Beeldende Kunst Fotografiethread

Uitblinken hangt ook af van wie het hanteert, zoals met alles. Heel wat "digital content creators" maken knappe beelden met een smartphone, maar op een klein smartphonescherm zie je natuurlijk het verschil niet met een FF-setup van €7k. De vooruitgang van smartphonefotografie op pakweg tien jaar tijd is toch wel fenomenaal te noemen, maar daar zit een limiet op. En zoals eerder aangehaald: AI deep learning zal ook in fototoestellen een belangrijke rol spelen, niet alleen met AF maar ook om bijvoorbeeld je dynamisch bereik verder te pimpen, ruisonderdrukking, pixelshifting en nog meer.

AI deep learning, what's in a name? Het is niet dat het toestel zaken gaat bijleren op zelfstandige basis. Eye-tracking is gewoon een ver gevorderde vorm van subject tracking die in mijn ogen enkel maar beter en beter wordt door software updates. Maar gans die tracking is gewoon software en is dan volgens mij ook weer makkelijk te porten naar een smartphone.

Dynamisch bereik heeft dan weer grotendeels te maken met de opbouw van de sensor, en zal enkel maar verbeteren. Maar als ik naar m'n instellingen kijk van m'n Nikon bodies. Ruisonderdrukking, Active D-lightning, levende profielen, etc ... dat staat bij mij gewoon allemaal uit. Het zit uiteindelijk allemaal in de RAW en ik zal het er achteraf zelf wel uithalen.

Uiteindelijk evolueren de fototoestellen nu wel stevig. Gans de shift van een spiegelreflex naar mirrorless. Gewoon al het feit dat ik m'n histogram live in m'n viewfinder zie, vind ik zo schitterend :)
 
AI deep learning, what's in a name? Het is niet dat het toestel zaken gaat bijleren op zelfstandige basis. Eye-tracking is gewoon een ver gevorderde vorm van subject tracking die in mijn ogen enkel maar beter en beter wordt door software updates. Maar gans die tracking is gewoon software en is dan volgens mij ook weer makkelijk te porten naar een smartphone.

Wat Sony zegt: de camera leert zichzelf aan hoe het beter onderwerpen herkent:

By training the system to recognize poses, Sony claims that the camera system can better determine what subjects are in the frame and therefore more reliably track the subjects as parts of their body become obscured. (bron)

Dynamisch bereik heeft dan weer grotendeels te maken met de opbouw van de sensor, en zal enkel maar verbeteren. Maar als ik naar m'n instellingen kijk van m'n Nikon bodies. Ruisonderdrukking, Active D-lightning, levende profielen, etc ... dat staat bij mij gewoon allemaal uit. Het zit uiteindelijk allemaal in de RAW en ik zal het er achteraf zelf wel uithalen.

Ik geef toe dat ik zelf de finesses van mijn A7III nog niet heb ontdekt, maar ik kan er mooie plaatjes mee schieten en ik kan er mee omgaan. Dat is al veel.
Uiteindelijk evolueren de fototoestellen nu wel stevig. Gans de shift van een spiegelreflex naar mirrorless. Gewoon al het feit dat ik m'n histogram live in m'n viewfinder zie, vind ik zo schitterend :)
De evolutie voor iemand die nog uit het analoge tijdperk komt moet toch ook immens zijn. Benieuwd wat de volgende revolutie zal zijn.
 
Wat Sony zegt: de camera leert zichzelf aan hoe het beter onderwerpen herkent:

Ik heb het er toch moeilijk mee met die marketing praat, maar die eye tracking is wel indrukwekkend. Ik spreek dan over mijn Z9. Tot hier toe enkel gebruikt in 3D tracking, binnen een week trek ik er nog eens op uit om te fotograferen en ga ik een keer proberen met Wide-AF tracking. Online hebt ge duidelijk 2 kampen, maar één AF modus die voor alles werkt is er blijkbaar nog niet.

Ik trek erop uit met iemand die ook met Sony fotografeert in combinatie met een Sony 400 F2.8 en 600 F4. Geen idee welke body. :)

De evolutie voor iemand die nog uit het analoge tijdperk komt moet toch ook immens zijn. Benieuwd wat de volgende revolutie zal zijn.

De volgende evolutie? Terug analoge toestellen. Het is misschien grappig, maar ik lees dat er meer en meer mensen terug analoog gaan fotograferen en terug het plezier vinden in het analoog ontwikkelen van film. Een beetje zoals de platenspelers terugkomen.

Mirrorless mag nog wel een beetje doorontwikkelen hoor.
 
Een beetje zoals de platenspelers terugkomen.

