Beeldende Kunst Fotografiethread

Die eerste module was eigenlijk te basic voor jou lijkt me. Ze starten toch wel echt van 0 hé.
Maar ja, je kan altijd hier en daar wel wat dingen bijleren, of correct leren ipv fout door autodidactie.

Ik zit nu in de 2e en die vind ik alleszins veel leuker.
Nachtfotografie, productfotografie, architectuur, portretten. Leuke thema's dus!
Ze starten inderdaad echt van nul en je weet ook van sommige mensen dat die ook niet zo heel ver gaan (willen) geraken met hun fotografie, dus dat remt het niveau wat af. Ik moet wel zeggen dat de docent (ervaren en gepensioneerd intussen) me wel interessante feedback geeft over mijn kadrage, al dan niet ontbreken van een verhaal en artistieke of technische keuzes, dus ik heb er zeker wat aan. En we hebben al kleine uitstappen gemaakt naar product-, portret-, nacht-, ...-fotografie. Dat wordt alleen maar uitgediept in de volgende module.
 
Het kriebelt om nog wat fotografieuitgaven te doen. Een fancy halskoord, misschien toch mijn huidig groot statief inwisselen voor een degelijk exemplaar van Sirui, die tweede body lijkt me toch ook interessant naar de toekomst toe mocht bijberoep toch echt een ding worden, ... Maar om BTW-loos te betalen moet je wel een aardige omzet draaien zeker? :unsure:

Nog twee lessen en de eerste module digitale fotografie zit erop. Ik hoop dat de curve in de tweede module wat steiler wordt. Het is wel een toffe groep en ik ben blij dat ik drie uur aan een stuk met mijn passie mag bezig zijn, maar ik voel me op dit moment nog niet echt uitgedaagd.

Een fancy halskoord is nooit een overbodige uitgave. Er hangt immers een paar maandlonen rond uw nek waardoor het toch iet wat veilig mag hangen ;-)
Verder zijn de uitgaven fotografie prijzig, das alom geweten, al heb ik de indruk dat de 2dehandsmarkt de moeite is tegenwoordig. Velen maken de overstap naar mirrorlesssystemen, gekke coronakoopjes moeten weer de deur uit, ... Ik ben 4 jaar bezig met fotografie (bijberoep & hoofdberoep) en sinds eind vorig jaar ben ik zelf nieuw materiaal beginnen aankomen. 90% van mijn ander materiaal was 2de hands.
Het heeft gedaan wat ik moest kunnen en door de iets lagere prijs kon ik vaak iets zotter qua materiaal gaan, waardoor ik mijn uitgaven toch wat gestretcht heb.
 
Een fancy halskoord is nooit een overbodige uitgave. Er hangt immers een paar maandlonen rond uw nek waardoor het toch iet wat veilig mag hangen ;-)
Verder zijn de uitgaven fotografie prijzig, das alom geweten, al heb ik de indruk dat de 2dehandsmarkt de moeite is tegenwoordig. Velen maken de overstap naar mirrorlesssystemen, gekke coronakoopjes moeten weer de deur uit, ... Ik ben 4 jaar bezig met fotografie (bijberoep & hoofdberoep) en sinds eind vorig jaar ben ik zelf nieuw materiaal beginnen aankomen. 90% van mijn ander materiaal was 2de hands.
Het heeft gedaan wat ik moest kunnen en door de iets lagere prijs kon ik vaak iets zotter qua materiaal gaan, waardoor ik mijn uitgaven toch wat gestretcht heb.
Het is zeker allemaal prijzig, want ook deftig third party-materiaal heeft een prijskaartje (zoals Sigma Art). Ik heb mijn lenzen en body ook gespreid aangekocht, maar het is wel kwalitatief top en zeker de lenzen kunnen aan een aardige prijs tweedehands doorverkocht worden als ik toch iets nieuws op het oog zou hebben. Misschien is een verzekering geen slecht idee, want ik zou zot worden mocht mijn materiaal stuk gaan door het te laten vallen of dat het gestolen wordt.

