Fotografiethread

Ik wou eerst heiligschennis posten omdat ge een bolleke drinkt in de Vagant wat vroeger toch wel bekend stond als hét jenevercafé. Een vaste tussenstop toen ik nog uitging in Antwerpen.

Om dan te lezen dat gans dat spel is overgenomen ... sniff.
Ik heb achteraf nog wel een Kiekendief gedronken. Er is nog jenever maar de kaart is een stuk minder uitgebreid.
 
Lichtjes (hehe) offtopic, maar hier kan ik dit waarschijnlijk het beste vragen

5TveV9L.jpg

Welk licht vinden jullie het mooist/interessantst?
Linkerkolom in't midden. Middelste kolom van boven. Rechterkolom van boven (voorkeur). Ik hou niet van teveel donkere partijen in een foto.
Volledig akkoord met deze keuzes!
Ik heb achteraf nog wel een Kiekendief gedronken. Er is nog jenever maar de kaart is een stuk minder uitgebreid.
 
Aan het Conscienceplein in Antwerpen. Ook al is een 35 mm op FF strikt genomen een breedhoek, met f/1.4 kan je toch nog mooie diepte krijgen. Schaduw, zwarten, verzadiging wat omlaag geduwd, beetje gevigneteerd, klaarheid omhoog getrokken alsook de "nevel" verwijderd om het wat een dramatischer look te geven. Man kijkt naar vrouw, vrouw kijkt naar kroost, kinderen kijken uit naar een wafel. Mooi plaatje vind ik zelf. Misschien was het nog beter geweest zonder die madam op de achtergrond, maar dit type spontane straatfotografie dirigeer je nu eenmaal niet.

oy39woa8uoaa1.jpg
 
Aan het Conscienceplein in Antwerpen. Ook al is een 35 mm op FF strikt genomen een breedhoek, met f/1.4 kan je toch nog mooie diepte krijgen. Schaduw, zwarten, verzadiging wat omlaag geduwd, beetje gevigneteerd, klaarheid omhoog getrokken alsook de "nevel" verwijderd om het wat een dramatischer look te geven. Man kijkt naar vrouw, vrouw kijkt naar kroost, kinderen kijken uit naar een wafel. Mooi plaatje vind ik zelf. Misschien was het nog beter geweest zonder die madam op de achtergrond, maar dit type spontane straatfotografie dirigeer je nu eenmaal niet.

oy39woa8uoaa1.jpg

Omdat ik vind dat het hier niet altijd maar 'LEUKE FOTO' moet zijn, ga ik gewoon eerlijk mijn mening geven.

Ik vind het een leuke foto maar ook niet meer dan dat. De vrouw op de achtergrond staat, zoals ge zelf al aangeeft best veel in de weg. Het kan goed zijn dat de kinderen naar een wafel zijn aan het kijken, en dat de man naar de vrouw is aan het kijken, maar dat zijn allemaal zaken die ik hier alvast als buitenstaander niet zie/voel. Voor mij werkt het niet wanneer ik naar een foto kijk en ik een uitleg nodig heb om te begrijpen waarom de fotograaf het de moeite vond om te fotograferen, ik moet het gewoon zelf direct zien/snappen. Technisch denk ik dat een stap naar links (zodat de vrouw meer loskomt van de tunnel) en uw onderwerp meer gecentreerd in de tunnel komt te liggen ook deugd had gedaan, maar hier zijn natuurlijk geen absolute regels voor.



Dan vind ik uw tweede beeld fijner om naar te kijken, maar hier mis ik dan misschien weer een echt onderwerp. Op zich kiest ge daar een toffe plek uit, schone architectuur. Als ik daar naar kijk en ik zie die 'Enjoy a book' staan, dan zou ik het bijvoorbeeld tof vinden om daar iemand in beeld te zien die ook op dat moment in een boek verzonken zit, om maar iets te zeggen. In elk geval mis ik een duidelijke reden waarom ge precies net op dat moment er voor gekozen hebt om af te drukken.

Ik krijg een beetje het gevoel dat ge daar stond en uzelf nog een beetje moest overtuigen om een foto te maken en dat ge bijgevolg wat haastig te werk gaat, kan dat?

Maar! Ik vind het wel heel tof om wat meer 35mm werk van u te zien. Ge introduceert natuurlijk direct veel meer chaos in uw beelden dan wanneer ge werkt met 85mm 1.8, maar het is een van mijn favoriete focale afstanden.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik vind dat het hier niet altijd maar 'LEUKE FOTO' moet zijn, ga ik gewoon eerlijk mijn mening geven.