Dit mopje geldt allicht ook voor film :laugh:

ad7a791e9c2dcad2b3ec6086ef848321--funny-music-music-humor.jpg
 
Nieuwe firmware voor de X-H2s en Fuji claimt dat AF tracking nu "on par" is met de andere merken... Heel benieuwd. AF systeem herkent nu ook vlinders en andere insecten dus laat die lente maar komen!! :D
 
Ik heb het er toch moeilijk mee met die marketing praat, maar die eye tracking is wel indrukwekkend. Ik spreek dan over mijn Z9. Tot hier toe enkel gebruikt in 3D tracking, binnen een week trek ik er nog eens op uit om te fotograferen en ga ik een keer proberen met Wide-AF tracking. Online hebt ge duidelijk 2 kampen, maar één AF modus die voor alles werkt is er blijkbaar nog niet.

Ik trek erop uit met iemand die ook met Sony fotografeert in combinatie met een Sony 400 F2.8 en 600 F4. Geen idee welke body. :)
Elk merk heeft wel zijn fanboys die soms wat in overdrive kunnen gaan wat betreft de capaciteiten van hun materiaal. YT-er Manny Ortiz heeft recent wat ups en downs van Sony, Canon, Nikon en Fuji becommentarieerd en dat was wel evenwichtig. Als je er nuchter over nadenkt: al die gekende merken willen elkaar continu overtroeven en uiteindelijk is de eindgebruiker daar gebaat bij. Maar ik zie nog veel ruimte voor innovatie in fotografie onder druk van smartphonefotografie dat almaar indrukwekkender wordt.
De volgende evolutie? Terug analoge toestellen. Het is misschien grappig, maar ik lees dat er meer en meer mensen terug analoog gaan fotograferen en terug het plezier vinden in het analoog ontwikkelen van film. Een beetje zoals de platenspelers terugkomen.

Mirrorless mag nog wel een beetje doorontwikkelen hoor.
Terug naar analoog fotograferen is en zal een niche blijven. En da's oké, want goed uitgevoerd is dat een prachtige ambacht, maar ik zie het niet gebeuren dat iedereen en masse terug filmpjes zal ontwikkelen. LP's valt in datzelfde stramien: geeft een mooi, ambachtelijk, "autheniek" gevoel maar de meeste mensen streamen vandaag hun muziek. Kan perfect naast elkaar bestaan. Of dat mensen gaandeweg meer boeken lezen op e-readers dan fysiek.
 
Ik was vandaag eens door mijn bookmarks aan het schuimen en ik kwam een oude link tegen die hier ook wel toepasselijk kan zijn. Project om foto's van zwart/wit naar kleur te zetten. Voorheen gebruikte ik hier wel eens MyHeritage voor of tegenwoordig Photoshop met hun Ai, maar niet iedereen heeft dat. Echter, leek me deze hier ook wel geschikt voor:


Als je het voor een foto wilt testen kun je dat hier doen:


Onderin bij source url je url waar de foto staat zoals bijvoorbeeld op imgur of imgbb en dan de render kwaliteit aangeven. Dit kan ook voor video via:


Veel plezier ermee!
 
'Beste' is waarschijnlijk de A1: hoge MP en veel FPS maar ook heer duur.

Daarnaast heb je dan enkele andere smaakjes:
- A7RIV en V: hoge MP en dus eerder gericht op landschapsfotografie
- A7IV: 'mainstream' model: de alles kunnen voor een relatief schappelijke prijs
- A7SIII: gericht op video en lowlight
Mag je eigenlijk nieuwe modellen verwachten van de Sony A7 5e generatie? Tot nu toe is er enkel de Sony A7R, ik lees niets over een A7S Mark V of A7 Mark V.
 
Mag je eigenlijk nieuwe modellen verwachten van de Sony A7 5e generatie? Tot nu toe is er enkel de Sony A7R, ik lees niets over een A7S Mark V of A7 Mark V.
Dit jaar verwacht ik nog wel aan A9III, de A7V misschien volgend jaar? De A1II zal ook nog wel even wachten worden. En misschien ook een nieuwe A7SIV.

Ook benieuwd welke lenzen eraan komen. 85 GM is wellicht aan een update toe en er zijn geruchten dat ze een 85 f/1.2 willen maken, die heeft Sony nl. nog niet.
 
Dit jaar verwacht ik nog wel aan A9III, de A7V misschien volgend jaar? De A1II zal ook nog wel even wachten worden. En misschien ook een nieuwe A7SIV.