Maar met BTW-nummer kan je toch voordeliger aankopen of zelfs materiaal leasen. Als je dan wat bij kan verdienen heb je meteen een high-end toestel zonder dat je bankrekening geplunderd wordt. Ik heb me op een wachtlijst gezet op een workshop hoe je dat kan opstarten. De hele administratieve molen schrikt me af en ik heb ook nog geen flauw benul met welke naam ik mezelf op de markt wil gooien of hoe ik mensen kan aantrekken. Ik kan mezelf wijsmaken dat ik niet goed genoeg ben en dat ik moet wachten, maar al doende leer je.
 
Het is zeker allemaal prijzig, want ook deftig third party-materiaal heeft een prijskaartje (zoals Sigma Art). Ik heb mijn lenzen en body ook gespreid aangekocht, maar het is wel kwalitatief top en zeker de lenzen kunnen aan een aardige prijs tweedehands doorverkocht worden als ik toch iets nieuws op het oog zou hebben. Misschien is een verzekering geen slecht idee, want ik zou zot worden mocht mijn materiaal stuk gaan door het te laten vallen of dat het gestolen wordt.

Maar met BTW-nummer kan je toch voordeliger aankopen of zelfs materiaal leasen. Als je dan wat bij kan verdienen heb je meteen een high-end toestel zonder dat je bankrekening geplunderd wordt. Ik heb me op een wachtlijst gezet op een workshop hoe je dat kan opstarten. De hele administratieve molen schrikt me af en ik heb ook nog geen flauw benul met welke naam ik mezelf op de markt wil gooien of hoe ik mensen kan aantrekken. Ik kan mezelf wijsmaken dat ik niet goed genoeg ben en dat ik moet wachten, maar al doende leer je.

Een verzekering, zeker als je iets professioneel doet, is zeker geen overbodige luxe. Een BA-verzekering kost geen hopen maar het kan je wel serieus wat kopzorgen besparen.

Ik ben tot voorkort altijd een eenmanszaak geweest niet BTW-plichtig. Met als voordeel een vergemakkelijkte boekhouding, geen BTW rekenen = geen BTW betalen, geen kwartaalsaangiften = minder boekhoudkosten. Dus infeite kocht ik alles aan wat ik wou (I wish tho...) en kon dingen afschrijven over x-aantal jaar. Op die manier werd het interessanter als ik bijkluste in bijberoep maar had ik wel materiaal om mezelf te doen groeien. Basicly moet je wel investeren om te kunnen werken en groeien. Beetje tegenstrijdig als je privé aant sparen bent...

Verder eens een momentje voor jezelf pakken en wa brainstormen over die wie, wat en waarom. Model
Da heeft me ook geholpen met mijn scope wa te plaatsen en een naam te verzinnen voor mezelf. Vandaar kan je groeien en gericht(er) zaken opstellen en materiaal aanschaffen.

You know you can!
 
Een verzekering, zeker als je iets professioneel doet, is zeker geen overbodige luxe. Een BA-verzekering kost geen hopen maar het kan je wel serieus wat kopzorgen besparen.

Ik ben tot voorkort altijd een eenmanszaak geweest niet BTW-plichtig. Met als voordeel een vergemakkelijkte boekhouding, geen BTW rekenen = geen BTW betalen, geen kwartaalsaangiften = minder boekhoudkosten. Dus infeite kocht ik alles aan wat ik wou (I wish tho...) en kon dingen afschrijven over x-aantal jaar. Op die manier werd het interessanter als ik bijkluste in bijberoep maar had ik wel materiaal om mezelf te doen groeien. Basicly moet je wel investeren om te kunnen werken en groeien. Beetje tegenstrijdig als je privé aant sparen bent...

Verder eens een momentje voor jezelf pakken en wa brainstormen over die wie, wat en waarom. Model
Da heeft me ook geholpen met mijn scope wa te plaatsen en een naam te verzinnen voor mezelf. Vandaar kan je groeien en gericht(er) zaken opstellen en materiaal aanschaffen.

