenste resultaten. Hij had toen ook altijd de topbody, maar hij dacht dat het bij zichzelf lag. Enfin, een lange haat liefde relatie dus.

Tot op een beurs hij een sales ontmoette van Sony. Was het nu Lowlands? Ik weet het niet. En hij vertelt het bovenstaande verhaal en zegt dat em wel benieuwd was naar de nieuwe mirrorless bodies van Sony. Die sales stelt voor dat hij wat materiaal mag gebruiken voor een tijdje om te proberen. Hij vertelt dat em binnen 2 weken voor een maand naar Senegal vertrekt en moest dat een optie zijn, dat em graag wil fotograferen met Sony.

De sales vraagt welk materiaal hij wil. Hij antwoordt, ik wil niet blasé overkomen maar ik fotografeer met topmateriaal dus moest dat kunnen graag het topmodel qua body met een 600 F4. Ge moet denken hij is geen professioneel fotograaf, maar gewoon een enorm gepassioneerde hobby fotograaf.

Die 600mm ging lastig worden, maar na een paar dagen kreeg em telefoon dat hij zijn gear mocht komen halen. Hij is er dus mee op vakantie geweest en heeft er geen enkele EUR voor moeten betalen. Z'n resultaten en keeper rate was veel beter dan dat hij ooit bij Canon heeft gehaald.

Puntje bij paaltje heeft Sony dan zelf nog een heel goede prijs gegeven voor al zijn Canon materiaal en heeft hij de overstap gemaakt. Hij heeft geen moment spijt gehad van die beslissing.

Sterk staaltje PR!
 
De nieuwe Nikon 600 met ingebouwde TC kost er 17.700. :(



Hij had wel een indrukwekkend verhaal over hoe Sony te werk gaat.

Dus hij was eigenlijk al heel lang een Canon shooter. Had veel geld geïnvesteerd in glas, maar hij heeft met z'n apparatuur altijd veel problemen gehad. Mechanisch zaken die kapot gingen en hij haalde ook niet altijd de gewenste resultaten. Hij had toen ook altijd de topbody, maar hij dacht dat het bij zichzelf lag. Enfin, een lange haat liefde relatie dus.

Tot op een beurs hij een sales ontmoette van Sony. Was het nu Lowlands? Ik weet het niet. En hij vertelt het bovenstaande verhaal en zegt dat em wel benieuwd was naar de nieuwe mirrorless bodies van Sony. Die sales stelt voor dat hij wat materiaal mag gebruiken voor een tijdje om te proberen. Hij vertelt dat em binnen 2 weken voor een maand naar Senegal vertrekt en moest dat een optie zijn, dat em graag wil fotograferen met Sony.

De sales vraagt welk materiaal hij wil. Hij antwoordt, ik wil niet blasé overkomen maar ik fotografeer met topmateriaal dus moest dat kunnen graag het topmodel qua body met een 600 F4. Ge moet denken hij is geen professioneel fotograaf, maar gewoon een enorm gepassioneerde hobby fotograaf.

Die 600mm ging lastig worden, maar na een paar dagen kreeg em telefoon dat hij zijn gear mocht komen halen. Hij is er dus mee op vakantie geweest en heeft er geen enkele EUR voor moeten betalen. Z'n resultaten en keeper rate was veel beter dan dat hij ooit bij Canon heeft gehaald.

Puntje bij paaltje heeft Sony dan zelf nog een heel goede prijs gegeven voor al zijn Canon materiaal en heeft hij de overstap gemaakt. Hij heeft geen moment spijt gehad van die beslissing.

Sterk staaltje PR!
Sony A1 = 7200 euro en die 600 mm f/4 = 13300 euro.

Dat is een beetje als rondwandelen met een fancy Rolex, maar dan véél opzichtiger.
 
Sony A1 = 7200 euro en die 600 mm f/4 = 13300 euro.