Ik vind het een leuke foto maar ook niet meer dan dat. De vrouw op de achtergrond staat, zoals ge zelf al aangeeft best veel in de weg. Het kan goed zijn dat de kinderen naar een wafel zijn aan het kijken, en dat de man naar de vrouw is aan het kijken, maar dat zijn allemaal zaken die ik hier alvast als buitenstaander niet zie/voel. Voor mij werkt het niet wanneer ik naar een foto kijk en ik een uitleg nodig heb om te begrijpen waarom de fotograaf het de moeite vond om te fotograferen, ik moet het gewoon zelf direct zien/snappen. Technisch denk ik dat een stap naar links (zodat de vrouw meer loskomt van de tunnel) en uw onderwerp meer gecentreerd in de tunnel komt te liggen ook deugd had gedaan, maar hier zijn natuurlijk geen absolute regels voor.




Dan vind ik uw tweede beeld fijner om naar te kijken, maar hier mis ik dan misschien weer een echt onderwerp. Op zich kiest ge daar een toffe plek uit, ik weet ook niet of ge op dat moment echt tijd hebt maar ik krijg in beide gevallen het gevoel dat ge heel vluchtig te werk zijt gegaan. Als ik daar naar kijk en ik zie die 'Enjoy a book' staan, dan zou ik het bijvoorbeeld tof vinden om daar iemand in beeld te zien die ook op dat moment in een boek verzonken zit, om maar iets te zeggen.

Ik denk dat er op beide plekken toffe foto's te maken vallen, maar ik denk dat ge misschien wat langer moet blijven staan totdat er iets misschien iets opvallenders gebeurt? Ik krijg een beetje het gevoel dat ge daar stond en uzelf nog een beetje moest overtuigen om een foto te maken en dat ge bijgevolg wat haastig te werk gaat, kan dat?

Maar! Ik vind het wel heel tof om wat meer 35mm werk van u te zien. Ge introduceert natuurlijk direct veel meer chaos in uw beelden dan wanneer ge werkt met 85mm 1.8, maar het is een van mijn favoriete focale afstanden.
Akkoord, zeker wat betreft die eerste foto.

Die 2e vind ik wel iets hebben door de golven van de structuur.
Je zou wel kunnen zeggen dat de foto een verhaal mist inderdaad. Er zit ook geen hoofdpersonage in.
Dat moet natuurlijk niet altijd maar het doet je wel wat langer stilstaan en fantaseren bij een foto.

Eventueel een langere sluitertijd? Op die manier komt het "gehaaste" karakter van een station, met al die bewegende mensen die ergens moeten zijn, er wat meer uit. Zou dan ideaal zijn moest er iemand stilstaan met een boek inderdaad, tussen de rush van al die anderen. Maar het mag ook niet te geforceerd zijn, daar kijk je snel door.
 
Omdat ik vind dat het hier niet altijd maar 'LEUKE FOTO' moet zijn, ga ik gewoon eerlijk mijn mening geven.

Ik vind het een leuke foto maar ook niet meer dan dat. De vrouw op de achtergrond staat, zoals ge zelf al aangeeft best veel in de weg. Het kan goed zijn dat de kinderen naar een wafel zijn aan het kijken, en dat de man naar de vrouw is aan het kijken, maar dat zijn allemaal zaken die ik hier alvast als buitenstaander niet zie/voel. Voor mij werkt het niet wanneer ik naar een foto kijk en ik een uitleg nodig heb om te begrijpen waarom de fotograaf het de moeite vond om te fotograferen, ik moet het gewoon zelf direct zien/snappen. Technisch denk ik dat een stap naar links (zodat de vrouw meer loskomt van de tunnel) en uw onderwerp meer gecentreerd in de tunnel komt te liggen ook deugd had gedaan, maar hier zijn natuurlijk geen absolute regels voor.
Ten eerste: bedankt voor uw oprechte en opbouwende kritiek! Daar heb ik iets aan en vind ik veel leuker dan een like.

Ik begrijp wat je bedoelt om het onderwerp meer te centreren, maar zo'n foto is een split decision en ik wou niet dat het portaal niet gecentreerd was. Dat had me gestoord. En je kan moeilijk vragen aan mensen dat ze even teruglopen, maar dan wat meer in het midden zodat ze er esthetisch mooier opstaan. Ik heb een aantal beelden geschoten van dat gezin terwijl ze door het portaal aan het lopen waren en dit moment was het meest "décisif". Het is een uitdaging om een verhaal te zoeken in je beeld en misschien is dat hier nét niet genoeg aanwezig.

Die uitleg heb ik gegeven omdat ik het beeld zelf wou interpreteren.

Dan vind ik uw tweede beeld fijner om naar te kijken, maar hier mis ik dan misschien weer een echt onderwerp. Op zich kiest ge daar een toffe plek uit, schone architectuur. Als ik daar naar kijk en ik zie die 'Enjoy a book' staan, dan zou ik het bijvoorbeeld tof vinden om daar iemand in beeld te zien die ook op dat moment in een boek verzonken zit, om maar iets te zeggen. In elk geval mis ik een duidelijke reden waarom ge precies net op dat moment er voor gekozen hebt om af te drukken.