You know you can!
BTW is toch pas verplicht als je 25k op een jaar draait, dacht ik. Dat is al een aardige brok, want ik werk ook gewoon voltijds. Ik heb zelf nog geen idee hoeveel omzet ik wens te bereiken, maar dat zal vooral van de vraag afhangen en hoeveel tijd ik eraan kan spenderen zonder dat ik mijn gezin begin te verwaarlozen. Elk zomerweekend trouwfoto's gaan trekken brengt wel wat geld op, maar dat gaan ze thuis niet graag horen.

Enfin. Voer om na te denken. Van materiaal heb ik best al wel wat, ik start niet van 0. Maar omdat ik enkel met primes fotografeer geeft een tweede body wel wat flexibiliteit (en dan heb ik meteen een backup-body).
 
BTW is toch pas verplicht als je 25k op een jaar draait, dacht ik. Dat is al een aardige brok, want ik werk ook gewoon voltijds. Ik heb zelf nog geen idee hoeveel omzet ik wens te bereiken, maar dat zal vooral van de vraag afhangen en hoeveel tijd ik eraan kan spenderen zonder dat ik mijn gezin begin te verwaarlozen. Elk zomerweekend trouwfoto's gaan trekken brengt wel wat geld op, maar dat gaan ze thuis niet graag horen.

Enfin. Voer om na te denken. Van materiaal heb ik best al wel wat, ik start niet van 0. Maar omdat ik enkel met primes fotografeer geeft een tweede body wel wat flexibiliteit (en dan heb ik meteen een backup-body).

Je kan starten als BTW-plichtige ook, maar dan zit je met kwartaalaangifte en meer papierwerk + boekhoudkosten.
Ik heb 3 jaar gewerkt als niet BTW-plichtige. Ideaalstelsel om in te starten was dat voor mij.
Daarbij werkte ik ook voltijds tot eind vorig jaar, serieus lastig met momenten, maar zo kon ik wel "veiliger" de stap zetten en zeggen dat ik het wou en dat ik al een beetje van een klantenbestand had opgebouwd.
Basicly moet je er voor gaan als je voelt dat je er wil voor gaan. het hoeven niet altijd huwelijken te zijn he. Communies, lifestyleshoots, straatfotografie voor een lokaal bladje van de gemeente/stad, ...get urself outthere! Zien en gezien worden. Grinden grinden grinden! Je doet het al met passie doe er een schepje onderneming bij en je kan vertrekken. Je kan al ne foto trekken he man ;-) nie twijfelen aan jezelf!
 
Kent er nog iemand leuke fotografie gerelateerd websites, blogs, youtube kanalen. Wel niet gear gerelateerd dat krijgen we al genoeg naar onze kop gegooid.
 
Onlangs dit kanaal gevonden met de serie 'Walkie Talkie', waarin verschillende fotografen aan bod komen en vertellen over hun stijl en denkwijze. Heel interessant (of toch die ene episode die ik al heb gezien ).
Daarnaast hangt er ook vanaf in welke stijl fotografie dat je wilt zoeken.
Thomas Heaton is bvb interessant voor landschapsfotografie, Faizal Westcott is wel leuk voor straatfotografie. Het is wel vaak dat je de ene beu bent na 5 filmpjes en dan weer wisselt, of bij mij toch.
 
Onlangs dit kanaal gevonden met de serie 'Walkie Talkie', waarin verschillende fotografen aan bod komen en vertellen over hun stijl en denkwijze. Heel interessant (of toch die ene episode die ik al heb gezien ).
Ha das grappig, het was omdat ik exact dat filmpje gezien had gisteren dat ik eigenlijk op zoek was naar meer "creatieve" content, content waar we zoals hier meer de denkwijze van een fotograaf zien, de waarom van een foto.

Hoeft niet persé street te zijn, ik hou van alle fotografie. Behalve portret :D
 
Toch wel benieuwd waar we naartoe gaan met fotografie.

