Fotografiethread

Profotonet heb ik in het verleden als particulier gebruikt! Was toen ook op aanraden van een pro, als ik me niet vergis. Misschien ondertussen veranderd...

Bedankt voor de tips!
Ik had al eens via Cewe en smartphoto eens afdrukken op dibond aluminium en plexi laten maken maar ben een beetje teleurgesteld in de kwaliteit naar details toe. Veel details verdwijnen door het printproces lijkt me. Zou dat beter zijn door eerst te drukken op fotopapier en niet rechtstreeks? Anders heb ik niet veel aan mijn 61 MP 😅

Bedankt voor de tips!
Ik had al eens via Cewe en smartphoto eens afdrukken op dibond aluminium en plexi laten maken maar ben een beetje teleurgesteld in de kwaliteit naar details toe. Veel details verdwijnen door het printproces lijkt me. Zou dat beter zijn door eerst te drukken op fotopapier en niet rechtstreeks? Anders heb ik niet veel aan mijn 61 MP 😅
Van whitelabs ook al goede dingen gehoord.
Vaak kan je ook een sample Pack kopen, dan hebje een beter idee van welk materiaal het beste past en of de kwaliteit goed is voor joi

Mocht ik ooit geld teveel hebben (bwaha, as if ...) lijkt dit me wel leuk speelgoed:
Xperia PRO-I

Mijn huidige smartphone is er eentje van het werk en ik haat het om foto's te nemen met een smartphone, vooral omdat ik mijn camera gewoon ben.

Ik heb ze geteld, ik heb 74.745 foto's op m'n NAS en in de cloud staan. Allemaal in RAW vanaf 2004. Nog geen 1% is er van afgewerkt. Het gebeurt geregeld dat ik gewoon ga grasduinen in deze oude foto's op zoek naar pareltjes die nooit afgewerkt zijn geraakt. Plus door de jaren heen ben ik ook wat beter geworden in nabewerken, althans dat hoop ik toch. :)

8NR_9115.jpg

Nog eentje uit Alaska van m'n trip in 2014. Het moet allemaal niet beeldvullend zijn. Wel m'n excuses, 't zijn weer vogels. :D

Vraagje voor de Sony gebruikers (heb zelf Canon DSLR).

Wat is de “beste” Sony body op dit moment, want met al die merkbenamingen zie ik door het bos de bomen niet meer.

Wat is de “beste” Sony body op dit moment, want met al die merkbenamingen zie ik door het bos de bomen niet meer.
'Beste' is waarschijnlijk de A1: hoge MP en veel FPS maar ook heer duur.

Daarnaast heb je dan enkele andere smaakjes:
- A7RIV en V: hoge MP en dus eerder gericht op landschapsfotografie
- A7IV: 'mainstream' model: de alles kunnen voor een relatief schappelijke prijs
- A7SIII: gericht op video en lowlight

'Beste' is waarschijnlijk de A1: hoge MP en veel FPS maar ook heer duur.

Daarnaast heb je dan enkele andere smaakjes:
- A7RIV en V: hoge MP en dus eerder gericht op landschapsfotografie
- A7IV: 'mainstream' model: de alles kunnen voor een relatief schappelijke prijs
- A7SIII: gericht op video en lowlight
Het AI-AF systeem van de A7RV is het meest geavanceerde, maar dat model is dan ook een jaar jonger dan het vlaggenschip. Kantelbaar scherm vind ik ook wel handig, zeker als je graag vanuit low angle foto's neemt om bijvoorbeeld weerspiegelingen te vangen. Toch handig dat je dat gewoon in hurkmodus kan doen in plaats van snipermodus. 61 MP is inderdaad een heuse brok, maar je kan de grootte van je MP zelf wijzigen. Als je dus in een situatie zit waar de hoeveelheid MP niet zo belangrijk is kan je dus de hoeveelheid verlagen zodat je bestanden niet meer belachelijk groot zijn. Er is ook nog de A9II dat gericht is op sport- en wildlifefotografie.