Ik krijg een beetje het gevoel dat ge daar stond en uzelf nog een beetje moest overtuigen om een foto te maken en dat ge bijgevolg wat haastig te werk gaat, kan dat?
Wel, ik stond wat rond te draaien in het station en zocht een manier om de 35 mm goed uit te laten komen en ik vond de lijnen in deze frame erg fijn. Dat ik wat meer had kunnen wachten tot iemand in de linkeronderhoek effectief een boek vastnam was misschien waar, maar ik had op dat moment niet zoveel tijd meer aangezien mijn vrouw onderweg was naar het station en ik wou op andere plekken ook nog foto's maken. Ik denk dat het beeld veel krachtiger was geweest met een tragere sluitertijd (enkele seconden) zoals @Ebel aanhaalt, maar ik had mijn statief niet bij (@Tonerider zal hier wel smadelijk om lachen).
Maar! Ik vind het wel heel tof om wat meer 35mm werk van u te zien. Ge introduceert natuurlijk direct veel meer chaos in uw beelden dan wanneer ge werkt met 85mm 1.8, maar het is een van mijn favoriete focale afstanden.
De 85 zit meer in mijn comfort zone omdat je daar echt met een subjectisolatie zit en je scherptediepte is véél geringer, dus het zogenaamde "3D pop effect" met buttery bokeh is veel meer aanwezig. Met een 35 f/1.4 is er ook fraaie bokeh, maar dan moet je véél dichter bij je onderwerp gaan en een A7III met lens erop vind ik iets té in your face en niet subtiel genoeg om echt dicht bij je onderwerp te staan tenzij het gaat om een shoot. Ik hou dan liever wat meer mijn afstand. Maar dan is er weer meer chaos en rommel, zoals je zegt. En daaruit een verhaal puren vind ik veel moeilijker dan met een (korte) telelens, net omdat je met een 35 mm je gedwongen bent je onderwerp te kaderen in een groter geheel.
 
Wel, ik stond wat rond te draaien in het station en zocht een manier om de 35 mm goed uit te laten komen en ik vond de lijnen in deze frame erg fijn. Dat ik wat meer had kunnen wachten tot iemand in de linkeronderhoek effectief een boek vastnam was misschien waar, maar ik had op dat moment niet zoveel tijd meer aangezien mijn vrouw onderweg was naar het station en ik wou op andere plekken ook nog foto's maken. Ik denk dat het beeld veel krachtiger was geweest met een tragere sluitertijd (enkele seconden) zoals @Ebel aanhaalt, maar ik had mijn statief niet bij (@Tonerider zal hier wel smadelijk om lachen).

Kan allemaal! Qua cadrage vind ik het zoals hierboven vermeld wel mooi, het licht zit ook goed, maar ik mis denk ik wat intentie achter uw beeld. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind dat een foto in de eerste plaats een verhaal is, geen bokeh bal. Nu vertelt dat beeld mij 'dit is het station'. Dat kan natuurljik, maar dat is ook niet het spannendste verhaal ter wereld om te vertellen. Dan blijft het voor mij steken bij 'leuk, maar ook niet meer dan dat'. Wilt ge een sterker beeld hebben, dan moet ik meer het gevoel heb dat de elementen die voorkomen er meer in zitten omdat gij dat zo bedoeld hebt en niet anders, of omdat elementen in het beeld een onderling samenhang met elkaar hebben waardoor een klein mini verhaaltje ontstaat.

Bijvoorbeeld: 'Enjoy a book' bord en iemand zien die een boek leest. Of net het omgekeerde, allemaal mensen die op hun telefoon zitten te kijken. Alleszins iets waardoor ik denk 'Avondland heeft dat bord daar gezien en zag de ironie van de situatie in en heeft die ironie weten te vatten in een beeld', iets waar dus meer intentie achter schuilgaat.

Voilà, mijn 2 cents, ik hoop dat ge er iets aan hebt!

