Fotografiethread

Merci @Kattekrab! De foto's zitten tussen 26mp (niet gecropt) en 19mp (die heggenmus is het meest gecropt). Voor de specht heb ik pixels moeten bijverzinnen in photoshop want die zat heel dicht tegen het kader :D (dat beeld is 27mp). Een tip trouwens voor uw krappe ijsvogelfoto's: zeker langs de randen met enkel achtergrond "verzint" photoshop heel goed zelf bij als je content aware bijvult. Gewoon de crop tool gebruiken om je kader groter te maken ("invers" croppen dus) en PS doet de rest.

Ik heb natuurlijk de APS-C bonus dus 280mm is eigenlijk 420 equivalent.

Ja, ook hier komt de heggenmus zélden tot nooit op de voederplek! Ik zie ze heel het jaar door in mijn moestuin scharrelen en in de lente is er een triootje in de tuin :love: Ben zelf heel gefrustreerd met de pose, dit is het beste dat ik heb kunnen vastleggen. Het bekje is net niet scherp. Zulk beeld bij een andere soort die ik al heb gefotografeerd zou ik meteen markeren als "discard" :)

Er staat trouwens enorm veel exotisch glas op 2de hands aan heel interessante prijzen omdat veel mensen nu aan het omschakelen zijn van EF/F mounts naar de nieuwe mounts van Canon en Nikon.

Klein stemmetje in m'n hoofd herrinnert me er af en toe aan dat je die lenzen mits adaptor ook op Fujifilm kan gebruiken :D

Volgens mij kan je tegenwoordig elke lens op elke body gebruiken.
Waar is de tijd dat de Fuji bodies gewoon een F-mount hadden en alles van Nikon er gewoon op paste. :)

Tweedehands?
M'n 500 F4 heb ik 2de hands gekocht van iemand die ik ken. Mijn 300 F2.8 heb ik gekocht via MPB. Kan er geen slecht woord over zeggen.
Die lens is nog maar 2 jaar oud, dus veel goedkoper zal ik hem niet kunnen vinden. Maar goed, die Batis 18 f/2.8 is ook zeer degelijk, dus een wissel is momenteel zeker niet noodzakelijk.
Er staat trouwens enorm veel exotisch glas op 2de hands aan heel interessante prijzen omdat veel mensen nu aan het omschakelen zijn van EF/F mounts naar de nieuwe mounts van Canon en Nikon.

Klein stemmetje in m'n hoofd herrinnert me er af en toe aan dat je die lenzen mits adaptor ook op Fujifilm kan gebruiken :D
Adapters ... ik ben daar niet zo'n fan van, tenzij je amper kwaliteitsverlies hebt én de AF even snel en vinnig is.

@Avondland het zijn deze: https://www.fringeradapter.com/

Op het DPReview forum zit een gast en die gebruikt een Nikon PF 500 5.6 op z'n X-H2s en de resultaten zijn redelijk verbluffend vind ik. Hij claimt dat er geen performance verlies is qua AF of beeldkwaliteit. Als je dan bedenkt dat er 500 f/4 primes te koop staan aan een prijs die nauwelijks hoger is dan een nieuwe 500 5.6....

@Avondland het zijn deze: https://www.fringeradapter.com/

Op het DPReview forum zit een gast en die gebruikt een Nikon PF 500 5.6 op z'n X-H2s en de resultaten zijn redelijk verbluffend vind ik. Hij claimt dat er geen performance verlies is qua AF of beeldkwaliteit. Als je dan bedenkt dat er 500 f/4 primes te koop staan aan een prijs die nauwelijks hoger is dan een nieuwe 500 5.6....

Mijn F-mount lenzen zijn met de FTZ adapter gewoon even snel als op DSLR. Sommige mensen beweren dat de lenzen nog sneller werken, maar dit zal wel gewoon de doorontwikkeling zijn van de bodies. Het enige wat zo'n adapter doet is het elektronisch doorgeven van informatie naar de juiste contacten, dus zou niet trager mogen zijn eigenlijk.

Die lens die ik gehuurd heb, koop je volgens mij tweedehands voor 3500-4000 EUR. En eigenlijk als je ze vergelijkt met mijn 500mm zijn de verschillen miniem. De mijne is iets sneller, iets scherper, werkt iets beter met de TC maar allemaal erg minimaal. Mijn maat waarmee ik meestal ga fotograferen heeft die lens al meer dan 15 jaar met knappe resultaten (en nog steeds werkende AF-motor).

Ik heb nog lang getwijfeld over de 500 F5.6 PF ... maar 'k wou echt die extra stop licht. En aangezien ik altijd met statief fotografeer, maakt gewicht mij weinig uit. Daarbij met zo'n lange toeter maakt ge gewoon meer indruk. :D

fuck hier krijgt ge toch echt goesting van om te gaan.
wil dit weekend naar daar gaan maar ik heb schrik voor volkstoeloop.
Aan de Mont Rigi was het vrij druk, maar dat komt ook door het langlaufen natuurlijk. Aan Signal de Botrange ook vrij druk, maar wel nog enkele parkeerplaatsen. Tijdens het wandelen kom je wel eens een grote groep tegen, maar nu niet om te zeggen dat het druk was gezien de volle parking. Het is natuurlijk ook een vrij groot gebied.

Vandaag een macrolens aangeschaft.:smile:

Ik was er al een tijdje over aan het twijfelen, want ik ben er toch bijna een half maandloon aan kwijt, maar ik ga er toch veel plezier aan hebben denk ik (hoop ik).

Ondertussen nog 2 foto's afgewerkt ... 'k heb niet zoveel tijd, dus alles gaat een beetje moeizaam vooruit :)

_DSC6107-social.jpg

_DSC6228-Social.jpg

Beiden gefotografeerd met de tussenring op 700mm wijd open F5.6. De grote bonte specht op ISO 3600, de eekhoorn op ISO 4500.

Zonet een kerst huwelijksfotoshoot gedaan en voor de gelegenheid eens een Canon RF 85mm f1.2 gehuurd om eens te testen.
Had ik beter niet gedaan want nu wil ik ze aanschaffen. Waarom zo duur :cry:

Mijn madam wil aan een fotoboek beginnen voor aan de grootouders te geven voor de feestdagen, mijn.

Nu moet ik tegen morgen 2334 foto's sorteren en als ik het niet doe gebruikt ze garantie alleen maar smartphone foto's. #fml

Wees blij, anders had ge het nog een jaar uitgesteld en dan had ge 4912 foto's om te sorteren en dan had ge er helemààl geen zin meer in.

Mijn madam wil aan een fotoboek beginnen voor aan de grootouders te geven voor de feestdagen, mijn.

Nu moet ik tegen morgen 2334 foto's sorteren en als ik het niet doe gebruikt ze garantie alleen maar smartphone foto's. #fml
Herkenbaar, al heb ik wat meer tijd. Ik maak véél liever fotoboeken met 20-30 héél goeie foto's dan met 100+ foto's.

Eergisteren mijn dochter losgelaten in 't bos.

hsgbm7po0x5a1.jpg

Terug
Bovenaan