Dat is een beetje als rondwandelen met een fancy Rolex, maar dan véél opzichtiger.
Voor dat budget kan je beter een ander merk horloge kopen :)
Op "The Bakeoff Vlaanderen" liep Herman Van Dender dit seizoen rond met een Rolex Yachtmaster van 25.000 EUR en ik vraag me dan altijd af hoe veel volk dat opmerkt :)
 
Voor dat budget kan je beter een ander merk horloge kopen :)
Op "The Bakeoff Vlaanderen" liep Herman Van Dender dit seizoen rond met een Rolex Yachtmaster van 25.000 EUR en ik vraag me dan altijd af hoe veel volk dat opmerkt :)
Enkel kenners, voor de meeste mensen is een horloge een horloge, of dat nu een Casio is van 20 euro of een Rolex Yachtmaster van 25.000 euro. Een camera met bazooka van een lens is dus wel wat opzichtiger. :D
 
Voor dat budget kan je beter een ander merk horloge kopen :)
Op "The Bakeoff Vlaanderen" liep Herman Van Dender dit seizoen rond met een Rolex Yachtmaster van 25.000 EUR en ik vraag me dan altijd af hoe veel volk dat opmerkt :)
Haha, ik had uw posts gelezen in de andere thread. Ik ben zelf geen fan van Rolex, wel van Omega en Nomos al heb ik er geen enkele van die 2. Ik ben nog even blijven steken bij microbrands en zolang Nikon interessant materiaal blijft uitbrengen zal het nog even duren denk ik. ;)

Maar op een voorliefde en passie staat geen prijs. Was gisteren ook nog aan bod gekomen met de persoon waar ik mee ben gaan fotograferen. We zijn beiden begonnen met een degelijke zoomlens, waar je ook al topresultaten mee scoort. En dan beslis je eigenlijk om 10k - alez ik iets minder want 2dehands - te investeren in een prime voor:
  • Iets scherper beeld, en dan nog meestal in de hoeken
  • 1 of 2 stops lichtsterker
  • Cremerigere bokeh
MAAR om massaal veel flexibiliteit te verliezen ... redelijk zot.

Enkel kenners, voor de meeste mensen is een horloge een horloge, of dat nu een Casio is van 20 euro of een Rolex Yachtmaster van 25.000 euro. Een camera met bazooka van een lens is dus wel wat opzichtiger. :D

Dat opzichtige mja ... ik vertrek binnen 2 weken naar Yucatan, Mexico. Geen fotografiereis, maar er gaat zeker genoeg gefotografeerd worden. Ik ga met m'n Z9 + 24-70 F2.8 + 100-400 F4.5-F5.6 + misschien m'n 105 macro. Ik denk toch ook wel even na over diefstal eerlijk gezegd. Een horloge draagt ge meer subtiel. Maar 't wordt toch even goed gepikt ...
 
Dat opzichtige mja ... ik vertrek binnen 2 weken naar Yucatan, Mexico. Geen fotografiereis, maar er gaat zeker genoeg gefotografeerd worden. Ik ga met m'n Z9 + 24-70 F2.8 + 100-400 F4.5-F5.6 + misschien m'n 105 macro. Ik denk toch ook wel even na over diefstal eerlijk gezegd. Een horloge draagt ge meer subtiel. Maar 't wordt toch even goed gepikt ...
Ik "sleur" ook altijd alles mee. Dat is vaak wel wat gewicht, het is lomp en je partner is er niet altijd happig op omdat de drang naar fotograferen de spontaniteit van het moment wel eens kan beknotten. Het is dan wat schipperen, wat geven en nemen en misschien gewoon eens héél vroeg je wekker zetten om de zonsopgang vast te kunnen leggen en tijdig terugkeren met een ontbijt op bed.

Ik zou wel willen investeren in een compactere setup, maar daar kan je ook weer alle kanten mee uitgaan. Een Leica M11 met 50 mm aan het ene uiterste tot een Nikon Coolpix aan de andere kant. Als ik die pro's bezig zie met een Leica begint het wel te kriebelen.
 
Ik "sleur" ook altijd alles mee. Dat is vaak wel wat gewicht, het is lomp en je partner is er niet altijd happig op omdat de drang naar fotograferen de spontaniteit van het moment wel eens kan beknotten. Het is dan wat schipperen, wat geven en nemen en misschien gewoon eens héél vroeg je wekker zetten om de zonsopgang vast te kunnen leggen en tijdig terugkeren met een ontbijt op bed.

Ik zou wel willen investeren in een compactere setup, maar daar kan je ook weer alle kanten mee uitgaan. Een Leica M11 met 50 mm aan het ene uiterste tot een Nikon Coolpix aan de andere kant. Als ik die pro's bezig zie met een Leica begint het wel te kriebelen.