Smartphones zijn anno 2023 héél capabele fototoestellen geworden waarmee je in een handomdraai mooie foto's kan maken die zelfs printwaardig zijn, maar een crop-/systeem-/...-camera heeft nog altijd een streepje voor omdat je nu eenmaal meer technologie kan steken in een body. Optisch is er ook nog altijd meer mogelijk met een normaal objectief dan met een smartphoneobjectief, maar je ziet bepaalde modi verschijnen op moderne smartphones om bijvoorbeeld bokeh-effect te genereren. Toch gaat er wel eens een moment komen waardoor fotografie met een body en lens een nicheactiviteit zal worden, een beetje zoals analoge fotografie vandaag is. Maar misschien ligt dat nog héél ver in de toekomst. Je zit nog altijd met een fysieke limiet van microchips, waardoor je maar zoveel extra snufjes in een klein toestel kan krijgen.

Met de Sony A7RV is er ook AI deep learning geslopen in een camerabody en dat geeft wel interessante perspectieven, iets wat je ook meer en meer ziet in fotobewerkingsprogramma's. De leercurve zal nog altijd wel hoog liggen, maar gaandeweg worden bewerkingen die vandaag nog heel ingewikkeld zijn toegankelijker voor iedereen. Het maskeren en wegzuiveren van storende elementen is vandaag peanuts vergeleken met enkele jaren geleden.
 
Toch gaat er wel eens een moment komen waardoor fotografie met een body en lens een nicheactiviteit zal worden, een beetje zoals analoge fotografie vandaag is.

Is dat eigenlijk vandaag al niet zo, in grote mate? Ik heb geen cijfers bij de hand, maar het percentage mensen dat nog een dedicated fototoestel koopt is toch al best klein aan het worden denk ik. De overgrote meerderheid gebruikt de smartphone - en dan bedoel ik ook echt ENKEL de smartphone.

Het verwondert me al hoe er in smartphoneland al jaren een oorlog aan de gang is om foto-apps zo slim mogelijk te maken om de inherente limitaties via software/AI te overbruggen of weg te moffelen zodat het verschil met "echte" fototoestellen kleiner wordt, terwijl camerafabrikanten zelf weinig actie lijken te ondernemen daarrond.
 
Is dat eigenlijk vandaag al niet zo, in grote mate? Ik heb geen cijfers bij de hand, maar het percentage mensen dat nog een dedicated fototoestel koopt is toch al best klein aan het worden denk ik. De overgrote meerderheid gebruikt de smartphone - en dan bedoel ik ook echt ENKEL de smartphone.

Het verwondert me al hoe er in smartphoneland al jaren een oorlog aan de gang is om foto-apps zo slim mogelijk te maken om de inherente limitaties via software/AI te overbruggen of weg te moffelen zodat het verschil met "echte" fototoestellen kleiner wordt, terwijl camerafabrikanten zelf weinig actie lijken te ondernemen daarrond.

Bij het eerste puntje heb je zeker gelijk, iedereen gebruikt z'n smartphone om z'n foto's te nemen, het zijn enkel hobbyisten zoals wij en professionals die nog camera's kopen. Ik verwacht hier de komende jaren eigenlijk amper verandering in, de dag dat je trouwfotograaf enkel z'n telefoon mee heeft, gaat de eerste volgende jaren absoluut niet gebeuren.

Dat tweede puntje sluit aan bij het eerste vind ik, voor het grote publiek zijn al die post-process truukjes best wel ok. Softwarematige scherpdiepte en automatische ontwikkeling is leuk voor wat kiekjes op sociale media en zelfs voor een afgedrukte kalender voor de bomma haar verjaardag kom je met zo'n automatische zaken weg maar als je iets kritischer naar die foto's kijkt, vind ik ze toch vaak ondermaats maar voor bepaalde scenario's kan het absoluut. Een deftig familieportret laten nemen en volledig bewerken op een telefoon gaat wel tegenvallen vrees ik dus daarvoor gaat iedereen toch een professionelere aanpak verwachten.

In-body post-processing zie ik niet te snel gebeuren, camerafabrikanten hoeven dit ook niet te doen want zaken als Lightroom, CP1 en Luminar worden als maar krachtiger en krachtiger, het is ook hier dat we de meeste veranderingen gaan zien denk ik.
 