Ook benieuwd welke lenzen eraan komen. 85 GM is wellicht aan een update toe en er zijn geruchten dat ze een 85 f/1.2 willen maken, die heeft Sony nl. nog niet.
De A7 is nog maar vernieuwd dus de opvolger zal wel nog even op zich laten wachten...
A9 weet ik niet of deze nog vernieuwd gaat worden gezien de komst van de A1...
 
Phil Penman

Leica-fotograaf. Ik heb de centjes niet om een Leica te kopen, maar wat een fenomenaal mooie foto's! Meer ingetogen straatfotografie met tonnen sfeer. Totaal anders dan een Bruce Gilden die wel héél dichtbij zijn onderwerp komt, maar dat soort fotografie is, hoewel zéér sprekend, mijn ding toch niet.

Als ik die foto's zie vind ik het wel jammer dat ik niet meer in het midden van een stad woon. Voor natuurfotografie zit ik dan weer wél goed in de bossen van Mol.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Phil Penman

Leica-fotograaf. Ik heb de centjes niet om een Leica te kopen, maar wat een fenomenaal mooie foto's! Meer ingetogen straatfotografie met tonnen sfeer. Totaal anders dan een Bruce Gilden die wel héél dichtbij zijn onderwerp komt, maar dat soort fotografie is, hoewel zéér sprekend, mijn ding toch niet.

Als ik die foto's zie vind ik het wel jammer dat ik niet meer in het midden van een stad woon. Voor natuurfotografie zit ik dan weer wél goed in de bossen van Mol.
2500 dollar voor een print, zo kan ik ook nieuw fotomateriaal bekostigen. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Phil Penman

Leica-fotograaf. Ik heb de centjes niet om een Leica te kopen, maar wat een fenomenaal mooie foto's! Meer ingetogen straatfotografie met tonnen sfeer. Totaal anders dan een Bruce Gilden die wel héél dichtbij zijn onderwerp komt, maar dat soort fotografie is, hoewel zéér sprekend, mijn ding toch niet.

Als ik die foto's zie vind ik het wel jammer dat ik niet meer in het midden van een stad woon. Voor natuurfotografie zit ik dan weer wél goed in de bossen van Mol.
Die foto van die agenten met lange sluitertijd heb ik deze week nog ergens gezien maar weet niet meer waar, paar zeer knappe beelden maar van sommige vraag ik me af wie er de volle pot voor betaalt. Dat is natuurlijk het voordeel van je naam te hebben :D

Edit: Gevonden!

 
Laatst bewerkt:
Even in de wilde sneeuwstorm gedwaald met de camera en het was nondedju schoon daarbuiten. Hopelijk snel tijd om te bewerken zodat ik die hier kan tonen.
 
IMG_20230120_195454.jpg

Het is zover. Na veel twijfelen, denken, sparen, vergelijken en zoeken heb ik de stap gezet. Welkom Sony a7iii! 😍
Een mooi pakket 2dehands kunnen kopen voor een zeer sterke prijs. Alle standaard focal lengths zitten er in met een Sony 16-35 f4; Tamron 28-75 f2.8 en een Sony 70-300 f4.5-5.6

Ik weet dat ik in de nabije toekomst nog wel naar een prime zal zien (wss 85mm om mee te beginnen), maar dan kan ik de minst gebruikte lens daar wel voor wisselen.

Momenteel houd ik mijn goude trouwe a6000 nog even bij. Er zal zoizo een gewenningsperiode zijn. De a7iii met lenzen is toch wel veel zwaarder en groter. Wie weet blijkt het toch niet voor mij te zijn en is de A6600 beter geschikt. Of kan ik beter een compactcamera in de toekomst er bij kopen (Fuji x100, ricoh gr of sony rx100) om die altijd mee te kunnen nemen en de a7 dan bij het 'professioneler' werk te gebruiken.

Genoeg te experimenteren dus 😁
 
Mooie setup! De A6000 kan je inderdaad nog bijhouden als backup, maar een A7III is wel een ander kaliber. Heel veel plezier ermee. En qua primes ... GM is machtig maar duur en er zijn veel interessante goedkope alternatieven beschikbaar.

Ik wil nog altijd de A7RV als hoofdcamera maar ik heb helaas geen €4500 op overschot.
 
ben wel benieuwd naar die Tamron 28-75 f2.8
Ik ben zelf op zoek naar de sigma 24-70 2.8, maar die kom je tweedehands niet vaak tegen, en als je ze tegen komt is het imo het prijsverschil niet waard tegen over een nieuwe. Die tamron kom je dan weer veel vaker tegen voor ongeveer de helft van de prijs en komt toch ook heel goed uit de reviews.
twijfels twijfels...
 
Terug
Bovenaan