Fotografiethread

Gisteren tijdens de les Digitale Fotografie nog eens Lightroom Classic gebruikt en dat heeft toch een aantal perks die Capture One niet heeft, zoals het automatisch herkennen van personen op een foto. Dat is wel een héél interessante feature. Omdat we toch korting krijgen op een abonnement misschien toch eens aanschaffen.

En misschien de aanschaf van een iMac (24" of 27") nog even uitstellen. Voorlopig bewerk ik op een 15" MBP van 2018 (16 gig ram) en die doet het eigenlijk nog erg goed. Mogelijk wel een monitor kopen en dan toch uitkijken naar iets met deftige beeldkwaliteit en een hoge resolutie (3440x1440?). Ik kan 750 euro premie gebruiken via mijn werkgever op een catalogus van Vandenborre, dus de selectie is beperkt. MSI ARTYMIS 343CQR zit er bijvoorbeeld bij en Apple Studio-monitors ook, maar die dure dingetjes moet ik in combinatie kopen met een Apple Mac Mini en dan komt het wel duur uit.

Of ik laat de premie gewoon uitbetalen, maar dat is fiscaal niet interessant. 15" is wel oké (heeft ook een retinascherm), maar een groter scherm is wel beter.

EDIT: nondedju, ik kan via mijn werkgever enkel een monitor kopen als ik er ook een desktop bij koop. Dat maakt het wel wat duur aangezien mijn laptop nog goed werkt.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik die automatische selectie van onderwerp ondertussen voor quasi elke foto. Geniaal vind ik dat. Standaard onderwerp beetje oplichten, + clarity + texture + dehaze, en dan een invers toegepaste filter (donkerder, - clarity, - texture en - dehaze) op een radiale selectie rond onderwerp. Heel subtiel maar ik ben fan van het effect.

In photoshop durf ik nu ook meer dan enkel verscherpen, zeker bij "vlakke" foto's kan je het licht subtiel zelf wat vormgeven door lichtbronnen te simuleren. En dan terug de final touches in lightroom.

Maar dan vraag ik me af of iemand het verschil ziet...

Dus bij deze:

i-4VwrxJ9-X2.jpg

SOOC DNG

i-dw8ThRX-X2.jpg

1st Lightroom edit

i-RrLnwx7-X2.jpg

PS + 2nd Lightroom edit
Eigenlijk benieuwd om een dergelijke "flow" van anderen eens te zien! Misschien ook een idee om een aparte foto-edit thread te maken en om evt te zien wat we uit van elkaar's RAWs zouden maken...

Mijn flow is wel heel gelijkaardig aan die van u @SlashDotDash. :)

In photoshop durf ik nu ook meer dan enkel verscherpen, zeker bij "vlakke" foto's kan je het licht subtiel zelf wat vormgeven door lichtbronnen te simuleren. En dan terug de final touches in lightroom.

Hier ben ik toch wel benieuwd naar wat ge juist met dit bedoelt?
Al gespeeld met de luminosity masks in Lightroom? Of zijn we hier over iets anders bezig?

En ja uw bewerkingen hebben duidelijk meerwaarde, al is die SOOC wel in orde. Maar ik vermoed dat hier toch al wel een "levendig" profiel aan gekoppeld is? Mijn SOOC RAW's gekoppeld aan het flat profiel zijn veel depressiever en grijzer dan die van u.

Als ik dan toch een mierenne*ker type van commentaar mag geven op uw pimpelmees ... op uw eindresultaat hebt ge wel wat overbelichting op de rug, nek en beetje in't gezicht. Ge zou dit perfect kunnen brushen en zachtjes uw exposure terug trekken. Met zo'n vogels moet ge echt oppassen dat het wit niet overbelicht, dus m'n foto's zijn standaard onderbelicht. Nadien geef ik alles ne boost, maar het wit trek ik dan terug met de exposure. Ijsvogels hebben ook zo'n hardnekkige witte plek in hun nek. Maar uw oorspronkelijke foto is spot on qua lichtmeting.

Ja graag zo'n nabewerking topic! Altijd interessant om te leren. En ook landschapsfotografie heeft een gans andere nabewerking dan wildlife, om nog maar te zwijgen van portretten, etc.

Gisteren tijdens de les Digitale Fotografie nog eens Lightroom Classic gebruikt en dat heeft toch een aantal perks die Capture One niet heeft, zoals het automatisch herkennen van personen op een foto. Dat is wel een héél interessante feature. Omdat we toch korting krijgen op een abonnement misschien toch eens aanschaffen.

Hebt ge dan geen schrik om uw "baggage" kwijt te spelen?

Ik speel zelf al met Lightroom sinds het uitgekomen is en als ik nu zou moeten overschakelen naar iets anders ... 'k zie dat gewoon niet zitten. Ik had mij onlangs voor de fun de suite van DXO geïnstalleerd. Die interface ... 'k heb het na 10 minuten terug van m'n laptop gezwierd.

Die automatische masking is tof in Lightroom. Maar kan uiteindelijk manueel ook. Zal wel niet lang duren zeker eer de concurrentie dat ook zal uitbrengen?