A7IV is inderdaad het mainstreammodel en een allemansvriend én 33 MP is best interessant, dat geeft je ruimte om te croppen zonder veel kwaliteitsverlies. De voorganger A7III (24 MP) is nog altijd zeer capabel en kan je tegenwoordig wel aan aardige prijzen vinden. Ik ben benieuwd wanneer ze de A7V gaan uitbrengen, maar dat zal nog wel even duren.

Ik heb ze geteld, ik heb 74.745 foto's op m'n NAS en in de cloud staan. Allemaal in RAW vanaf 2004. Nog geen 1% is er van afgewerkt. Het gebeurt geregeld dat ik gewoon ga grasduinen in deze oude foto's op zoek naar pareltjes die nooit afgewerkt zijn geraakt. Plus door de jaren heen ben ik ook wat beter geworden in nabewerken, althans dat hoop ik toch. :)

8NR_9115.jpg

Nog eentje uit Alaska van m'n trip in 2014. Het moet allemaal niet beeldvullend zijn. Wel m'n excuses, 't zijn weer vogels. :D
Deze foto zou zo goed passen als desktop wallpaper :love:

Niet echt een vraag. Was gewoon nieuwsgierig. :) Op mijn YouTube feed lijkt iedereen into video making. Daardoor lijkt het alsof het even big is als fotografie. ;)
Het is best wel "big" hoor, dat zie je ook aan het feit dat de meeste nieuwe camera's niet alleen worden ontwikkeld om foto's te maken, maar ook sterke videografische capaciteiten hebben. Fotografen bieden dan ook vaak ook films aan.

Niet echt een vraag. Was gewoon nieuwsgierig. :) Op mijn YouTube feed lijkt iedereen into video making. Daardoor lijkt het alsof het even big is als fotografie. ;)

Videografie is sowieso een upcoming thing en is nu al pretty huge. Maar of het echt 'stills' gaat vervangen, dat gaan we nog moeten zien.
Je mag natuurlijk ook niet vergeten dat je op een platform voor vlogs (video's in a whole) aan het kijken bent. Ook fotografen die daar werk tonen doen het aan de hand van video's. Op die manier lijkt videomaking nog meer uitvergroot...

Het is best wel "big" hoor, dat zie je ook aan het feit dat de meeste nieuwe camera's niet alleen worden ontwikkeld om foto's te maken, maar ook sterke videografische capaciteiten hebben. Fotografen bieden dan ook vaak ook films aan.

Idd. Maar het lijkt of de videomaker Golf zich toch vooral nog in de states bevindt, en het hier nog wat upcomming is. Al zit je nu wel met een generatie die aan het opgroeien is met tik tok, instagram en gsm’s met straffe camera’s op. Dus dat zal alleen maar meer ingeburgerd raken. En AI zal het ook steeds makkelijker maken om heel makkelijk goed uitziende zaken te maken.

Denk ook niet dat videografie fotografie ooit zal vervangen. Is imo toch een ander medium. Enkel op bepaalde vlakken zoals social media zal daar steeds meer een shift in komen imo.

Laatst bewerkt:
Idd. Maar het lijkt of de videomaker Golf zich toch vooral nog in de states bevindt, en het hier nog wat upcomming is. Al zit je nu wel met een generatie die aan het opgroeien is met tik tok, instagram en gsm’s met straffe camera’s op. Dus dat zal alleen maar meer ingeburgerd raken. En AI zal het ook steeds makkelijker maken om heel makkelijk goed uitziende zaken te maken.

Denk ook niet dat videografie fotografie ooit zal vervangen. Is imo toch een ander medium. Enkel op bepaalde vlakken zoals social media zal daar steeds meer een shift in komen imo.
Vervangen zeker niet omdat het inderdaad andere media zijn maar wel in groeiende mate complementair. Veel trouwfotografen bieden ook video aan en ik begrijp wel waarom mensen dat willen.

Terug
Bovenaan