De 85 zit meer in mijn comfort zone omdat je daar echt met een subjectisolatie zit en je scherptediepte is véél geringer, dus het zogenaamde "3D pop effect" met buttery bokeh is veel meer aanwezig. Met een 35 f/1.4 is er ook fraaie bokeh, maar dan moet je véél dichter bij je onderwerp gaan en een A7III met lens erop vind ik iets té in your face en niet subtiel genoeg om echt dicht bij je onderwerp te staan tenzij het gaat om een shoot. Ik hou dan liever wat meer mijn afstand. Maar dan is er weer meer chaos en rommel, zoals je zegt. En daaruit een verhaal puren vind ik veel moeilijker dan met een (korte) telelens, net omdat je met een 35 mm je gedwongen bent je onderwerp te kaderen in een groter geheel.
Dat is ook zo! Ik lees uw posts hier, en ik zie ook dat ge de neiging hebt om terug te keren naar uw comfortzone, van daar dat ik het leuk vond om die foto's van u hier te zien waarbij ik zie dat ge iets probeert dat daar van afwijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Dan vind ik uw tweede beeld fijner om naar te kijken, maar hier mis ik dan misschien weer een echt onderwerp. Op zich kiest ge daar een toffe plek uit, schone architectuur. Als ik daar naar kijk en ik zie die 'Enjoy a book' staan, dan zou ik het bijvoorbeeld tof vinden om daar iemand in beeld te zien die ook op dat moment in een boek verzonken zit, om maar iets te zeggen. In elk geval mis ik een duidelijke reden waarom ge precies net op dat moment er voor gekozen hebt om af te drukken.

Persoonlijk vind ik het lijnenspel en de dynamiek het onderwerp in deze foto. Ik mis hier eigenlijk niets. Ja misschien was het nog net iets leuker geweest dat er nog iemand een boek aan't lezen is geweest, maar ik kan me inbeelden dat wanneer ge eens tijd hebt om te fotograferen dat ge ook geen uren wil kamperen op dezelfde plaats en zoveel mogelijk uit je dag wil halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Persoonlijk vind ik het lijnenspel en de dynamiek het onderwerp in deze foto. Ik mis hier eigenlijk niets. Ja misschien was het nog net iets leuker geweest dat er nog iemand een boek aan't lezen is geweest, maar ik kan me inbeelden dat wanneer ge eens tijd hebt om te fotograferen dat ge ook geen uren wil kamperen op dezelfde plaats en zoveel mogelijk uit je dag wil halen.
Eerlijk gezegd lijkt het me heerlijk om uren in het station van Antwerpen te kamperen. Mooie, fotogenieke plaats met voor elk wat wils.
 
Eerlijk gezegd lijkt het me heerlijk om uren in het station van Antwerpen te kamperen. Mooie, fotogenieke plaats met voor elk wat wils.
Lijkt me ook leuk om daar eens in een hoekje te gaan zitten met de 200 f/2 en mensen te observeren, alleen vermoed ik dat er dan meldingen gaan komen van verdachte gedragingen :D
 
maar ik kan me inbeelden dat wanneer ge eens tijd hebt om te fotograferen dat ge ook geen uren wil kamperen op dezelfde plaats en zoveel mogelijk uit je dag wil halen.

Zegt de man die uren lang vogels zit te observeren :D


Lijkt me ook leuk om daar eens in een hoekje te gaan zitten met de 200 f/2 en mensen te observeren, alleen vermoed ik dat er dan meldingen gaan komen van verdachte gedragingen :D

Volgens AI zou dat er ongeveer zo moeten uitzien :laugh:

grid_0.png
 
Het kriebelt om nog wat fotografieuitgaven te doen. Een fancy halskoord, misschien toch mijn huidig groot statief inwisselen voor een degelijk exemplaar van Sirui, die tweede body lijkt me toch ook interessant naar de toekomst toe mocht bijberoep toch echt een ding worden, ... Maar om BTW-loos te betalen moet je wel een aardige omzet draaien zeker? :unsure:

Nog twee lessen en de eerste module digitale fotografie zit erop. Ik hoop dat de curve in de tweede module wat steiler wordt. Het is wel een toffe groep en ik ben blij dat ik drie uur aan een stuk met mijn passie mag bezig zijn, maar ik voel me op dit moment nog niet echt uitgedaagd.
 
Het kriebelt om nog wat fotografieuitgaven te doen. Een fancy halskoord, misschien toch mijn huidig groot statief inwisselen voor een degelijk exemplaar van Sirui, die tweede body lijkt me toch ook interessant naar de toekomst toe mocht bijberoep toch echt een ding worden, ... Maar om BTW-loos te betalen moet je wel een aardige omzet draaien zeker? :unsure:

Nog twee lessen en de eerste module digitale fotografie zit erop. Ik hoop dat de curve in de tweede module wat steiler wordt. Het is wel een toffe groep en ik ben blij dat ik drie uur aan een stuk met mijn passie mag bezig zijn, maar ik voel me op dit moment nog niet echt uitgedaagd.

Die eerste module was eigenlijk te basic voor jou lijkt me. Ze starten toch wel echt van 0 hé.
Maar ja, je kan altijd hier en daar wel wat dingen bijleren, of correct leren ipv fout door autodidactie.

Ik zit nu in de 2e en die vind ik alleszins veel leuker.
Nachtfotografie, productfotografie, architectuur, portretten. Leuke thema's dus!
 
Terug
Bovenaan