Ik heb m'n vrouw al jarenlang getraind ... 'k ga ze niet kunnen overtuigen om een ganse dag in een hut te zitten, maar voor de rest heb ik weinig klagen (meer). Ik probeer nog wel m'n dochters te overtuigen om te fotograferen, maar tot hier toe vang ik bot. Moest iemand daar tips hebben? :D

Nikon Coolpix? Je fotografeert met primes right? Dan gaat ge u volgens mij doodergeren aan de compromissen die ge moet maken.
 
Ik "sleur" ook altijd alles mee. Dat is vaak wel wat gewicht, het is lomp en je partner is er niet altijd happig op omdat de drang naar fotograferen de spontaniteit van het moment wel eens kan beknotten. Het is dan wat schipperen, wat geven en nemen en misschien gewoon eens héél vroeg je wekker zetten om de zonsopgang vast te kunnen leggen en tijdig terugkeren met een ontbijt op bed.

Ik zou wel willen investeren in een compactere setup, maar daar kan je ook weer alle kanten mee uitgaan. Een Leica M11 met 50 mm aan het ene uiterste tot een Nikon Coolpix aan de andere kant. Als ik die pro's bezig zie met een Leica begint het wel te kriebelen.

De bouwkwaliteit van Leica staat buiten kijf maar verder is het toch een veel te dure camera? Er is in mijn ogen niets wat een Leica kan, dat een ander merk niet evengoed of zelfs beter doet.

Het is niet dat ik uw GAS wat wil aanstoken maar mocht je een compacte camera willen "voor er bij" dan denk ik toch echt wel aan Fuji, de X-S10 (PASM) of X-T30ii (klassieke dials) zijn ultra compact in vergelijking met je A7. Neem één van de f2 primes erbij en het wordt nog gekker.
 
Fuji is inderdaad wel een sweet spot wat betreft balans uitgaven vs. toch schoon gerief :D

Ik kreeg vorige week trouwens bevestiging dat ik genoeg materiaal heb om in aanmerking te komen voor Fuji's Pro Services, als ik iets moet laten herstellen krijg ik dus gerief ter vervanging.
 
De bouwkwaliteit van Leica staat buiten kijf maar verder is het toch een veel te dure camera? Er is in mijn ogen niets wat een Leica kan, dat een ander merk niet evengoed of zelfs beter doet.

Het is niet dat ik uw GAS wat wil aanstoken maar mocht je een compacte camera willen "voor er bij" dan denk ik toch echt wel aan Fuji, de X-S10 (PASM) of X-T30ii (klassieke dials) zijn ultra compact in vergelijking met je A7. Neem één van de f2 primes erbij en het wordt nog gekker.
Ik overweeg zo'n Leica trouwens niet serieus, tenzij iemand plots 50k in mijn handen duwt en ik me wel een folieke kan permitteren. Zo'n camera is als een Ferrari: peperduur en topmateriaal, maar je hebt evengoed fun met een goedkopere auto. Een Ricoh GRIII lijkt me bijvoorbeeld ook een fijne compacte setup, een camera in broekzakformaat.

Met 50K kan ik trouwens juist een Hasselblad H6D-400c met een degelijke lens kopen. :unsure:
 
On a side note, de nieuwe Nikkors voor 2023.

Nikon-is-expected-to-release-eight-Z-lenses-in-2023.png


Die 200-600 gaat weer het volgende verkoopsucces worden.

Ben ik hier eigenlijk de enigste die met Nikon schiet? :)

Nee hoor, ik schiet ook Nikon! Good to know dat er een upgrade van de 85mm komt. Laat ons hopen op een betaalbare 1.4 versie.
Was eigenlijk al aan het rondkijken voor de "betaalbare" 85mm 1.8 S-line. Right on time dus ;-)
 
Het is een 1.2 versie.

Nikon-NIKKOR-Z-85mm-f1.2-S-lens.jpg


Betaalbaar? Ik hou m'n hart vast ...

Da is sowieso weer een beest van 3000 Nikon kennende...Sigma komt ook met een Z-reeks uit in februari als ik me niet vergis.
Ik hoop dat die met betaalbare, draagbare (lees geen duizend kilo/lens) alternatieven afkomen.
Binnenkort eens rondkijken naar de benchmarks van de 1.8 tov 1.2. Vaak vind ik 1.8 al genoeg qua brandspuntafstand. En als das letterlijk 2-3x de prijs scheelt...het zal hem in de battle of the sharpness gaan
 
Terug
Bovenaan