Is dat eigenlijk vandaag al niet zo, in grote mate? Ik heb geen cijfers bij de hand, maar het percentage mensen dat nog een dedicated fototoestel koopt is toch al best klein aan het worden denk ik. De overgrote meerderheid gebruikt de smartphone - en dan bedoel ik ook echt ENKEL de smartphone.

Het verwondert me al hoe er in smartphoneland al jaren een oorlog aan de gang is om foto-apps zo slim mogelijk te maken om de inherente limitaties via software/AI te overbruggen of weg te moffelen zodat het verschil met "echte" fototoestellen kleiner wordt, terwijl camerafabrikanten zelf weinig actie lijken te ondernemen daarrond.
Met de A7RV heeft Sony wel AI deep learning in een fototoestel gestoken - waarmee de camera een menselijk lichaam herkent en op die manier altijd het hoofd weet scherp te stellen, maar fabrikanten zijn daar inderdaad wat traag in. Een camera heeft sowieso een grotere sensor dan een smartphone, dat is wellicht het grootste voordeel en daarnaast heb je een heel arsenaal aan lenzen die optisch heel kwalitatief kunnen zijn en het verschil maken. Er is op dit moment zeker nog een meerwaarde aan het kopen van een fototoestel, hoewel ik niet mijn hand in het vuur durf te steken dat een low-budget camera met een low-budget lens een iPhone 14 moeiteloos kan verslaan. Het grote voordeel van zo'n smartphone is dat je gemakkelijk filters en presets kan gebruiken waarmee je op héél korte tijd knappe beelden kan maken. Als je weinig of geen lightroomskills hebt, wordt dat moeilijk met een RAW-bestand.

Het duwt je als fotograaf wel meer in een reflex om nog creatiever uit de hoek te komen en in nabewerking je eigen stijl verder uit te diepen. Maar wie weet komt er ooit een dag waarmee je een smartphone bovenhaalt en een kolibri fotografeert alsof je een 1200 mm f/8 van €25K vast hebt (looking at you, Canon 1200mm F8L IS USM - RF). Voor dagelijkse snapshots zijn we wellicht al aan het moment gekomen waarbij de meerwaarde van een fototoestel moeilijk te vinden is, maar we maken kunst hé jongens (en meisjes). Geen snapshots!

Je kan de vergelijking maken met vleesvervangers: veggieballetjes smaken vandaag bijna even goed als gehaktballetjes, maar het is op dit moment onmogelijk om een veggie Wagyu A5 te maken.
 
Het is een beetje het verhaal met speakers. Verwacht uit kleine Bose speakers niet hetzelfde geluid als vloerspeakers van B&W.

Waar blinkt een fototoestel in uit tov een smartphone? Optische kwaliteit, creatieve instellingen, dynamisch bereik, AF-tracking, beelden per seconde, nabewerkingsmogelijkheden en alle vrouwen vallen voor mij in zwijm als ik passeer met mijn 500mm.
 
Het is een beetje het verhaal met speakers. Verwacht uit kleine Bose speakers niet hetzelfde geluid als vloerspeakers van B&W.

Waar blinkt een fototoestel in uit tov een smartphone? Optische kwaliteit, creatieve instellingen, dynamisch bereik, AF-tracking, beelden per seconde, nabewerkingsmogelijkheden en alle vrouwen vallen voor mij in zwijm als ik passeer met mijn 500mm.
Uitblinken hangt ook af van wie het hanteert, zoals met alles. Heel wat "digital content creators" maken knappe beelden met een smartphone, maar op een klein smartphonescherm zie je natuurlijk het verschil niet met een FF-setup van €7k. De vooruitgang van smartphonefotografie op pakweg tien jaar tijd is toch wel fenomenaal te noemen, maar daar zit een limiet op. En zoals eerder aangehaald: AI deep learning zal ook in fototoestellen een belangrijke rol spelen, niet alleen met AF maar ook om bijvoorbeeld je dynamisch bereik verder te pimpen, ruisonderdrukking, pixelshifting en nog meer.
 
Terug
Bovenaan