@Kattekrab het is een techniek die ik zag in een filmpje van Andy Mumford, een heel goeie landschapsfotograaf, het stuk dat vanaf 13:08 begint (al is zijn hele flow wel de moeite). Het gaat uit van gradienten die je dan "blendt" met je achtergrond laag.

En idd misschien iets te aggressief op de hooglichten geweest...

@Kattekrab het is een techniek die ik zag in een filmpje van Andy Mumford, een heel goeie landschapsfotograaf, het stuk dat vanaf 13:08 begint (al is zijn hele flow wel de moeite). Het gaat uit van gradienten die je dan "blendt" met je achtergrond laag.

En idd misschien iets te aggressief op de hooglichten geweest...

Bedankt om te delen. Inderdaad wel interessant om zo het licht te manipuleren. Ik vond het ook interessant om clarity in LR te gebruiken om de contouren te accentueren in onderbelichte delen. Weer wat bijgeleerd. :)

Vorige vrijdag een uitstap naar de Hoge Venen gemaakt. Lag er prachtig bij en we hadden veel geluk met het weer. Jammer genoeg nog ateeds geen zoomlens gekocht, dus alles genomen met de Sony 200-600.

Offerte binnen voor m'n 500mm te laten herstellen.

Échange du moteur SWM / Motor vervangen
Échange du circuit de liaison / Verbindingscircuit vervangen
Échange du circuit / Print vervangen
Réparation et réglage du système AF / Herstelling en afregeling van AF systeem
Centrage des elements optiques / Centreren van lenselementen
Mise au point Back Focus / Back Focus scherpstelling
Verifications toutes fonctions / Algemeen nazicht
Coût de réparation / Herstellingskost

795 EUR
Stom geld ... enfin hopelijk dat de stukken snel leverbaar zijn.

Offerte binnen voor m'n 500mm te laten herstellen.

Échange du moteur SWM / Motor vervangen
Échange du circuit de liaison / Verbindingscircuit vervangen
Échange du circuit / Print vervangen
Réparation et réglage du système AF / Herstelling en afregeling van AF systeem
Centrage des elements optiques / Centreren van lenselementen
Mise au point Back Focus / Back Focus scherpstelling
Verifications toutes fonctions / Algemeen nazicht
Coût de réparation / Herstellingskost

795 EUR
Stom geld ... enfin hopelijk dat de stukken snel leverbaar zijn.

Kost het zoveel omdat het een tijdrovend jobje is of is dat gewoon een prijs in verhouding tot de nieuwprijs van zo'n lens?

Kost het zoveel omdat het een tijdrovend jobje is of is dat gewoon een prijs in verhouding tot de nieuwprijs van zo'n lens?

Ik denk dat het niet moeilijker is om de AF-motor en onderdelen te vervangen op een 500mm dan tov een kleinere lens. Integendeel. Maar zal ook misschien wel in verhouding van de nieuwprijs zijn. Ik heb net gecheckt, die lens is nog altijd de laatste 500mm die Nikon heeft en de huidige nieuwprijs is 12 500 EUR.

Nu ik heb ze voor iets meer van de helft van de prijs gekocht tweedehands. De lens was oorspronkelijk gekocht in 2017 en net uit garantie toen ik ze kocht in 2019. Maar ik heb de fotograaf zijn foto's opgezocht, lens zag er als nieuw uit buiten een kras op de lenskap en ik heb ze ook 3 jaar zonder enig probleem gebruikt op m'n Z7.

Chance dat ik ze rechtstreeks bij Nikon heb binnen gedaan, want de prijs die m'n winkel gaf was rond de 1 250 EUR voor herstelling. En uiteindelijk gaat die lens naar dezelfde locatie ...

phew dat vind ik toch pittig. Hoe is die kapot gegaan?

De miserie is eigenlijk begonnen toen ik m'n Z9 heb gekocht. Die body pusht de lens véél harder dan mijn Z7. De 500 maakte echt een enerverend piepend geluid en als ik van ver naar kortbij focuste crashte de AF. Die bleef hangen en de body af- en opzetten fixte het probleem. Na het kuisen van de contacten, leek het ok te gaan en heb ik de volgende dag de lens zonder enige problemen (en een pak minder gepiep) kunnen gebruiken. Maar dan 2 weken later, deed de lens niets meer.

Als uw AF piept hebt ge 2 mogelijke oorzaken. Corrosie in uw AF-motor dat weggaat na gebruik. Oftewel uw AF-motor die de geest aan't geven is. Bij mij was het blijkbaar het laatste.

Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen met foto's in groot formaat te laten drukken op plexi of alu? Aanraders?

Met plexi heb ik geen ervaring, met alu (aka dibond wel). Ik stel dibond standaard voor aan klanten. Veel eleganter, krasvrij en UV-bestendig.
De kleuren zijn ook vaak veel dieper dan canvas of andere prints.

En welke aanbieder gebruik je hiervoor?

Profotonet is idd een goeie leverancier daarvoor. of nphoto.
Ik denk wel dat beide enkel maar professionelen toelaten.
Ik bestel ze zelf via een kameraad van mij die ze bij lokaal laat maken in topkwaliteit.
Eventueel kijk ik via daar voor jou?
Mocht het geval zijn en je hebt iets nodig, stuur je maar een PM

Terug
Bovenaan